1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. مدرسه‌ و‌ دانشگاه
  4. پایه نهم
  5. چرا علوم نهم، درس سختی به نظر می رسد؟

چرا علوم نهم، درس سختی به نظر می رسد؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چرا علوم نهم، درس سختی به نظر می رسد؟

چرا علوم نهم، درس سختی به نظر می رسد؟

نویسنده:

مطالعه: 5 دقیقه

درس علوم تجربی از جمله دروسی است که درصورت عدم تدریس حرفه‌ای و باکیفیت آن از سوی معلم، شیرینی این درس به کابوس همیشگی دانش‌آموزان تبدیل می‌شود. بدلیل اهمیت نمرات برگه امتحان هماهنگ خرداد ماه پایه نهم در انتخاب رشته دبیرستان، دانش‌آموزان همواره دغدغه این را دارند که در دروسی چون علوم تجربی چگونه می‌توانند موفق شوند. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا علوم نهم، درس سختی به نظر می رسد؟

دانش‌آموزان به این دلیل از علوم نهم می‌ترسند!

شاید اصلی‌ترین دلیل ترس دانش‌آموزان از درس علوم تجربی (3) وجود چهار فصل محاسباتی در این کتاب (فصل‌های فیزیک علوم نهم) است که به حوزه فیزیک مربوط می‌شوند. مباحث زیر همواره نگرانی دانش‌آموزان را هنگام مطالعه برای امتحان آخر سال به همراه داشته‌اند:

  • حرکت (شامل مباحث سرعت، تندی، شتاب، مسافت طی شده و جا به جایی)
  • نیرو (شامل قوانین نیوتون، انواع نیرو و محاسبه نیروی برایند)
  • فشار (شامل فرمول فشار و اصل پاسکال و کاربرد آن)
  • ماشین‌ها (شامل مبحث گشتاور، اهرم و مزیت مکانیکی)

دانش‌آموزان به این دلیل از علوم نهم می‌ترسند

شاید اصلی‌ترین ترس دانش‌آموزان از مسائل مربوط به علوم نهم درست به فصل نهم این کتاب برگردد. این مبحث سخت نیست، بلکه حجم بیشتری نسبت به سایر فصول مربوط به حوزه فیزیک دارد. اتفاقا بسیاری از مباحث این فصل را می‌توان به کمک فرایند‌های رایج زندگی عادی درک کرد.

برای گرفتن نمره عالی در امتحان علوم نهم چه کنیم؟

وقت آن رسیده است که ترس خود از این درس را کنار گذاشته و با توجه به نکاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم کار خود را در مسیر گرفتن نمرات عالی در امتحان علوم راحت کنید. با ما همراه باشید.

گرفتن نمره عالی در امتحان علوم نهم

محاسباتی بودن یک فصل دال بر سخت بودن آن نیست!

بسیاری از مسائل علوم که در امتحانات پایانی طرح می‌شوند، تنها با نوشتن یک فرمول حل می‌شوند. به بیان بهتر طراح سوال مقدار مجهول را فقط برای یک کمیت می‌خواهد و البته که قرار نیست راه حل‌های چند مرحله‌ای را اجرا کنید. با آرامش فرمول سوالات را نوشته و کمیت‌ها را به همراه نماد‌های انگلیسی مربوطه ذکر کنید. مسیر شما به راحتی مشخص خواهد شد.

نوشتن فرمول از نان شب واجب‌تر!

اگر نگاهی به سوالات امتحان هماهنگ کشوری علوم که در خرداد ماه و یا نوبت‌های دیگر برگزار می‌شود بندازید خواهید دید که در متن سوال عبارت “نوشتن فرمول الزامی است” ذکر شده است. به این جمله به چشم یک تهدید و یا یک دستور نگاه نکنید! اتفاقا خوشحال باشید که طراح سوال با درنظرگرفتن نمره برای نوشتن فرمول بهانه برای نمره گرفتن دست شما داده است. فرمول‌های کتاب علوم تجربی پایه نهم به زحمت به ده عدد می‌رسند و تسلط به آن‌ها کار سختی نیست. حتی بعضی از آن‌ها بدلیل داشتن ساختار یکسان آسان‌تر بخاطر سپرده می‌شوند. درست مانند فرمول‌های مربوط به فصل چهارم این کتاب.

نوشتن فرمول از نان شب واجب‌تر

از شکل‌های کتاب ساده نگذرید!

شک نکنید که در امتحان علوم حداقل یک شکل را خواهید داشت که قسمت‌هایی‌اش با علامت سوال مشخص می‌شود و طراح از شما نامگذاری این قسمت‌های مجهول را می‌خواهد! تجربه من به عنوان دبیر رسمی آموزش و پرورش نشان داده است که سوالات مربوط به نامگذاری اشکال، بیشتر از فصول مربوط به ترم دوم یعنی از فصول 8 به بعد طرح می‌شوند.

کلید گرفتن نمره 20 در امتحان پایان سال

به هیچ عنوان نمونه سوالات سال‌های پیش را ندید نگیرید. گاهی اوقات هنگام مطالعه کتاب درسی و حل فعالیت‌ها و تمرینات آن ممکن است قسمتی از کتاب بی‌اهمیت به نظر برسد. اما از همان قسمت بی‌اهمیت ممکن است سوالی طرح شود و حسرت گرفتن نمره 20 را به ما تحمیل کند. به همین دلیل با حل کردن نمونه سوالات علوم نهم سال‌های پیش خیال خود را از بابت آشنا بودن با دیدگاه و سبک طرح سوال از سوی طراحان راحت کنید.

کلید گرفتن نمره 20 در امتحان پایان سال

بدانید کدام قسمت‌ها را بیشتر بخوانید!

با انداختن یک نگاه ساده به سوالات علوم امتحان خرداد ماه سالهای پیش، خودتان پی خواهید برد که کدام قسمت‌ها از هر فصل پتانسیل طرح سوال بیشتری دارند. ممکن است از یک مبحث هر سال سوال طرح شود که این امر نشان دهنده اهمیت آن مبحث می‌باشد. برای نمونه موارد زیر از مهم‌ترین مواردی هستند که برای مطالعه آن‌ها باید پارتی بازی کنید و حسابی برای تسلط به آن‌ها وقت بگذارید:

  • فصل 1: به هیچ وجه مدل اتمی بور و سوالات کتاب که مربوط به این مبحث هستند را کنار نگذارید.
  • فصل 2: کاربرد آمونیاک، اتیلن گلیکول، شکر و اتانول و مفاهیم پیوند یونی و اشتراکی را جدی بگیرید.
  • فصل 3: شک نکنید از ارتباط تعداد کربن با نقطه جوش و البته گرانروی هیدرکربن سوال طرح خواهد شد.
  • فصول 4،5،8،9 :  فرمول‌ها را خوانده و در فصل ارتباط فاصله نقطه اثر نیرو تا محل چرخش با میزان گشتاور را مسلط شوید(شکل آچار)
  • فصل 6: شواهد نظریه وگنر و ترتیب قدیمی و جدید بودن لایه‌ها را جدی بگیرید.
  • فصل 7: این فصل مانند فصل ساده بوده و تسلط به تفاوت‌های گسل و درزه و کاربرد‌های فسیل‌ها امکان نمره گرفتن را راحت می‌کند.
  • سایر مباحث مهم: ویژگی‌های انواع آوند چوبی و آبکشی، مفاهیم سال نوری، هم سفرگی، هم زیستی و ….

بدانید کدام قسمت‌ها را بیشتر بخوانید

بهترین گزینه برای کسب نمره عالی در امتحان علوم نهم

اگر قصد دارید بهترین نمره را در امتحان علوم پایان سال کسب کنید و دغدغه سوالات محاسباتی این فصل را دارید به شما تبریک می‌گوییم. همین الان استاد علی ساغری درخدمت شماست تا با آموزش‌های حرفه‌ای خود حل مسائل فیزیک کتاب علوم تجربی را برای شما به اندازه خوردن آب ساده کند.

برای دیدن آموزش ویدیویی فصل های فیزیک علوم تجربی پایه نهم تنها کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش فصول بخش فیزیک کتاب علوم نهم – علی ساغری

همچنین اگر قصد دارید که تنها با یک تلفن همراه به آموزش‌های استاد علی ساغری دسترسی داشته و چندین نمونه سوال به همراه راه حل تشریحی را در دسترس داشته باشید می‌توانید نرم‌افزار آموزش مسائل علوم نهم استاد علی ساغری را دانلود کنید:

دانلود نرم‌افزار آموزش مسائل علوم نهم به همراه حل نمونه سوال – استاد علی ساغری

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی:
پایه نهمفیزیک
برچسب‌ها:
16
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست