1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. ادوبی xd
  5. ui چیست ux چیست و چه کاربردی دارند؟

ui چیست ux چیست و چه کاربردی دارند؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ui چیست ux چیست و چه کاربردی دارند؟

ui چیست ux چیست و چه کاربردی دارند؟

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

دو کلمه UX و UI این روزها بسیار در دنیای نرم افزار استفاده می شود و شغل هایی با عنوان طراح ux و طراح ui به وجود آمده است. ui چیست ؟ ux چیست ؟ و چه کاربردی دارند؟

تعریف UX و UI با یک مثال عینی

UI مخفف عبارت User Interface به معنی واسط کاربری می باشد.

UX مخفف User Experience به معنی تجربه کاربری می باشد.

با یک مثال ساده کاربرد ux و ui را متوجه می شوید. فرض کنید در مرحله طراحی یک آپارتمان هستیم.

  • این که درب ورودی در کدام قسمت باز شود،
  • برای رفتن به آشپزخانه از کدام قسمت باید گذشت. به طور مثال آشپزخانه open علاوه بر زیبایی ابتدا از نظر ux کار درستی است. زیرا شما در اشپزخانه نیاز به فضایی برای چیدن غذا دارید و به خوبی از این فضای پِرت استفاده می شود و به جای دیوار یک کانتر یا جزیره که کاربرد میز را دارد ایجاد می شود.
  • یا این که مکان سرویس بهداشتی کجای این خانه قرار داشته باشد. در طراحی های جدید سعی می شود درب سرویس به سمت سالن پذیرایی باز نشود و در راهرو قرار بگیرد.

تمام این مثال ها مربوط به ux می باشد. بعد از این که محل دقیق هر چیز و این که هر چیز چه وظیفه ای دارد مشخص شد، ui می گوید که مثلا جنس درب ورودی چوبی باشد. یا این دیوار خالی و سفید را می توان کاغذ دیواری کرد تا ui بهتری داشته باشد، یا جنس و شکل پنجره ها به چه شکل باشد.

بیشتر بخوانید  مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی

همان کاری که معمار در ساختمان انجام می دهد، طراح ux در وبسایت و اپلیکیشن انجام می دهد. در وبسایت طراح ux تصمیم می گیرد که:

  • دکمه خرید در کجای صفحه قرار گیرد.
  • دکمه ذخیره صفحه در کجا و چه رنگی باشد.
  • صفحه بندی هم در بالای صفحه و هم در پایین صفحه قرار داشته باشد.
  • تصمیم می گیرد که وقتی کاربر روی دکمه خرید می زند به صفحه جدید برود. یا یک کادر جدید باز شود و درگاه پرداخت در همان جا ظاهر شود.
  • طراح تصمیم می گیرد که لوگو در بالای صفحه سمت راست قرار داشته باشد یا در پایین صفحه قرار بگیرد.
  • رنگ قیمت پس از تخفیف به چه شکل باشد و روی قیمت قبل از تخفیف یک خط باشد. همچنین سایز آن از قیمت پس از تخفیف کوچکتر باشد.

طراح ux با توجه به هدف محصول و ویژگی های آن تصمیم می گیرد که چه چیزی اولیت بیشتری دارد و با توجه به اصولی که می داند محصول را طراحی می کند.

این روزها طراح ux بیشتر فضای اپلیکیشن و وبسایت را طراحی می کند اما می تواند برای هر فضایی طراحی کند. برای مثال در مراحل ساخت یک ماگ (لیوان) شکستنی، طراح ux با توجه به کاربرد ماگ (که قرار است در کیف و کوله باشد و احتمال دارد بشکند) برای آن یک محفظه پارچه ای طراحی می کند. به این صورت ماگ بهتر در دست قرار می گیرد و در صورتی که روی زمین بیفتد نمی شکند.

UX چیست؟

ux مخفف عبارت User Experience است. ux شامل رفتار، حالت و احساسات فردی است که از کالا یا محصول استفاده می کند. به عبارتی با توجه به ux میتوان محصول یا خدماتی ارائه داد که برای کاربر مناسب و کاربردی و طرز استفاده از آن ساده باشد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با فتوشاپ و شیوه کسب درآمد از آن  

بر اساس تعریف ISO عبارت User Experience یا ux به کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها،  رفتارها و عکس العمل های کاربر قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن گفته می شود.

یکی از کارهایی که طراحان ux به طور دائم در مورد یک محصول انجام می دهند، بررسی رفتار کاربر و تست و تغییر محصول است. به طور مثال صفحه ای وجود دارد که در آن یک دکمه خرید به رنگ قرمز وجود دارد. طراح ux بررسی می کند که از هر 100 نفری که صفحه را مشاهده کردند 2 نفر روی دکمه خرید کلیک کرده اند. او می تواند عوامل زیادی را آنالیز کند و تغییر دهد و مجددا عملکرد کاربران را بررسی کند. یک تغییر ساده، تغییر رنگ دکمه به سبز است و پس از مدتی، بررسی این موضوع که این تغییر چقدر به افزایش کلیک منجر شده است.

البته باید بدانید که بخش زیادی از ux با توجه به علم ux و مطابق قوانین آن طراحی می شود. ولی در نهایت در برخی موارد می توان تست بالا را انجام داد.

UI چیست؟

UI مخفف User Interface می باشد. درست برعکس طراحان ux که روی حس عمومی کار تمرکز می نمایند، طراحان ui بر روی شیوه ارائه محصول کار می کنند. آن ها سعی می کنند جوری طراحی کنند که اهداف طراح ux تحقق پیدا کند. طراح ui وظیفه دارد که تمام پروژه را طوری طراحی کند تا ثبات و یکپارچگی در طراحی دیده شود. طراحی لوگو، رنگ صفحات، آیکون ها و … شامل اقدامات طراح ui می باشد.

بیشتر بخوانید  مقایسه نرم افزار مایا، تری دی مکس و بلندر

بازار کار ui و ux

در بازار امروز معمولا طراح ui و ux یک نفر است و اگر کسی مهارت خوبی در هر دو زمینه داشته باشد می تواند درآمد خوبی کسب کند. وجود ui و ux به یک اندازه برای یک کار با کیفیت ضروری هستند و ضعف در هر کدام باعث نارضایتی کاربر و عدم دستیابی به اهداف می شود.

تمام محصولات نرم افزاری که تولید می شوند می توانند توسط یک طراح ui و ux به شکلی موثر طراحی شوند. این روزها تولید کنندگان نرم افزار بیشتر متوجه اهمیت ui و ux هستند که همین امر بازار کار طراحی واسط کاربری و تجربه کاربری را داغ تر کرده است.

معرفی آموزش UX و UI

برای طراحی ui زیبا نیاز است که شما یک گرافیست باشید. یعنی همان طور که برای طراحی یک بروشور یا یک کارت ویزیت به استفاده از علم طراحی نیاز دارید، برای طراحی ui هم به همان علم نیاز دارید که می توانید مجموع این دانش را در گرافیک بیابید؛ به علاوه نیاز به ابزاری دارید که مهم ترین ابزارها برای طراحی ui، نرم افزارهای ادوبی فتوشاپ و ادوبی ایلستریتور می باشند. دو نرم افزار کاربردی برای طراحی رابط تجربی نیز، نرم افزارهای ادوبی ایکس دی Adobe xd و فیگما Figma می باشند.

دسترسی به پکیج های آموزشی طراحی رابط کاربری و تجربی با نرم افزارهای مختلف در رسانه آموزشی لیموناد با لینک زیر امکان پذیر ات.

پکیج های آموزشی طراحی رابط کاربری (ui و ux)

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
1K
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست