1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. سئو
  5. انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 6 دقیقه

انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده:

مطالعه: 6 دقیقه

شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده‌باشد که در حین خواندن یک مقاله، با کلمات آبی رنگی (یا بنفش یا کلماتی که زیر آن‌ها خط کشیده شده‌باشد) مواجه شوید که با کلیک روی آن به یک صفحه دیگر هدایت شده‌باشید. این کلمات در واقع همان انکرتکست بوده و قرار دادن چنین کلماتی در یک مقاله، یکی از مهم‌ترین اصول سئو است. آیا می‌دانید انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا می‎دانید چگونه از لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی برای سئو و بهینه سازی سایت استفاده کنید؟ در این مقاله با شما همراه هستیم تا تمام نکات مربوط به انکرتکست و نحوه ساخت آن را به بهترین شکل ممکن توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید!

انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

Anchor textها همان کلمات یا عبارت‌هایی هستند که در متون مقالات معمولا به رنگ آبی نمایش داده می‌شوند. در واقع این کلمات معمولا به یک صفحه یا حتی به یک متن دیگر لینک می‌شوند. به گونه‌ای که شما می‌توانید با کلیک روی آن‌ها، وارد صفحات هدف شوید. برای اینکه بهتر متوجه شوید  Anchor Text چیست، به مثال زیر توجه کنید:

رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی برای افزایش میزان فروش محصولات است.

در مثال بالا، کلمه رپورتاژ آگهی یک انکر‌کست با رنگی متمایز از رنگ متن اصلی است که با کلیک روی آن به صفحه مقاله مربوطه منتقل خواهیدشد. همان‌طور که متوجه شدید از انکر‌تکست‌ها برای ایجاد لینک استفاده می‌شود و لینک‌ها هم در سئو و بهبود رتبه‌بندی سایت توسط گوگل موثر هستند. معمولا مقالاتی که از انکر‌تکست استفاده می‌کنند، بیشتر در نتایج گوگل دیده می‌شوند.

لینک سازی برای سئو سایت بسیار مهم است و لینک سازی داخلی سبب می‌شود محتواهای مختلفی که در وب سایت نوشته شده‌اند، به هم متصل شوند. این کار باعث می‌شود ساختار سایت شما توسط گوگل بهتر درک شود. برای اینکه محتواهای مختلف سایت خود را به هم لینک دهید روش‌های زیادی وجود دار اما بهترین و موثرترین روش، استفاده از انکرتکست است. اگر از انکرتکست به صورت اصولی در سایت و مقالات خود استفاده کنید، می‌توانید گوگل را مجاب کنید که مقاله شما از ارزش بالایی برخوردار است. با رعایت همین نکته، به راحتی می‌توانید رتبه مقاله خود را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش دهید. استفاده مناسب از انکر تکست‌ها به افزایش شفافیت محتوا، بهبود تجربه کاربری و بهینه‌سازی SEO کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید  اصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEO

استفاده از انکرتکست برای لینک سازی

انواع انکر‌تکست چیست؟

با توجه به اینکه چه کلمه یا عبارتی به چه صفحه‌ای لینک شود، انواع مختلفی از انکر‌تکست تعریف شده‌است. شناخت انواع انکر‌تکست به فرایند لینک بیلدینگ، کمک زیادی می‌کند. در ادامه انواع مختلف انکر‌تکست را نام برده‌ایم:

انکرتکست نام تجاری یا برندینگ

معمولا شرکت‌ها و برندهای معتبر از این نوع انکر‌تکست برای بهبود وضعیت سئو سایت خود استفاده می‌کنند. این نوع انکر‌تکست به گونه‌ای استفاده می‌شود که معمولا نام خود برند به وبسایت اصلی یا یکی از صفحات سایت لینک شود.

انکر تکست کلیدواژه‌ای یا انطباق جزئی (Partial Match)

زمانی که انکر‌تکست شامل کلمه کلیدی باشد، به آن انکر‌تکست انطباق جزئی یا Partial Match گفته می‌شود. به عنوان مثال در یک مقاله با کلمه‌ی کلیدی “تولید محتوا”، عبارت “آموزش تولید محتوا” از این نوع انکر تکست خواهد بود.

انکر تکست هم معنی یا LSI Anchor Text

گاهی اوقات در یک مقاله علاوه بر کلمه کلیدی، از کلمات مترادفی هم استفاده می‌شود. برخی مقالات برای اینکه رتبه سایت خود را بهبود ببخشند، همین کلمات مترادف را به انکر تکست تبدیل می‌کنند. مثلا اگر “رپورتاژ آگهی” کلمه کلیدی یک مقاله باشد، نویسنده می‌تواند “رپورتاژ خبری” را به صورت انکر تکست در مقاله بیاورد.

انکر تکست هم معنی یا LSI Anchor Text

کلمه کلیدی اصلی

یکی از بهترین انواع انکر تکست که می‌تواند در بهینه سازی و سئو وب‌سایت شما موثر باشد، Exact Match است. این نوع انکر تکست زمانی استفاده می‌شود که نویسنده بخواهد کلمه کلیدی اصلی مقاله را به یک صفحه لینک دهد. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که از این نوع Anchor text زیاد در مقاله استفاده نشود.

انکر تکست بدون عنوان (Naked Anchors)

نکته قابل توجه درباره چنین انکر تکستی، عدم تاثیر آن در بهبود سئو سایت شماست. معمولا از این Anchor Text زمانی استفاده می‌شود که نویسنده لینک یک صفحه را به صورت مستقیم داخل مقاله بیاورد. https://blog.limoonad.com/33237 یک نمونه انکر تکست بدون عنوان است.

بیشتر بخوانید  بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

انکر تکست عمومی

این نوع لینک سازی نیز هیچ تاثیری در سئو سایت شما نخواهد داشت. از مثال‌های انکر تکست عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینجا کلیک کنید؛
  • بیشتر بخوانید؛
  • منابع؛
  • اطلاعات بیشتر؛
  • ادامه مطلب.

انکر تکست تصویر

اگر دقت کرده باشید، گاهی اوقات در صفحات وب، به جای یک تصویر ممکن است یک متن به صورت جایگزین نمایش داده‌شود. در صورتی که تصویر را به یک صفحه لینک بدهید، گوگل این متن جایگزین یا Alternate Text را به عنوان انکر تکست در نظر می‌گیرد.

انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر تکست علمی

این نوع انکر تکست‌ها معمولاً در مقالات علمی و تحقیقاتی به کار می‌روند و به مقالات و منابع مشابه در حوزه موضوعی مرتبط ارجاع می‌دهند.

اگر به دنبال یادگیری سئو و بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست‌وجو هستید، آموزش‌های حرفه‌ای لیموناد در زمینه سئو را از دست ندهید. در لیموناد آموزش‌های ارزشمندی از قبیل سئو وردپرس با افزونه Yoast، انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای بهبود سئو سایت، آموزش طراحی سایت و سپس نحوه انجام سئو و دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای و… وجود دارد. از طریق لینک زیر به این آموزش‌ها در لیموناد دسترسی خواهید داشت:

پکیج‌های آموزش سئو در لیموناد

راهکارهای ساخت انکر تکست مناسب برای مقاله

تا اینجای مقاله، مفهوم کلی انکر تکست را برای شما عزیزان شرح دادیم و انواع آن را نام بردیم؛ اما چگونه باید از انکر تکست برای سئو سایت خود استفاده کنیم؟ در ادامه برخی راهکارهای طلایی برای ساخت انکر تکست مناسب برای سئو سایت را بیان کرده‌ایم:

عدم لینک دادن به سایت‌های اسپم

سایت‌های اسپم از جمله صفحاتی هستند که گوگل آنها را جزو خط قرمزهای خود در نظر می‌گیرد. به همین دلیل هم اگر سایتی به چنین صفحاتی لینک بدهد، به شدت آن را جریمه خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان انکر تکست خود را به این گونه سایت‌ها لینک ندهید.

مرتبط بودن انکر تکست با صفحه هدف

از جمله نکات مهم دیگری که حین ساخت لینک باید به آن توجه شود، مرتبط بودن مفهوم انکر تکست با سایت هدف است. به عنوان مثال، اگر انکر تکست شما “طراحی سایت” است، به هیچ عنوان آن را به یک صفحه غیرمرتبط مانند صفحه “نقاشی دیجیتال” لینک ندهید. این کار سبب می‌شود تا کاربر فریب خورده و رتبه گوگل شما تحت‌ تاثیر قرار بگیرد.

از کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست استفاده کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش رتبه مقاله و سایت شما، استفاده از خود کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست است. البته حتما باید در تعداد انکر تکست به کاررفته در مقاله دقت داشته‌باشید تا تعادل رعایت شود. به عنوان مثال، در یک مقاله 1000 کلمه‌‌ای نباید بیشتر از 4 یا 5 بار این کار را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید  سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چیست؟

کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست

استفاده از تمام انواع انکر تکست

درست است که پیش‌تر گفتیم بهتر است از خود کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست استفاده کنید، اما شما نباید به تعداد زیاد این کار را انجام دهید. به همین دلیل هم پیشنهاد ما این است که علاوه بر این نوع از انکر تکست، از تمام انواع آن در مقالات سایت خود کمک بگیرید.

انکر تکست باید از متن متمایز شود

یکی از نکات مهم در مورد انکر تکست، کلیک‌خور بودن آن است. در صورتی که کاربر روی انکر تکست کلیک نکند، هیچ تاثیری در رتبه سایت شما نخواهد داشت. به همین دلیل هم اگر کاربر نتواند انکر تکست را از متن تمایز دهد، ممکن است اصلا کلیکی روی آن نکند. پیشنهاد ما این است که حتما انکر تکست را طوری تغییر دهید که برای کاربر قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال می‌توانید آن را بولد (Bold) یا ایتالیک (Italic) کنید. کاربران معمولا انکر تکست‌ها را با رنگ آبی می‌شناسند و روی آن‌ها کلیک می‌کنند.

به سراغ انکر تکست‌های عمومی نروید!

یکی از بدترین انکر تکست‌ها، انکر تکست عمومی است. گوگل معمولا برای سایت‌هایی که از این نوع انکر تکست استفاده می‌کنند، امتیاز خاصی در نظر نمی‌گیرد. حتی گوگل پیشنهاد می‌کند از این نوع انکر تکست در سایت خود استفاده نکنید.

از تگ آلت استفاده کنید

یکی از موضوعاتی که سبب می‌شود گوگل بتواند تصویر مقاله شما را بهتر در نتایج جست‌وجو نشان دهد، استفاده از متن جایگزین یا همان تگ آلت است. چرا که از این طریق می‌توان موضوع تصویر را به گوگل فهماند.

انکرتکست چیست و چه کاربردی دارد؟

چرا باید تکنیک ساخت انکر تکست را یاد بگیریم؟

همانطور که اشاره شد، استفاده غیر اصولی از انکر تکست و به خصوص از نوع Exact Match، می‌تواند در رتبه سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل هم بهتر است تکنیک‌های ساخت انکر تکست را به درستی یاد بگیرید. الگوریتم‌های گوگل و به خصوص الگوریتم پنگوئن می‌تواند به راحت متوجه لینک سازی غیرطبیعی در مقاله شود و شما را جریمه کند. به همین دلیل اگر سررشته‌ای از این مبحث سئو ندارید، حتما تمام اصول آن را یاد بگیرید و سپس از این تکنیک استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است به ضرر سایت خود کار کنید!

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
39
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست