1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. برنامه نویسی
  4. توسعه وب
  5. Asp
  6. انتخاب asp یا php ؟

انتخاب asp یا php ؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

asp یا php

انتخاب asp یا php ؟

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

عبارت asp یا php اشتباه است

ابتدا به اصلاح یک اشتباه رایج می پردازیم، asp و asp.net و  asp mvc فریم ورک هستند که در آن ها از زبان c# استفاده می شود در حالی که php خود یک زبان برنامه نویسی است که فریم ورک های زیادی دارد.هر دو زبان در سمت سرور استفاده می شوند که با آن منطق وب سایت ها و گاهی برنامه های موبایل در سرور نوشته می شود.

توجه کنید که اگر سایت های ساده ای بخواهید بسازید قطعا cms هایی نظیر وردپرس بهتر خواهند بود مثلا بزرگترین سایت های خبری با وردپرس هستند وقتی شما به چیزی بیشتر از خبر روزانه و کامنت احتیاج ندارید دلیلی نداره که از وردپرس استفاده نکنید به علاوه این روزها سایت های بسیار پیچیده تر هم با وردپرس ساخته می شوند.

ما فرض را بر این قرار می دهیم که هدف شما سایت های بزرگ تجاری است که در آن صورت قطعا استفاده از فریم ورک های mvc بهتر خواهد بود، در چند سال اخیر ماکروسافت دیگر ورژن جدیدی برای asp.net ارائه نکرده است و ورژن های جدیدی برای asp mvc ارائه کرده و تا این لحظه به نسخه 6 آن رسیده است. از طرفی php هم فریم ورک هایی برای mvc دارد که یکی از بهترین های آن فریم ورک لاراول است. از اینجا به بعد منظور از PHP MVC همان فریم ورک های MVC برای PHP هستند. پس در اینجا من سوال asp یا php را به asp mvc یا php mvc تغییر می دهم. (لینک آموزش لاراول )
(در مورد mvc جستجو کنید و سپس به ادامه مطالعه بپردازید)

بیشتر بخوانید  mvc چیست و چرا الگو mvc محبوب شده است؟(همراه آموزش mvc)

در نمودار زیر به مقایسه میزان استفاده از هریک از فریم ورک ها نگاهی داشته باشید.

مقایسه میزان استفاده از زبان های برنامه نویسی

مقاسه ویژگی های asp mvc با  php mvc

  1. در asp برنامه درنهایت کامپایل می شود برای همین سرعت اجرا بیشتر است. در حالی که php نوعی زبان اسکریپتی است که در همان لحظه دستور از روی فایل خوانده و تفسیر و اجرا می کند، بنابراین  سایتی که با php در حال اجرا است را می توان درجا تغییر داد و ویرایش کرد و از همان موقع تغییرات اعمال می شود در حالی در asp پس از تغییرات باید فایل dll ایجاد شود و پس از بار گزاری آن فایل به جای فایل قبلی تغییرات اعمال می شود.
  2. asp نیاز به سرور ویندوزی و iis دارد که از سرور لینوکسی گران تر است ولی می تواند کارا تر باشد در حالی که php بروی سرور های لینوکسی و ویندوزی قابل اجراست.
  3. ویژال استدیو ide برای کدنویسی asp است که پولی و گران است البته این مورد در ایران معنا ندارد. در حالی که php محیط های برنامه نویسی متن باز زیادی برای کد نویسی دارد.
  4. ویژال استدیو محیط بسیار خوبی است که کار تیمی هم به خوبی درون همان محیط در اختیار برنامه نویسان قرار دارد. به این اصطلاح team foundation server یا مختصرا tfs گفته می شود. در حالی که برای php باید از gitub که یک پلاگین و سایت جدا دارد استفاده کرد. البته عملکرد گیت هاب هم بسیار عالی است.
  5. با هر دو می توان هر کاری کرد و محدودیتی نیست.
  6. محیط برنامه نویسی های متعددی برای php وجود دارد که این موضوع گاهی باعث سردر گمی برنامه نویسان می شود.
  7. سی ام اس محبوب وردپرس php است و این حجم انبوه پلاگین های آن با php است. پس نیاز به php بیشتر است.
  8. php متن باز است و در دنیا محبوب تر است بنابر این برای پیدا کردن کار در خارج از کشور php کمی بیشتر به کار می آید در حالی که حقوق .net کار ها کمی بیشتر از php می باشد.
  9. از نظر بهینه سازی برای موتور های جستجوگر هردو مثل هم هستند و بستگی به برنامه نویسی آن دارد، سایت limoonad.com در حال حاضر به سرعت در گوگل ایندکس می شود و کلید واژه های رنک یک گوگل کم ندارد بنابراین با هر دو می توان سایتی seo friendly  نوشت.
  10. امنیت هر دو مثل هم است. کار کردن در چهار چوب فریمورک ها به طور پیش فرض یک امنیت استانداردی را به پروژه شما می دهند، اگر شما از اصول پیروی کنید می توانید وب سایت امنی داشته باشید و بیشتر به امنیت سرور خود پردازید.
بیشتر بخوانید  git چیست؟ tfs چیست؟ و چه کاربردی در پروژه نرم افزاری دارند

سوالات خود را مطرح کنید تا مقایسه asp یا php کامل تر شود.

انتخاب asp یا php

اگر که هدف شما کار کردن پروژه ای برای ساخت وب سایت است، پیشنهاد من یادگیری وردپرس و php است زیرا بسیاری از سایت ها با وردپرس به خوبی بالا می آیند و می توانند موفق باشند. به علاوه اگر نیاز باشد شما php هم بلد هستید و می توانید سایت هایی که طراحی خاص نیاز داشته باشند با php پیاده کنید یا پلاگین برای وردپرس بنویسید.

بازار کار php و لاراول از asp بزرگ تر است و نیاز به php بیشتر است. (لینک آموزش لاراول )

اگر c# بلد هستید و اصطلاحا به ماکروسافت نزدیک هستید با توجه به این که در ایران همه چیز کرک شده می باشد asp mvc هم می تواند گزینه خوبی باشد.

و سخن اخر اگر که به یکی مسلط بشید بعدا کار کردن با دیگری خیلی چالش بزرگی نخواهد بود و زود مسلط می شوید و نیاز نیست به سال های دور نگاه کنید که نتوانید انتخاب کنید، 2 تا 4 سال پیش روی را در نظر بگیرید و انتخاب کنید.

سخن آخر در مورد asp یا php

من چون خودم کد نویس asp mvc هستم امکان دارد که جانب asp را گرفته باشم ولی این مسائل که مطرح شد بنا به بحث هایم با آقای مصطفی زیندی وند مطرح شد، کسی که php و لاراول کار هم هست و در سایت لیموناد کد های سمت کلایت را نوشته است.

سایت های لیموناد ورزش سه و دیجیکالا سایت های معروفی هستند که من می شناسم که با  asp mvc هستند، قاعدتا در ایران بقیه سایت ها بیشتر با وردپرس یا php هستند.

بیشتر بخوانید  ASP.NET Core چیست و تفاوت آن با asp.net mvc چیست

 

در نمودار زیر به مقایسه میزان سرچ php، asp.net، laravel و asp.net mvc در 5 سال گذشته می پردازیم.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی:
AspPHPسی شارپ c#
برچسب‌ها: ,
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • پیچ و رولپلاک نما
    3 مهر 1397 00:45

    سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
  • سلام ممنون از وب سایت خوبتون امید وارم روز به روز پیشرفت کنید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش Aspcore

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست