1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کودک و نوجوان
  4. چگونه به کودکان خود نقاشی یاد دهیم؟

چگونه به کودکان خود نقاشی یاد دهیم؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه به کودکان خود نقاشی یاد دهیم

چگونه به کودکان خود نقاشی یاد دهیم؟

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

نقاشی یکی از مهمترین مهارت هایی است که کودک با فراگیری و تکرار آن روش مشاهده ناخودآگاه و تخیل را در خود پرورش می دهد. کودکان به طور غریزی می توانند نقاشان خوبی باشند. اما والدین و مربیان می‌توانند با آموزش نقاشی به کودکان، استعداد کودکان را پرورش داده و آن ها را به نوآوری و خلاقیت تشویق کنند. در مقاله چگونه به کودکان خود نقاشی یاد دهیم؟ به بررسی روش‌هایی موثر برای والدین جهت آموزش، تشویق و همراهی کودکان در مسیر یادگیری نقاشی می پردازیم.

روش آموزش نقاشی به کودکان؛ توصیه هایی برای والدین و مربیان

برای آموزش نقاشی به کودکان نیازی نیست که یک نقاش باشید. مهم نیست که مهارت نقاشی شما قوی یا ضعیف است، با مطالعه این چند نکته می‏توانید به فرزندتان کمک کنید تا نقاشی بکشد. در ادامه به بررسی نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان می پردازیم.

بیشتر بخوانید  اصول رنگ آمیزی نقاشی با مداد رنگی برای کودکان

1- برنامه ریزی روزانه برای تمرین نقاشی

کودکان می توانند مهارت های نقاشی خود را با تمرین پرورش دهند. راهی مهم تر از تمرین وجود ندارد. آموزش نقاشی به کودکان را به عنوان عادت، بخشی از برنامه روزانه برای کودک خود کنید. حداقل به مدت 20 دقیقه در روز آنها را به کشیدن چیزی، ترغیب کنید. کودکان می توانند در مدرسه یا خانه آموزش نقاشی ببینند.

2- تبدیل نقاشی به یک فعالیت سرگرم ‏کننده (نه تکلیف و الزام)

آموزش نقاشی به کودکان را یک فعالیت سرگرم کننده کنید. آموزش نقاشی به کودکان را تبدیل به یکی از فعالیت هایی کنید که با کودک انجام می دهید. با آنها نقاشی کنید اما به آنها نشان ندهید که چگونه گام به گام مثلا یک فیل بکشند ، زیرا این کار می تواند آنها را به تقلید کردن ترغیب کند. به جای اینکار به آنها خوب دیدن را آموزش دهید.

3- تشویق به خوب دیدن به جای تقلید کردن

بچه ها را تشویق کنید که یک مدل را خوب نگاه کنند و سپس آن را بکشند. نقاشی را با چیزهای ساده ای مثل میوه یا اشیایی مثل لیوان شروع کنید.

دوره آموزش نقاشی به کودکان 7 تا 12 سال

4- تکیه بر خیال پردازی

تخیل برای رشد خلاقیت کودک شما مهم است. در روند آموزش نقاشی به کودکان وقتی کودک نمی تواند آنچه می خواهد را ترسیم کند، از او بخواهید چشمانش را ببندد و یک چیزی را در ذهن خود تصور کند، سپس می تواند آن را روی کاغذ بکشد.

5- خود داری از دستور دادن در نقاشی

در آموزش نقاشی به کودکان به آنها دستورالعمل ندهید. به کودکان اجازه آزادی عمل دهید. آنها می‏توانند توضیح نحوه کار را بشنوند و ببینند اما نباید برای اجرای کار فقط از دستورالعمل پیروی کنند.

بیشتر بخوانید  کپی رایتینگ چیست؟

خود داری از دستور دادن در نقاشی کودکان

6- استفاده از خاطرات برای نقاشی

کودکان می توانند برای نقاشی از خاطرات خود استفاده کنند. از آنها سوالی بپرسید که تصویری از گذشته را به یاد آنها بیاورد، “آیا زمانی را که دلفین ها را دیدیم به خاطر می آوری؟” یا “در جشن تولد چه چیزهایی دیدی؟”

دوره آموزش نقاشی به کودکان 5 تا 7 سال

7- صحبت درباره نقاشی کودکان

بهترین راه آموزش نقاشی به کودکان تشویق کودکان به صحبت در مورد نقاشی خودشان است. به جای اینکه درباره هنرشان قضاوت کنید، درباره آن بحث و صحبت کنید. سوالهایی را بپرسید که به آنها اجازه می دهد بیان کنند که این نقاشی برای آنها چه معنایی دارد. برای آشنایی بیشتر با نحوه صحبت کردن با کودکان در خصوص نقاشی‌هایشان به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله “چگونه با کودک در مورد نقاشی اش صحبت کنیم؟” را مطالعه کنید.

صحبت درباره نقاشی کودکان

8- خودداری از انتقاد

ممکن است فرزند شما نقاش خیلی خوبی نباشد. بگذارید فرزندانتان اشتباه کنند اما از آنها انتقاد نکنید. آنها را تشویق کنید تا دوباره امتحان کنند. بعضی اوقات، هر اشتباهی در هنر غلط به حساب نمیاید. یک اشتباه در هنر می تواند نشاندهنده یک نگاه جدید باشد.

9- نگاه مثبت داشتن به نقاشی کودک

یکی از مهمترین مواردی که شما به عنوان والدین در آموزش نقاشی به کودکان باید بدانید پاسخ دادن یا واکنش نشان دادن به نقاشی های کودک به روش صحیح است. نظرات و اصلاحات منفی ممکن است دلسرد کننده باشد. همچنین، اگر بدون تشویق نکات خوب، به آنچه اشتباه است اشاره كنید ، کودکان علاقه خود را نسبت به نقاشی از دست خواهند داد. به یاد داشته باشید ، نکته مهم در آموزش نقاشی به کودکان این است که مثبت باشید.

بیشتر بخوانید  چگونه با کودک در مورد نقاشی اش صحبت کنیم؟

+ همچنین برای افزایش شوق و علاقه فرزندتان به هنر و نقاشی پیشنهاد می‌کنم مقاله “چگونه عشق به هنر و نقاشی را در کودک تقویت کنید” مطالعه کنید.

نگاه مثبت داشتن به نقاشی کودک

10- نشان دادن نقاشی ها به دیگران

آنها را تشویق کنید که دفتر یا برگه های نقاشی خود را نگه دارند. شما همچنین می توانید تعدادی از نقاشی های آن ها را قاب بگیرید و آنها را به دیگران نشان دهید تا اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.

دانلود دوره آموزش نقاشی به کودکان با نقطه و خط

11- نشان ندادن راه میان بر

در آموزش نقاشی به کودکان باید از نشان دادن نمونه ها، ترفندها و نکاتی که باعث آسان تر کردن نقاشی می شود، به فرزندان خود دوری کنید. این کارها از نوآوری، خلاقیت و یادگیری درست نگاه کردن در کودکان جلوگیری می کند.

برای اینکه بدانید چگونه به کودکان خود نقاشی یاد دهیم و برای شروع آموزش نقاشی به کودکان در منزل به عنوان والدین یا حتی به عنوان معلم و مربی نقاشی کودکان می توانید از دوره های تخصصی آموزش نقاشی به کودکان موجود در لینک زیر استفاده کنید.

پکیج های آموزش نقاشی و خلاقیت به کودکان در سطوح مختلف

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
81
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست