1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. اصول طراحی
  5. چگونه پوستر طراحی کنیم ؟

چگونه پوستر طراحی کنیم ؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چگونه پوستر طراحی کنیم ؟

چگونه پوستر طراحی کنیم ؟

مطالعه: 7 دقیقه

احتمالاً متوجه شده‌اید که طراحی پوستر یکی از مشاغلِ پر درآمدِ صنعت گرافیک می‌باشد. در این مقاله پس از این که فهمیدیم “پوستر چیست؟”،  به صورت مختصر به بررسی مراحل طراحی پوستر می‌پردازیم و یاد می‌گیریم که “چگونه پوستر طراحی کنیم ؟”. سپس شما را با انواع پوستر آشنا خواهیم کرد.

پوستر چیست؟

پوسترها معمولاً ورقه‌های کاغذی به صورت عمودی هستند که برای اهداف گوناگونی از جمله تبلیغات، اطلاع‌رسانی، تکثیر یک اثر هنری، فراخوان، یا حتی آموزشِ موارد مختلف استفاده می‌شوند. برای انتقال اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پوستر استفاده می‌شود. ابعاد پوستر ممکن است به اندازه‌ی یک کارت پستال کوچک، یا به اندازه‌ی بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ باشد که شامل تصویر و نوشته، یا فقط تصویر یا نوشته به تنهایی باشد. معمولا پوسترها در ابعادی تهیه می‌شوند که از فاصله‌ی دور هم قابل مشاهده باشند.

چگونه پوستر طراحی کنیم ؟ image onlyنمونه‌ای از پوستر بدون متن

پیدایش اولین پوسترها

سنگ‌نگاره‌های اجدادمان بر روی دیواره‌ی غارها را نیز می‌توانیم پوسترهایی در نظر بگیریم که با هدف اطلاع‌رسانی در آن‌جا حک شده‌اند. اما مورخان پیدایش پوسترها را به اواخر قرن نوزدهم در انگلیس نسبت می‌دهند که بعدها با شکل و شمایل امروزی به صورت چاپ روی کاغذ و مقوا در سراسر جهان گسترش یافت.

پوسترها که با رنگ‌های مختلف و جذاب به تعداد محدود روی دیوارها نصب شده بودند برای مردم آن زمان تازگی داشت تا جایی که عده‌ای به صورت مخفیانه آن‌ها را از مکان‌های عمومی برمی‌داشتند و به منزل خود برده و نگهداری می‌کردند.

اجزای تشکیل دهنده‌ی پوستر

پوسترها ترکیبی از رنگ‌ها، فونت‌ها و اشکال و نماد و خطوط هستند. برای طراحی یک پوستر با توجه به موضوع آن باید رنگ و اشکال و فونت‌ها را انتخاب کنیم و به اثربخشی و مفهوم آن‌ها توجه کنیم. برای مثال خطوط شکسته نماد قدرت، خشم و هیاهو هستند. رنگ‌های سرد برای انتقال حس آرامش و اطمینان استفاده می‌شوند و برای پوستری که برای کودکان تهیه می‌کنیم باید از فونت‌های فانتزی و مناسب برای آن‌ها استفاده کنیم.

مراحل طراحی یک پوستر

پیش از اینکه شروع به طراحی پوستر کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که برای جلب توجه مخاطبان باید ذهن خلاق و ایده‌پردازی داشته باشیم. پوستر شما در صورتی برای مخاطبان جذاب خواهد بود که با پوسترهایی که پیش از این دیده‌اند متفاوت باشد. برای طراحی هر پوستر باید مراحل زیر را طی کنید و به آن‌ها توجه کنید.

چگونه پوستر طراحی کنیم ؟ مراحل طراحی پوستر

1- تعیین هدف

اولین مرحله برای طراحی پوستر تعیین هدف آن است. ما باید بدانیم که:

  • پوستر را به چه منظور طراحی می‌کنیم؟
  • مخاطبان پوستر ما چه کسانی و در چه بازه‌ی سنی هستند؟
  • محل انتشار پوستر کجاست؟ آیا قرار است پوستر روی شیشه‌ی ویترین یک مغازه نصب شود یا در کلاس درس؟ آیا می‌خواهیم آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم؟

پاسخ به این سوالات ادامه‌ی مسیر طراحی را تا حد زیادی برای ما روشن خواهد کرد. بعد از تعیین هدف متوجه می‌شوید که ابعاد مناسب پوستر شما کدام است و روی چه متریالی (کاغذ، مقوا و …) بهتر است چاپ شود. حتی می‌توانید محتوای پوستر را پیش‌نویس کنید.

البته گاهی ممکن است کارفرما ابعاد پوستر و جنس آن را از پیش تعیین کرده باشد اما اگر تجربه‌ی کافی در این زمینه داشته باشید می‌توانید او را برای داشتن انتخابِ بهتر راهنمایی کنید.

2- انتخاب قالب پوستر

پس از این که هدف انتشار پوستر و مخاطبین آن را مشخص کردید، نوبت به انتخاب قالب مناسب می‌رسد. برای مثال اگر پوستر شما محتوای تجاری دارد به یک قالب رسمی‌تر با رنگ‌های مناسب نیاز دارید و یا اگر مخاطب شما گروهی از خردسالان است قالب پوستر باید شامل رنگ‌ها و تصاویر شاد باشد تا برای آن‌ها جذابیت داشته باشد.

3- افزودن تصاویر

جذاب‌ترین مرحله‌ی طراحی پوستر افزودن تصاویر است! متناسب با هدف و مخاطبین خود به پوستر عکس اضافه کنید. ممکن است تصمیم داشته باشید که فقط پوستری با محتوای متنی داشته باشد اما اهمیت و اثربخشی تصاویر برای ایجاد احساسات یا انتقال اطلاعات را فراموش نکنید. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید، تصاویر به محتوای شما روح می‌بخشند!

4- افزودن متن

اگر محتوای متنی خود را از قبل پیش‌نویس کرده‌اید در این مرحله آن را به پوستر اضافه کنید. برای هر بخش از متن یک کادر جداگانه در نظر بگیرید تا به راحتی بتوانید هر بخش را جا به جا کنید. فراموش نکنید که بسته به ماهیت و هدف پوستر خود، جزئیاتی مانند زمان رویداد، اطلاعات تماس، مکان و موارد دیگر را اضافه کنید.

5- انتخاب رنگ و فونت مناسب

در این مرحله رنگ و فونت مناسب برای پوستر خود را طوری انتخاب کنید که با هدف و نوع مخاطبان شما و همچنین دیدگاه شما همسو باشد.

6- افزودن یک فراخوان برای اقدام ( Call To Action)

در مرحله‌ی آخر یک بار به اولین مرحله برگردید و به هدف انتشار پوستر خود فکر کنید. از مخاطبینتان انتظار دارید پس از مشاهده‌ی پوستر چه کاری انجام دهند؟ آیا می‌خواهید محصول یا بلیط کنسرت از شما بخرند؟ آیا می‌خواهید برای شرکت در یک سمینار ثبت نام کنند؟

هر انتظاری از مخاطب دارید راه برقراری تماس برای آن را در مکانی مناسب در پوستر قرار دهید و مطمئن شوید که با اجزای دیگر پوستر تداخلی ندارد و کاملا خوانا است. به خصوص برای اهداف تجاری و تبلیغاتی، افزودن یک فراخوان برای اقدام (CTA) یکی از مهم ترین بخش های طراحی پوستر است.

فراخوان برای اقدام-call to actionنمونه فراخوان برای اقدام

انواع پوستر

با توجه به هدف انتشار و مخاطبین، پوسترها از گذشته تا کنون انواع مختلفی داشته اند. به عنوان مثال برای تشویق کودکان به کتاب خواندن، پوسترهای آموزشی مختلفی طراحی و منتشر شده‌اند. در ادامه انواع پوستر را معرفی می‌کنیم:

  • پوسترهای تجاری- تبلیغاتی

از این پوسترها برای تبلیغ یک محصول و با هدف فروش بیشتر یا معرفی آن محصول استفاده می‌شود. به دلیل ارزان‌تر بودن تبلیغات از طریق پوستر، این روش بسیار محبوب است.

انواع پوستر-تبلیغاتی

  • پوستر آموزشی- بهداشتی

پوسترهای آموزشی- بهداشتی معمولا در محیط های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه ها یا در مطب‌ها و کلینیک‌های درمانی استفاده می‌شوند. تفاوت آن‌ها با سایر پوسترها این است که در آن‌ها به اصول رنگ‌شناسی و زیبایی شناسی توجه چندانی نمی‌شود و بزرگترین هدف آن‌ها انتقال اطلاعات و نتایج تحقیقات است.

انواع پوستر- آموزشی بهداشتی

  • پوستر سیاسی- نظامی

در طول تاریخ از پوسترهای سیاسی نظامی عموماً در موارد مرتبط با جنگ استفاده شده است. به عنوان مثال پوستر معروف لرد کیچنر که به منظور تشویق افراد برای پیوستن به ارتش در جنگ جهانی اول استفاده شد و نتایج قابل توجهی داشت.

  • پوستر سینمایی

استدیوهای فیلم‌سازی با نمایش تصویری از صحنه‌های فیلم بیننده را برای تماشای فیلم ترغیب می‌کنند. همچنین نام بردن از بازیگران فیلم در پوستر برای جذب مخاطبین بیشتر تاثیرگذار است.

  • پوسترهای مذهبی

برای جذب شرکت کننده‌های بیشتر در رویدادهای مذهبی و همچنین اطلاع‌رسانی برای برگزاری مراسم‌ سخنرانی و… استفاده از پوستر بسیار مرسوم است.

انواع پوستر- مذهبی

  • پوسترهای انگیزشی

ترکیبی از یک تصویر مفهومی و یک جمله‌ی انگیزشی زیبا اثر زیادی در ذهن مخاطب می‌گذارد. به عنوان مثال تصویر صعود به یک قله یا جوانه زدن یک گیاه که حس موفقیت و شکوفایی را به بیننده القا می‌کند.

پوسترهای اعتراضی، کنسرت، اطلاع‌رسانی و … انواع دیگر پوستر هستند.

انواع پوستر- اطلاع رسانینمونه پوستر اطلاع رسانی و ثبت نام

نرم‌افزارهای مناسب برای طراحی پوستر

بسته به این که هدف از طراحی و انتشار پوستر چیست، برای طراحی آن از نرم‌افزارهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید. در این مقاله تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و در آخر به معرفی آموزش‌های طراحی پوستر در لیموناد می‌پردازیم.

  • فتوشاپ Adobe Photoshop

فتوشاپ با ابزارهای کاربردی و قدرتمندی که دارد نرم‌افزار همه‌کاره‌ی طراحی‌های گرافیکی است. پس از این که با ابزارهای مختلف آن آشنا شدید به راحتی می‌توانید پوسترهای ساده یا حرفه‌ای طراحی کنید.

+آموزش طراحی پوستر در فتوشاپ – صفر تا صد پروژه محور

طراحی پوستر- فتوشاپ

دیگر نرم‌افزارهای ادوبی مانند ایلوستریتور (Illustrator) و ایندیزاین (Indesign)، اسپارک و … نیز برای طراحی پوستر نرم‌افزارهای مناسبی هستند.

  • کورل CorelDRAW

یکی دیگر از نرم‌افزارهای حرفه‌ای که با آن می‌توانیم پوستر طراحی کنیم، نرم‌افزار کورل است که در ویرایش تصاویر دو بعدی مانند لوگو و پوستر بهترین عملکرد را دارد. کورل رایط کاربری نسبتا ساده‌ای دارد و امکانات زیادی برای طراحی و ویرایش در اختیار شما می‌گذارد.

+آموزش جامع کورل دراو CorelDRAW- پروژه محور

  • کانوا Canva

کانوا نرم‌افزاری است که هم روی موبایل و هم ویندوز قابل نصب و استفاده است. همچنین می‌توانید به نسخه‌ی وب اپلیکیشن آن مراجعه کنید و به صورت آنلاین از قالب‌های آماده‌ی آن استفاده کنید.

+آموزش طراحی پوستر و لوگو با سایت Canva

طراحی پوستر-کانوا canva

  • ویسمه Visme

Visme یکی از وب اپلیکیشن‌های بسیار کاربردی است که تقریبا برای تمام کارهای گرافیکی شما پلتفرم مناسبی تعبیه کرده است. از جمله طراحی پوستر، اینفوگرافی، چارت و نمودار، ساخت موشن گرافیک و …

چگونه پوستر طراحی کنیم ؟ visme

 

در لیموناد مجموعه کامل و ارزشمندی از آموزش های طراحی پوستر برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم.

پکیج جامع آموزش طراحی پوستر

آموزش‌های طراحی پوستر و کاتالوگ

 

  • پاور پوینت Power Point

پاور پوینت هم نرم‌افزاری است که با آن به سادگی می‌توانید اقدام به طراحی پوستر یا حتی پست‌ها و استوری‌های شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام) کنید. در حقیقت این نوعِ به کارگیریِ یک طرح است که مشخص می‌کند آن طرح یک پوستر است یا یک استوری اینستاگرام! شما اگر اصول طراحی و نحوه‌ی کار با نرم‌افزارها و به کارگیری ابزارهای آن را به خوبی بدانید، می‌توانید برای اهداف مختلف از آن استفاده کنید. در لینک‌های زیر می‌توانید به آموزش‌های ارزشمند لیموناد در این زمینه دسترسی داشته باشید:

+آموزش ساخت پوستر با پاورپوینت

+آموزش ساخت پست و استوری حرفه ای اینستاگرام با پاورپوینت

هم‌چنین در آموزش تولید محتوا با موبایل به مباحث طراحی کاور با اپلیکیشن‌های مختلف از جمله اینشات Inshot به صورت مقدماتی و پیشرفته دسترسی خواهید داشت.

نظر شما درباره‌ی استفاده از پوسترها برای اطلاع‌رسانی یا اهداف دیگر چیست؟ آیا یک راه ارزان برای تبلیغات است؟ شما چه نرم‌افزارهای دیگری پیشنهاد می‌کنید تا با آن پوستر طراحی کنیم ؟

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
2K
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بهترین پکیج آموزش فتوشاپ

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش ورزش در خانه
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست