1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. رشد شغلی
  5. آموزش رزومه نوشتن + معرفی ابزارهای ساخت رزومه

آموزش رزومه نوشتن + معرفی ابزارهای ساخت رزومه

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

آموزش رزومه نوشتن و معرفی ابزارهای ساخت رزومه

آموزش رزومه نوشتن + معرفی ابزارهای ساخت رزومه

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

رزومه یا CV (Curriculum Vitae) سند توصیف‌کننده‌ای از تجربیات شغلی، تحصیلی، مهارت‌ها، اطلاعات شخصی و… دیگر اطلاعات یک فرد است که در اغلب موارد به عنوان یک ابزار اصلی در فرآیند جستجوی کار، انتخاب نیروی انسانی و ارتباط با کارفرمایان استفاده می‌شود. این مقاله با هدف ارتقاء و آموزش مهارت‌های رزومه نوشتن و معرفی ابزارهای ساخت رزومه، شما را به دنیایی از فرصت‌های شغلی عالی هدایت می‌کند. علاوه بر این، آشنایی با ابزارهای آنلاین ساخت رزومه، به شما کمک می‌کند با قالب‌ها و استایل‌های متنوع، رزومه‌ای خلاقانه و حرفه‌ای ایجاد کنید. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و دنبال‌کردن راهنمایی‌های ما در زمینه رزومه نوشتن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن خود را معرفی کنید.

رزومه چیست؟

اگر تا به حال به حرفه بازاریابی توجه کرده باشید، بازاریابان برای ترغیب مشتریان به خرید یک محصول، تمام ویژگی‌ها و مزایای آن را بیان می‌کنند. رزومه نوشتن هم به نوعی بازاریابی به حساب می‌آید؛ با این تفاوت که شما به جای بازاریابی برای دیگران، برای خودتان این کار را انجام می‌دهید.

در حقیقت شما باید در یک سند، تمام سوابق کاری، تحصیلی، مهارت‎ها و مشخصات خود را به گونه‌ای بیان کنید که کارفرما شما را در اولویت استخدام خود قرار دهد. رزومه حرفه‌ای به گونه‌ای نوشته می‌شود که کارفرما بیشتر با نقاط قوت شما آشنا می‌شود. شما باید با استفاده از قواعد رزومه نوشتن و با پوشاندن نقاط ضعف خود، نظر کارفرما را جلب کنید.

اینکه رزومه را چگونه طراحی کنید، به سلیقه خودتان بستگی دارد. به همین دلیل هم بهتر است از خلاقیت خود استفاده کنید تا یک رزومه با کیفیت و جذاب طراحی کنید. اما اینکه به چه نکاتی در رزومه اشاره کنید باید طبق قواعد آن صورت بگیرد. در ادامه مقاله تمام قواعد مربوط به رزومه نوشتن حرفه‌ای را بیان کرده‌ایم.

رزومه چیست؟

چرا باید رزومه بنویسیم؟

هر سازمان یا شرکتی که بخواهد برای جذب نیرو اقدام کند، نیاز دارد درمورد هر فرد اطلاعاتی کسب کند. یکی از بهترین‌ روش‌هایی که می‌توان این اطلاعات را به صورت خلاصه و حرفه‌ای به این شرکت‌ها ارائه کرد، نوشتن رزومه است. علاوه بر این، رزومه نوشتن خود نیاز به مهارت دارد و کارفرما با توجه به نحوه نوشتن آن، می‌تواند درباره مهارت و تسلط آن فرد اطلاعات خوبی کسب کند.

چرا باید رزومه بنوسیم؟

مهم‌ترین نکاتی که باید در رزومه خود بیاورید

برای اینکه بتوانید یک رزومه کاری خوب بنویسید، حتما باید یکسری نکات را رعایت کنید. در ادامه مهم‌ترین بخش‌هایی که کارفرما در یک رزومه بررسی می‌کند، آورده‌ایم:

مشخصات خود را فراموش نکنید

معمولا اولین بخش هر رزومه مربوط به اطلاعات شخصی شماست. بهتر است در این بخش، نام و نام خانوادگی، سن، شماره تماس و تمام راه‌های ارتباطی خود را بیان کنید. در صورتی که کارفرما بخواهد شما را به عنوان نیروی خود جذب کند، از طریق همین اطلاعات با شما ارتباط برقرار می‌کند.

سوابق کاری خود را به صورت خلاصه بیان کنید

مهم‌ترین بخش از رزومه نوشتن که کارفرما هم خیلی به آن توجه می‌کند، اشاره به سوابق کاری شما است. بهترین روش برای نوشتن سوابق کاری خود به این صورت است که حتما تمام سوابق کاری مهم خود را به صورت خلاصه بیان کنید. به این نکته توجه کنید که تاریخ مربوط به هر شغل را هم ذکر کنید. یکی از نکاتی که روی نظر کارفرما تاثیر زیادی می‌گذارد، اشاره به سنوات شغلی شماست. خیلی از کارفرمایان حتی تمام فعالیت‌های شما را بررسی نمی‌کنند و صرفا با دیدن تعداد سنوات کاری شما، تصمیم به انتخاب و استخدامتان می‌گیرند.

یکی از نکاتی که حتما باید به آن توجه کنید این است که بیشتر روی سوابق کاری که بیش از 3 سال در آن‌ها فعالیت داشته‌اید، تأکید کنید. کارفرمایان معمولا به دنبال افرادی هستند که از ثبات کاری خوبی برخوردار باشند. در واقع هرچه تعداد سال فعالیت شما در یک حوزه کاری بیشتر باشد، نشان دهنده مسئولیت‌پذیری و ثبات کاری شماست.

مهم‌ترین نکاتی که باید در رزومه خود بیاورید!

سوابق تحصیلی را در رزومه قرار دهید

بخش بعدی رزومه که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد مربوط به سوابق تحصیلی شماست. یکی از نکات مهمی که هنگام نوشتن سوابق تحصیلی خود باید در نظر داشته باشید این است که نیازی به نوشتن تمام سوابق نیست. شما باید به سوابق دانشگاهی خود اشاره کنید که با حوزه کاری شما مرتبط هستند. در غیر این صورت شاید اهمیت چندانی برای کارفرما نداشته باشد. این که سوابق کاری و تحصیلی شما با هم مرتبط باشند، می‌تواند در جلب نظر کارفرما تاثیر بسزایی داشته باشد.

علاوه بر این، پیشنهاد ما این است که اصل مدارک تحصیلی خود را اسکن کنید و همراه رزومه ارائه دهید. این کار سبب می‌شود یک اعتماد نسبی بین کارفرما و شما شکل بگیرد.

خیلی از افراد ممکن است تمام جزئیات سوابق تحصیلی خود را در رزومه بیان کنند؛ اما باید بدانید که این کار سبب خسته‌شدن کارفرما و در نتیجه عدم توجه وی به کل سوابق شما خواهد شد. به همین دلیل هم تاکید ما بر این است که سوابق تحصیلی خود را نیز به صورت خلاصه و در چند کلمه بیان کنید.

آموزش رزومه نوشتن + معرفی ابزارهای ساخت رزومه

مهارت‌های مربوط به زبان خارجی

داشتن مهارت و تسلط به زبان‌های خارجی و به خصوص زبان انگلیسی، می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد. افرادی که به زبان‌ انگلیسی تسلط دارند، نسبت به بقیه در اولویت قرار می‌گیرد. حتی در صورتی که کارفرما نیاز به نیروی مسلط به زبان‌های خارجی نداشته‌باشد، باز هم اشاره به آن در رزومه می‌تواند تاثیر مثبتی در نظر وی ایجاد کند.

آیا در نوشتن رزومه باید به طول آن توجه کرد؟

همانطور که در این مقاله هم اشاره کردیم، رزومه معمولا اطلاعات را به صورت خلاصه به کارفرما ارائه می‌دهد. این یعنی رزومه شما نباید آنقدر طولانی باشد که کارفرما با دیدن تعداد صفحات آن، از خواندنش منصرف شود. معمولا بهترین رزومه، خلاصه‌ترین آن است. به همین دلیل هم پیشنهاد ما این است که به هیچ عنوان طول رزومه‌ شما به بیشتر از 2 صفحه A4 نرسد. در صورتی که اطلاعات مد نظر شما زیاد باشند، بهتر است طوری چیدمان رزومه را انجام دهید که در 2 صفحه قرار بگیرند.

آموزش رزومه نوشتن + معرفی ابزارهای ساخت رزومه

الگوی مناسب برای نوشتن رزومه چگونه است؟

شما می‌توانید اطلاعات مختلف را به اشکال متنوع در رزومه قرار دهید. اما پیشنهاد ما این است که از الگوی زیر برای رزومه نوشتن کمک بگیرید:

  • سعی کنید در سربرگ رزومه، اطلاعات شخصی مورد نیاز کارفرما برای ارتباط با خود را بیان کنید.
  • قسمتی را به صورت خلاصه درباره خودتان توضیح دهید.
  • بهتر است سابقه کاری خود را قبل از اطلاعاتی مثل سابقه تحصیلی و سایر مهارت‌ها قرار دهید.
  • سعی کنید مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که با حوزه کاری شما مرتبط هستند را در رزومه بیان کنید.
  • در یک بخش توضیح دهید که حضور شما چگونه می‌تواند در مجموعه مورد نظر مفید واقع شود.
  • پیشنهاد ما این است که قسمتی از رزومه را برای قراردادن تصاویر مدارک تحصیلی یا هر گواهی مرتبط با حوزه کاری خود قرار دهید.

الگوی مناسب نوشتن رزومه

رزومه حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای نوشتن رزومه حرفه‌ای، نیاز است با ویژگی‌های آن آشنا باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رزومه‌ حرفه‌ای را بیان کرده‌ایم:

  • رزومه‌ای که ارائه می‌کنید، باید بیشترین تطابق را با فرصت شغلی مدنظر شما داشته‌باشد.
  • رزومه باید از طبقه‌بندی خوبی برخوردار باشد تا کارفرما بتواند به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته‌باشد.
  • رزومه خوب هیچ اطلاعات اضافه‌ای ندارد. بهتر است تمام اطلاعات مفید را به صورت خلاصه بیان کنید.
  • محتوای رزومه کامل و بدون نقص باشد.

اشتباهات رایجی که در رزومه نوشتن اتفاق می‌افتد

طبق بررسی‌هایی که ما در این زمینه انجام داده‌ایم، یکسری اشتباهات بسیار رایج هستند که معمولا در رزومه خیلی از افراد دیده می‌شوند. توجه داشته باشید که وجود چنین اشتباهاتی در رزومه، می‌تواند تاثیر منفی در نظر کارفرما داشته باشد:

غلط املایی

رزومه در واقع نماینده‌ی شماست که پیش از برخورد رودررو با کارفرما شما را به او معرفی می‌کند. وجود غلط املایی در رزومه شما را یک فرد غیرحرفه‌ای و حواس‌پرت نشان می‌دهد. بنابراین پیش از ارائه رزومه حتما یک بار با دقت آن را بررسی کنید و اشتباهات دیکته‌ای و همین‌طور اشتباهاتی که ممکن است در دستور زبان جملات وجود داشته‌باشند را رفع کنید.

اطلاعات غیر مرتبط

اطلاعات غیرمرتبط با فرصت شغلی، اطلاعات گنگ و هم‌چنین توضیحات طولانی باعث می‌شود در همان مراحل اولیه کارفرما رزومه شما را کنار بگذارد و شانس مصاحبه حضوری را از دست بدهید. توضیحات طولانی نشان‌دهنده شخصیت حرفه‌ای شما نیست. اگر فکر می‌کنید به ارائه توضیحات بیشتری نیاز است، آن را به مصاحبه حضوری و زمانی که از شما درباره آن مورد سوال می‌شود موکول کنید.

رزومه حرفه ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساختار نادرست و اطلاعات قدیمی

رزومه شما باید دارای یک ساختار مناسب و قابل درک باشد. اشکال و تصاویر گرافیکی و هم‌چنین اطلاعات قدیمی معمولا مواردی نیستند که کارفرما به خاطر آن‌ها رزومه شما را بررسی می‌کند.

آدرس ایمیل غیرحرفه‌ای

استفاده از ایمیل‌های عجیب که نام و نام خانوادگی شما در آن نیست شما را یک فرد غیر حرفه‌ای نشان می‌دهد. از یک آدرس ایمیل ساده با نام و نام خانوادگی خودتان استفاده کنید تا در نظر کارفرما یک فرد حرفه‌ای به نظر برسید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید علیرغم این که نوشتن رزومه یک کار آسان به نظر می‌رسد، بایدها و نبایدهای فراوانی دارد که با رعایت نکردن هرکدام از آن‌ها ممکن است به راحتی یک فرصت شغلی خوب را از دست بدهید. برای این‌که به صورت کامل روی این مرحله از کاریابی -یعنی رزومه نوشتن- مسلط شوید لیموناد به شما پیشنهاد می‌کند دوره آموزش ثبت رزومه در ایران تلنت برای استخدام را از دست ندهید. ثبت رزومه در ایران تلنت مزایای زیادی دارد، به عنوان مثال می‌توانید این رزومه را به صورت مستقیم از ایران تلنت برای هر شرکتی ایمیل کنید، هم‌چنین می‌توانید اطلاعاتی درباره عناوین شغلی مشابه خودتان مانند حقوق دریافتی در شرکت‌های دیگر به دست آورید. بد نیست بدانید که شرکت‌های بزرگی برای جذب نیروی انسانی رزومه‌های موجود در ایران تلنت را بررسی می‌کنند.

علاوه بر این از طریق لینک زیر به تمام آموزش‌های مرتبط با کاریابی و ساخت رزومه در لیموناد دسترسی خواهید داشت:

پکیج‌های آموزش رزومه نوشتن و کاریابی

برای رزومه نوشتن از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

امروزه ابزارهای مختلفی برای ساخت رزومه حرفه‌ای ارائه شده‌اند. در این قسمت از آموزش رزومه نوشتن، بهترین ابزارهای ساخت رزومه رایگان را معرفی کرده‌ایم:

رزومه ساز Jobulo

یکی از بهترین و جذاب‌ترین ابزارهایی که می‌توانید با استفاده از آن، به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای رزومه دلخواه خود را طراحی کنید، Jobulo است. علاوه بر امکاناتی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید رزومه طراحی شده را در قالب دلخواه خود ذخیره و ارسال کنید.

روزمه‌ساز Kickresume

یکی از بارزترین ویژگی‌های این ابزار، داشتن قالب‌های متنوع و مرتبط با هر حرفه است. علاوه بر این نیز، این ابزار به سیستم تصحیح غلط املایی و گرامری مجهز است و می‌تواند در رفع این موارد کمک کننده باشد.

رزومه‌ساز Resume.com

این ابزار به صورت رایگان در دسترس بوده و شما می‌توانید با استفاده از آن، بخش‌های مختلفی به رزومه خود اضافه کنید. این سایت با داشتن نمونه‌ (Template)های کلاسیک و ساده‌ای که دارد، می‌تواند در طراحی رزومه به شما کمک کند.

برای رزومه نوشتن، از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

رزومه ساز Canva

رزومه ساز Canva خدماتش را به صورت رایگان به کاربران ارائه می‌دهد. با این وجود، برخی از ابزارهای پیشرفته‌تر آن به صورت پولی در اختیار شما قرار می‌گیرند. این رزومه ساز برای کارهای گرافیکی گزینه بسیار مناسبی است. تعداد قالب‌های رایگان این ابزار بسیار زیاد است.

 آیا از رزومه طراحی شده می‌توان برای تمام فرصت‌های شغلی استفاده کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که معمولا خیلی از افراد مرتکب آن می‌شوند، استفاده از یک رزومه برای چندین فرصت شغلی است. این در حالی است که شما باید مهارت‌ها و سوابق کاری خود را طوری بنویسید که بیشتر با فرصت شغلی مدنظر هماهنگ باشند. همانطور که گفته شد، نباید مطالب غیرمرتبط در رزومه شما نوشته شوند. به همین دلیل هم توصیه ما این است که برای رزومه نوشتن، حتما فرصت شغلی را در نظر بگیرید و با توجه به آن، رزومه را آماده کنید. با توجه به فرصت‌های شغلی مد نظر، بهتر است چندین رزومه آماده کنید.

سخن پایانی

با ابزارهای رزومه‌ساز یک رزومه مرتب و سازماندهی‌شده ارائه دهید و همیشه آن را بروز کنید. این که یک نیروی بروز باشید که از امکانات روز دنیا استفاده می‌کند و سعی دارد هرکاری را به بهترین نحو انجام دهد در نظر کارفرما بسیار خوشایند است. این که رزومه شما از نظر دستور زبان و املا بدون نقص باشد بسیار مهم است پس قبل از ارائه حتما آن را یک بار بررسی کنید. توجه کنید که اطلاعات درستی در آن درج کرده‌باشید و از تفصیل اطلاعات پرهیز کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست