1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. مدیریت
  5. چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهداف مان برسیم؟

چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهداف مان برسیم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهداف مان برسیم ؟

چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهداف مان برسیم؟

مطالعه: 7 دقیقه

چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهداف مان برسیم؟

هدف؛ واژه آشنایی که اگرچه بارها و بارها شنیده شده اما مطالعات علمی نشان می دهد تنها سه درصد از مردم جهان به درستی مفهوم عمیق این واژه را درک کرده و از آن بهره گرفته و کیفیت زندگی شان را به بهبود بخشیده اند؛ به عبارت دیگر اگرچه تمام افراد به شدت مشتاق دستیابی به موفقیت در ابعاد مختلف زندگی شان هستند اما بسیاری از آن ها تمام روزهایشان را با خیالات و تصورات و بدون تلاش و برنامه ریزی سپری کرده و متأسفانه همیشه در خیال رسیدن به پیروزی باقی می مانند، در این مقاله در قالب هشت گام خواهید آموخت که چگونه به خواسته هایتان سر و سامان بدهید و در میان سه درصد افراد موفق و توانمند جهان باشید:

گام اول: دقیقا چه می خواهید؟

آیا می دانید ده سال آینده حقوق ماهیانه شما چه مقدار خواهد بود؟ پنج سال آینده چطور؟ آیا تا پایان همین امسال می توانید درآمد ماهیانه تان را پیش بینی کنید؟ خودروی شخصی شما در آینده چه خواهد بود؟ آیا اصلاً از خودروی شخصی استفاده می کنید یا مانند سایر طرفداران محیط زیست حمل و نقل عمومی را ترجیح می دهید؟ فراموش نکنید لازم نیست اهداف مورد نظر شما همواره مواردی مطابق با خواسته های عمومی باشد، همین که اهداف مناسبی را با دو ویژگی مهم اخلاقی و انسانی بودن انتخاب کنید برای شما کافیست، آیا می دانید منزل شخصی تان در آینده چه ابعاد و مساحتی دارد؟ در کدام خیابان و در کدام شهر واقع شده است؟ پول کافی برای تهیه این خودرو، دوچرخه یا منزل را با چه شغلی تأمین خواهید کرد؟ آیا مهارت های لازم برای دستیابی به آن شغل را دارید؟ مدرک تحصیلی شما چه خواهد بود؟ با چه معدلی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوید؟ پاسخ شما به این پرسش ها چیست؟ همه آدم ها به دنبال موفقیت و خوشبختی هستند اما فقط تعداد معدودی می دانند می خواهند چه کار کنند و چگونه باید این خواسته ها و ایده های شان را عملی کنند به عبارت دیگر شما نمی توانید بر روی صندلی آرزوهایتان بنشینید و همه خواسته هایتان را در دنیای خیال پیگیری کنید، خیال پردازی و تفکر درباره آرزوها، کار جذاب و لذت بخشی است که اگر در مرحله عمل به موتور شتاب دهنده ای برای پیش راندن شما به سمت اهداف تان تبدیل نشود هیچ ارزشی نخواهد داشت! شما باید دقیقاً بدانید که خواستار چه چیزی، به چه علتی و در چه زمانی هستید؟ استفاده از عبارت ” من 2 سال دیگر حقوق بالایی خواهم داشت ” به هیچ وجه نمی تواند بیانگر یکی از اهداف شخصی در زندگی باشد، زیرا منظور از کلمه “حقوق بالا” روشن نیست، پیش از آن که گام دوم را مطرح کنیم باید بدانیم تنها به عبارتی هدف گفته می شود که دارای جزییات زیر باشد:

بیشتر بخوانید  نقش جدایی انسان از طبیعت در بروز اختلالات روحی و روانی

الف) دلیل انتخاب اهدافتان مشخص باشد: دستیابی به این اهداف چه تاثیری در آینده شما دارد؟ این که دقیقاً بدانید چرا این اهداف را انتخاب کرده اید عامل بسیار مهم و انگیزه بخشی است، چرا می خواهید چنین درآمد یا منزلی داشته باشید؟ چرا کنار گذاشتن دروغ گویی از اهداف شماست؟ چرا قصد دارید با مدرک دکتری از یک دانشگاه خاص فارغ التحصیل شوید؟ دستیابی به این اهداف چه فوایدی برای شما دارد؟ فراموش نکنید نیت ها و انگیزه های سرچشمه گرفته از درون شما هرچقدرواقعی تر، اخلاقی و انسانی تر باشند ارزشمندتر خواهند بود، بسیاری از روانشناسان معتقدند آن دسته از خواسته هایی که از دسته بندی اخلاقی و انسانی بودن خارج شوند، علی رغم داشتن سایر ویژگی های یک هدف به هیچ وجه هدف به شمار نمی روند که البته این موضوع دلیل روشنی هم دارد زیرا اهداف اگر انسانی نباشند دیگر برای انسان ها کاربردی نخواهند داشت!

ب) زمان رسیدن به آن را دقیقاً با ذکر روز و ماه بدانید: چه زمانی قرار است هدف مورد نظر محقق شود؟ مثلاً در عبارت ” در تاریخ 25/7/1399 یک دستگاه خودروی سمند سفید خواهم خرید” زمان دقیق تحقق هدف مشخص شده است البته فراموش نکنید که تعیین زمان به هیچ عنوان امری دلخواه نخواهد بود، بلکه تعیین آن به امکانات و برنامه ریزی هایی که در گام دوم به آن ها اشاره خواهد شد بستگی دارد، مثلاً در همین مثال شما باید معین کنید که پول کافی برای خرید اتومبیل یا خانه یا هر وسیله دیگری را چگونه تأمین خواهید کرد؟

ج) نباید در هدف گذاری با یک دست، ده هندوانه بردارید، آینده پژوهان معتقدند آینده در قرن 21 متعلق به کسانی است که تمرکز را به خوبی آموزش دیده باشند.

د) اهداف را با جزییات کامل و اولویت بیشترین تاثیر آنها بر زندگی تان بازنویسی کنید: حالا که تمام اهدافتان را نوشتید، اقدام به بازنویسی آن ها به ترتیب اولویت نمایید.

گام دوم: وظایف تان را مشخص کنید.

در گام اول هر آن چه که مورد نظرتان بود را نوشته اید و دقیقاً می دانید که قرار است در چه زمانی به کدام هدفتان با چه مشخصاتی دسترسی پیدا کنید، حالا باید تمام مراحل دستیابی به هدف را مشخص کنید، اهداف مشخص شده را پیش رویتان بگذارید و تمام کار هایی را که لازم است برای آنها انجام دهید، مرحله به مرحله به ترتیب یادداشت کنید، هر آنچه که لازم است را بررسی کنید مثلاً اگر هدف شما اتمام مطالعه کتاب 450 صفحه ای تا پایان هفته پیش رو باشد شما باید روزانه حدود 65 صفحه را در ساعت مشخص و معینی مطالعه کنید. یا برای کسب نمره 20 در امتحان 30 روز آینده باید از امروز تمام منابع مطالعاتی مهم را برای مطالعه در 30 روز آینده دسته بندی کنید، یکایک گام ها باید دارای ضرب الاجل مشخص باشند مثلاً روزانه 65 صفحه باید تا ساعت 14:30 همان روز خوانده شده باشد، به یاد داشته باشید که حتی جزیی ترین وظایف برای دستیابی به اهداف باید یادداشت شوند.

گام سوم: وظایف ماهیانه را مشخص کنید.

شما تاکنون مهم ترین مراحل  تعیین اهداف را در دو گام اول پشت سر گذاشته اید، تمام برنامه هایی که لازم است در یک ماه آینده انجام شوند را در لیست جداگانه ای مکتوب کنید، ابتدای هر ماه باید فعالیت های مربوط به اهداف تان که در این ماه انجام می شوند، مشخص کرده باشید. روز های خوبی در راه است شما برای یک ماه آینده تان برنامه دارید.

بیشتر بخوانید  چگونه در مسیر موفقیت بمانیم و ادامه دهیم ؟

گام چهارم: سهم هفته پیش رو را مشخص کنید.

در ابتدای هر هفته، وظایفی که باید در آن هفته از ماه جاری انجام شوند را به لیست هفتگی خود وارد کنید، این برنامه ها از لیست ماهانه وارد لیست هفتگی می شوند زیاده روی نکنید با حدود 20 کار در هفته آغاز کنید، همان طور که در گام اول اشاره شد شما نباید و نمی توانید با یک دست ده هندوانه را بلند کنید، هرچند که عاشقانه خواهان انجام این کار باشید، فراموش نکنید که این لیست ممکن است دائماً تکمیل تر شود، زیرا فرض کنید برای رسیدن به هدفی شما قرار ملاقاتی با همکار خود گذاشته اید در این جلسه تصمیمات جدیدی برای دستیابی به اهداف می گیرید این تصمیمات اجرایی باید به لیست وظایف ماهانه و هفتگی اضافه و در زمان تعیین شده انجام شوند.

گام پنجم: فردا چه وظایفی بر عهده دارید؟

هیچ چیز لذت بخش تر از آن نیست که برای تمامی لحظات فردایتان برنامه ای داشته باشید که شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند، برنامه های روزانه خود را هر شب از لیست هفتگی وارد لیست روزانه کنید پیش بینی کنید که چه وظیفه ای در چه ساعتی حدوداً چه مدت زمانی برای انجام نیاز دارد، پیشنهاد می کنم برای انجام کارهایی که در هفته به دفعات تکرار می شوند مانند رفت و آمد به محل کار، صرف یک وعده غذایی، جلسات مشابه وغیره یک بار زمان حدودی مورد نیاز را محاسبه کنید و هر روز بر اساس همان زمان برنامه ریزی نمایید، البته عوامل غیرمنتظره را هم در نظر بگیرید، اگر احساس می کنید در مدیریت زمان هایتان دچار مشکل هستید می توانید مقاله هفت گام موثر برای مدیریت زمان را در همین وبلاگ مطالعه فرمایید.

گام ششم: وظایف فردا را اولویت بندی کنید.

اگرچه تمامی وظایف شما برای دستیابی به اهداف تان مهم هستند، اما همان گونه که در گام اول گفته شد اهداف تان بر حسب اهمیت اولویت بندی می شوند و اگر در روز شرایطی رخ دهد که شما نتوانید تمام وظایف برنامه ریزی شده روزانه را به سرانجام برسانید باید اولویت کارهای روزانه تان را بدانید و از انجام نشدن کارهای به شدت مهم جلوگیری کنید پس کارهای روزانه خود را با اولویت های زیر مشخص کنید:

الف: کارهای بسیار مهمی که در صورت عدم انجام به موقع  عواقب جدی برای شما دارند مثلاً رییس تان اخراج تان خواهد کرد. (مهم)

ب: کارهایی که باید انجام دهید ولی عدم انجام آنها عواقب جدی ندارد مثلاً ارائه گزارشی که تا پایان هفته برای ارائه آن فرصت دارید، البته اگر این کارها به اهداف شما مربوط هستند تحت هیچ شرایطی نباید به آسانی به تعویق بیافتند اما در شرایط ویژه می توانید اندکی انجام شان را عقب بیاندازید ولی در اولین فرصت ممکن تکمیل شان کنید(کار های نسبتا مهم)

بیشتر بخوانید  چگونه در مسیر موفقیت بمانیم و ادامه دهیم ؟

ج: کارهای خوبی که تاثیر مستقیمی در زندگی شما و در مسیر دستیابی به اهداف تان ندارند، کارهایی مانند تلفن زدن به یک دوست، گپ و گفت با یک هم کلاسی یا یک همکار یا تکمیل برخی کارهای شخصی غیر ضرور، اگرچه این کارها، کارهای جالبی برای یک استراحت کوتاه مدت هستند اما اگر فرصت کافی برای کارهای مهم تر ندارید باید با کار های این گروه خداحافظی کنید البته دقت داشته باشید گاهی اوقات خوردن یک قهوه یا صرف یک وعده غذایی با همکارتان اگر تبدیل به یک مذاکره کاری یا فرصت مناسب یادگیری شود اتفاقاً اقدام نسبتاً مهمی خواهد بود که نباید به راحتی از دستش بدهید. (کار های جالب)

د: برخی کارها در صورت واگذاری شاید حتی بهتر نیز انجام شوند، اگر فرصت کمی دارید و امروز نمی توانید به تمامی کارها رسیدگی کنید، کارهای نامرتبط با اهداف تان را به افراد واجدشرایط واگذار کنید.(قابل واگذاری)

گام هفتم : بلافاصله شروع کنید:

کوچکترین عذر و بهانه ها بی رحمانه تر از هر موجود دیگری دنیای زیبای اهداف تان را نابود خواهند کرد، اگر گمان می کنید بعد از طی شش گام قبلی می توانید با خیال راحت به رخت خواب بروید، سخت در اشتباهید، زمان برای شما نخواهد ایستاد، هیچ زمانی را برای عمل به وظایفی که در مراحل قبل مشخص کرده اید ازدست ندهید، تا پایان انجام هر وظیفه مشخص در هیچ تله وقتی گرفتار نشوید، با یادآوری اهداف و چرایی آن ها نیرو بگیرید، عدم تمرکز روی کار هم نوعی تله وقت است، تنها هدف شما باید تیک زدن هر چه سریع تر تمام وظایف تعیین شده روزانه تان باشد.

گام هشتم: هرشب ارزیابی کنید، آماده تر شوید، خیال پردازید کنید:

هر شب از فرصت پیش از خواب برای مرور کارهای خوب و بد انجام گرفته در طول روز و بررسی آن ها استفاده کنید، طبیعی است که در روز های اول قادر به انجام تمام وظایف لیست نباشید، اگر وظایفی را انجام نداده اید، علل آن را بررسی کنید تعداد کارهای صورت گرفته را محاسبه و با روزهای قبلی مقایسه کنید، با روز های گذشته خودتان در رقابت باشید، ارزیابی عنصر مهمی در مسیر پیش روی شماست، هم چنین تمام برنامه های فردا را مرور کرده و تمام وسایل و امکانات لازم برای فردا را از شب قبل فراهم کنید، اکنون که از اوضاع امروز و فردای خود مطلع شدید، می توانید با خیال پردازی و رویا به اهداف تان سری بزنید، می توانید آن ها را بازنویسی کنید، هم چنین ممکن است تغییرات کوچکی در آن ها ایجاد کنید، البته مطمئن شوید که این تغییرات مثبت و با دلایلی مناسب است.

در نهایت آن که به یاد داشته باشید اگر امروز بذر اهداف اخلاقی و انسانی تان را در زمین همت و تلاش بکارید و با ارزیابی و کنترل تمام شرایط را برای رشد محیا کنید، با یاری خدا تمامی کاشته هایتان را برداشت خواهید کرد، رسیدن به اهداف و قرار گرفتن در مجموعه سه درصدی افراد هدفمند و موفق جهان سهم در دسترس شما از زندگی است. منتظر شنیدن نظرات خوب شما عزیزان هستیم.

لیمونادی و هدفمند باشید!

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی: مدیریت
برچسب‌ها: ,
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست