1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. ادوبی xd
  5. مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی

مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی

مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی

مطالعه: 5 دقیقه

برای این که یک اپلیکیشن یا سایتِ خوب با جذبِ مخاطب بالا داشته باشید باید علاوه بر تولید محتوای با کیفیت به ظاهر آن هم اهمیت دهید. اگر کاربر در لحظات اولیه‌ی ورود به سایت یا اپلیکیشن شما علاوه بر کاربردی بودن محتوا احساس راحتی بکند و مواردی که نیاز دارد به راحتی در دسترسش باشند؛ همچنین اگر اِلمان‌های موجود در سایت چشم‌نواز باشند و حس خوبی به کاربر القا کنند، کاربر زمان بیشتری را در سایت خواهد ماند. به علاوه امکانِ اینکه مجدداً به سایت شما مراجعه کند یا از اپلیکیشن شما استفاده کند و آن را به دیگران پیشنهاد کند بیشتر می‌شود. همه‌ی این موارد با دانش UI و UX اتفاق می‌افتد. پس از اینکه با مفهوم UI و UX آشنا شدید (پکیج‌های آموزشی UI و UX) برای انجام آن به ابزار مناسب نیاز دارید. فیگما (Figma) و ادوبی ایکس دی دو ابزار قدرتمند برای این کار هستند. در این مقاله به مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی در بخش‌های مختلف پرداخته‌ایم.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

تفاوت های فیگما و ادوبی ایکس دی

فیگما در حقیقت یک وب اپلیکیشن است و ادوبی ایکس دی (Adobe XD) یک نرم‌افزار است که در سیستم عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس به صورت آفلاین قابل استفاده است. این دو بسیار به هم شبیه هستند اما با این حال تفاوت‌های اندکی نیز دارند.

بیشتر بخوانید  ui چیست ux چیست و چه کاربردی دارند؟

دسترسی به Font های گوگل در فیگما

از آن‌جا که فیگما یک وب اپلیکیشن است تمامی فونت‌های گوگل در آن قابل دسترسی هستند در حالی که تعداد فونت‌های ادوبی ایکس دی محدود است و در صورت نیاز به یک فونت جدید باید آن را در برنامه نصب کنیم.

در ادوبی ایکس دی بدون هیچ پلاگینی می‌توانید فارسی تایپ کنید.

انعطاف‌پذیری منوی Shape در فیگما

  • Shape ها در ادوبی ایکس دی به صورت جداگانه قرار گرفته‌اند و در دسترس‌تر هستند اما در فیگما در منوی Shapes گروهبندی شده‌اند.
  • فیگما اَشکال بیشتری مانند star و arrow را در اختیار کاربر گذاشته است که در ادوبی ایکس دی باید توسط شکل‌های دیگر مانند line و مثلث رسم شوند.
  • همچنین برای رسم شکل‌های مختلف و تغییر آن‌ها فیگما انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

منوی shape در فیگما

Smart Animate در فیگما و Auto Animate در ادوبی ایکس دی

یک گزینه‌ی یکسان از smart animate در فیگما، بسیار هوشمندانه‌تر از همان گزینه در auto animate در نرم افزار ادوبی ایکس دی عمل می‌کند. اما برای پروتوتایپینگ (Prototyping)، ادوبی ایکس دی حالت‌های پیشرفته‌تری در قسمت auto animate در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Assets ها، Style ها و Design

به طور کلی فیگما در زمینه‌ی Assets ها، Style ها و Design خیلی بهتر عمل کرده است و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. به طور مثال شما در ادوبی ایکس دی روی قابِ (border) اَشکال یا روی متن‌ها نمی‌توانید gradiant اعمال کنید اما در فیگما این قابلیت وجود دارد.

مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی-gradiant

Repeat grid قابلیتی کاربردی که فیگما از آن محروم است

یک قابلیت کاربردی که فیگما از آن محروم است قابلیت repeat grid در ادبی ایکس دی می‌باشد. یک متن متشکل از چند کلمه تایپ کنید. با کشیدن (درگ کردن) دستگیره‌ی روی کادر دور متن به پایین یا سمت راست، متن به هر تعدادی که کادر گنجایش داشته باشد و در همان جهتی که کادر را کشیده‌اید کپی می‌شود.

بیشتر بخوانید  adobe xd چیست و چرا پر کاربرد شده است؟

مقایسه فیگما و ادوبی ایکس دی-Repeat grid

اگر یکی از کلمات متن را انتخاب کنید و مکان آن را تغییر دهید، کپی‌های آن کلمه نیز به همان مقدار تغییر مکان می‌دهند. این قابلیت برای ترسیم جدول بسیار کاربردی است و سرعت کار را بالا می‌برد.

در محیط برنامه‌ی ادوبی ایکس دی احساس راحتی کنید!

ادوبی ایکس دی رابط کاربری ساده‌ای دارد و اگر قبلاً با دیگر نرم‌افزارهای ادوبی کار کرده باشید، در ادوبی ایکس دی احساس راحتی می‌کنید. اما برای یادگیری فیگما به زمان بیشتری نیاز دارید.

Collaboration یا همکاری تیمی در انجام پروژه‌ها

با کلیک روی Share در فیگما می‌توانید هر یک از اعضای تیم را به پروژه اضافه کنید و دسترسی‌های لازم را به او بدهید. به این صورت که یا لینک پروژه را برای آن‌ها بفرستید یا آدرس ایمیلشان را در بخش مربوطه وارد کنید. فقط توجه داشته باشید که تعداد محدودی را می‌توانید اضافه کنید و اگر تعداد بیشتری مد نظرتان است باید مبلغی را پرداخت کنید.

همکاری تیمی در فیگما

این قابلیت در ادوبی ایکس دی هم وجود دارد. تفاوت آن با فیگما در این است که هر کس بخواهد به پروژه دسترسی داشته باشد باید ابتدا نرم‌افزار ادوبی ایکس دی را نصب کند. اما چون فیگما یک وب اپلیکیشن است فقط کافی است اعضا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

معرفی پکیج های آموزش فیگما و ادوبی ایکس دی

در لیموناد مجموعه کامل و ارزشمندی از آموزش های نرم افزار ادوبی ایکس دی و فیگما برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم.

  1. پکیج‌های آموزشی ادوبی ایکس دی Adobe XD
  2. آموزش فیگما (Figma) – پروژه محور
  3. آموزش ایجاد گرادینت در فیگما

بیشتر بخوانید  ui چیست ux چیست و چه کاربردی دارند؟

دیگر تفاوت‌های فیگما و ادوبی ایکس دی

  • از آن‌جا که فیگما یک وب اپلیکیشن است و به صورت آنلاین استفاده می‌شود، به سرعت آپدیت می‌شود و هر ماه ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. همچنین یک Community قوی برای اشتراک گذاری پلاگین‌های کاربردی و یا تجربه‌های استفاده از ابزارهای مختلف دارد.
  • از طرفی اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، پس به فیگما دسترسی ندارید! اینجاست که آفلاین بودن نرم‌افزارهایی مانند ادوبی ایکس دی یک مزیت به شمار می‌رود. فراموش نکنید که پروژه‌های ایجاد شده در فیگما را روی سیستم خود ذخیره کنید تا اگر به هر دلیلی دیگر به فیگما دسترسی نداشتید آن‌ها را از دست ندهید.
  • یک مزیت دیگر ادوبی ایکس دی نسبت به فیگما این است که به راحتی با دیگر نرم‌افزارهای ادوبی مانند فتوشاپ، افتر افکت (After Effects) یا ایلوستریتور (Illustrator) ادغام می‌شود و می‌توانید از امکانت و ابزارهای این نرم‌افزارها برای تکمیل پروژه استفاده کنید.

نتیجه‌گیری:

این که شما با چه نرم‌افزاری پروژه را انجام می‌دهید نکته‌ی مهمی نیست. این نوع تفکر شما، طراحی و خروجیِ نهایی است که ارزش کار شما را مشخص می‌کند. با انجام پروژه‌های مختلف، دقت در پروژه‌های موفق دیگران و کسب تجربه می‌توانید کارهای با کیفیت ارائه دهید. نرم‌افزارهای مختلف را امتحان کنید و با توجه به این که وجود چه امکاناتی برای پروژه‌ی شما ضروری است و خودتان چه امکاناتی در اختیار دارید، نرم‌افزار مناسب خود را انتخاب کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
534
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست