1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. سئو
  5. لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO)

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO)

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO)

مطالعه: 10 دقیقه

یکی از فعالیت‌های مربوط به سئو برای بهبود رتبه‌ی سایت در گوگل، لینک سازی داخلی است. اما سئو چیست؟ لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO) چیست؟ چه تفاوتی با لینک‌سازی خارجی دارد؟ و انواع لینک سازی داخلی مطالبی هستند که در ادامه‌ی این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سئو چیست؟

شاید بهتر باشد با توضیح یک زنجیره به توضیح عبارت “سئو” بپردازیم تا درک آن برای شما آسان‌تر شود. یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌‌اندازی هر سایت کسب درآمد از آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم است. در واقع شما با فروش کالا یا خدمات از طریق سایت به صورت مستقیم از آن کسب درآمد می‌کنید و اگر سایت پربازدیدی داشته باشید از طریق تبلیغات برای افراد و مشاغل دیگر به صورت غیرمستقیم به درآمد می‌رسید. احتمالاً متوجه شده‌اید که میزان درآمد شما در هر دو پِلن مستقیم و غیرمستقیم به تعداد بازدید کاربران از سایتتان بستگی دارد.

برای اینکه تعداد بازدید سایت شما بالا برود باید رتبه‌ی خوب و قابل قبولی از موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل به دست بیاورید تا سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو ظاهر شود. در غیر این صورت اصلا دیده نمی‌شود. همان‌طور که در مقاله‌ی سئو چیست؟” هم گفتیم، سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که به منظور کسب بهترین رتبه در رنکینگ (Ranking) موتورهای جست‌وجو می‌توانید روی محتوای سایت خود انجام دهید (از این به بعد به جای موتورهای جست‌وجو از کلمه‌ی “گوگل” استفاده می‌کنیم اما همان‌طور که می‌دانید موتورهای جست‌وجوی دیگری مانند بینگ و یاهو و… وجود دارند). اگر سایت شما رتبه‌ی مناسبی در رنکینگ گوگل به دست نیاورد ممکن است هیچ بازدیدی نداشته باشد و عملاً بدون استفاده خواهد ماند.

سئو چیست؟

برای بهبود سئوی سایت راهکارها و ابزارهای بسیاری برای کمک به متخصصین حوزه‌ی سئو وجود دارد. از جمله‌ی این ابزارها می‌توان گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و افزونه‌های مختلف وردپرس مانند یاست (Yoast SEO) را نام برد. ما در لیموناد آموز‌های متنوع و ارزشمندی در زمینه‌ی سئو و استفاده از ابزارهای مربوط به آن برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که از طریق لینک‌های زیر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

دوره آموزش سئو وردپرس

دوره آموزش آنالیز وب سایت برای بهینه سازی SEO

آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) – دوره مقدماتی

فیلم آموزش سئو وردپرس با افزونه Yoast SEO

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO) چیست؟

برای توضیح بهتر لینک سازی داخلی ابتدا با هم اهمیت آن در سئو (SEO) را بررسی می‌کنیم تا در نهایت به مفهوم اصلی آن برسیم. گفتیم تعداد بازدید کاربران از سایت در رتبه‌بندی گوگل خیلی مهم و تاثیرگذار است. گوگل برای این رتبه‌بندی مقدار زمانی که یک کاربر در صفحات مختلف سایت شما سپری می‌کند را نیز در نظر می‌گیرد. بنابراین هنگام سئوی یک سایت باید کاری کنیم که کاربر را مدت بیشتری در سایتمان نگه داریم. سپس باید سعی کنیم با او تعامل برقرار کنیم. این تعامل می‌تواند شامل ثبت‌نام با ایمیل یا ثبت نظر (comment) یا… باشد.

یکی از عباراتی که در مبحث سئو بسیار با آن برخورد می‌کنیم نرخ پَرش یا Bounce Rate است. بانس ریت مربوط به زمانی است که کاربر بدون هیچ تعاملی سایت شما را ترک می‌کند. هر چه بانس ریت یا نرخ پرش کمتر باشد برای سئو بهتر است و نشان‌دهنده‌ی این است که کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کرده‌است.

یکی از بهترین دوره‌های آموزشی در زمینه‌ی لینک سازی برای سایت، دوره‌ی آموزش کامل ساخت لینک بهینه و قوی (Seo Link) با زیرنویس فارسی در لیموناد است. در این دوره یاد می گیرید که چگونه رتبه و موقعیت سایت خود را در نتایج جستجوی موتورهای جستجو تقویت کنید. هم‌چنین با ساختمان لینک و چگونگی تاثیرگذاری آن بر رنکینگ آشنا خواهید شد و مشخصه‌های یک لینک بی‌نقص را به تفصیل فراخواهید گرفت.

بیشتر بخوانید  سایت مپ چیست، چطور بسازیم و چطور در گوگل ثبت کنیم؟

صفحه‌ای که هیچ لینک داخلی‌ای به آن اشاره نکرده باشد “محتوای یتیم” (Orphaned Content) نام دارد. ربات گوگل بدون وجود پیوند داخلی نمی‌تواند این صفحات را ایندکس یا فهرست کند، در نتیجه احتمال نمایش این صفحات در گوگل کم می‌شود. پس با افزودن لینک صفحات تازه منتشرشده به صفحات دیگر سایتتان، راه‌های دسترسی بیشتری به محتوای آن‌ها در اختیار گوگل قرار دهید. یکی از مزیت های لینک سازی داخلی، کراول کردن (Crawl) یا خزیدن بهتر خزندگان گوگل در سایت شماست چون با رسیدن به انکرتکست‌های (Anchor Text) لینک شده، خزنده هم لینک را دنبال می‌کند و مطالب شما بهتر و سریع‌تر ایندکس می‌شود (بنابراین لینک‌های داخلی را از نوع nofollow ایجاد نکنید).

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO)

نکته: فالو (Dofollow) یا نوفالو (nofollow) بودن لینک‌های یک صفحه این پیغام را به گوگل می‌دهد که محتوای صفحه‌ای که به آن لینک داده‌اید از نظر شما هم با ارزش است یا خیر. وقتی یک تگ نوفالو در لینک‌ها قرار می‌دهید یعنی از نظر شما محتوای آن با ارزش نیست و باعث می‌شود که خزندگان گوگل نیز آن لینک را دنبال نکنند.

لینک سازی داخلی چیست؟

درباره‌ی اهمیت لینک سازی داخلی در سئو (SEO) صحبت کردیم و حالا به این موضوع می‌پردازیم که لینک سازی داخلی چیست؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا مدت بیشتری کاربر را در سایت خود نگه دارید، لینک سازی داخلی است. لینک داخلی (Internal Link) یا پیوند داخلی بخشی از سئوی On Page است و به این معنی است که با استفاده از لینک، به صورت هوشمندانه کاربر را از یک صفحه‌ی سایت به صفحات دیگر همان سایت هدایت کنید. هوشمندانه یعنی به نحوی سعی کنید کاربر را به صفحاتی هدایت کنید که به پاسخ سوال‌هایی که احتمالا برایش پیش آمده‌است، برسد. به این ترتیب هم شما به هدف خودتان (یعنی نگه داشتن کاربر در سایت) رسیده‌اید و هم کاربر بدون جست‌وجوی سوالات جدیدش به پاسخ آن‌ها می‌رسد.

لینک سازی داخلی چیست؟

به عنوان مثال در این مقاله درباره‌ی کسب درآمد مستقیم و غیرمستقیم از طریق بازدید سایت خواندید اما اگر بخواهید بیشتر درباره‌ی راهکارهای کسب درآمد از طریق اینترنت بدانید ما با استفاده از لینکی که روی عبارت مربوط به آن ایجاد کردیم شما را به صفحه‌ی دیگری از بلاگ لیموناد هدایت می‌کنیم. تعداد لینک‌ها و صفحات سایت شما که کاربر روی آن‌ها کلیک کرده و آن‌ها را مشاهده می‌کند در کاهش نرخ پرش نیز تأثیر زیادی دارد.

تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی

برای اینکه بهتر با مفهوم لینک داخلی آشنا شوید به بررسی تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی می‌پردازیم. گفتیم لینک داخلی به صفحات مختلف سایت مبدأ اشاره می‌کند. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید اگر پس از هدایت به صفحه‌ی مورد نظر در لینک داخلی، آدرس درج‌شده در نوار آدرس را مشاهده کنید متوجه یکسان بودن دامنه (Domain) خواهید شد. اما لینک خارجی کاربر را به یک صفحه از یک سایت دیگر با دامنه‌ی متفاوت هدایت می‌کند. هر دو لینک داخلی و خارجی برای حیات سایت و بهبود سئو باید مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع پیوندهای داخلی صفحات و پست‌های وبسایت شما را به هم متصل می‌کنند و روابط بین محتوا را ایجاد می‌کنند و پیوندهای خارجی صفحات شما را به وبسایت‌های دیگر متصل می‌کنند.

تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی

انواع لینک سازی داخلی

برای لینک سازی داخلی روش‌های مختلفی وجود دارد که باید ترکیبی از آن‌ها را برای داشتن یک سایت پربازدید به کار ببرید. در این قسمت به اختصار تعدادی از این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد:

بیشتر بخوانید  سئو چیست و چطور با بهبود سئو رتبه بهتری در گوگل بگیریم

1- لینک سازی دستی داخلی یا لینک سازی در داخل محتوا

لینک سازی دستی داخلی مربوط به زمانی است که خودتان روی بعضی کلمات کلیدی لینک ایجاد می‌کنید. گاهی که درباره‌ی موضوعی تولید محتوا می‌کنید و می‌دانید که قبلا درباره‌ی بعضی مطالب آن صفحاتی ایجاد کرده و بیشتر آن‌ها را توضیح داده‌اید، می‌توانید مطلب جدید را به مطالب قبلی لینک بدهید. با این کار به بازدیدکنندگان می‌فهمانید که اطلاعات بیشتری در این حوزه دارید. این نوع لینک سازی داخلی تأثیر بسیار خوبی روی گوگل و بازدید دیگر صفحات توسط کاربران دارد.

در لینک زیر یکی از بهترین آموزش‌های لیموناد برای استفاده و مدیریت کلمات کلیدی را مشاهده می‌کنید. این دوره به معرفی کامل کلمات کلیدی، یافتن هدف جستجوگر از جستجوی کلمات کلیدی، استفاده از ابزارهای مدیریت کلمات کلیدی و بسیاری موارد دیگر می‌پردازد که برای عزیزانی که در زمینه‌ی سئوی سایت فعالیت می‌کنند بسیار مناسب است.

فیلم آموزش استفاده از کلیدواژه ها برای بهبود سئو سایت زیرنویس از لیندا

2- لینک سازی اتوماتیک داخلی

این نوع از لینک سازی داخلی با استفاده از افزونه‌های سیستم‌های مدیریت محتوا امکان‌پذیر است. به این صورت که شما یک کلمه را به عنوان کلمه‌ی کلیدی و آدرس یک صفحه از سایت مربوط به آن را به افزونه معرفی می‌کنید و بعد از آن در هر صفحه‌ای که افزونه کلمه‌ی کلیدی را دید به صورت خودکار به آدرس مربوط به آن لینک می‌دهد. این نوع لینک سازی برای صرفه‌جویی در زمان محتوانویس بسیار کاربرد دارد. در سیستم‌های مدیریت محتوا برچسب‌ها و دسته بندی‌ها نیز لینک‌های داخلی محسوب می‌شوند که اولین‌بار به صورت دستی و پس از آن به صورت اتوماتیک ایجاد می‌شوند.

3- لینک سازی عکس ها

لینک سازی تصاویر با استفاده از تگ Alt انجام می‌شود. درواقع شما در این تگ توضیحی درباره‌ی تصویر می‌نویسید تا اگر به هر دلیلی کاربر نتوانست عکس را مشاهده کند با مشاهده‌ی آن توضیح بداند که تصویر چه چیزی را نشان می‌دهد. گوگل نیز از طریق این تگ متوجه می‌شود که باید آن را در چه دسته‌ای ایندکس کند. اهمیت لینک سازی عکس‌ها به اندازه‌ی لینک‌های متنی نیست اما به هر حال در سئو تاثیرگذار است.

لینک سازی عکس ها

لینک سازی در صفحه اول سایت

صفحه‌ی اصلی سایت شما اهمیت و ارزش بالایی دارد؛ زیرا اولین صفحه‌ای است که کاربر با ورود به سایت مشاهده می‌کند. پس لینک‌هایی که در آن قرار می‌دهید نیز اهمیت بسیاری خواهند داشت. در این صفحه باید به فکر برقراری ارتباط کاربر با سایت خود باشید و با در نظر گرفتن ساختار مناسب و هدفمند لینک‌های داخلی سعی کنید کاربر را زمان بیشتری در سایت نگه دارید.

لینک سازی در منو و فوتر (Footer)

لینک سازی داخلی در فوتر و منوی سایت‌ها اهمیت زیادی دارد و انجام درست آن بهبود رتبه‌ و افزایش بازدید کاربران را به همراه خواهد داشت. برای هر کلمه‌ی کلیدی سایت یک صفحه‌ی هدف یا Landing Page مجزا ایجاد کنید. پس از اینکه این صفحات را با سئوی بهبود یافته ایجاد کردید کلمات کلیدی موجود در منو و فوتر را به این صفحات لینک دهید. این کلمات می‌تواند شامل مواردی از جمله: مقالات، درباره‌ی ما، تماس با ما و محصولات در سایت‌های فروشگاهی باشد.

معرفی افزونه (Plugin) لینک سازی داخلی و خودکار وردپرس حرفه ای

در قسمت قبلی به روش‌های اتوماتیک خود وردپرس برای لینک سازی داخلی اشاره شد؛ مثل برچسب‌ها و دسته بندی‌ها. اما این لینک‌ها ممکن است مورد توجه مخاطب قرار نگیرند و به اندازه‌ی لینک‌های داخلی که به صورت دستی در دل محتوا ایجاد می‌کنید اهمیت نداشته باشند. لینک سازی دستی به وقت زیادی نیاز دارد و بهتر است به فکر راه حلی برای آن باشید. یک راه حل عالی برای این کار استفاده از افزونه‌ی Seo Auto linker است که در مخزن وردپرس نیز ثبت شده‌است. این افزونه آسیب‌های احتمالی سایر افزونه‌های درون مخزن وردپرس یا بیرون از آن را ندارد و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید. افزونه‌ی Seo Auto linker را از طریق این لینک می‌توانید دانلود کنید.

بیشتر بخوانید  7 اقدام ضروری برای بهبود سئو داخلی

معرفی افزونه (Plugin) لینک سازی داخلی و خودکار وردپرس حرفه ای

روش کار افزونه Seo Auto Linker چگونه است؟

با پلاگین SEO Auto Linker می‌توانید برای کلمات کلیدی مشخص در تمام محتوای سایتتان به صورت خودکار لینک ایجاد کنید. روی Add new link کلیک کنید. همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید در قسمت (1) به نام Key words می‌توانید کلمه یا کلمات کلیدی جدیدی را به عنوان انکر تکست وارد کنید و در قسمت (2) یعنی URL آدرس محتوایی که می‌خواهید انکرتکست‌ها به آن‌ها لینک شوند را وارد کنید. بین کلمات مختلف کاما قرار دهید تا بتوانید بیش از یک کلمه را به یک آدرس لینک دهید. به عنوان مثال کلمات سیستم مدیریت محتوا، CMS و وردپرس سه کلمه هستند که می‌خواهیم هر سه را به صفحه‌ی CMS چیست؟ لینک دهیم.

یک قابلیت بسیار ارزشمند این افزونه این است که می‌توانید تعیین کنید در هر صفحه چندبار یک انکرتکست به یک آدرس لینک داده شود. به عنوان مثال اگر در قسمت شماره (3) یعنی Link Per Page عدد 1 را وارد کنید افزونه با مشاهده‌ی اولین کلمه‌ی کلیدی لینک آن را ایجاد می‌کند و در بخش‌های دیگرِ صفحه آن کلمه را نادیده می‌گیرد و لینکی برایش نمی‌سازد. تعیین nofollow بودن یک لینک نیز از کاربردهای دیگرِ این افزونه است (قسمت 4).

ویژگی مهم دیگر پلاگین SEO Auto Linker این است که می‌توانید از ساخته شدن لینک در یک مقاله که به خود آن مقاله ارجاع داده می‌شود جلوگیری کنید؛ زیرا لینک داخلی از یک مقاله به خود مقاله از نظر سئو نامطلوب است. برای این کار باید در قسمت Black List (شماره 5)، آدرس مربوط به خود انکرتکست را قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید URLهای دیگری را معرفی کنید که در آن‌ها با مشاهده شدن انکرتکست‌هایی که در بخش key words وارد کرده‌اید لینکی ساخته نشود. همان‌طور که متوجه شده‌اید این افزونه بسیار مفید است و استفاده از آن باعث می‌شود لینک‌سازی‌های داخلی با دقت و بدون اشتباه و در زمان کم به صورت خودکار انجام شود.

افزونه Seo Auto Linker

مهم‌ترین گام برای لینک سازی داخلی، تنظیم استراتژی

اکنون که با مفاهیمی مثل سئو، لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو (SEO) و تفاوت لینک داخلی و خارجی آشنا شده‌اید، بهتر است بدانید که اولین گام برای لینک سازی داخلی چیست؟ اگر در یک صفحه از سایت لینک‌های زیادی قرار دهید گوگل آن صفحه را یک صفحه‌ی ضروری و ارزشمند در نظر می‌گیرد. این یک فرصت است که با پیوندسازی داخلی صحیح دیگر صفحات مهم سایت خودتان را نیز به گوگل و کاربران نشان دهید. البته توجه کنید که تعداد لینک‌ها نباید بیش از حد باشد زیرا برای مخاطب ناخوشایند خواهد بود.

برای این منظور بهتر است یک استراتژی پیوند داخلی تنظیم کنید. این مسئله برای سئوی سایت شما مهم است و یکی از راه‌های بهبود آن است. با وجود لینک‌های داخلی مناسب گوگل متوجه ارتباط بین صفحات و چگونگی این ارتباط و هم‌چنین ارزش صفحات می‌شود. نحوه‌ی تنظیم استراتژی به ماهیت سایت و اهداف شما بستگی دارد اما به طور کلی هنگام تنظیم استراتژی پیوند داخلی دو نکته‌ی زیر را در نظر داشته باشد:

  1. ساختار ایده‌آل سایت خود را تعیین کنید.
  2. مهم‌ترین محتوای سایت خود را تعیین کنید. مهم‌ترین محتوای سایت شما باید بهترین و کامل‌ترین محتوایی باشد که درباره‌‌ی هسته‌ی کسب و کار شماست و می‌خواهید کاربران هنگام جست‌وجوی موضوعاتی که در آن تخصص دارید، با آن روبرو شوند.

اگر به دنبال کار در حوزه‌ی سئو به صورت حرفه‌ای هستید و علاقه دارید که به صورت تخصصی در پروژه‌های مختلف همکاری کنید، علاوه بر سئوی تکنیکال لازم است به مباحث سئو در حوزه‌ی بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید. با استفاده از لینک زیر به یکی از بهترین و جامع‌ترین آموزش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ لیموناد دسترسی خواهید داشت:

پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ – پروژه محور

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
62
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست