1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. سئو
  5. اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

زمان مطالعه: 10 دقیقه

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

مطالعه: 10 دقیقه

زمانی که از صفحه‌ای از سایت خودتان به سایت دیگری با نام دامنه‌ی متفاوت لینک می‌دهید عمل لینک سازی خارجی را انجام داده‌اید. لینک سازی خارجی عملی است که با انجام درست آن می‌توانید نظر موتورهای جست‌وجویی نظیر گوگل و هم‌چنین نظر کاربران را به سایت خود جلب کنید. در این مقاله اصول لینک سازی خارجی و انواع آن را خواهید آموخت و بیشتر به کاربرد آن در سئو SEO پی می‌برید.

تعریف لینک سازی خارجی

برای این که به تعریف صحیحی از لینک سازی خارجی برسیم ابتدا باید بدانیم لینک (Link) چیست و لینک دادن یعنی چه؟ گاهی ممکن است در میان پست‌ها یا مقاله‌هایمان بخواهیم درباره‌ی موضوعی توضیحات بیشتری بدهیم که در قالب یک مقاله نمی‌گنجد و مقاله را بیش از اندازه طولانی می‌کند. در چنین مواقعی می‌توانیم موضوع جدید را در یک صفحه‌ی جداگانه توضیح دهیم و قسمتی از متن مقاله را به آدرس صفحه‌ی مقاله‌ی جدید پیوند یا لینک دهیم. با انجام این کار آن کلمات که انکر تکست (Anchor Text) نامیده می‌شوند تغییر رنگ می‌دهند یا پررنگ‌تر می‌شوند و یا خطی زیر آن‌ها کشیده می‌شود (در تصویر زیر یک انکر تکست مشاهده می‌کنید). البته ممکن است صفحه‌ی مقصد را قبلا ایجاد کرده باشیم و هر محتوایی داشته باشد؛ مثلا می‌تواند صفحه‌ی فروش یک محصول باشد، یا صفحه‌ی تماشای یک ویدیو.

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

نحوه‌ی ایجاد لینک

تنها کاری که برای لینک سازی باید انجام دهید این است که از آدرس صفحه‌ی مقصد استفاده کنید. آدرس صفحه‌ی مورد نظر را کپی کنید و سپس انکر تکستی که از قبل نوشته‌اید را با درگِ (ِDrag) موس انتخاب و در نهایت آدرس را روی آن پیست (Paste) کنید. به همین سادگی یک انکر تکست را به یک صفحه لینک می‌دهید. اگر صفحاتی که بین آن‌ها لینک ایجاد کرده‌اید مربوط به یک سایت باشند به آن لینک سازی داخلی و در غیر این صورت به آن لینک سازی خارجی می‌گویند. در واقع لینک سازی خارجی بین دو سایت با نام دامنه‌های متفاوت انجام می‌شود که یعنی صفحات از دو سایت مختلف به هم پیوند خورده‌اند.

لینک سازی خارجی (External Link) که به آن بک لینک هم می‌گویند از موارد مهمی است که برای بهبود سئوی سایت باید به کار بگیرید. زمانی که سایتی یکی از صفحاتش را به یکی از صفحات سایت شما لینک می‌دهد یعنی به شما بک لینک داده است و در صورتی که شما این کار را برای سایت دیگری انجام دهید، به آن بک لینک داده‌اید.

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

تعریف لینک سازی خارجی با مثال

فرض کنید در یک کلاس آموزش کامپیوتر به استادتان می‌گویید که قصد خرید یک کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ را دارید. استادتان فردی را به شما معرفی می‌کند و می‌گوید هم قیمت‌گذاری منصفانه دارد و هم به‌خوبی می‌تواند شما را راهنمایی کند. تعدادی از هم‌کلاسی‌ها نیز حرف او را تأیید می‌کنند و به تعریف و تمجید از فروشنده ادامه می‌دهند و در نهایت شما به اعتبار آن فرد پی می‌برید. این درحالی است که اگر خود فروشنده از خودش تعریف کند احتمالاً به سختی بتوانید به او اعتماد کنید. به نوعی می‌توانیم این معرفی و تأیید استاد و هم‌کلاسی‌ها را یک لینک سازی خارجی یا بک لینک در نظر بگیریم که به اعتبار فروشنده اضافه می‌کند.

زمانی که یک سایت هم به سایت دیگری لینک می‌دهد درواقع آن را تأیید می‌کند و معتبر می‌داند. موتورهای جستجو نیز به همین ترتیب از لینک سازی خارجی برای سنجش اعتبار محتوایی که به آن لینک داده شده استفاده می‌کنند. یعنی وقتی سایت‌های دیگر، محتوای یک سایت را به کاربر معرفی می‌کنند یا نام آن را به عنوان منبع محتوا ذکر می‌کنند، موتورهای جستجو به اعتبار آن پی می‌برند و هرچه تعداد لینک‌ها بیشتر باشد اعتباری که برای آن قائل می‌شوند بیشتر خواهد بود.  فکر می‌کنیم با این توضیحات به‌خوبی متوجه مفهوم لینک سازی خارجی شده باشید. در ادامه انواع لینک سازی خارجی را به شما معرفی می‌کنیم و سپس اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید  انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع لینک سازی خارجی

راه‌های زیادی برای لینک سازی خارجی وجود دارد که هر کدام تاثیر متفاوتی روی سئوی سایت شما خواهند گذاشت و میزان اعتباری که موتورهای جست‌وجو به آن‌ها تخصیص می‌دهند نیز متفاوت است. انواع لینک سازی خارجی عبارتند از:

رپرتاژ

بهترین و مؤثرترین روش لینک سازی خارجی رپورتاژ است. در این روش شما مقاله‌ای را آماده می‌کنید که در متن آن چند لینک به سایت خودتان ایجاد کرده‌اید و آن مقاله را با پرداخت هزینه به یک سایت دیگر برای انتشار می‌سپارید. گاهی هم ممکن است سایت‌های دیگر بدون هماهنگی با شما لینک‌هایی به صفحات شما ایجاد کنند. در صورتی که سایت‌ها اسپم نباشند و موضوع آن‌ها با موضوعات شما مرتبط باشد از نظر سئو هیچ ضرری ندارد. امکان انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک نیز وجود دارد.

انواع لینک سازی خارجی_رپرتاژ

انتشار پست مهمان

در روش انتشار پست مهمان درواقع شما همان عمل رپورتاژ را انجام می‌دهید با این تفاوت که هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کنید. یک محتوای جذاب و با کیفیت تولید کنید. چند سایت و وبلاگ که اجازه‌ی انتشار محتوا به صورت رایگان را به کاربران می‌دهند شناسایی و محتوای خود را درج کنید. افزودن لینک به متن محتوا را فراموش نکنید.

لینک در نظرات

بعضی سایت‌ها بدون اینکه نظرات کاربران را بررسی کنند آن را منتشر می‌کنند. می‌توانیم این سایت‌ها را شناسایی کنیم و در صفحاتی که موضوعات مرتبط یا مشابه موضوع ما دارند لینک صفحه‌ی مورد نظر خودمان را قرار دهیم. تعدادی از سایت‌ها هم نظرات را بررسی می‌کنند و اگر مقصد لینکی که ثبت کرده‌اید محتوای باارزش و معتبری داشته باشد آن را تأیید خواهند کرد. به‌طور کلی این نوع بک لینک تأثیر زیادی در سئو ندارد و توصیه نمی‌شود اما بی‌تأثیر هم نیست.

لینک در وبلاگ شخصی

یکی از روش‌های مناسب و کم‌هزینه برای لینک سازی خارجی این است که یک وبلاگ ایجاد کنید و از آن برای سایتتان بک لینک بگیرید. این روش تأثیر و کاربرد زیادی در SEO دارد به شرط آن که محتوای باکیفیت تولید کنید و اصول لینک سازی خارجی را رعایت کنید.

مزرعه لینک

ایجاد مزرعه لینک یا لینک فارم (Link Farm) یکی از روش‌های سئوی کلاه سیاه است و در صورتی که الگوریتم‌های گوگل موفق به شناسایی آن شوند هم سایت بک لینک دهنده و هم بک لینک گیرنده جریمه خواهند شد. مزرعه لینک زمانی ایجاد می‌شود که چند سایت با هم توافق کنند که به هم بک لینک بدهند. هم‌چنین اگر یک نفر چندین سایت را فقط با هدف لینک سازی خارجی ایجاد کند در واقع یک لینک فارم ایجاد کرده‌است. مزرعه‌های لینک مانند صفحات معولی به نظر می‌رسند.

مزرعه لینک یا لینک فارم (Link Farm)

لینک در انجمن ها و صفحات پرسش و پاسخ

یکی دیگر از انواع لینک سازی خارجی، ایجاد لینک در انجمن‌ها و صفحات پرسش و پاسخ سایت‌های دیگر است. با فعالیت در این صفحات می‌توان برای پاسخ به سوال کاربران به صفحه‌ای از سایت خود که با موضوع مرتبط است و پاسخگوی نیاز کاربر است، ارجاع داد.

لینک در پروفایل شبکه های اجتماعی

اکثر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و… امکان ایجاد لینک در پروفایل شخصی را برای کاربران فراهم کرده‌اند. در صورتی که مخاطبان زیادی دارید این قابلیت کاربرد زیادی در بهبود SEO دارد زیرا شبکه‌های اجتماعی از نظر گوگل اعتبار بالایی دارند و هم‌چنین لینک‌هایی که در آن‌ها ایجاد می‌شود از نوع Follow است.

لینک در ویکی پدیا

لینک سازی رایگان در ویکی پدیا به عنوان سایتی با میلیون‌ها بازدید روزانه یک روش‌ وسوسه کننده برای بهبود سئو برای متخصصین سئو خواهد بود. با ساخت حساب کاربری در ویکی پدیا و کمک به تولید محتوای آن پس از مدتی می‌توانید اعتماد سایت را جلب کنید و در نهایت در انتهای مقالاتی که ویرایش کرده‌اید یا از نو نوشته‌اید لینک سایت خود را به عنوان منبع قرار دهید. با لینک گرفتن از سایتی با این اعتبار دامنه‌ ارزش و اعتبار زیادی از موتورهای جست‌وجو دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید  سئو چیست و چطور با بهبود سئو رتبه بهتری در گوگل بگیریم

نکته: از میان تمام روش‌های لینک سازی خارجی رپرتاژ، سرویس‌های بلاگ، نظرات در انجمن‌ها و بک لینک‌های ویکی پدیا مورد تأیید متخصصان سئو هستند.

اهمیت لینک سازی خارجی در SEO

به زبان ساده لینک سازی خارجی اگر با سایت‌های معتبر انجام شود یک معامله‌ی دو سر برد است؛ زیرا وقتی شما لینک سایت معتبری را در صفحه‌ی خود قرار می‌دهید به گوگل و کاربران می‌فهمانید که مطالبتان را از منبع معتبری برداشت کرده‌اید. از طرفی وقتی لینک سایت شما در سایت معتبری قرار بگیرد یعنی شما مورد تأیید آن سایت بوده‌اید و این مورد هم به اعتبار سایت شما می‌افزاید. این افزایش اعتبار به بازدید بیشتر کاربران از سایت شما و در نهایت تعامل بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر لینک سازی خارجی موارد بسیار زیادی هستند که برای بهبود سئوی سایت باید انجام دهید. برای آشنایی و آموزش اصولی این موارد از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید.

دوره جامع آموزش سئو حرفه‌ای

هم‌چنین در پکیج جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ در لیموناد، مدرس گرامی پس از بررسی مبانی بازاریابی اینترنتی، طراحی سایت با وردپرس را نیز آموزش می‌دهد و در یک فصل به بررسی سئوی خارجی سایت و لینک سازی خارجی می‌پردازد.

پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ – پروژه محور

10 مورد مهمی که هنگام لینک سازی خارجی باید به آن‌ها توجه کنیم!

عوامل بسیاری در تعیین کیفیت لینک خارجی تاثیر دارند. شما به عنوان کارشناس سئو باید هنگام دریافت بک لینک توجه زیادی به این عوامل داشته باشید؛ زیرا یک اشتباه ممکن است تمام زحماتتان را به باد دهد. گاهی ممکن است گوگل با الگوریتم‌هایش رفتارهای اشتباه را شناسایی و شما را جریمه کند. این جریمه‌ها معمولا منجر به سقوط رتبه‌ی سایت شما خواهد شد. مهم‌ترین این عوامل را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • هنگام لینک سازی خارجی باید توجه کنید که موضوع و زبان سایت و محتوای صفحات مبدأ و مقصد باید مشابه باشند. یک صفحه با موضوع ورزشی ارتباطی به صفحه‌ای با موضوع طراحی پوستر ندارد و لینک سازی خارجی بین این دو صفحه یک کار اشتباه است.
  • لینک سازی خارجی باید در بازه‌های زمانی منظم و با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

  • به محتوای ارائه‌شده در صفحه‌ی مقصد توجه کنید زیرا محتوای باکیفیت جذب مخاطب بیشتری به همراه خواهد داشت.
  • اعتبار دامنه‌ی سایتی که به آن لینک می‌دهید یا لینک سایت شما را در صفحاتش قرار می‌دهد نیز از اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO تاثیرگذار است. پس در انتخاب سایت‌های بک لینک دهنده و گیرنده‌ی بک لینک دقت کنید. یکی از ابزارهای بررسی سایت‌ها MOZ Pro است. این ابزار به شما کمک می‌کند ویژگی‌های یک سایت را مشاهده و درواقع آن را برای دریافت بک لینک اعتبارسنجی کنید.
  • سایت‌های دولتی، سازمان‌ها و مراکز بزرگ و مشهور، سایت‌های دانشگاهی و شرکت‌های با سابقه سایت‌هایی هستند که بازدید بالا و اعتبار زیادی دارند. اگر بتوانید از این سایت‌ها بک لینک دریافت کنید گوگل توجه ویژه‌ای به سایت شما می‌کند.
  • به سایت‌های اسپم لینک ندهید یا لینک را از نوع نوفالو NoFollow تعریف کنید. در ادامه‌ی مطلب بیشتر درباره‌ی لینک‌های نوفالو توضیح داده‌ایم. گوگل لینک‌هایی را اسپم می‌داند که از صفحاتی با محتوای بی‌ربط و بی‌کیفیت یا از سایت‌هایی باشد که فقط برای لینک دادن به سایت‌های دیگر ایجاد شده‌اند. این کار شاید در مدت کوتاه نتیجه‌ی خوبی بدهد اما با گذر زمان تاثیر منفی روی سئو خواهد گذاشت. با این حال عده‌ای آن را انجام می‌دهند و یکی از روش‌های سئوی کلاه سیاه است.

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

  • برای انتخاب انکرتکست (Anchor Text) وسواس بیشتری به خرج دهید. کلمات مرتبط با موضوع صفحه‌ی مقصد را به عنوان انکرتکست انتخاب کنید تا خزنده‌های گوگل نیز متوجه این ارتباط بشوند. سعی کنید از کلمات کلیدی صفحه‌ی مقصد استفاده کنید.
  • اینکه در محتوای خود بیش از حدِ طبیعی از لینک استفاده کنید برای مخاطب آزاردهنده خواهد بود تا جایی که ممکن است از سایت شما خارج شود و دیگر برای بررسی ادامه‌ی محتوا به آن برنگردد. بنابراین در استفاده از بک لینک‌ها تعادل را رعایت کنید. به عنوان مثال وجود سه بک لینک یا بیشتر در یک محتوای 300 کلمه‌ای کار اشتباهی است.
  • بازشدن لینک در تب جدید باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند. این کار میزان نارضایتی کاربر را نیز کاهش می‌دهد چون باعث نمی‌شود که از موضوع اصلی فاصله بگیرد و مطلبی را که در حال مطالعه‌ی آن بوده‌است، گم کند.
  • این نکته هم مهم است که لینک در کجای صفحه قرار داشته باشد. لینک‌هایی که در میان محتوا قرار دارند نسبت به لینک‌های فوتر (Footer) و ستون‌ها بازخورد بهتری خواهند داشت. هم‌چنین هرچه لینک در قسمت‌های بالایی صفحه باشد بهتر است.
بیشتر بخوانید  7 اقدام ضروری برای بهبود سئو داخلی

رعایت این موارد در افزایش کیفیت بک لینک‌ها موثرند و اعتبار بیشتری به محتوای شما اضافه می‌کنند اما یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت بک لینک شناسه‌ی آن است که در ادامه انواع آن را مورد بررسی قرار داد‌ه‌ایم.

شناسه های لینک که در کیفیت آن موثرند:

استفاده از شناسه‌های لینک از اصول لینک سازی خارجی و در SEO بسیار پر کاربرد است. این شناسه‌ها برای خزنده‌های گوگل بسیار مهم هستند زیرا با توجه به آن‌ها متوجه می‌شوند که چگونه به صفحات اعتبار ببخشند. این شناسه‌ها عبارتند از:

  • Follow: سایت بک لینک دهنده با استفاده از این شناسه به خزنده‌های گوگل می‌فهماند که صفحه و سایتِ مقصدِ لینک را تأیید می‌کند. خزنده‌ها هم بر این اساس و با بررسی فاکتورهای دیگری (مثل کیفیت محتوا، ارتباط موضوعی بین دو سایت، عدم وجود سایت اسپم و…) لینک را دنبال می‌کنند و به آن اعتبار می‌بخشند. لینک سازی خارجی با شناسه‌ی فالو به‌ خصوص در رپرتاژ بیشترین تأثیر را روی سئو دارد.
  • Nofollow: این شناسه برعکس شناسه‌ی فالو به خزندگان می‌فهماند که لینک مورد تأیید نیست. بک لینک‌های با شناسه‌ی نوفالو کمترین تأثیر را روی سئو دارند اما به خاطر همان تأثیر کم هم نمی‌توان از آن چشم پوشید. اگر بتوانید از سایت‌های مشهور و با مخاطب بالا یک بک لینک حتی با شناسه‌ی نوفالو بگیرید کمک خوبی به افزایش ترافیک سایت خود می‌کنید. بعد از آن با ارائه‌ی محتوای با کیفیت در سایت می‌توانید مخاطبان همیشگی و زیادی به دست آورید.

اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

  • UGC: لینک‌هایی که کاربران در قسمت نظرات، انجمن‌ها و صفحات پرسش و پاسخ معرفی می‌کنند دارای این شناسه هستند. UGC مخفف User-generated Content است و به‌طور کلی به محتوایی می‌گویند که در فضای آنلاین، با دسترسی عمومی و توسط کاربر منتشر شده‌باشد.
  • Sponsored: شناسه‌ی Sponsored برای لینک سازی خارجی پولی استفاده می‌شود. چه بک لینک دهنده هستید و چه بک لینک گیرنده، اگر برای بک لینک هزینه‌ای دریافت یا پرداخت کرده‌اید در کنار شناسه‌ی فالو حتما از این شناسه هم استفاده کنید.

معرفی ابزار بررسی و تحلیل رتبه سایت

الکسا ایران یکی از سایت‌هایی است که مدیران سایت، صاحبان کسب‌وکار و کارشناسان سئو می‌توانند با استفاده از داده‌ها و ابزارهای تحلیلی آن به بررسی سایت‌های دیگر برای لینک سازی خارجی بپردازند. با الکسا کارشناسان سئو می‌توانند اصول لینک سازی خارجی را بررسی و برای کاربرد بهتر SEO پیاده‌سازی کنند. بعد از اینکه مدیران سایت الکسا تصمیم گرفتند آن را از دسترس خارج کنند، الکسا ایران می‌تواند کمک خوبی به کارشناسان سئو باشد.

الکسا ایران

کلام آخر

پیشرفت سئوی یک سایت به ترکیبی از فعالیت‌ها در هر دو حوزه‌ی سئوی داخلی و خارجی نیاز دارد و توجه به یک حوزه نباید باعث غفلت از حوزه‌ی دیگر شود. عده‌ای فکر می‌کنند سئو یک راه میان‌بر است که با آن می‌توانند به سرعت و بدون زحمت سایت خود را به تأیید گوگل برسانند و به نوعی سر گوگل را کلاه بگذارند! در حالی که سئو نقشه‌ی راهی است برای اهل فن تا بتوانند سایت‌های حرفه‌ای، اصولی و دارای محتوای با کیفیت و ارزشمند را ایجاد کنند و گوگل آن‌ها را به کاربران بیشتری معرفی کند. برای رسیدن به موفقیت در نتیجه‌ی موتورهای جست‌وجو، نیاز به استراتژی، استفاده از این نقشه‌ی راه و خلاقیت داریم.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
50
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست