1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. برنامه نویسی
  4. توسعه وب
  5. CSS
  6. ویژگی های جدید بوت استرپ 4 نسبت به نسخه 3

ویژگی های جدید بوت استرپ 4 نسبت به نسخه 3

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بوت استرپ 4

ویژگی های جدید بوت استرپ 4 نسبت به نسخه 3

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

نسخه stable و نهایی بوت استرپ 4 منتشر شد. در این مقاله به بررسی تغییرات و امکانات اضافه شده به بوت استرپ 4 می اندازیم.

خبر خوش برای مهاجرت از بوت استرپ 3 به بوت استرپ 4

در هنگام ارائه نسخه 3 bootstrap  ، پشتیبانی از نسخه 2 قطع شد اما بوت استرپ 4 از بوت استرپ 3 پشتیبانی می‌کند و توسعه دهندگان می‌توانند بدون نگرانی می توانند کتابخانه های خود را به بوت استرپ 4 آپدیت کنند و به تدریج از امکانات جدید بوت استرپ 4 استفاده کنند.

تغییر از Less به Sass

در نسخه‌ی جدید، بوت استرپ با پیوستن به جامعه بزرگ SASS، سریع‌تر کامپایل خواهد شد و این به کمک LibSASS اتفاق افتاده است. هر چند در نسخه سه با استفاده از گیت هاب می توانستید این کار را انجام دهید.

بهبود grid system مبتنی بر “rems”

استفاده از سیستم grid همچنان با همان syntax پیشین استفاده می‌شود، اما کمی تغییر در معماری آن به وجود آمده است. برای مثال شما هنوز هم قادر به پیاده سازی سیستم مبتنی بر 12 ستون با استفاده از grid، یا تغییر عرض صفحه با استفاده از container و یا سیستم nested rows هستید.
اما تغییر اصلی بنا به سایز دستگاههای مختلف است. برای مثال در Codepen چگونگی تغییر فونت سایز و سپس تغییر container را مشاهده می‌کنید. تا کنون شما قطعا از px، em و pt برای تغییر ابعاد استفاده کرده‌اید. در bootstrap 4 تمام این اندازه‌ها مبتنی بر واحدی با نام rem است. این مفهوم خیلی آسان و قابل درک است. به این صورت که با استفاده از rem، تمامی font-sizeها وابسته به root element خواهند شد.

بیشتر بخوانید  amp چیست و چرا باید از آن استفاده کرد.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین دلیل این حرکت، ساده‌تر کردن فرایند بزرگ و کوچک کردن scale برای دستگاه‌های مختلف است. شما به سادگی قادرید که HTML tag را به سایز کوچک‌تر یا بزرگ‌تر تغییر دهید تا تمامی محتویات نیز به همان مقدار تغییر کنند. البته این نکته قابل توجه است که این تغییر از px به واحد rem تنها شامل font-sizeها نبوده و شامل تمامی scalingها مانند margin، padding و … نیز می‌شود.

جایگزین panel و wells با cards

panel و wells با cards جایگزین شده اند این مجموعه به عنوان یک container محتویات که هم قابل انعطاف و هم قابل توسعه است معرفی شده است.

list box ها و thumbnail ها نیز در Card قرار گرفته‌اند.

 

Reset Component جایگزینی برای normalize.css

Normalize در حقیقت یک مجموعه از قوانین CSS مینیفای شده است که تمامی استایل‌های پیش‌فرض مرورگر‌ها را به یک حالت پایدار reset می‌کند. بوت استرپ دیگر از normalize.css استفاده نمی کند.

معمولا همه‌ی مرورگر‌ها یک stylesheet از پیش تعریف شده‌ای دارند که برای وب‌سایت‌هایی که هیچ استایلی ندارند معمولا قابل مشاهده است. به عنوان مثال غالب مرورگرها به صورت پیش‌فرض لینک‌ها را به صورت آبی رنگ با underline نمایش می‌دهند و اینکه یک border خاص به جداول می‌دهند. با استفاده از css reset ها، تمامی استایل‌های از پیش تعیین شده‌ی مرورگرها null می‌شوند. این قابلیت به ما کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانیم یک صفحه‌ی cross-browser ایجاد نماییم.
حال اینکه در Bootstrap جدید نوعی دیگر جایگزین Normalize شده است که reboot نام نهاده شده و محتویات آن در GitHub موجود است. به نوعی می‌توان گفت که یک سری base style و resetها در این یک فایل ریخته شده که reboot نام دارد. این امر می‌تواند کمک بسیاری در Customize کردن موارد توسط خود توسعه دهنده کند.

بیشتر بخوانید  DOM و Virtual DOM چیست و چه رابطه ای با سرعت دارند

قابلیت سفارشی سازی مدرن

در بوت استرپ 3 تمامی کدهای فانتزی مثل Gradient ، Transition و .. در یک فایل جدا قرار دارد ، اما در بوت استرپ 4 ، تمامی این تنظیمات در متغیر SASS قرار گرفته و برای تغییراتی مانند حذف و یا اعمال آن کد بر روی کلیه صفحات تنها نیاز است یک متغیر را تغییر داده و فایل را مجدداً کامپایل کنید.

توقف پشتیبانی از IE8 و IE9

بوت استرپ 4 دیگر از Internet Explorer 8 و Internet Explorer 9 پشتیبانی نمی‌کند. با حذف این پشتیبانی بوت استرپ توانسته از جدیدترین و بهترین بخش‌های CSS استفاده کند و با استفاده از em و rem سایزبندی بهتری را در متون و نوشتارهای گرافیکی در قالب‌های Responsiveا ایجاد کند.

پلاگین‌های جاوا اسکریپت در بوت استرپ 4 بازنویسی شده اند

تمامی پلاگین‌های جاوا اسکریپت برای استفاده بهتر از امکانات و مزایای بیشتر در بوت استرپ 4 دوباره نویسی شده است.

بهبود مکان قرارگیری خودکار tooltip و popover

در نسخه 4 فریمورک بوت استرپ مکان‌ نمایش خودکار Tooltip و Popover بهتر شده است.
بازنویسی تمام مستندات
تمامی مستندات با Markdown بازنویسی شده‌اند تا به کمک استفاده از برخی پلاگین‌ها نمایش کدها و اجزای زنده کدها بهنیه‌تر استفاده گردد و جستجو در مستندات با سرعت بهتری صورت پذیرد.

منبع آموزش بوت استرپ 4

دوره آموزشی کامل برای یاد گیری پروژه محور بوت استرپ 4  را در این لینک، آموزش بوت استرپ 4 ببینید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی:
CSSjQuery
برچسب‌ها:
508
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست