1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. مدرسه‌ و‌ دانشگاه
  4. کنکور
  5. مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری

مطالعه: 7 دقیقه

داوطلبان شرکت در مقطع دکتری، علاوه بر کسب حد نصاب نمرات آزمون باید در جلسه مصاحبه حضوری دکتری نیز شرکت کرده و مدارک لازم آن را آماده کنند. به طور معمول، مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری در دو نوع دسته‌بندی می‌شوند: نوع اول که همراه‌داشتن آن‌ها ضرورت دارد؛ و نوع دوم که در مصاحبه دکتری دانشگاه سراسری یا دانشگاه آزاد، امتیازآور بوده و می‌تواند در قبولی داوطلبان، نقش مهمی داشته‌باشد. در اینجا مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری را لیست کرده‌ایم.

مدارک ضروری برای مصاحبه دکتری دانشگاه سراسری

هنگام آماده‌شدن برای مصاحبه دکتری در دانشگاه‌های دولتی، لازم است مدارکی را جمع‌آوری کنید و ارائه دهید. در این بخش به لیستی از مدارکی که ارائه آن‌ها برای مصاحبه حضوری ضروری و اجباری است اشاره می‌کنیم:

تصویر مدارک مقطع فوق لیسانس و ریز نمرات آن‌ها

در صورتی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستید، ارائه مدارک تحصیلی این مقطع ضرورت دارد. این مدارک نشان‌دهنده آن است که تعداد واحدهای لازم را با نمره قابل قبولی پشتِ سر گذاشته‌اید. این یکی از مهم‌ترین مدارک مصاحبه دکتری می‌باشد. شما باید از این مدارک کپی تهیه کرده و آن‌ها را برابر اصل کنید تا مورد تایید مسئولان مصاحبه قرار گیرد.

کپی برابر اصل مدارک

ارائه اصل مدرک لیسانس

از دیگر مدارک لازم در مصاحبه دکتری سراسری، اصل مدرک کارشناسی می‌باشد. باید اصل کارنامه مقطع کارشناسی خود را به همراه ریز نمرات آماده کرده و به همراه تصویر آن (با مهر کپی برابر اصل از دانشگاهی که مقطع کارشناسی را در آن گذرانده‌اید) در روز مصاحبه ارائه دهید.

ارائه اصل مدرک کاردانی

مدرک کاردانی شما نیز باید همراه با کپی برابر اصل آن، برای روز مصاحبه ارائه شود.

اصل و تصویر مدارک هویتی

از دیگر مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری، ارائه اصل و کپی مدارک هویتی است که شامل شناسنامه و کارت ملی می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید از تمامی صفحات شناسنامه کپی بگیرید و همراه تصویر پشت و روی کارت ملی، در روز مصاحبه به مسئولان ارائه نمایید.

اصل و تصویر مدارک هویتی

گواهی هیئت علمی و فعالیت‌های تحقیقاتی

در صورتی که دارای سابقه شرکت در فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی و یا عضو هیئت علمی هستید، می‌توانید مدرک و سند مربوطه را با مهر و امضای مسئول یا ریاست هیئت عملی آماده کنید و به همراه مدارک دیگر در روز مصاحبه جهت بررسی تحویل دهید.

پرداخت فیش‌ هزینه مصاحبه

در کنار مدارک بیان شده، باید هزینه مصاحبه دکتری را از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس Sanjesh.org پرداخت کرده و اصل و کپی فیش واریزی آن را در روز مصاحبه ارائه دهید.

پرداخت فیش‌ هزینه مصاحبه

مدارک امتیازآور در مصاحبه دوره دکتری دانشگاه سراسری

در کنار مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری که از الزامات مصاحبه می‌باشد، برخی از اسناد و مدارک می‌تواند در امتیازآوری داوطلبان در روز مصاحبه موثر باشد. ارائه این مدارک در پذیرش داوطلبان دوره دکتری دانشگاه سراسری موثر خواهد بود. به عنوان مثال، داشتن مدرک زبان و یا گواهی ثبت اختراع، امتیاز ویژه‌ای را در جلسه مصاحبه ایجاد خواهد کرد. در اینجا به برخی از مدارک امتیازآور اشاره می‌کنیم.

مدرک زبان انگلیسی

در صورتی که داوطلب مدارک زبان مانند تافل، آیلتس، تولیمو و … را داشته باشد، می‌تواند امیدوار باشد که امتیاز بهتری را در روند مصاحبه حضوری کسب می‌کند.

ارائه رزومه کامل تحصیلی و شغلی

از دیگر موارد موثر در کسب امتیاز مصاحبه دکتری،ارائه روزمه‌ای قوی است که در آن مهارت‌ها و استعدادهای فرد بیان شده و توانمندی‌های شغلی و تحصیلی وی ذکر شده‌باشد.

ارائه رزومه کامل تحصیلی و شغلی

مدارک سوابق تدریس

اگر داوطلب در دانشگاهی در حال تدریس بوده یا سابقه‌ای در این خصوص دارد، می‌تواند مدارک مربوط به آن را ارائه دهد.

ارائه مقالات یا کتب تالیفی

از دیگر نکات مهم هنگام ارائه مدارک لازم برای مصاحبه دکتری سراسری این است که مقاله‌ای قابل قبول ارائه دهید. این مقاله باید اصول نوشتن مقالات را داشته و شامل، عنوان، مقدمه، چکیده و در نهایت کل مقاله باشد. همچنین، کتب تالیفی داوطلب می‌تواند به عنوان یکی از مدارک امتیازآور در نظر گرفته شود.

اگر داوطلب دارای مقاله یا کتاب ناتمام است، می‌تواند برای تاثیرگذاری بر اساتید همراه با مدارک مصاحبه دکتری ارائه کند. البته باید اشاره کنیم که این نوع مدارک به صورت مستقیم در امتیازدهی مصاحبه نقشی نخواهد داشت.

تاثیر منفیِ نداشتنِ مقاله پژوهشی

اگر در روز مصاحبه، مقاله و رزومه پژوهشی نداشته باشید، برای اساتید این ابهام ایجاد خواهد شد که چرا توانایی ارائه این مدارک را ندارید. به ویژه اگر در مقطع کارشناسی ارشد بوده و مدرک خود را سال‌ها پیش دریافت کرده‌باشید؛ این نکته می‌تواند نشان دهد که شما فرصتی برای تحقیق و پژوهش نداشته‌اید یا اساسا تحقیق و پژوهش را نیاموخته‌اید.

ارائه پایان‌نامه قوی

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز، داشتن پایان‌نامه‌ای معتبر است. این مورد از مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری سراسری امتیاز ویژه‌ای خواهد داشت.

ارائه پایان‌نامه قوی

سهمیه رزمندگان

همان‌طور که می‌دانید کنکور سراسری دارای سهمیه‌های خاصی برای رزمندگان و ایثارگران است؛ اگر شامل سهمیه رزمندگان می‌شوید، با ارائه مدارک خود در روز مصاحبه، می‌توانید از امتیاز آن بهره‌مند شوید.

شرکت در کارگاه‌های آموزشی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بر ذهن اساتید تاثیر مثبتی داشته باشد، مدارک و گواهی‌های شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی است. البته این مورد فقط نشان‌دهنده مهارت‌های شما بوده و تاثیر مستقیمی در امتیازآوری نخواهد داشت.

یک راه دیگر که به شما در کسب موفقیت در مصاحبه حضوری دکتری کمک می‌کند، استفاده از تجربیات دیگران است. در ویدیوی آموزشی که لینک آن را در ادامه قرار داده‌ایم، محمد بهرامی رتبه یک مصاحبه دکتری دانشگاه تهران، تمام تکنیک‌ها و نکات لازم برای آمادگی و موفقیت در مصاحبه دکتری را توضیح می‌دهد و از طریق بیان تجربیاتش شما را در این مسیر موفقیت در مصاحبه همراهی می‌کند.

تکنیک های موفقیت در مصاحبه دکتری

مدارک ضروری برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

هنگامی که داوطلبان به مصاحبه دعوت می‌شوند، بعد از پرداخت هزینه جلسه مصاحبه و جمع‌آوری مدارک، در جلسه مصاحبه حاضر می‌شوند. این داوطلبان، همانند شرکت‌کنندگان در مصاحبه دانشگاه‌های دولتی و سراسری، موظف هستند تا مدارکی بشرح ذیل را ارائه کنند. توجه داشته باشید که همراه داشتن این مدارک در روز مصاحبه الزامی است.

  • اصل و کپی مدارک هویتی داوطلب؛
  • گواهی ریزنمرات تایید شده از مقطع کارشناسی ارشد؛
  • پایان‌نامه کامل مقطع کارشناسی ارشد؛
  • اصل و تصویر فیش واریز شده مربوط به هزینه جلسه مصاحبه؛
  • ارائه گواهی سوابق تحقیقاتی، علمی و آموزشی.

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

مدارک امتیازآور در مصاحبه دوره دکتری دانشگاه آزاد

همانگونه که اشاره کردیم، هنگام حضور در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، ارائه برخی از مدارک الزامی ندارد و فقط می‌تواند در کسب امتیازِ بیشتر موثر باشد. این مدارک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کتاب‌های تالیف یا ترجمه‌شده؛
  • چاپ مقالات علمی در مجلات خارجی و معتبر؛
  • داشتن مدارک معتبر زبان انگلیسی؛
  • ارائه گواهی ثبت اختراع؛
  • سابقه کسب رتبه در المپیادهای علمی؛
  • سابقه تدریس در دانشگاه‌های معتبر؛
  • داشتن رزومه شغلی قوی.

چند نکته که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند مصاحبه موفقی داشته‌باشید.

علاوه بر آماده‌کردن مدارک امتیازآور برای مصاحبه دکتری، رعایت چند نکته کوتاه زیر می‌تواند در بهبود روند مصاحبه تاثیرگذار باشد:

چیدمان صحیح مدارک

به عنوان فرد مصاحبه‌شونده بهتر است مدارک خود را به صورت منظم در پوشه‌هایی مجزا (به عنوان مثال هر مقطع در یک پوشه) قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا مدارک به راحتی در دسترس باشند و به محض درخواست مسئول مصاحبه، آن را بیابید و تحویل دهید. ضمن آنکه این سازماندهی مدارک، می‌تواند بر ذهن اساتید نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری

آماده کردن چند سری از تصویر مدارک

یکی از نکات مهم و ساده که باید هنگام جمع‌آوری و تنظیم مدارک مصاحبه در نظر بگیرید، تهیه چند کپی (2 یا 3 سری) از تمام مدارک است؛ زیرا معمولاً باید یک کپی از مدارک را بیرون از اتاق مصاحبه تحویل دهید. بنابراین بهتر است یک سری دیگر همراه داشته باشید تا در صورت لزوم به اساتید مصاحبه‌کننده ارائه دهید. این کپی‌ها باید با کیفیت بوده و وضوح لازم را داشته باشند.

تهیه کپی برابر اصل مدارک

یکی از الزامات مهم در آماده‌کردن مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری، تهیه کپی برابر اصل آن‌ها است. این کار نشان‌دهنده اعتبار و سندیت کپی مدارک در روز مصاحبه خواهد بود.

تهیه فایل اسکن‌شده از مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری

بهتر است تمام مدارک خود را با کیفیت بالا اسکن کنید و فایل آن‌ها را در یک فلش یا هر مموری قابل استفاده دیگر ذخیره کنید و در روز مصاحبه همراه داشته باشید. با انجام این کار در صورت هر گونه نقصی در تصاویر مدارک، می‌توانید بلافاصله از آنها روی کاغذ پرینت بگیرید. این نکته می‌تواند از ایجاد هر گونه استرس در روز مصاحبه جلوگیری کند.

تهیه فایل اسکن‌شده از مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری

جمع بندی

داوطلبانی که در آزمون مقطع دکتری شرکت کرده‌اند، پس از مشاهده نتایج در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شوند، باید رشته خود را برگزیده و برای بخش دوم آزمون که مصاحبه حضوری است، آماده شوند. در این مرحله، لازم است مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری (که در این مقاله نام بردیم) را جمع‌آوری کرده و در جلسه مصاحبه به اساتید ارائه نمایند. توصیه می‌شود برای تنظیم این مدارک، از مشاوره‌های کارشناسان در این زمینه استفاده شود.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
35
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست