1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. تولید محتوا
  5. معرفی بهترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک

معرفی بهترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی بهترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک

مطالعه: 7 دقیقه

موشن گرافیک از دو کلمه‌ی موشن (Motion) به معنای “حرکت” و گرافیک (Graphic) به معنای “کشیده شده” تشکیل شده است که در کنار هم یعنی “نقاشی متحرک”. همان‌طور که در “موشن گرافیک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟” گفتیم، موشن گرافیک و انیمیشن در ظاهر به هم شباهت دارند و تفاوت آن‌ها در هدف استفاده از آن‌ها است. از موشن گرافیک بیشتر به منظور تبلیغات، برندسازی و یا آموزش استفاده می‌شود و انیمیشن زمینه‌ی داستانی و سرگرمی دارد. پیش‌تر 10 برنامه‌ی کاربردی موبایل که برای ساخت موشن گرافیک به شما کمک می‌کنند را معرفی کرده‌ایم. در این پست به معرفی بهترین نرم‌ افزار های ساخت موشن گرافیک می‌پردازیم.

1- Adobe After Effects

یکی از بهترین‌های خانواده‌ی Adobe برای اینکه تصاویری که طراحی کرده‌اید را متحرک کنید. افتر افکت یک نرم‌افزار مبتنی بر لایه است که بیشتر برای موشن‌های دو بعدی کاربرد دارد اما استثناهایی نیز وجود دارد و به راحتی با برنامه‌های سه‌بعدی مانند 3DS Maya ، 3D Max و حتی Cinema 4D ادغام می‌شود. افتر افکت امکانات زیادی دارد که استفاده از آن را برای ساخت موشن گرافیک توصیه می‌کنیم. پس از اینکه کارتان با افتر افکت تمام شد یک فایل خروجی تهیه کرده و آن را به نرم افزارهای ویرایش ویدیو ارسال کنید.

+ پکیج‌های آموزشی نرم افزار افتر افکت After Effects

معرفی بهترین نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک- after-effects

2- Cinema 4D

نرم‌افزار Cinema 4D به دلیل سهولت در ادغام با افتر افکت، یکی از نرم‌افزارهای محبوب در میان گرافیست‌ها است. این نرم‌افزار بر خلاف نرم‌افزارهای دو بعدی که در بالا نام بردیم شما را وارد دنیای 3D یا سه بعدی می‌کنند.  Cinema 4D به صورت گسترده برای مدل‌سازی، Texturing، رندرینگ، انیمیشن و افکت‌های شبیه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این معنی که در هر جای دنیا می‌توانید استدیویی پیدا کنید که با این نرم‌افزار کار می‌کنند. این نرم‌افزار رابط کاربری ساده و دوست داشتنی دارد و به دلیل سازگاری با موتورهای مختلف GPU قادر به رندرینگ با سرعت و کیفیت بالا می‌باشد.

بیشتر بخوانید  معرفی برنامه ساخت موشن گرافیک با موبایل

+ معرفی آموزش: پکیج‌های آموزشی سینما فور دی Cinema 4D

معرفی بهترین برنامه های ساخت موشن گرافیک- cinema 4d

3- Adobe Animate

اگر به دنبال برنامه‌ای هستید که در آن هم بتوانید تصاویر را طراحی و هم متحرک کنید، ادوبی نرم‌افزار Animate را برای این منظور ارائه داده است. این نرم‌افزار با نام Adobe Flash به بازار آمد و برای ایجاد انیمیشن‌های وب و یا بازی‌های دو بعدی کاربرد داشت. امروزه برای ایجاد انیمیشن‌های معمولی و هم‌چنین ساخت موشن گرافیک از آن استفاده می‌شود. پس از ایجاد پروژه می‌توانید آن را به نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو انتقال دهید.

+ پکیج‌های آموزشی نرم‌افزار ادوبی انیمیت Adobe Animate

معرفی پکیج های آموزش موشن گرافیک

در لیموناد مجموعه کامل و ارزشمندی از آموزش های موشن گرافیک و افتر افکت برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم.

پکیج‌های آموزشی موشن گرافیک Motion Graphic

4- Moho

در گذشته برای ایجاد تصاویر متحرک، کاراکترها را به صورت فریم به فریم طراحی می‌کردند. این کار ابزار مختلف و زمان زیادی نیاز داشت تا پروژه به اتمام برسد. امروزه با نرم‌افزارهای مختلف از جمله نرم‌افزار موهو می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید. موهو تمام امکانات طراحی و نقاشی مانند انواع قلم و رنگ و … را به صورت دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهد. هم‌چنین در پنجره‌ی Motion Graph می‌توانید کاراکترهای طراحی شده را به حرکت در بیاورید. ریگ‌بندی (Rigging) و ادغام با فتوشاپ از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار موهو است.

معرفی بهترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک-Moho

5- Maya

مایا در ابتدا به عنوان نرم‌افزار ایجاد جلوه‌های ویژه استفاده می‌شد. امروزه به صورت گسترده برای طراحی و مدل سازی و متحرک سازی کاراکترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین امکاناتی نظیر ریگبندی (استخوان بندی)، نورپردازی و رندینگ در این نرم‌افزار وجود دارد. مایا یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای طراحی و مدل‌سازی است.

+ معرفی آموزش: پکیج‌های آموزشی نرم افزار مایا Maya

محیط برنامه maya- موشن گرافیک

6- Houdini

هودینی یک نرم‌افزار قدرتمند برای ایجاد جلوه‌های ویژه و ساخت موشن گرافیک است که بخاطر امکانات و کیفیت بالای خروجی در فیلم‌های برجسته و انیمیشین‌های زیادی از آن استفاده شده است. مانند انیمیشن فروزن یا زوتوپیا، یا فیلم‌هایی مانند Inception و Transformers. از هودینی برای مدل‌سازی، متحرک سازی، نورپردازی، رندرینگ و ریگینگ (استخوان بندی) و… به صورت حرفه‌ای استفاده می‌شود. با مراجعه به “آموزش جامع نرم‌افزار Houdini” می‌توانید نحوه‌ی کار با این نرم‌افزار را بیاموزید.

7- Nuke

نرم‌افزار نیوک یا نوک نیز بیشتر برای جلوه‌های ویژه و پروژه‌های حرفه‌ای سینمایی و انیمیشن استفاده می‌شود اما قابلیت طراحی و متحرک سازی اشکال دو بعدی و سه بعدی را نیز دارد. پس این نرم افزار به صورت حرفه‌ای برای ساخت موشن گرافیک هم کاربرد دارد. همچنین در این نرم‌افزار امکان مدیریت پروژه وجود دارد؛ به این صورت که هر یک از اعضای تیمی که در حال همکاری برای تکمیل پروژه هستند، بخش مخصوص به خود را انجام می‌دهند و به اشتراک می‌گذارد. در نهایت تمام بخش‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند و از پروژه‌ی تکمیلی خروجی می‌گیرند.

بیشتر بخوانید  موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

nuke-موشن گرافیک

8- Blender

نرم‌افزار بعدی نرم‌افزار بلندر است که به دلیل حجم کم و سرعت بالا طرفداران زیادی دارد. این ویژگیِ بلندر کاربر را از داشتن سیستم‌های قوی با سخت‌افزارهای قدرتمند بی‌نیاز می‌کند و به او این امکان را می‌دهد که حتی با یک سیستم متوسط نیز موشن گرافیک‌های با کیفیتی تولید کند. این نرم‌افزار تمام ابزارهای تولید موشن گرافیک دو بعدی و سه بعدی را دارد و با تسلط بر آن می‌توانید کارهایی مانند متحرک سازی، مدل سازی، ویرایش و … را انجام دهید.

blender

9- Mocha

این برنامه به دلیل وجود ابزارهای زیاد برای ایجاد جلوه‌های ویژه، یکی از بهترین نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک است. می‌توانید قسمتی از یک تصویر در حال حرکت را جدا کرده و در یک تصویر در حال حرکت دیگر قرار دهید. به عنوان مثال می‌توانید تصویر یک پرنده‌ی در حال پرواز را به ویدیویی اضافه کنید که هیچ پرنده ای در آن وجود ندارد.

همچنین موکا قابلیت کنترل لنز دوربین را تا حد زیادی به کاربران می‌دهد و شما می‌توانید زاویه‌ی نمایش را تغییر دهید. از موکا بیشتر برای ایجاد جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود.

معرفی بهترین نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک- mocha

10- Adobe Premiere

نرم‌افزار پریمیر یکی از بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو است. پریمیر در موشن گرافیک برای ویرایش و تدوین نهایی ویدیو کاربرد دارد. برای طراحی گرافیک و کاراکترها و متحرک سازی آن‌ها از پریمیر استفاده نمی‌شود. از ابزارهای پریمیر برای افزودن موسیقی، جلوه‌های صوتی و همگام سازیِ همه‌ی اجزای ویدیو استفاده کنید و یک خروجی با کیفیت داشته باشید. هرچند پریمیر به صورت اختصاصی نرم افزارِ ساختِ موشن گرافیک نیست، اما یک ابزار قوی برای ویرایش ویدیوهای موشن گرافیک است و کاربران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

معرفی بهترین نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک- premiere

Adobe Photoshop و Adobe Illustrator برای طراحی کاراکترها در ساخت موشن گرافیک

برای معرفی بهترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک نباید نرم افزارهای حرفه‌ایِ طراحی کاراکتر را فراموش کنیم. برای طراحی کاراکترهای مورد علاقه‌ی خودتان از فتوشاپ و ایلوستریتور غافل نشوید!

  • فتوشاپ معروف‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار Adobe که این‌بار برای ساخت موشن گرافیک از آن نام می‌بریم. فتوشاپ تقریباً در همه‌ی کارهایی که در زمینه‌ی طراحی و تصویرسازی باشند کاربرد دارد. از فتوشاپ برای تغییر اندازه‌ی تصاویر، برش، طراحی تصاویر و حتی ایجاد فایل‌های Gif استفاده کنید. سپس برای متحرک سازی آن‌ها را به نرم‌افزارهای متحرک سازی مانند After Effects انتقال دهید.
بیشتر بخوانید  تکنیک اکسپرشن در افتر افکت چیست؟

طراحی کاراتر با Photoshop

  • نرم‌افزار ایلوستریتور نیز مانند فتوشاپ یک برنامه‌ی طراحی است اما با آن متفاوت است. نرم افزار فتوشاپ یک نرم‌افزار مبتنی بر پیکسل است و تصاویر را به صورت پیکسلی ویرایش می‌کند. در حالی که ایلوستریتور یک نرم‌افزار بُرداری است به این معنی که تصویر طراحی شده در آن را تا بی‌نهایت می‌توانید بزرگ کنید و ویرایش کنید. از این نرم‌افزار برای طراحی و ترسیم کاراکترها، لوگوها، وکتورها، پس زمینه‌های بُرداری و اشیا استفاده کنید و سپس آن را به افتر افکت انتقال دهید. به دلیل ادغام وسیع نرم‌افزارهای خانواده‌ی اَدوبی، اگر فایل ذخیره شده در Illustrator را ویرایش کنید، نسخه‌ای که به افتر افکت انتقال داده‌اید به صورت خودکار بروز می‌شود.

طراحی کاراکتر با ایلوستریتور

معرفی پکیج‌های آموزشی نرم‌افزار فتوشاپ و نرم افزار ایلوستریتور

معرفی بهترین نرم افزار های آنلاین ساخت موشن گرافیک

  1. Vistacreate یک وبسایت کامل برای ساخت موشن گرافیک است که با آن می‌توانید محتوای جذابی برای شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید. در این وبسایت ویدیوهای آماده‌ی موشن گرافیک برای کسانی که دانش کافی برای ایجاد موشن گرافیک ندارند، وجود دارد. شما می‌توانید ویدیوها را ویرایش کنید و تصاویر، نوشته و … را به ویدیو اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای نحوه‌ی نمایش هر کدام یک افکت انتخاب کنید.
  2. moovely برای طراحی و ساخت موشن گرافیک‌های ساده و ابتدایی تا پیچیده مناسب است. همچنین امکان افزودن ویدیو و تصاویر به پروژه را دارید. کار کردن با آن در ابتدا مشکل به نظر می‌رسد اما به مرور در آن حرفه‌ای می‌شوید.

در این مقاله همه‌ی مواد لازم برای تهیه‌ی یک موشن گرافیک جذاب را به شما معرفی کردیم. پس این کار را به تعویق نیاندازید و همین امروز برای جذاب کردن محتواهایتان در شبکه‌های مجازی دست به کار شوید!

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
1K
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشخصه که علاقمند به یادگیری در حوزه فیلم و انیمیشن سازی هستید.

کد تخفیف: ab38fa66dz

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست