1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. برنامه نویسی
  4. توسعه بازی
  5. ویژگی های موتور بازی سازی یونیجین (Community Edition)

ویژگی های موتور بازی سازی یونیجین (Community Edition)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ویژگی های موتور بازی سازی یونیجین (Community Edition)

ویژگی های موتور بازی سازی یونیجین (Community Edition)

مطالعه: 5 دقیقه

برای ساخت محصول، بازی یا شبیه سازی با یونجین ابتدا لازم است که شناخت کلی از سیستم های مختلف آن داشته باشید، که در مقاله معرفی موتور بازی سازی یونیجین این موتور بازی سازی را معرفی کردیم. در واقع شما می توانید از نسخه انجین با اسم Community Edition رایگان استفاده کنید، نسخه های دیگر مثل Pro , Engineering , Sim در مقاله ویژگی های موتور بازی سازی یونیجین (Community Edition) برررسی نشده است و لازم به ذکر است که Sim Edition پیشرفته ترین نسخه است و سیستم های آن بیشترین امکانات و ابزارها را برای مشتریان دارد و  از آن برای شبیه سازی پروژه های ماهواره ای تا پروژه های شهری استفاده می شود.

با یونجین در نسخه Community می توانید به سیستم های زیر دسترسی داشته باشید و از آن استفاده کنید:

1- سیستم طبیعت

این سیستم دارای بخش های مختلفی و هر کدام امکاناتی را برای ساخت محصول فراهم می کند، این بخش ها هر کدام به شرح زیر است :

الف- بخش شب و روز: این بخش می تواند زمانی از شب یا روز (Time of Day) را داخل محصول ایجاد کند و از لحظات پر انرژی صبحگاهی تا ظهر و از بعد از ظهر تا نیمه های شب پر از ستاره با آسمان مهتابی را ایجاد نماید.

بخش شب و روز موتور بازی سازی یونیجین

ب- بخش سرعت گذشت زمان: این بخش جلوه های زیبایی از حرکت ابرها تا حرکت آب ها در بستر اقیانوس می تواند تولید کند و اگر جز کسانی هستند که به Time Lapse علاقه مند هستید، می توانید از آن در این انجین استفاده کنید.

ج- بخش آب و هوا: برای اینکه آسمان محصول شما دارای پدیده های مختلف باشد، امکاناتی در اختیار شما قرار داده شده است تا به صورت واقعی یا تخیلی آسمان خود را تزئین کنید و در کنار آن آسمانی پر از ابر یا صاف داشته باشید.

بیشتر بخوانید  معرفی موتور بازی سازی یونیجین

بخش آب و هوا موتور بازی سازی یونیجین

2- سیستم فیزیک

در یک محصول ناگزیر هستید از سیستم فیزیک استفاده کنید، این سیستم شامل ایجاد جاذبه، شتاب، انفجارهای مختلف تخریب پذیر اشیاء طبق قوانین موجود در یونیجین است، آیا اشیاء بر روی آب معلق می مانند یا به زیر آب می روند، ساخت پارچه ها با امکان برش و تولید مایعات، وسایل نقلیه پیچیده، شلیک گلوله توپ از تانک و غیره که به شما کمک می کند واقعی تر و جذاب تر محصول خود را تهیه کنید.

سیستم فیزیک موتور بازی سازی یونیجین

3- سیستم ریاضی

در فضا و جهان یونیجین معادلات جبری و خطی مثل ماتریکس ها و بردارها و غیره وجود دارند، وقتی که محصولی ساخته می شود حتما این معادلات در آن وجود دارد، مثلا وقتی که به یک شی نگاه می کنیم، این شی دارای مختصات موقعیت، چرخش و مقیاس است یا وقتی که آتش یا انفجار تولید می شوند با معادلات ریاضی رفتار ذرات (Particle System) را می توان نشان داد.

4- سیستم رندرینگ

برای رسم فضای سه بعدی و نحوه چگونگی نمایش آن از این سیستم استفاده می شود

الف- اشیایی از جهان یونیجین دارای اطلاعات چگونگی نمایش در محصول هستند، این اطلاعات شامل کدهایی است که شیدر گفته می شود، شیدرها مشخص می کنند که اشیاء چگونه دیده شوند و در حقیقت شیدرها بن مایه متریال ها یا مواد هستند و هر متریال(ماده) نیز رفتارهای گرافیکی از خود نشان می دهد که ما حس کنیم این ماده آب است یا فلز و توهم سازی در ما ایجاد شود که عکس یا بافت (Texture) بستنی را بر یک مکعب نگاشت کنیم جعبه بستنی و اگر بافت (Texture) نارنجک را بر یک مکعب نگاشت کنیم، جعبه نارنجک ایجاد کرده ایم.

بیشتر بخوانید  آموزش نصب موتور بازی سازی یونیجین (Unigine 2.15)

ب- مثال دیگر از این سیستم جلوه های ویژه دوربین است که نحوه نمایش و چگونگی اتفاقات در لنز دوربین را تعیین کنیم، مثلا تصحیح رنگ یا سیاه و سفید شدن مرحله، فعال کردن مه در مرحله و غیره است.

5- سیستم صدا

صدا نیز یکی از مهمترین سیستم ها در تولید محصول است که اتفاقا ابزارهای قوی در یونجین برای مدیریت و بخش صدا وجود دارد، مثلا صدا به صورت سه بعدی و در همه جهات اصلی و فرعی به صورت نقطه ای بخش می شود؟ در یک اتاق وقتی صدا بخش می شود آیا به صورت مخروطی شنیده می شود؟ پشت دیوار اتاق، صدا چگونه شنیده می شود؟ و سوالات دیگری که با ابزارهای یونجین می توان رفتار صداها را کنترل و بخش نماییم.

6- سیستم انیمیشن

برای نمایش حرکت های پویانمایی مدل های سه بعدی که دارای ساختار ستون فقرات و اسکلت بندی (Bone/Rig) هستند، مثلا یک سرباز را در نظر بگیرید که می تواند راه برود، بدود، شلیک کند و غیره. برای استفاده از این سیستم لازم است که کدنویسی را انجام دهید.

7- سیستم رابط کاربری

برای ساخت انواع منو که شامل دکمه ها، برچسب های متنی، کادرهای متنی، گزینه های تیک زدن و غیره از این سیستم استفاده می شود ، مثلا می توان دکمه هایی برای ذخیره مرحله، شروع مرحله جدید، خروج از بازی تعبیه کرد، برای استفاده از این سیستم لازم است که کدنویسی را انجام دهید.

8- سیستم هوش مصنوعی

یکی دیگر از سیستم های مهم محصول شما، استفاده از هوش مصنوعی است که بتوانید دشمنان یا دوستانی برای خود طراحی و برنامه نویسی کنید و در بازی هایتان از آنها استفاده کنید.

9- سیستم نور پردازی

برای ایجاد انواع نورها و سایه ها و همچنین نگاشت و کشیدن سایه نورها بر روی سطوح مختلف برای کاهش پردازش در زمان اجرا و افزایش تعداد فریم ها در ثانیه از این سیستم استفاده می شود، همچنین اشیاء ایستا که حرکت نمی کنند مثل میز، صندلی، ساختمان، در و پنجره، درختان، تیرهای چراغ برق و غیره باید سایه های آنها با وجود انواع نورها بر روی سطوح نگاشت کرد که اصطلاحا نورپردازی می گویند تا نورهای مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از الگوریتم های نورپردازی سطح مرحله را محاسبه و بپوشانند و باعث زیبایی و واقعی تر شدن مرحله شود و در کنار آن نیز سرعت اجرای محصول کاهش پیدا نکند.

بیشتر بخوانید  معرفی موتور بازی سازی یونیجین

10- سیستم برنامه نویسی

شما می توانید یکی از زبان های سی شارپ (#C)، سی پلاس پلاس (++C) و یونیجین اسکریپت (Unigine Script) را انتخاب کنید و با انتخاب هر زبان یا دو یا هر سه زبان، یونجین به شما امکان استفاده بیش از 10 هزار تابع (API) را می دهد و می توانید محصول خود را با آن بسازید، زبان سی شارپ یکی از زبان های محبوب دنیا است که به نسبت زبان سی پلاس پلاس دارای پیچیدگی بسیار کمتر و یادگیری آن راحت تر است و همچنین زبان “یونیجین اسکریپت” نیز یک زبان داخلی یونجین است که شبیه زبان سی پلاس پلاس است و به صورت ریل تایم کدهای “یونیجین اسکریپت” با سرعت بسیار بالا در محصول اجرا می شوند و همچنین برای پیاده سازی پلاگین ها و ابزارهای بیشتر در یونیجین از زبان سی پلاس پلاس استفاده می شود.

+ معرفی آموزش: پکیج های آموزش بازی سازی در رسانه آموزشی لیموناد

سیستم های دیگری نیز وجود دارند که در آینده بررسی خواهم کرد، امیدوارم از مقاله لذت برده باشید و برای شما بزرگواران مفید بوده باشد.

در ارتباط باشید

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی: توسعه بازی
برچسب‌ها: ,
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست