1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. راه اندازی کسب و کار
  5. چگونه یک کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم ؟

چگونه یک کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم ؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 10 دقیقه

چگونه یک کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم ؟

نویسنده:

مطالعه: 10 دقیقه

چگونه یک کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم ؟

بر اساس آمار و سرشماری های انجام شده، کسب و کار خانگی به بیش از 38 میلیون خانوار افزایش یافته است. اینترنت و تکنولوژی توسعه کار در خانه را بیش از هر زمان دیگری ممکن کرده است. راه‌اندازی موفقیت‌آمیز کسب و کار خانگی امروزه امری رایج است و مزایای زیادی دارد.

فهرست عناوین مقاله

کسب و کار خانگی چیست؟

به هر نوع فعالیت اقتصادی که توسط عضو یا اعضای خانواده یا حتی آشنایان و دوستان در محل سکونت شخصی و با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی شده و منجر به تولید محصولات و یا خدمات قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود، کسب و کار خانگی می‌گویند. اگرچه این نوع کسب و کارها جزو بخش پنهان و غیررسمی اقتصاد یک کشور محسوب می شود، اما نقش قابل توجهی در تولید ثروت، رشد اقتصادی و توسعه سرمایه اجتماعی یک کشور دارد. همچنین برای جوانان، کسب و کارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ساده و آسان است.

مزیت‌های کسب و کار خانگی

چه جواهرات بسازید، چه وب‌سایت طراحی کنید یا موسیقی تدریس کنید، راه‌اندازی موفقیت‌آمیز کسب و کار خانگی امروزه امری رایج است و مزایای زیادی دارد که در ادامه برخی از اصلی ترین مزیت های را معرفی خواهیم کرد:

1. شما مدیر خود هستید

هر کاری مستلزم رعایت نظم و انضباط و حضور منظم در ساعت کاری است. راه‌اندازی یک کسب و کار به شما انعطاف‌پذیری در درآمد، ساعات کاری، همکاران و محل کار می‌دهد. اگر فرزندی دارید، می‌توانید در کنار کسب و کار، زمان بیشتری را در کنار فرزندان خود بگذرانید.

2. ریسک کم

راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی هم از نظر مالی و هم موارد دیگر ریسک کمی دارد. هزینه‌های سربار حداقل خواهد بود و شما تنها با یک کامپیوتر مشغول خواهید شد و یا تنها ابزار کار حرفه مورد نظر خود را تهیه خواهید کرد.

3. مزایای مالیاتی کسب و کار خانگی

خیلی از مشاغل از دادن مالیات معاف می‌شوند؛ بستگی به میزان درآمد آن کسب و کار دارد. کافی است کسب و کارتان را در سامانه حمایت از مشاغل‌خانگی در «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» ثبت کنید و مجوز راه‌اندازی کسب و کار خانگی بگیرید تا مشمول معافیت مالیاتی بشوید. حواس‌تان باشد فقط در صورتی که برای کسب و کارتان مجوز بگیرید و خودتان هم اظهارنامه مالیاتی پر کنید (یعنی به صورت خوداظهاری باشد)، می‌توانید از معافیت‌ها بهره‌مند شوید.

4. فشار کمتر

شروع یک کسب و کار خانگی گاهی اوقات می‌تواند استرس‌زا باشد، اما به دلیل اینکه در محل زندگی خود مشغول به کار هستید استرس کمتری نسبت به محل کار خواهید داشت.

انواع کسب و کار خانگی پردرآمد در ایران

شاید شما هم جزو افرادی باشید که می‌خواهند کسب درآمد کنند، اما مسئولیت‌های خانگی شما را از این امر باز می‌دارد، یا می‌خواهید بلافاصله یک کسب و کار یا پروژه کارآفرینی را راه‌اندازی کنید که درآمد زیادی داشته باشید، اما ایده کارآفرینی برای پروژه خود ندارید.

ایده کسب و کار اولین قدم برای شروع هر کسب و کاری است. در اینجا چند ایده برای انواع پروژه‌های تجاری و خانگی که نیاز به سرمایه زیادی ندارند را به شما پیشنهاد می‌کنیم و مطمئناً در بین آن‌ها آنچه را که برای شما مناسب است خواهید یافت. از هم اکنون می‌توانید شروع کنید، ایده مناسب را انتخاب و شروع به کار کنید.

  • پروژه سالن زیبایی

این یک ایده بسیار محبوب در جهان است، جایی که بخشی از خانه یا حتی یک اتاق را می‌توان به‌ سادگی برای آن تجهیز کرد و به‌عنوان سالن زیبایی از آن استفاده کرد. البته می‌توانید در ابتدا با استفاده از ابزارهای ساده و با هزینه کم شروع کنید. همچنین می‌توانید در ابتدا خدمات محدودی ارائه دهید، به خصوص خدماتی که نیاز به تجهیزات زیادی ندارند.

  • پروژه قنادی یا شیرینی خانگی

پروژه قنادی یا شیرینی خانگی

اگر در آشپزی و درست کردن شیرینی مهارت دارید، می‌توانید از آن کسب درآمد کنید. می‌توانید شیرینی‌پزی را در خانه شروع کنید و آن‌ها را در صورت تقاضا به مشتریان مختلف در منطقه خود بفروشید. شما می‌توانید محصولات خود را از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بازاریابی کنید یا حتی می‌توانید سایت خود را ایجاد کنید که از طریق آن می‌توانید سفارش‌ها را دریافت کنید.

با توجه به اینکه با کار در منزل هزینه‌های زیادی را کاهش داده‌اید، راز موفقیت این پروژه علاوه بر توانایی رقابت با فروشگاه‌های بزرگ از لحاظ قیمتی، این است که می‌توانید از لحاظ کیفیت در طعم نیز با آن‌ها رقابت داشته باشید.

  • پروژه خیاطی در خانه

خیاطی یکی از مشاغل خانگی پر درآمد برای خانم ها است، در صورتی که در این حرفه مهارت دارید می توانید به یک چرخ خیاطی حتی ساده کار خود را شروع کنید. برای شروع این شغل نیاز نیست حتما تمامی تجهییزات مثل چراخ سردوز یا چرخ خیاطی با قابلیت های پیشرفته مثل جادکمه زنی، یا سایر دستگاه ها را تهیه کنید. چون می توانید این خدمات را به ازای پرداخت هزینه ی کمی از سایر خیاطی ها دریافت کنید.

بررسی و مشاهده “پکیج های آموزش خیاطی” برای کسب مهارت در حرفه حیاطی

  • ساخت زیورالات در خانه

ساخت زیورآلات از موضوعاتی است که برای سازنده آن حس فوق العاده خوبی به همراه دارد و خاصیت درمانی آن (ساخت زیورآلات) نیز اثبات شده است. علاوه بر آن با ابزار در دسترس و قیمت بسیار مناسب و در منزل می توان شروع به ساختن محصولاتی کرد که در نهایت به فروش برسد و یا برای استفاده شخصی یا هدیه به دیگران دنیای بی کرانی از ساخت زیورآلات خلاقانه را پیش روی شما می گذارد که یک عمر برای شما منفعت ایجاد می کند.

برای کسب مهارت بیشتر می توانید در دوره آموزش طراحی و ساخت زیورآلات دست ساز شرکت کنید.

  • پخت و تهیه غذا خانگی

تهیه غذای خانگی از آن مشاغلی است که تقریبا همه افرادی که دستی در پخت‌وپز دارند می‌توانند به راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری فکر کنند. آشنایی با هنر آشپزی اولین و مهم‌ترین مهارتی است که برای چنین شغلی نیاز است. بنابراین شاید بتوان گفت، زنان خانه‌دار مناسب‌ترین قشر برای ورود به چنین عرصه‌ای هستند. این افراد علاوه بر کسب درآمد و متعاقبا، تامین مالی زندگی خود، از وقت‌ آزاد زیادی که در طول روز دارند می‌توانند بهترین و مفیدترین استفاده را ببرند.

  • پروژه تمرینی ورزشی یا یوگا در خانه

ورزش یک نیاز اساسی است. افراد زیادی هستند که میل به ورزش دارند؛ اما یا انگیزه و اشتیاق کافی ندارند و یا به دلیل گرانی و دوری از محل سکونت خود از انجام آن صرف‌نظر می‌کنند. اگر شما خانه ای بزرگ دارید می توانید بخشی از خانه یا یکی از اتاق ها را به سالن ورزشی یوگا تبدیل کنید ورزش یوگا نیاز به وسایل ورزشی زیادی ندارد و بسیار از حرک ها را می توانید بدون وسیله ی خواصی انجام دهید.

در لیموناد چندین پکیج های آموزش یوگا و تناسب اندام در خانه وجود دارد که با یادگیری این ورزش ها می توانید یک باشگاه خانگی کوچک درست کنید

  • تدریس مهارت ها

هر شخص در طول زندگی خود مهارت هایی کسب می کند، شما در مهارتی که فکر می کند واقعا به آن تسلط دارید می توانید آن را به آموزش دهید، برای این کار شما دو راه دارید یا به صورت حضوری در خانه کلاس برگذار کنید که لازم است یک فضا جهت فرایند آموزشی برای متقاضیان یادگیری در منزل مهیا کنید. راه دیگر که بسیار کم هزینه است و پر درآمد است آموزش آنلاین است.

شما به سادگی می توانید مهارت خود را یک بار به صورت ویدیو و با کیفیت مناسب ضبط کنید و با انتشار آن در رسانه آموزشی لیموناد به صورت نامحدود کسب درآمد کنید. در این فرایند دست شما باز است شما در هر زمینه ای که مهارت داشته باشید می توانید مهارت خود را در لیموناد آموزش دهید.

  • پروژه اجاره اتاق از خانه

آیا شما یک اتاق اضافی در خانه خود دارید؟ پس می‌توانید آن را به صورت ماهانه یا سالانه اجاره بدهید. شما می‌توانید آن را به بسیاری از دانشجویان دانشگاهی که ساکن دائمی شهر نیستند و فقط باید در طول سال تحصیلی به دنبال اتاق بگردند، اجاره دهید. همچنین می‌توانید اجاره را برای پرداخت قبوض یا پرداخت بدهی‌های خاص ذخیره کنید یا حتی بعداً آن را در پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

  • پروژه تدریس نقاشی

اگر شما یک نقاش هستید و در خانه خود یک کارگاه نقاشی دارید، این یک فرصت عالی برای راه‌اندازی یک تجارت سودآور از طریق آن است. جایی که می‌توانید از آن برای برگزاری جلسات نقاشی استفاده کنید. شما می‌توانید برای شروع کار دوره‌هایی را برای مبتدیان برگزار کنید تا با مرور زمان تعداد آن‌ها بیشتر شود. در این صورت بازده مالی بیشتری خواهید داشت.

  • دستیار مجازی

حرفه دستیار مجازی اخیراً در جهان ظاهرشده است، اما به روشی بسیار ساده. این حرفه عمدتاً مبتنی بر توسعه یک مهارت خاص در شما و سپس تلاش برای فروش و آموزش آن است.

  • پروژه نمایشگاه نقاشی

اگر کوچک‌ترین علاقه‌ای به طراحی یا هنر دارید بلافاصله اقدام به ایجاد نمایشگاه هنری و طراحی نمایید. کشور ما از وجود تعداد کمی نمایشگاه نقاشی برخوردار است که مزیت رقابتی بسیار خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد و همچنین نیاز به هزینه کمتری در مقایسه با سایر نمایشگاه‌ها دارد.

  • راه اندازی کسب و کار خدماتی و نظافتی

راه اندازی کسب و کار نظافت یکی از موفقیت آمیزترین ایده های راه اندازی کسب و کار است. این نوع کسب و کار نه تنها هیچ گاه از رونق نمی‌افتد، بلکه به دلیل تغییر سبک زندگی ایرانیان، روز به روز رونق بیشتری پیدا می‌کند. دلیل دیگری که این کسب و کار موفقیت آمیز است این است که برای شروع آن نیاز به سرمایه چندانی نیست. حتی می‌توان بدون سرمایه آن را شروع کرد و به مرور کسب و کار خود را توسعه داد.

از آنجایی که نمی‌خواهید خانه را ترک کنید، ایده‌های خدمات تجاری زیادی وجود دارد که می‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید، مانند طراحی وب، آموزش (از طریق ویدئو)، نوشتن، پشتیبانی مجازی، حسابداری، بازاریابی و موارد دیگر از جمله: ایده‌های پروژه آموزش آشپزی، پروژه تدریس خصوصی در منزل، پروژه پرورش گل و گیاه در منزل، پروژه کارگاه خیاطی در خانه، پروژه وبلاگ نویسی، پروژه مهدکودک خانگی و …

اگر می‌خواهید درآمد دلاری واقعی را از طریق اینترنت در منزل کسب کنید، در دوره آموزش کسب درآمد دلاری در منزل، بهترین راه‌ها و روش‌های کسب درآمد دلاری از طریق اینترنت را به شما آموزش خواهیم داد. این روش‌ها برای شما درآمد واقعی و قابل محاسبه ایجاد می‌کنند و میتوانید از آنها بهره‌بردهای فراوانی ببرید.

دوره آموزش کسب درآمد دلاری در منزل

پیش‌نیازها برای راه‌اندازی کسب و کار

اکنون که با چند کسب و کار خانگی آشنا شدیم این سوال مطرح می‌شود که برای شروع کار چه باید کرد. در ادامه مواردی که برای شروع کار مورد نیاز است را بررسی خواهیم کرد:

انتخاب یک فضای کاری

برای شروع کار لازم است که یک مکان مناسب را به کار اختصاص دهید. این مکان می‌تواند یک اتاق یا فقط یک گوشه مشخص در خانه شما باشد.

بررسی بازار و رقبا

در شروع یک کسب و کار خانگی شما باید با رقیبان کاری خود آشنا شوید و نحوه فعالیت و میزان بازده کاری آن‌ها را بررسی کنید. شما می‌توانید از نحوه عملکرد آن‌ها ایده بگیرید و فضای رقابتی مناسبی را برای ارائه محصولات خود ایجاد کنید.

بررسی نحوه تامین مواد اولیه

در این مرحله شما باید برای خرید مواد اولیه اقدام نمایید. ابتدا فهرستی از کلیه لوازم مورد نیاز خود را آماده کنید. سپس در مورد فروشگاه‌های عرضه محصولات مورد نیاز خود تحقیق کنید تا بتوانید با کمترین قیمت مواد اولیه باکیفیت خریداری کنید. خرید مواد اولیه به صورت عمده برای شما مقرون به‌ صرفه‌تر خواهد بود.

لجستیک یا ارسال و بسته‌بندی

شما باید از ابتدا در مورد نحوه ارسال محصولات و نحوه بسته‌بندی آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. اگر محصولات شما حساس و شکننده هستند نحوه بسته‌بندی شما باید به گونه‌ای باید که در مراحل تحویل کالا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. همچنین زیبایی بسته‌بندی تاثیر زیادی در افزایش فروش شما خواهد داشت.

بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی برای ایجاد یک کسب و کار موفق بسیار مهم است، اما بسیاری از صاحبان مشاغل بدون برنامه وارد آن می‌شوند. این عدم برنامه‌ریزی اغلب آن‌ها را به خرج کردن انبوهی از پول بدون دیدن هیچ نتیجه واقعی سوق می‌دهد. به همین دلیل ضروری است که با یک برنامه بازاریابی شروع کنید.

چالش‌ها و معایب مشاغل خانگی

هر کسب و کاری در کنار مزایای خود ایرادات و مشکلاتی را به همراه دارد که از جمله چالش‌ها و معایب کسب و کارهای خانگی عبارت‌اند از:

1. احساس تنهایی

کار در خانه باعث دور شدن فرد از محیط اجتماعی می‌شود، بنابراین او احساس تنهایی و انزوا می‌کند زیرا نمی‌تواند دوستی‌هایی را که می‌تواند در حین کار بیرون از خانه داشته باشد، ایجاد کند.

2. ناتوانی در تمرکز

کار در داخل خانه ممکن است صاحب آن را در معرض بسیاری از عوامل حواس‌پرتی مانند صدای تلویزیون، رادیو، ملاقات همسایه‌ها و یکی از اعضای خانواده قرار دهد و همه این حواس‌پرتی‌ها باعث می‌شوند فرد نتواند با تمرکز کامل کار کند که ممکن است بر بازده کار او تأثیر بگذارد.

3. ناتوانی در نظم و انضباط

وجه تمایز کار در خارج از خانه این است که باعث می‌شود کارمند احساس انضباط کند و این همان چیزی است که در کسب و کار خانگی وجود ندارد زیرا وظایف خانه فرد را مجبور می‌کند مدتی کار خود را ترک کند تا برخی از کارها مانند شستن ظروف یا تمیز کردن خانه را انجام دهد. همه این‌ها باعث می‌شود که فرد نتواند کارش را به‌خوبی انجام دهد.

4. عدم تحرک

کار در خارج از خانه اجازه می‌دهد تا تحرک بیشتری داشته باشید. در حالی‌که کار در داخل خانه نیاز به نشستن برای ساعت‌های طولانی دارد و این مانع از تحرک می‌شود که بسیاری از عوارض جانبی را ممکن است به دنبال داشته باشد.

5. ساعات کار طولانی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کار در منزل موجب حواس‌پرتی زیادی می‌شود این موضوع باعث می‌شود کاری که برای انجام آن به 7 ساعت زمان نیاز است بیشتر از این زمان به طول بینجامد. ساعت کاری طولانی خستگی بیشتری را نیز برای فرد ایجاد می‌کند.

6. عدم وجود حس رقابت

کار در خارج از خانه باعث ایجاد رقابت بین همکاران برای به دست آوردن ترفیع شغلی می‌شود و این موضوع در خانه وجود ندارد، البته افراد باانگیزه در چنین شرایطی نیز فضای رقابتی و انگیزشی کافی را برای خود فراهم می‌کنند.

چه سازمان‌هایی در ایران مشاغل خانگی را حمایت می‌کنند؟

ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به منظور گسترش کسب و کارهای خانگی همواره تسهیلاتی را به صاحبان مشاغل ارائه می‌دهد. این ستاد از ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

اداره کار و امور اجتماعی، اداره صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، اداره بازرگانی، اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات، اداره رفاه و تامین اجتماعی، اداره تعاون، بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اداره امور اقتصادی و دارایی، اداره بهداشت- درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی استان‌ها، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کشور، اتاق تعاون شورای مجامع صنفی کشور، سازمان تامین اجتماعی، صندوق مهر امام رضا، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست