1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. توسعه فردی
  4. سلامت روانی
  5. چگونه عادت‌های بد را کنار بگذاریم؟

چگونه عادت‌های بد را کنار بگذاریم؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه عادت‌های بد را کنار بگذاریم؟

چگونه عادت‌های بد را کنار بگذاریم؟

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

ترک عادت اشتباه

عادت‌های بد زندگی‌مان را مختل کرده و مانع رسیدن به اهدافمان می‌شوند. همچنین سلامت جسمی و روانی ما را به خطر انداخته، وقت و انرژی را هدر می‌دهند. پس چرا هنوز این عادات را داریم؟ از همه مهم‌تر چگونه عادت‌های بد را کنار بگذاریم؟ ترک عادت کار سختی نیست فقط باید روش مناسب را به کار ببریم.

علت عادات بد چیست؟

اکثر عادات بد دو علت دارند: استرس و خستگی. گاهی این عادات راهی برای تحمل استرس و خستگی هستند. عاداتی مثل ناخن جویدن، سیگار کشیدن یا زیاد خرید کردن روش‌هایی برای وقت‌کشی و رها شدن از استرس و خستگی هستند.

اما این روش‌ها اشتباه هستند و شما باید روش‌های جدید و درستی برای تحمل خستگی و استرس پیدا کنید. گاهی لازم است علت استرس و خستگی خود را پیدا کرده و با رفع این علت عادات بد را نیز کنار بگذارید.

روش‌های ترک عادت

۱- انتخاب جایگزین برای عادات بد

باید هنگام روبرو شدن با استرس یا خستگی برنامه‌ای داشته باشید که مانع بروز عادت بد شود. مثلاً به جای مصرف سیگار چه کاری انجام می‌دهید؟ ورزش جایگزین خوبی است. به جای اینکه ساعات زیادی را در فیسبوک بگذرانید چه می‌کنید؟ می‌توانید چند جمله درباره‌ی کارتان بنویسید. هر کاری که انجام می‌دهید باید پیش از روبرو شدن با این حالت به جای عادات بد برنامه‌ی مناسب دیگری داشته باشید و عادت‌های پایدار مثبت در زندگی‌تان ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید  چگونه برای یادگیری زبان برنامه ریزی کنیم؟

۲- کاهش عوامل بروز عادات بد

اگر به محض نشستن روی صندلی تلویزیون را روشن می‌کنید کنترل را در جای دور از دسترس قرار دهید. اگر هنگامی که خانه هستید شکلات زیادی می‌خورید همه‌ی آن‌ها را دور بریزید. اگر همراه چای، سیگار می‌کشید کمتر چای بنوشید. اگر محیط اطراف باعث بروز عادات بد می‌شود محیط را تغییر دهید. با این کارها راحت‌تر می‌توانید عادات بد را کنار بگذارید.

۳- ترک کردن عادات بد به همراه دوستان

چند بار سعی کرده‌‌اید به تنهایی و بدون آنکه کسی بفهمد سیگار را ترک کنید یا رژیم بگیرید؟ (زیرا اگر موفق نشوید کسی نمی‌فهمد). این بار به همراه یکی از دوستانتان این کار را انجام دهید. هنگامی که با فرد دیگری عادات بد را کنار می‌گذارید می‌توانید همدیگر را حمایت و تشویق کرده و با موفق شدن در ترک عادات بد برای هم جشن بگیرید. اگر بدانید فرد دیگری برای ترک عادت بد به شما کمک می‌کند انگیزه‌ی شما را بیش‌تر می‌کند.

۴- بودن در کنار کسانی که الگوی شما هستند

سعی کنید با کسانی ارتباط داشته باشید که می‌خواهید مثل آن‌ها زندگی کنید. دوستان قدیمی را کنار نگذارید اما دوستان جدید و مناسب پیدا کنید.

۵- تصور کردن موفقیت

خودتان را در حالی که سیگار را ترک کرده یا لاغر شده‌اید تصور کنید. هر عادت بدی دارید تصور کنید آن را کنار گذاشته‌اید و با این کار چه تغییری در زندگی‌تان ایجاد می‌شود. از تصور دستیابی به این موفقیت لذت ببرید. با این کار برای خود هویت جدیدی ایجاد می‌کنید که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید.

بیشتر بخوانید  اولیت بندی کارها با ماتریس اهمیت و فوریت | ماتریس آیزنهاور

۶- برگشتن به خود قدیمی‌تان

برای ترک عادات بد نیازی نیست به فرد دیگری تبدیل شوید کافی است به خود قدیمی‌تان برگردید. اغلب تصور می‌کنیم برای این کار باید تبدیل به فرد دیگری شویم اما شما این هویت را از قبل در خود دارید و کافی است آن را مجدداً پیدا کنید؛ زیرا بعید است عادت بدی را در تمام عمرتان داشته باشید. نیاز نیست سیگار را ترک کنید فقط مانند قبل سیگار نکشید. حتی اگر سال‌ها قبل باشد، شما بدون عادات بد زندگی کرده‌اید پس باز هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

۷- استفاده از «اما» برای غلبه بر افکار منفی

یکی از مسائل در مبارزه با عادات بد افکار منفی است که راجع به خود دارید. هر زمان که اشتباه می‌کنید به راحتی می‌توانید فکر کنید تلاش بیهوده می‌کنید؛ ولی هر وقت این افکار به ذهنتان خطور کرد جمله را با «اما» تمام کنید:

چاق و بدترکیبم اما از الان می‌توانم رژیم بگیرم و تا چند ماه دیگه خوش‌اندام بشم.

احمقم و هیچکس به من احترام نمیذاره اما از الان شروع به مطالعه و کسب مهارت می‌کنم.

شکست خوردم اما همه گاهی شکست می‌خورند.

۸- برنامه‌ریزی برای اشتباه

همه‌ی ما گاهی اشتباه می‌کنیم پس به جای اینکه با یک اشتباه خود را شکست خورده بدانید از الان برای مواجه شدن با آن برنامه داشته باشید.

شروع ترک عادات بد

اولین قدم برای ترک عادات بد «آگاهی» است. آگاهی به این معنا نیست که خودتان را برای این عادات سرزنش کنید بلکه آگاهی به شما نشان می‌دهد برای ترک عادات بد و شروع تغییر چه باید بکنید.

  • چه زمانی عادات بدتان شروع می‌شوند؟
  • هر روز چند بار این عادت بد را انجام می‌دهید؟
  • چه عواملی باعث شروع این عادت می‌شوند؟
بیشتر بخوانید  اولیت بندی کارها با ماتریس اهمیت و فوریت | ماتریس آیزنهاور

با پاسخ به این سوالات اطلاعات زیادی درباره‌ی عادات بد خود کسب کرده و می‌توانید روش‌های مبارزه با آن‌ها را نیز پیدا ‌کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
373
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست