1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کودک و نوجوان
  4. بازی و سرگمی
  5. انواع روش حل مکعب روبیک

انواع روش حل مکعب روبیک

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع روش حل مکعب روبیک

انواع روش حل مکعب روبیک

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

دیوید ساینمستر ریاضیدان انگلیسی اولین بار کتابی برای حل این مکعب نوشت و در آن ارتباط مکعب با شاخه ی نظریه گروهها مشخص کرد و اولین بار نام مکعب جادویی را برای مکعب روبیک معرفی کرد. سپس دیوید جیونر کتاب مکعب روبیک ماشین مرلین را نوشت و در این کتاب جایگشتها و ارتباط مکعب روبیک با ریاضیات را مورد بررسی قرار داد ،کتاب جوینر آغازی بود برای دیگر ریاضیدانان و علاقمندان معکب جادویی تا یافته های خود را به تحریر در آورند. خصوصا در مورد پیدا کردن الگوریتمی که بتواند مکعب روبیک را در کمترین تعداد حرکت حل کند.

در سال 2006 اولین بار الگوریتم 26 حرکتی یافت شد که یک سال بعد به 25 حرکت تغییر کرد تا اینکه در سال 2010 برای همیشه این معما حل شد و با ریاضیات ثابت شد که حد بالای تعداد حرکت برای حل مکعب روبیک عدد 20 است.

اما راه حل سرعتی مکعب روبیک توسط شرکت کنندگان در مسابقات ابداع و تکمیل شد اولین بار در سال1981 در کشورآلمان مسابقات مکعب روبیک برگزار شد و نفر اول مسابقات 30 ثانیه برای حل مکعب روبیک زمان گرفت. در سال 1982 اولین مسابقات جهانی مکعب روبیک برگزار شد بسیاری از شرکت کنندگان روش های جدیدی برای حل مکعب روبیک ابداع نمودند تا برنده شوند، عملکرد ها آنقدر خوب بود که میانگین زمان حل مکعب تنها 25 ثانیه بود.

انواع روش حل مکعب روبیک

راه حل های زیادی برای حل مکعب روبیک وجود دارد ولی برای حل سریع مکعب روبیک روش ابداع شده است. اولین بار خود ارنو روبیک یک راه حل برای مکعب خود پیدا کرد.

روش گوشه (Corners-first method)

در این روش ابتدا گوشه های مکعب مرتب می شود بعد مکعب های لبه در جای خود قرار داده می شوند در اولین مسابقات مکعب روبیک بیشتر شرکت کنند گان از این روش استفاده میکرند و نفر اول، مکعب روبیک را در 22 ثانیه حل کرد. این روش مرتب سازی روبیک امروزه کمتر استفاده میشود.

روش فردریش(Fridrich method):

این روش حل توسط دکتر جسیکا فردریش در سال 1981 زمانی که دکتر 17 ساله بود ابداع شد .او در سال 1982 در اولین دوره مسابقات جهانی مکعب با روش خود شرکت کرد ولی ناموفق بود. ولی روش خود را توسعه داد تا جایی که روش فردریش مورد قبول حرفه ایها قرار گرفت بطوری که در دومین دوره مسابقات در سال 2003، روش فردریش محبوب ترین راه حل برای شرکت کنندگان بود. در این مسابقات نفر اول میانگین 20 ثانیه را به ثبت رساند

آموزش روش فردریش در 4 مرحله خلاصه می شود:

  1. درست کردن صلیب در وجه پایین مکعب
  2.  قراردادن 4 گوشه ها به همراه لبه وسطی(F2L)
  3.  چرخش تمام مکعب های وجه بالایی طوری که قطعات سطح بالایی همگی یکرنگ شوند (OLL)(Orientation of Last Layer)
  4.  جابجا کردن قطعات وجه بالایی در محل خود و تکمیل مکعب روبیک (PLL)(Permutation of Last Layer )

فردریش متوسط زمان برای حل مکعب با روش خود را 13.5 تخمین زد. که امروزه از 13 ثانیه هم کمتر ثبت شده است.

روش پترس(Petrus method):

این روش توسط لارس پترس یکی از شرکت کنندگان در اولین مسابقه جهانی ابداع شد . در روش پترس ابتدا یک مکعب روبیک 2*2* 2 در گوشه درست میکنیم سپس با حفظ آن مکعب آن را به یک مکعب 2*2*3 تبدیل میکنیم سپس لبه های سطح مقابل را مرتب می کنیم و گوشه ها را سر جای خود قرار می دهیم و بعد مثل روش فردریش با این تفاوت که ابتدا لبه ها سپس گوشه های وجه بالا را مرتب میکنیم.

از روش پترس در مسابقاتی که کمترین تعداد حرکت مد نظر است، استفاده می شود.

روش روکس(روش بلوکی )(Roux method):

در این روش ابتدا یک مکعب1*2*3 در طرف سمت چپ مکعب اصلی و یک مکعب دیگر در سمت مقابل (راست) درسطح پایین مکعب روبیک ساخته میشود .سپس 4 گوشه باقیمانده مرتب می شود در ادامه 6 لبه و مرکز ها را در جای خود قرار میدهیم.

روش زبیگینو (:ZZ method)

روش زبیگینو سریع ترین راه حل برای مکعب روبیک است. این روش بسیار حرفه ای و مبتنی به الگوریتم است(تعداد الگوریتمهای سطح بالای مکعب روبیک 177 الگوریتم می باشد و تعداد حرکت برای تکمیل مکعب روبیک بسیار پایین است.) و مانند روش های قبل به آسانی نمی توان آن را آموزش داد.

 ساده ترین روش حل مکعب روبیک را در این لینک فیلم آموزش روبیک بببیند.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی: بازی و سرگمی
برچسب‌ها:
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست