1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کودک و نوجوان
  4. برنامه نویسی کودکان
  5. فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان

فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان

فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان

مطالعه: 5 دقیقه

وقتی از فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم اولین موردی که به ذهن می‌رسد استفاده از این مهارت برای کسب درآمد و ورود به بازار کار است. در حالی که یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان علاوه بر کسب درآمد فواید عالی دیگری نیز دارد که در این پست آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

با برنامه نویسی به پرورش مهارت حل مسئله در کودکان و نوجوانان بپردازید.

از مهم‌ترین فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان، پرورش مهارت حل مسئله است. حل مسئله و برنامه نویسی دو عضو جدایی ناپذیر هستند؛ یعنی اگر می‌خواهید برنامه نویس خوبی باشید باید مهارت حل مسئله داشته باشید و همین‌طور اگر می‌خواهید این مهارت را در خودتان بهبود دهید تمرینات برنامه نویسی کمک زیادی به شما می‌کند. این تمرینات در سنین پایین‌تر که شخصیت فرد در حال شکل‌گیری است تاثیر بیشتری خواهند داشت.

فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان

کودک یاد می‌گیرد که برای پاسخ به هر نیازی چند راه دارد و چگونه باید از بین آن‌ها بهترین راه را انتخاب کند. کدام راه را انتخاب کند تا با استفاده‌ی درست از منابع بهترین نتیجه را به دست آورد. چنین دانشی در سنین بزرگسالی و زندگی شخصی او برای عبور از مراحل زندگی نیز کاربرد بسیاری خواهد داشت.

درک بهتر ریاضیات، ارمغان برنامه نویسی برای کودک و نوجوان است!

مباحث ریاضی برای اغلب دانش‌آموزان یک کابوس بزرگ است. بعضی از آن‌ها به سختی می‌توانند ریاضی را یاد بگیرند و یادگیری ریاضی برای آن‌ها خسته کننده است زیرا متوجه کاربرد آن نیستند و مدام این سوال را می‌پرسند که یادگیری ریاضیات چه منفعتی برای آن‌ها دارد؟

آموزش کدنویسی به کودکان شامل به کارگیری مفاهیم ریاضی است. بچه‌ها این مهارت‌ها و توانایی‌های ریاضی را بدون توجه به آن‌ها و در حین تفریح به دست خواهند آورد. هنگام برنامه نویسی آن‌ها به صورت کاربردی ریاضیات را هم می‌آموزند و این یادگیری برای آن‌ها شیرین‌تر خواهد بود. کدنویسی به کودکان اجازه می دهد اصول انتزاعی را که ریاضیات از آنها ساخته شده است (مانند شرطی سازی، توالی، معادلات، تجزیه و…) تجسم کنند و با آنها تعامل داشته باشند به جای اینکه آنها را فقط روی یک صفحه کاغذ ببینند.

درک بهتر ریاضیات، از فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان

برنامه نویسی موجب افزایش خلاقیت در کودک و نوجوان می‌شود.

کودکان و نوجوانان به بازی‌های کامپیوتری یا وسایل الکترونیکی مانند چراغ راهنما یا گوشی موبایل علاقه‌ی زیادی دارند. آگاهی از این که می‌توانند خودشان چنین وسایلی را با برنامه نویسی تنظیم کنند و نحوه‌ی عملکرد آن را مشخص کنند باعث افزایش خلاقیت یا ایجاد جرقه‌ی ابداع یک وسیله‌ی کاربردی در ذهن آن‌ها می‌شود. هم‌چنین یاد می‌گیرد که برای مسائل ناآشنا راه حل‌های جدید ارائه دهد. پس از آشنایی با برنامه نویسی، کودک متوجه می‌شود که دنیا چیزی فراتر از محدوده‌ی اطراف اوست و او می‌تواند در ایجاد چنین دنیایی نقش مفیدی داشته باشد.

افزایش اعتماد به نفس از فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان است.

افزایش اعتماد به نفس نیز از مهم‌ترین فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان است. این که کودک یا نوجوان بداند به جای استفاده از بازی‌های دیجیتالی می‌تواند خودش یک بازی درست کند اعتماد به نفس او را بالا می‌برد. به او جرأت می‌دهد که موارد جدید را امتحان کند و در میان هم‌سالانش حرفی برای گفتن داشته باشد.

برنامه نویسی سبب پرورش تفکر منطقی در کودکان و نوجوانان می‌شود.

تفکر منطقی عبارت است از تجزیه‌ی یک مسئله‌ی بزرگ به مسائل کوچکتر و سپس حل آن‌ها. اساس کار برنامه نویسی نیز تجزیه‌ی مسائل به موارد کوچکتر و کدنویسی برای هر قسمت است تا عمل برنامه نویسی ساده‌تر و سریع‌تر شود. کودک و نوجوان وقتی وارد حیطه‌ی برنامه نویسی می‌شود و چندین برنامه را به این صورت می‌نویسد تفکر منطقی در او پرورش می‌یابد. به این صورت او یاد می‌گیرد که حتی مسائل زندگی روزمره را هم با این روش حل کند.

فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان

از فواید برنامه نویسی برای کودک و نوجوان، افزایش پشتکار و انعطاف‌پذیری است.

در برنامه نویسی امکان شکست نیز وجود دارد. کودک و نوجوان یاد می‌گیرد که اگر در برنامه‌ای که نوشته است خطا وجود دارد و آن‌طور که می‌خواهد پیش نرفته است نباید تسلیم شود و برنامه نویسی را کنار بگذارد. او یاد می‌گیرد که برای عیب‌یابی برنامه‌اش باید کدها را زیر و رو کند و خطای آن را اصلاح کند. به این صورت به شخصیتی انعطاف‌پذیر و با پشتکار در زندگی تبدیل می‌شود که تا زمان رسیدن به پیروزی دست از کار نمی‌کشد.

وقت آن است که فرزندان خود را با برنامه نویسی آشنا کنید!

با وجود فواید زیاد برنامه نویسی برای کودک و نوجوان که پیش‌تر آن‌ها را نام بردیم، بهتر است سریع‌تر فرزند خود را با برنامه نویسی آشنا کنید. برای این که به برنامه نویسی علاقمند شود می‌توانید به او نشان دهید که با برنامه نویسی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. از ساخت بازی‌ها و برنامه‌هایی مثل Notepad تا انیمیشن و… نمونه‌هایی به او نشان دهید. ما در لیموناد مجموعه‌ای آموزشی برای عزیزان شما فراهم کرده‌ایم که از طریق لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت.

آموزش مقدماتی پایتون برای نوجوانان

آموزش برنامه نویسی پایتون برای نوجوانان همراه با پروژه

زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودکان

اسکرچ (Scratch) یک زبان برنامه نویسی Visual یا گرافیکی است. در این زبان نیازی نیست که کودک انواع کدها و کتابخانه‌ها را به خاطر بسپارد. فقط با توجه به رنگ‌ها یاد می‌گیرد که دسته‌بندی انواع کدها (حلقه‌ها، دستورات شرطی و…) به چه صورت است و با کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. در واقع در این زبان کودکان با منطق برنامه نویسی آشنا می‌شوند و نحوه‌ی استفاده از دستورات را می‌آموزند. هم‌چنین این زبان به صورت آنلاین هم قابل استفاده است و توسعه‌دهندگان آن یک محیط تعاملی برای اشتراک‌گذاری پروژه‌ها و رفع اشکالات دانش‌آموزان طراحی کرده‌اند. از دیگر قابلیت‌های اسکرچ پشتیبانی از زبان فارسی است.

 آموزش اسکرچ به کودکان

ما در لیموناد مجموعه‌ای از آموزش‌های رایگان و غیر رایگان اسکرچ برای کودکان و نوجوانان عزیز آماده کرده‌ایم که لینک دسترسی به آن در زیر قرار دارد. از آن‌جا که مدرسین این دوره‌ها از گروه سنی کودک و نوجوان هستند مطالب با زبانی ساده و قابل فهم بیان شده است و می‌تواند برای فرزند شما انگیزه‌ای برای شروع باشد.

پکیج‌های آموزش اسکرچ Scratch

 

دنیای امروز دنیای زندگی دیجیتال است و رد پای برنامه نویسی و وسایل الکترونیکی در جای جای زندگی قابل مشاهده است. در کشورهای پیشرفته‌تر در سال‌های اخیر به آموزش برنامه نویسی به کودکان توجه ویژه‌ای می‌شود و به دنبال تربیت نیروی برنامه نویس تازه نفس برای خلق دنیای آینده هستند. البته که نباید اجباری برای کودکان برای ورود به این حوزه باشد اما اگر خود کودک به این موضوع علاقه نشان دهد می‌توان درباره‌ی آینده‌ی شغلی و درآمد او امیدوار بود.

مهمتر از همه، توانایی برنامه نویسی، بچه‌ها را از مصرف کنندگان منفعل به خالقانی مبتکر تبدیل می‌کند. به انسانی که با چشمانش هر تکه فناوری را چیزی فراتر از یک اسباب بازی و به عنوان یک مشکل برای حل و فرصتی برای نوآوری می‌بیند.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
97
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش Aspcore

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست