1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. بازاریابی
  5. چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

مطالعه: 8 دقیقه

همان‌طور که در مقاله‌ی “راهکارهای کسب درآمد از تولید محتوا” گفتیم، رپورتاژ آگهی یک نوع تبلیغات در قالب مقاله یا پست شبکه‌های اجتماعی است که خواننده در نگاه اول متوجه تبلیغاتی بودنِ آن نمی‌شود. از رپورتاژ به منظور جذب مشتری و هم‌چنین معرفی محصول، خدمات یا اخبار جدید یک برند استفاده می‌شود اما به صورتی که به‌طور مستقیم به تبلیغ نمی‌پردازد. در این مقاله با هم یاد می‌گیریم که رپورتاژ آگهی چیست؟ چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟ و ویژگی‌های یک رپورتاژ ایده‌آل را با هم بررسی می‌کنیم.

رپورتاژ آگهی چیست؟

برندها و کمپانی‌های ارائه‌دهنده‌ی محصول و خدمات گاهی با هدف جذب مشتری از رپورتاژ آگهی که به آن رپورتاژ خبری نیز میگویند استفاده می‌کنند. در واقع رپورتاژ یک تکنیک سئوی off page یا سئوی خارجی برای لینک سازی خارجی (Back Link) محسوب می‌شود. گوگل اهمیت زیادی برای تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها در هر سایت قائل است و از آن برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. رپورتاژ خبری به منظور گرفتن بک‌لینک و در نهایت کسب اعتبار از سایت‌های معتبر انجام می‌شود. انجام آن به این صورت است که به عنوان مثال در یک مقاله یک مشکل روزمره که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید را در قالب داستان بیان می‌کنید و استفاده از محصول خودتان را به عنوان راه حل آن مشکل توصیه می‌کنید. لینک دسترسی و خرید محصول مورد نظر را هم می‌توانید در متن قرار دهید. حالا مقاله را برای انتشار به سایت‌های معتبر و پربازدید می‌سپارید. در تصویر زیر یک نمونه از رپورتاژ آگهی در سایت دیجیاتو را مشاهده می‌کنید.

چگونه رپورتاژ بنویسیم

این کار علاوه بر اینکه ممکن است مشتریانی از بین بازدید‌کننده‌های آن سایت به سایت شما هدایت کند، باعث می‌شود که موتورهای جست‌وجو هنگام رتبه‌بندی به سایت شما اعتبار بخشند. هرچه اعتبار سایت بک لینک‌دهنده بیشتر باشد، گوگل اعتبار بیشتری به سایت بک لینک‌گیرنده اختصاص می‌دهد. موتورهای جست‌وجو برای رتبه بندی سایت‌ها دقت زیادی روی بک لینک‌ها دارند تا سایت‌هایی در رتبه‌های اول قرار بگیرند که بدون استفاده از روش‌های تبلیغاتی غیرمعمول رشد کرده‌اند. از آن‌جا که رپورتاژ آگهی معمولا در قالب یک مقاله قرار دارد بیشتر مورد اعتماد موتورهای جست‌وجو قرار می‌گیرد.

چگونه رپورتاژی بنویسیم که روی مخاطب تاثیر بگذارد؟

برای این که یک رپورتاژ بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد و نظر او را جلب کند، باید به گونه‌ای باشد که ماهیت تبلیغاتی آن تا انتهای مطلب پنهان بماند یا خیلی نامحسوس باشد. معمولاً رپورتاژهایی که درباره‌ی تجربه‌ی شخصی فرد از یک محصول یا خدمات است و حالت داستان‌سُرایی دارد در جلب نظر مشتری از سایر رپورتاژها موفق‌تر عمل می‌کند.

در واقع اگر می‌خواهید یک رپورتاژ تاثیرگذار بنویسید باید به این نکته توجه کنید که تبلیغات باید هدف دوم شما و ارزش‌آفرینی هدف اولتان باشد. یعنی محتوایی به مخاطب ارائه دهید که یک نکته‌ی کاربردی یا ترفند را به او آموزش دهد یا به حل مشکل او کمک کند. دیدگاهی که به محتوای این رپورتاژ دارید باید این باشد که اگر قسمت تبلیغاتی و معرفی محصول و خدمات را از آن حذف کردید هم‌چنان مطلبی برای ارائه داشته باشد و مردم دلیلی داشته باشند تا آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. با رعایت این نکات می‌توانید رپورتاژی تولید کنید که تاثیر زیادی روی مخاطب داشته باشد.

بیشتر بخوانید  چگونه عشق به هنر و نقاشی را در کودک تقویت کنید

تفاوت رپورتاژ با کپی رایتینگ (Copy Writing) هم در همین نکته است که هدف کپی رایتینگ فقط معرفی محصول و مزایای آن است اما در رپورتاژ اشاره‌ی مستقیمی به مزایای محصول نمی‌کنند بلکه از آن مزایا برای حل مشکلات و رفع نیاز مخاطب استفاده می‌کنند.

چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

چگونه موضوع رپورتاژ را انتخاب کنیم؟

از میان دغدغه‌ها و مشکلات مشتریان و اطرافیان و حتی خودتان می‌توانید موضوع رپورتاژ را انتخاب کنید. سپس در رپورتاژ توضیح دهید که کدام محصول یا خدمات شما راه حل آن مشکل است. البته به این نکته توجه داشته باشید که نباید توضیحات زیادی درباره‌ی آن محصول بدهید زیرا اگر خیلی درباره‌ی محصول و این که چه مزایایی دارد بنویسید رپورتاژ را به یک صفحه‌ی توضیح محصول تبدیل می‌کنید. هم‌چنین از زیاده‌گویی و شرح مفصل مطلب و پرداختن به مطالب نامرتبط پرهیز کنید؛ در عوض تمرکز خود را روی ویژگی‌های پنهان برند یا خدماتی بگذارید که کمتر به آن‌ها توجه شده‌است. طول یک رپورتاژ آگهی به‌طور استاندارد بین 700 تا 1500 کلمه است. هنگام انتخاب موضوع رپورتاژ بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • هدف از انتشار رپورتاژ؛
  • نوع رسانه‌ای که می‌خواهید رپورتاژ را در آن منتشر کنید؛
  • حوزه‌ی فعالیت کسب و کارتان؛
  • ویژگی‌هایی که قصد دارید در رپورتاژ مطرح کنید.

توجه کنید که رسانه‌ای که انتخاب می‌کنید پیش از شما نباید به موضوع مورد نظر شما پرداخته‌باشد. هم‌چنین اگر موضوع شما به نوعی پاسخگوی نیاز مشتری باشد بسیار اثر بخش‌تر خواهد بود.

ویژگی‌های یک رپورتاژ آگهی ایده‌آل

از آن‌جا که تبلیغ در رپورتاژ باید به صورت کاملا نامحسوس انجام شود رپورتاژنویسی نیازمند ظرافت و دقت فراوانی است. برای اینکه یک رپورتاژ آگهی عالی و ایده‌آل داشته باشید پس از انتخاب موضوع موارد زیادی را باید رعایت کنید تا در نهایت افراد بیشتری آن را ببینند و مشتری‌های بیشتری را جذب کنید. این موارد عبارتند از:

1- انتخاب عنوان جذاب

عنوانی که برای رپورتاژ انتخاب می‌کنید دریچه‌ی ورود مخاطب است. در واقع مخاطب با مشاهده‌ی عنوان تصمیم می‌گیرد که رپورتاژ شما را مطالعه کند یا خیر. پس باید سعی کنید یک عنوان جذاب انتخاب کنید که کمی هم حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزد و او را جذب رپورتاژ کند. عنوانی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید یک مثال خوب از یک عنوان جذاب است که مخاطب را برای خواندن رپورتاژ ترغیب می‌کند.

انتخاب عنوان جذاب برای رپورتاژ

2- داستان‌سُرایی خلاقانه

یک داستان جذاب و خلاقانه می‌تواند فردی را که به صورت اتفاقی تیتر رپورتاژ شما را دیده‌است به یک مشتری تبدیل کند. شما با یک داستان بسیار ساده می‌توانید در مخاطب احساس نیاز به وجود بیاورید و در صورتی که نیاز مخاطب را به خوبی شناسایی و محصول خود را به درستی معرفی کنید می‌توانید آن احساس نیاز را به خریدار تبدیل کنید. برای ایجاد یک رپورتاژ تاثیرگذار سعی کنید یکی از مشکلات احتمالی مخاطب را در قالب یک داستان بیان کنید و در نهایت یکی از محصولات یا خدمات خودتان را به عنوان یک راهکار هوشمندانه ارائه دهید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با 8 ایده بسیار پر درآمد برای زنان خانه دار با سرمایه کمتر از 500 هزار تومان

از طریق لینک زیر به آموزش نکات مهمی که برای تبدیل یک بازدیدکننده‌ی سایت به مشتری لازم است به صورت رایگان دسترسی داشته باشید:

نکات مهم برای تبدیل بازدید کننده سایت به مشتری

3- روی کیفیت محتوا تمرکز کنید.

تبلیغات آخرین چیزی باشد که هنگام نوشتن رپورتاژ به آن توجه می‌کنید. تنها چیزی که باید در ابتدای رپورتاژنویسی مد نظر داشته باشید این است که به مخاطب برای حل مشکلش کمک کنید و برای او محتوای ارزشمند و مفید تولید کنید. در این صورت است که می‌توانید رپورتاژ تاثیرگذاری ایجاد کنید. بد نیست رپورتاژهایی که کسب‌وکارهای رقیب منتشر کرده‌اند را نیز به منظور افزایش کیفیت محتوا بررسی کنید.

روی کیفیت محتوای رپورتاژ تمرکز کنید

4- با کارشناس سئو مشورت کنید.

با کارشناس سئو در ارتباط باشید و از استراتژی مورد نظر او آگاه شوید. اگر قصد دارد لینک سایت شما روی کلمه‌ی کلیدی مشخصی اعمال شود می‌بایست قبل از شروع نگارش از آن باخبر شوید تا بتوانید محتوای بهتر و مرتبط‌تری ارائه دهید.

5- اصول سئو را رعایت کنید.

سعی کنید اصول سئو را در متن رپورتاژ رعایت کنید اما فراموش نکنید که این متن را برای مخاطبان خود می‌نویسید نه موتورهای جست‌وجو. بنابراین نیازی به تبلیغات اضافی و استفاده‌ی بیش از حد از کلمات کلیدی نیست. محتوای خوب و باکیفیت در صورتی که اصول سئو در آن رعایت شده‌باشد تاثیر گذار است. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که برای هر رسانه‌ای باید یک رپورتاژ جداگانه تولید کنید و برای رسانه‌های مختلف یک رپورتاژ یکسان در نظر نگیرید.

6- نکات نگارشی را رعایت کنید.

متن رپورتاژ باید ساختار منسجمی داشته باشد و با استفاده‌ی درست از تیترها، زیرتیترها و بولت‌ها (برای بررسی موردی) سعی کنید خوانایی متن را بالا ببرید. از نکات صحیح نگارشی پیروی کنید و از موارد موثر در سئو غافل نشوید. متنی که می‌نویسید باید بیانی ساده و شفاف داشته و به لحن رسانه‌ای که قصد انتشار رپورتاژ در آن را دارید نزدیک باشد تا مخاطب با آن احساس نزدیکی کند و جنبه‌ی تبلیغاتی آن کمتر حس شود. هم‌چنین با استفاده از جملات خلاقانه به خصوص در تیترها از یکنواختی رپورتاژ جلوگیری کنید و مخاطب را برای مطالعه‌ی ادامه‌ی رپورتاژ تشویق کنید.

رعایت نکات نگارشی هنگام رپورتاژنویسی

7- تجربه‌ی خوبی از مطالعه‌ی رپورتاژ در مخاطب ایجاد کنید.

ارائه‌ی تخفیف یا معرفی کمپین‌های جدید برند از جمله مواردی است که موجب جلب رضایت مشتری و ترغیب او برای خرید می‌شود. اقدام مناسب دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که خود را به عنوان فرد دلسوزی که راه حل مشکل را می‌داند و قصد کمک دارد به مخاطب معرفی کنید البته برای انجام این مورد باید از اغراق بپرهیزید.

به طور کلی نگارش یک متن تبلیغاتی و رپورتاژنویسی مهارتی است که نیاز به آموزش و تمرین و تکرار دارد و برای این‌که به صورت حرفه‌ای رپورتاژ بنویسید باید با اصول تبلیغ نویسی آشنا شوید. در دوره‌ی آموزش تبلیغ نویسی حرفه‌ای در لیموناد، مدرس محترم به بررسی مواردی مانند: تبلیغ نویسی چیست؟ آشنایی با کلمات قدرتمند، پیدا کردن مخاطب هدف و ایده آل و بسیاری موارد دیگر که برای تبلیغ نویسی لازم است، می‌پردازد. برای ثبت نام در این دوره‌ی بسیار کاربردی از طریق لینک زیر زیر اقدام کنید:

دوره‌ی آموزش تبلیغ نویسی حرفه‌ای

نکاتی که هنگام انتشار رپورتاژ باید رعایت کنید.

پس از انتخاب موضوع برای رپورتاژ و نگارش یک داستان خلاقانه، نوبت به انتشار آن می‌رسد. مواردی که پیش از انتشار رپورتاژ باید باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

بیشتر بخوانید  نحوه انتشار دوره آموزشی در لیموناد

1- بهبود سئوی داخلی و خارجی

اگر در رپورتاژ آگهی لینکی از سایت خودتان قرار داده‌اید مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی محتوای با کیفیت دارید و برای بهبود سئو به تعداد لازم لینک داخلی ایجاد کنید. هم‌چنین از آن‌جا که برای بهبود سئوی خارجی تصمیم به انتشار رپورتاژ گرفته‌اید از کیفیت بالای لینک‌ها و ارتباط آن‌ها با سایت مطمئن شوید.

2- استفاده‌ی به‌اندازه از فراخوان برای اقدام یا Call To Action

به صورت محدود از عبارت‌های Call To Action استفاده کنید و اجازه دهید مخاطب فقط حس اینکه می‌خواهید به او کمک کنید و مطلب مفیدی را به او آموزش دهید را از رپورتاژ بگیرد.

نکته: Call To Action یا فراخوان برای اقدام به معنی عملی است که در رپورتاژ مخاطب را به انجام آن دعوت می‌کنید. با ما تماس بگیرید، روی لینک زیر کلیک کنید، در این سایت ثبت نام کنید و… همگی عبارت‌های مرسوم فراخوان برای اقدام هستند.

استفاده‌ی به‌اندازه از فراخوان برای اقدام یا Call To Action

3- انتخاب رسانه

رسانه‌ای که بیشترین تناسب را با نوع کسب و کار شما دارد انتخاب کنید. هدف انتشار رپورتاژ و حوزه‌ی کسب و کار شما می‌تواند در انتخاب رسانه تاثیرگذار باشد. هدف انتشار رپورتاژ ممکن است برندینگ (Branding) و افزایش آگاهی از برند یا لینک‌سازی و سئو یا هردوی آن‌ها باشد. رسانه‌های انتخابی شامل سایت‌های عمومی، تخصصی، خبرگذاری‌ها و… می‌شود.

4- رعایت قوانین رسانه‌ی انتخابی

هنگام انتشار رپورتاژ آگهی باید به قوانین و معیارهای رسانه‌ی منتشرکننده توجه کنید. این قوانین مشخص می‌کند که متن شما حداکثر چند کلمه می‌تواند باشد؟ چند لینک می‌توانید در متن قرار دهید؟ چه تعداد تصویر می‌توانید اضافه کنید؟ و…

5- اعتبار سایت

اعتبار رسانه‌ای که در آن رپورتاژ منتشر می‌کنید برای دستیابی به هدف انتشار بسیار مهم است. اعتبار سایت را با ابزارهایی مانند Mozbar، Similar web و یا تعداد ورودی‌های سایت، تعداد بک لینک‌های موجود در سایت، Domain Authority و… می‌توان مشخص کرد.

چگونه رپورتاژ بنویسیم

6- لینک سازی طبیعی

گاهی رسانه‌ها و سایت‌ها محدودیتی برای تعداد لینک‌ها در نظر نمی‌گیرند اما شما باید مراقب تعداد لینک‌هایی که در رپورتاژ قرار می‌دهید باشید. تعداد لینک‌ها نباید در حدی باشد که مخاطب رپورتاژ را به چشم یک تبلیغ ببیند.

نکات تکمیلی

یک راه موثر برای کسب مهارت در زمینه‌ی رپورتاژنویسی این است که رپورتاژهای مختلف از نویسنده‌های حرفه‌ای و هم‌چنین مبتدی را مطالعه کنید و نکات مثبت و منفی آن‌ها را بررسی کنید. خودتان را به جای مخاطب بگذارید و ببینید هر رپورتاژ چقدر روی شما تاثیر گذار بوده‌است و چه نکاتی در آن رعایت شده‌است. خلاقیت را فراموش نکنید! چه برای داستان رپورتاژ و چه برای انتخاب عنوان آن بسیار مهم است که از ذهن خود استفاده کنید و متنی خلق کنید که مخاطب با مطالعه‌ی آن کنجکاو شود، لذت ببرد و در نهایت به راه حل مشکلش برسد.

در این مقاله یاد گرفتیم که چگونه رپورتاژ بنویسیم؟ و هم‌چنین با تمامی نکاتی که باید برای نگارش یک رپورتاژ ایده‌آل رعایت کنیم، آشنا شدیم. رپورتاژنویسی یکی از حوزه‌های جذاب تبلیغات است و اگر به کسب و کارهای اینترنتی و مربوط به فروش محصول یا خدمات علاقه دارید می‌توانید در این حوزه وارد شوید. امیدواریم این مقاله به اندازه‌ی کافی به شما برای آشنایی با این حوزه کمک کرده‌باشد.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
96
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست