1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. بیمه
  5. انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

نویسنده:

زمان مطالعه: 7 دقیقه

انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

نویسنده:

مطالعه: 7 دقیقه

زمانی که قصد نوشتن مقاله انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب را داشتم پس از بررسی با عنوان “بهترین نرم افزار حسابداری” مواجه شدم، معمولا افرادی که قصد یادگیری یک نرم افزار حسابداری را دارند و یا اینکه صاحبین مشاغل که قصد استفاده از یک نرم افزار حسابداری برای کسب کار خود دارند به دنبال انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری هستند. اساسا چیزی به نام بهترین نرم افزار حسابداری وجود ندارد، مثلا نرم افزار اکسل برای یک حسابداری شخصی حتی کسب و کار کوچک برای یک شخص ممکن است به عنوان نرم افزار حسابداری عالی محسوب شود. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم که شما مناسب ترین نرم افزار حسابداری را برای یادگیری یا کسب و کار خوتان انتخاب کنید.

فهرست عناوین مقاله

انتخاب مناسب ترین نرم افزار حسابداری

برای ورود به بازار کار حسابداری بعد از یادگیری اصول حسابداری یادگیری مهارت کار با یک نرم افزار حسابداری است، البته در حال حاضر با توجه به تعداد و تنوع بالای نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار انتخاب یک نرم افزار حسابداری بسیار سخت است و افراد برای انتخاب دچار سردرگمی می شوند. البته نگران نباشید در این مقاله قصد دارم به صورت کاملا خلاصه به اندازه تجربه ام شما را در انتخاب نرم افزار حسابداری راهنمایی کنم و چندین نرم افزار حسابداری کاربردی را به شما معرفی کنم.

انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

اگر در حال حاضر شما قصد ورود به بازار کار را دارید و تا کنون تجربه کار با هیچ کدام از نرم افزارهای حسابداری را ندارید، بهترین انتخاب برای شما نرم افزاری است که بزرگترین بازار کار را دارد، (یعنی زمانی که شما آگهی های استخدام را مشاهده می کنید معمولا با آگهی هایی با عنوانی مثل حسابداری آشنا به هلو، حسابدار همکاران سیستم، حسابدار سپیدار و … مواجه می شوید.) در زمانی که در حال نگراش این مقاله هستم می توانم این نرم افزارها را به شما معرفی کنم:

  1. نرم افزار حسابداری سپیدار – (+پکیج آموزش نرم افزار حسابداری سپیدار – ویژه بازار کار)
  2. نرم افزار حسابداری هلو – (+پکیج آموزش نرم افزار حسابداری هلو – ویژه بازار کار)
  3. نرم افزار حسابداری فرداد
  4. نرم افزار حسابداری پارمیس
  5. نرم افزار حسابداری پارسیان

معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

با توجه تنوع بالای نرم افزار های حسابداری که در حال حاضر بیش از 500 نرم افزار حسابداری در بازار ایران است، قبل از اینکه سراغ معرفی و مقایسه نرم افزارهای حسابداری برویم می خواهم چندین پارامتر اساسی برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب به شما معرفی کنم، در این بخش به صورت تیتروار و سریع پارامترهای اساسی برای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب را بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید  آموزش تابع XMATCH در اکسل

نرم افزار را برای چه کاری می خواهید؟

نرم افزار را برای چه کاری می خواهید؟
نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار با ویژگی های مختلفی تولید شده است، از جمله این زیر سیستم‌ها می‌توان به حسابداری مالی، دفتر نویسی، گزارش های مالی، ثبت فاکتور، تنخواه، انبارداری، خرید و فروش، ثبت چک و خزانه داری، حقوق و دستمزد، مدیریت ارتباط با مشتری، دبیرخانه و اتوماسیون اداری و … اشاره نمود. پس لازم است شما در ابتدا مشخص کنید برای چه کاری به دنبال چه قابلیت هایی در نرم افزار حسابداری هستید.

مثلا اگر برای حسابداری شخصی به دنبال نرم افزار حسابداری هستید معمولا دو انتخاب خیلی خوب دارید اول اپلیکیشن های حسابداری موبایل که بسیار ساده هستند و برای افرادی که آشنایی کمی با حسابداری دارند می توانند از این آپ ها استفاده کنند. همچنین شما می توانید از نرم افزار اکسل برای حسابداری شخصی و هم حسابداری کسب و کارهای کوچک و مدیریت موجودی نیز استفاده کنید.

+معرفی آموزش: آموزش های حسابداری در اکسل

صاحبین شاغل می توانند با توجه به شغل خود اقدام به تهبه نرم افزار حسابداری متناسب با شغل خود کنند، نرم افزارهای حسابداری اختصاصی بر اساس شغل شخصی سازی شده است و صاحبین کسب و کار حتی با آشنایی کم از حسابداری می توانند امور حسابداری خود را انجام دهند. مثل نرم افزار حسابداری صرافی، نرم افزار حسابداری مدارس، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار حسابداری فروشگاهی و …

معرفی پکیج های آموزش حسابداری

در لیموناد مجموعه کامل و ارزشمندی از آموزش های حسابداری برای شما عزیزان با تدریس استاد نادر نورزی گرداوری شده است.

  1. آموزش اصول حسابداری

  2. آموزش حسابداری مالی | میانه

  3. آموزش حسابداری بهای تمام شده | حسابداری صنعتی

  4. آموزش حسابداری پیشرفته

نرم افزار حسابداری را انتحاب کنید که بتوان قابلیت های جدید به آن اضافه کرد

قابلیت گسترش نرم افزار حسابداری بسیار مهم است، به طور مثال در ابتدای کار با توجه به اینکه کسب و کار شما کوچک است نمی خواهید هزینه بالا جهت خرید یک نرم افزار حسابداری با امکانات کامل بکنید، پس با توجه به قابلیت گسترش نرم افزار حسابداری نرم افزار مورد نظر خود را به همراه قابلیت های مد نظر انتخاب و در ادامه می توانید از شرکت تولید کننده نرم افزار درخواست افزودنی های (ماژول) مد نظر را برای نرم افزار داشته باشید.

بیشتر بخوانید  نحوه بستن حساب ها در هلو

خدمات پس از فروش و پشتیبانی را حتما جدی بگیرید

خدمات پس از فروش و پشتیبانی را حتما جدی بگیرید

البته یکی از پارامترهای مهم یک نرم افزار حسابداری خوب این است که شما نیاز درخواست های پشتیبانی از شرکت نداشته باشید و فرایند کارها به درستی انجام شود، ولی حتما به این نکته توجه داشته باشید که در حین کار با نرم افزارهای مالی و حسابداری، به دلیل گستردگی امکانات نرم افزار، ممکن است موارد فنی و سیستمی پیش بیاید. پس بسیار مهم است که نرم افزاری که انتخاب می کنید خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی با توجه به نیاز مشتری ارائه دهد.

بانک اطلاعاتی نرم افزار حسابداری

تمامی داده‌ها و اطلاعات وارد شده در نرم افزار حسابداری، در بانک اطلاعاتی نرم افزار ذخیره می‌شوند. بنابراین پایداری و امنیت بانک‌ اطلاعاتی نرم افزار بسیار مهم است، در حال حاضر بانک‌های اطلاعاتی بسیار زیادی برای ذخیره‌سازی داده‌ها وجود دارند و معمولا بانک اطلاعاتی نرم افزارهای حسابداری Microsoft SQL Server است. حتما به این نکته هم توجه داشته باشید در صورتی که شرکت شما اسناد و اطلاعات حسابداری زیادی دارد با توجه به محدودیت های بانک Microsoft Access در ذخیره سازی تعداد داده ها دارد بهتر است از انتخاب نرم افزار حسابداری با این بانک خوداری کنید.

قابلیت گزارش دهی متنوع

قابلیت گزارش دهی متنوع

یکی دیگر از امکانات مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری قابلیت های گزارش دهی است، البته اکثر نرم افزارهای حسابداری قابلیت ایجاد گزارش های مرسوم را دارند، ولی باتوجه به نوع کسب و کار ممکن شما نیاز ایجاد گزارش خواصی باشید که قبل از تهیه نرم افزار حسابداری به این نکته توجه داشته باشید. در صورتی که نیاز به گزارش های حسابداری متنوعی هستید نرم افزاری را انتخاب کنید که قابلیت ساخت گزارش بر اساس نیاز خودتان را داشته باشد. همچنین نرم افزار حسابداری عالی که محاسبه خودکار مالیات با نرخ‌های مالیاتی متعدد و همچنین تهیه گزارش‌های مالیاتی را تنها با یک کلیک برایتان امکان پذیر می‌نماید.

قابلیت ارائه API

قابلیت ارائه API

نیازهای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا مسئول تهیه یک نرم افزار حسابداری مناسب شاید به قدری متنوع باشد که نتوان نرم افزاری متناسب با نیاز خود پیدا کنید. بطور مثال کسب و کار شما نیاز دارد در هنگام ثبت فاکتور‌های فروش در نرم افزار حسابداری، برای مشتریان خود امتیازای اختصاص دهد. که معمولا این امکان در نرم افزار باشگاه مشتریان عرضه می‌گردد. پس شما جهت ایجاد یکپارچگی اطلاعات نیاز دارید بتوانید در بستری امن چندین نرم افزار از شرکت های مختلف را به هم ارتباط بدهید.

بنابراین اگر به فکر گسترش کسب و کار خود در آینده هستید، تهیه نرم افزار حسابداری که دارای API است، می تواند کمک قابل توجهی به شما در آینده نماید.

بیشتر بخوانید  دانلود فایل اکسل حقوق و دستمزد سال 1400

قابلت سازگاری با قوانین بیمه و مالیاتی

یکی از نیازهای مهم هر کسب و کار، اجرای قوانین مالیاتی و تهیه گزارشات مورد نیاز برای مراجع مالیاتی است. بدیهی است که یک نرم افزار حسابداری، باید امکانات مورد نیاز برای محاسبه ارزش افزوده و تهیه گزارش TTMS دارایی و همچنین گزاراشات مالی مورد نیاز مراجع مالیاتی را دارا باشد.

معرفی پکیج های آموزش حسابداری

در لیموناد مجموعه کامل و ارزشمندی از آموزش های حسابداری برای شما عزیزان با تدریس استاد نادر نورزی گرداوری شده است.

  1. آموزش اصول حسابداری

  2. آموزش حسابداری مالی | میانه

  3. آموزش حسابداری بهای تمام شده | حسابداری صنعتی

  4. آموزش حسابداری پیشرفته

یکپارچگی نرم افزار در انجام عملیات‌های حسابداری

یکی از مهمترین پارامترها در انتخاب نرم افزار توجه به این قابلیت است. در برخی از نرم‌افزارهای موضوع حسابداری مکانیزه تنها منجر به ذخیره سازی اسناد در یک بستر نرم‌افزار می‌گردید و تنها گزارشگیری را آسان می کند. ولی صحت اطلاعات وارد شده تنها به مهارت و دقت ثبت‌کننده اطلاعات بستگی دارد. در نرم‌افزارهای حسابداری یکپارچه با رویکرد حسابداری عملیاتی حسابداری آنچه را رؤیت می‌کند که عملیات ثبت کرده باشد و با تغییرات عملیات، حسابداری نیز تغییر می‌نماید و گزارش‌های به لحظه‌ای بدون هیچ‌گونه مغایرت از هر دو سیستم می‌توان استخراج نمود.

امکان انتخاب زیرسیستم های مورد نیاز حسابداری

امکان انتخاب زیرسیستم های مورد نیاز حسابداری

باید بدانید برای کسب‌وکارتان به کدامیک از این زیرسیستم‌ها و با چه امکاناتی نیاز دارید. مثلاً نرم افزار حسابداری مالی برای ثبت سند حسابداری و گزارش تراز مالی و دفترنویسی مالیاتی نیاز دارید. یا نرم‌افزار انبار و خرید و فروش برای ثبت رسید و حواله ورود و خروج كالا از انبار نیاز دارید. یا نیازمند محاسبه قیمت تمام‌شده هستید، یا نیاز به نرم‌افزار حقوق و دستمزد برای ثبت كاركرد کارکنان و قراردادهایشان و صدور فیش حقوقی دارید یا نرم‌افزار خزانه‌داری برای ثبت چک‌ها و ورود و خروج پول و … .

علاوه بر شناخت زیرسیستم‌ها و امكاناتشان ‌از وضعیت محصولات موجود در بازار و به ویژه صنفی که در آن مشغولید هم اطلاعاتی به دست آوردید. و مطلع شوید که آیا هم‌صنفانتان از نرم‌افزار خاصی استفاده می‌کنند. مثلاً ما می‌دانیم که صنف صرافی‌ها از نرم‌افزار صرافی خاص و یا شرکت‌های پخش‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی از نرم‌افزار پخش مویرگی برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. این احتمال وجود دارد که صنف شما هم نرم‌افزار تخصصی خود را داشته باشد.

سهولت کاربری و تجربه کاربری نرم افزار مالی

سهولت کاربری، زیبایی گرافیکی یا UI کار با نرم‌افزار را لذت‌بخش می‌کند. در کنار زیبایی گرافیکی، تجربه کاربری (UX) است. به یاد داشته باشید که نرم‌افزاری با کاربرد ساده و طراحی بهینه با کمترین کلیک، شما را به منوی مورد نظرتان می‌رساند.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
732
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش حسابداری اصولی

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش ورزش در خانه
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست