1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. بازاریابی
  5. رپورتاژ آگهی چیست؟ | نکات طلایی برای نوشتن رپورتاژ

رپورتاژ آگهی چیست؟ | نکات طلایی برای نوشتن رپورتاژ

نویسنده:

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی چیست؟ | نکات طلایی برای نوشتن رپورتاژ

نویسنده:

مطالعه: 7 دقیقه

خیلی از افرادی که به دنبال معرفی و برندسازی کسب‌وکار خود هستند، معمولا به نوشتن رپورتاژ آگهی روی می‌آورند. اما آیا می‌دانید رپورتاژ آگهی چیست؟ چه مزایایی دارد؟ اصلا چگونه باید رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

رپوتاژ آگهی یکی از انواع محتوای متنی بوده که امروزه برای خیلی از کسب و کارها سودآور است. به همین دلیل هم توصیه ما این است که اگر به دنبال سود بیشتری در کسب و کار خود هستید، حتما این نوع تولید محتوا را یاد بگیرید. در ادامه توضیحات مفصلی در این باره آورده شده است. با ما همراه باشید!

رپورتاژ آگهی چیست؟

در دنیای امروز، خیلی از مردم برای مطالب تبلیغاتی ارزشی قائل نیستند. به همین دلیل هم امروزه دیگر روش‌های سنتی برای تبلیغات پاسخگو نخواهد بود. این موضوع از گذشته نیز در جامعه وجود داشته است. در واقع مردم همیشه تصور می‌کنند تبلیغات ابزاری برای کلاهبرداری است. خیلی از آن‌ها بر این باورند که خدمات و محصولات با کیفیت، هیچ گاه نیازی به تبلیغات نخواهد داشت. به همین دلیل هم امروزه خیلی از برندهای مشهور برای تبلیغات خود، به سمت رپورتاژ آگهی سوق پیدا کرده‌اند.

رپورتاژ آگهی نوعی تولید محتوا است که در آن یک کسب و کار یا محصول را تبلیغ می‌کنند. اما دقت داشته‌باشید که تبلیغات صورت‌گرفته به صورتی است که مخاطب خیلی متوجه تبلیغاتی‌بودن این نوع محتوا نمی‌شود. در واقع صاحب کسب و کار به یک وبسایت یا روزنامه هزینه‌ای پرداخت می‌کند و در ازای آن مطلبی با موضوع خبری، داستانی، علمی و یا هر موضوع دیگری نوشته می‌شود. در میان توضیحات مطلب، نویسنده به طریقی مخاطب را به سمتی که آن کسب و کار می‌خواهد، هدایت می‌کند.

رپورتاژ آگهی چیست؟

تاریخچه رپورتاژ آگهی

پس از جنگ جهانی، در سال 1945 برای اولین‌بار در شبکه‌های تلویزیونی از رپورتاژنویسی استفاده شد. در یک برنامه تلویزیونی، یک داور به معرفی بی‌طرفانه چند محصول و بررسی هر یک پرداخت. با این کار، مخاطب این احساس را داشت که نویسنده صلاح او را می‌خواهد. به همین دلیل هم به این نوع محتوا اعتماد می‌کرد. پس از این برنامه، تاثیر آن در فروش محصول مورد نظر توجه خیلی از کسب‌وکارها را به خود جلب کرد.

بیشتر بخوانید  چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

از آن به بعد خیلی از برندها به فکر استفاده از این نوع تبلیغات افتادند. در این نوع محتوا، مخاطب با خواندن آن مقاله، به صورت ناخودآگاه به سمت خرید یا استفاده از یک کالا یا خدمات سوق داده‌می‌شود. در واقع با اعتمادسازی که صورت می‌گیرد، مخاطب هیچ گاه متوجه تبلیغاتی بودن چنین محتوایی نمی‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای نوشتن یک رپورتاژ خبری، حتما باید جنبه روانشناختی مخاطبان را در نظر بگیرید.

تاریخچه رپورتاژ آگهی

تاثیر رپورتاژ آگهی در رشد یک کسب و کار

خیلی از نویسنده‌هایی که در زمینه تولید محتوا کار می‌کنند، در رپورتاژ نویسی مشکل دارند. رپورتاژنویسی با سایر تولید محتواها متفاوت است و یک نویسنده برای نوشتن چنین محتوایی، باید از علم بازاریابی نیز سررشته داشته‌باشد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره‌کردیم، با توجه به این‌که تبلیغات کنونی بسیار اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، خیلی از مردم برای خرید یک کالا به آنها اعتماد نمی‌کنند. به همین دلیل هم امروزه رپورتاژ آگهی بسیار کارآمدتر عمل می‌کند و تاثیر زیادی روی کسب و کار خواهد گذاشت. در ادامه به بررسی تاثیرات رپورتاژ آگهی در رشد کسب‌وکارها خواهیم پرداخت:

1. تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو

یکی از اصول سئو سایت لینک سازی خارجی است. اینکه شما یک رپوتاژ را در سایت‌های معتبر گوگل منتشر کنید، تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت شما خواهد داشت. در واقع با این کار سبب می‌شوید تا ربات‌های گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر تشخیص دهد. اگر می‌خواهید درباره لینک‌سازی خارجی بیشتر بدانید به مقالهاصول لینک سازی خارجی و کاربرد آن در SEOمراجعه کنید.

2. تاثیر رپورتاژ آگهی در بیشتر دیده شدن

امروزه خیلی از برندها و وب سایت‌ها، برای اینکه بک لینک‌های بیشتر و با کیفیت‌تری بسازند، از رپورتاژ آگهی در سایت‌های معتبر استفاده می‌کنند. این کار علاوه بر اینکه به خزنده‌های گوگل برای مشاهده‌ی سایت شما کمک می‌کند، به بالارفتن بازدید سایت شما نیز کمک خواهد کرد. در واقع شما با انتشار محتوای رپورتاژ در یک سایت معتبر، از بازدید آن سایت نهایت استفاده را خواهید کرد.

3. افزایش فروش با رپورتاژ نویسی

درست است که رپورتاژ به صورت مستقیم به تبلیغ یک کالا نمی‌پردازد؛ اما یک متن رپوتاژ بسیار کوتاه، می‌تواند تاثیری به مراتب بیشتر از بنرهای تبلیغاتی داشته باشد. تاثیر رپورتاژ آگهی در افزایش فروش محصولات و خدمات طی این سال‌ها و با توجه به آمار و ارقام به اثبات رسیده است.

افزایش فروش با رپورتاژ نویسی

چرا به سراغ رپورتاژ نویسی برویم؟

دلایل زیادی وجود دارند که افراد به سراغ نوشتن رپورتاژ آگهی می‌روند:

  • امروزه تعداد بنرهای تبلیغاتی خیلی زیاد است و با این حال تاثیر زیادی روی فروش کسب‌وکار ندارند.
  • مردم کمتر به محتوای یک تبلیغات علنی توجه می‌کنند. علاوه بر این نیز، اعتماد مردم نسبت به تبلیغاتِ صورت‌گرفته در هر فضایی از دست رفته است. این در حالی است که رپورتاژ طوری نوشته‌می‌شود که مخاطب متوجه باطن تبلیغاتی آن نمی‌شود.
  • حتی در تبلیغات تلویزیونی نیز، مخاطبان از برنامه‌های تبلیغاتی عبور می‌کنند.
  • امروزه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی طراحی شده‌اند که تبلیغات اضافه را برای مخاطب حذف می‌کنند. در صورت استفاده از رپورتاژنویسی، این امکان برای چنین اپلیکیشن‌هایی وجود نخواهد داشت.
  • بنرهای تبلیغاتی در یک وب سایت جایگاه مشخصی دارند و زمانی که مخاطب چندین بار به یک سایت مراجعه کند، چشم او ناخودگاه جایگاه آن‌ها را تشخیص می‌دهد. با توجه به اینکه مخاطب علاقه‌ای به دیدن آن‌ها ندارد، معمولا یک حالت نابینایی در برابر بنرها ایجاد می‌شود.
بیشتر بخوانید  چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

چرا به سراغ رپورتاژ نویسی برویم؟

چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

برای تسلط بر رپورتاژ نویسی به اطلاعات کافی از این حرفه نیاز دارید. در ادامه برخی نکات را بیان کرده‌ایم که هنگام رپورتاژنویسی باید به آن‌ها توجه کنید:

رعایت اصول نگارشی و ساختار محتوا

هر محتوایی برای اینکه از کیفیت خوبی برخوردار باشد، نیاز دارد تا علائم نگارشی به درستی در آن رعایت شود. علاوه بر آن، یک رپورتاژ به ساختار مناسبی نیز نیاز دارد تا مخاطب را به درستی به سمت خرید یک کالا هدایت کند.

مقاله را تبلیغاتی ننویسید

رپورتاژ باید ماهیت خبری یا مقاله‌ای داشته باشد. در غیر این صورت، مخاطب متوجه تبلیغات صورت‌گرفته در آن خواهد شد.

کپی نکنید

محتوای کپی هیچ ارزشی ندارد. در صورتی که محتوای شما یونیک نباشد، مخاطب ممکن است هیچ علاقه‌ای به مطالعه آن نداشته باشد. علاوه بر آن نیز، محتوای کپی تاثیر منفی زیادی در رتبه گوگل شما خواهد گذاشت.

چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

یک محتوای کاربردی بنویسد

امروزه مقالاتی بیشتر دیده‌می‌شوند که کاربردی باشند. در صورتی که شما بتوانید چنین محتوایی تولید کنید، می‌توانید اعتمادسازی بیشتری هم انجام دهید.

استفاده از تصاویر جذاب

انتخاب تصویر یکی از مهم‌ترین مراحل نوشتن یک رپورتاژ است. تصاویر علاوه بر اینکه خستگی مخاطب را هنگام مطالعه آن مقاله کاهش می‌دهند، می‌توانند جذابیت محتوای شما را دوچندان کنند.

مختصر و مفید بنویسید

سعی کنید از جملات طولانی در محتوای خود استفاده نکنید. علاوه بر این، محتوایی که خیلی طولانی باشد، مخاطب را خسته می‌کند. به همین دلیل هم ممکن است مخاطب تا پایان مقاله آن را مطالعه نکند و شما به هدف خود نرسید.

رپورتاژ را خلاصه بنویسید

نکات مهم هنگام نوشتن یک رپورتاژ جذاب

این موضوع را بدانید که رپورتاژ نویسی یک حرفه تخصصی است. برای نوشتن یک رپوتاژ جذاب بهتر است نکاتی ک در ادامه بیان کرده‌ایم را در نظر داشته‌باشید. هم‌چنین برای آشنایی بیشتر با نحوه رپورتاژنویسی به مقاله “چگونه رپورتاژ بنویسیم؟” مراجعه کنید.

  • سعی کنید محتوایی ساده و روان بنویسید.
  • با توجه به مخاطب خود، از لحن درست استفاده کنید.
  • کیفیت محتوای متنی خود را بهبود ببخشید.
  • مخاطب خدمات یا کالای خود را به‌درستی بشناسید.
  • موضوعی انتخاب کنید که در نگاه اول مخاطب را جذب خود کند.
بیشتر بخوانید  چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

اگر می‌خواهید با مبانی و اصول صحیح تبلیغ‌نویسی آشنا شوید و در این مسیر یک راهنما و نقشه‌ی راه داشته‌باشید، پیشنهاد لیموناد به شما دوره‌ی آموزشی تبلیغ‌نویسی پیشرفته است که در آن تمامی نکاتی که هنگام تبلیغ‌نویسی باید به آن توجه کنید به‌طور کامل توضیح داده‌می‌شود. مانند: کشف پرسونا مشتری، ساده سازی محتوای پیچیده، احساسات در تبلیغ نویسی و… .  تنها با یک کلیک به این دوره‌ی آموزشی ارزشمند دسترسی داشته‌باشید.

آموزش تبلیغ نویسی پیشرفته | مستر دوره کپی رایتینگ

انواع رپورتاژ آگهی چیست؟

برای تقسیم بندی انواع رپورتاژ معیارهای زیادی وجود دارند. اما به طور کلی، معمولا سه نوع رپورتاژ شناخته‌شده هستند:

رپورتاژ مالتی مدیا یا چند رسانه‌ای

این نوع رپورتاژ بیشتر به صورت تبلیغات در برنامه‌های تلویزیونی شناخته می‌شود. خیلی از برندهای مطرح دنیا برای افزایش میزان فروش محصولات خود، از برنامه‌های تلویزیونی برای انتشار رپورتاژ خبری خود استفاده می‌کنند. خیلی از برنامه‌هایی که به مقایسه محصولات مختلف می‌پردازند، به صورت غیر مستقیم روی مزایای یک محصول خاص تأکید بیشتری دارند؛ طوری که مخاطب را به خرید آن سوق می‌دهند. چنین برنامه‌هایی در واقع از رپورتاژ استفاده می‌کنند.

رپورتاژ مالتی مدیا یا چند رسانه‌ای

رپورتاژ خبری

این نوع رپورتاژ معمولا در سایت‌ها و به خصوص وب سایت‌های خبری منتشر می‌شود. به گونه‌ای که از قابلیت‌ها و مزایای یک محصول یا خدمات صحبت می‌کند. در نهایت نیز مخاطب را به استفاده از آن محصول یا خدمات ترغیب می‌کند.

رپورتاژ تبلیغاتی

این نوع محتوا معمولا با بولد کردن (برجسته نشان‌دادن) یک مشکل میان مردم، یک کالا یا خدمات را تبلیغ می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک برنامه تلویزیونی مشکلات و عوارضی که آب تصفیه‌نشده به همراه دارد را بیان کند، مخاطب ناخودگاه به خرید دستگاه تصفیه آب ترغیب می‌شود. در انتهای چنین محتواهایی معمولا راهکارهای رفع مشکلات بیان می‌شود و محصول مورد نظر نیز یکی از این راهکارها خواهد بود.

رپورتاژ تبلیغاتی

هزینه رپورتاژ آگهی چقدر است؟

عوامل زیادی در هزینه رپورتاژ تاثیرگذارند. به عنوان مثال، سایتی که آمار بازدید آن بیشتر باشد، مطمئنا قیمت بیشتری برای درج رپورتاژ تعیین خواهد کرد. به طور معمول در سایت‌های ایرانی، برای درج رپورتاژ باید چیزی حدود 200 تا 3 میلیون تومان بودجه در نظر بگیرید. البته با توجه به تعداد بازدید سایت این مبلغ ممکن است بیشتر هم باشد.

آیا رپورتاژ آگهی به صرفه‌ است؟

دقت داشته باشید که روش‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارند. اما رپورتاژ آگهی علاوه بر اینکه نتایج خیلی بهتری به همراه دارد، هزینه کمتری هم به شما تحمیل می‌کند. در واقع شما می‌توانید با یک هزینه خیلی کمتر، تبلیغات گسترده‌تر و با بازدهی بالاتر داشته‌باشید. به همین دلیل هم یکی از به صرفه‌ترین روش‌های رشد یک کسب‌وکار رپورتاژ آگهی به حساب می‌آید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
24
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست