1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. تولید محتوا
  5. چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

مطالعه: 6 دقیقه

عنوان‌ها اولین چیزی هستند که چشم مخاطب آن را می‌بیند بنابراین یک تیتر جذاب می‌تواند شانس دیده‌شدن مطلبی که نوشته‌اید را افزایش دهد. حالا که چشم مخاطب تیتر را دیده‌است شما فرصتی در حد چند ثانیه دارید تا توجه او را جلب کنید و او را به مطالعه‌ متن اصلی تشویق کنید. پس باید تمام سعی خود را بکنید تا یک تیتر جذاب بنویسید. در واقع تیترها ویترین مطالب شما هستند و تنها در صورتی که ویترین (تیتر) جذابی داشته باشید این شانس را پیدا می‌کنید ک محصولات بیشتری (متن اصلی) را به مشتری نشان دهید. اما چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟ تیتر جذاب چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه تاثیراتی روی متن شما و جذب مخاطب می‌گذارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

ویژگی‌های یک تیتر جذاب

برای اینکه بتوانیم یک تیتر جذاب برای نوشته‌هایمان بنویسیم ابتدا باید بدانیم تیتر جذاب چه ویژگی‌هایی دارد؟ معیارهای جذابیت یک تیتر می‌تواند متنوع باشد و به میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان و جلب توجه آن‌ها بستگی دارد. اما به‌طور کلی می‌توان معیارهای زیر را برای ارزیابی جذابیت یک تیتر در نظر گرفت:

چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

مختصر و مفید

یک تیتر جذاب، کوتاه و مختصر و مفید است و می‌تواند در یک نگاه با کمترین کلمات مفهوم گسترده‌ای را به مخاطب منتقل کند. هم‌چنین تیترهای جذاب معمولا واضح و با جزئیات نوشته می‌شوند.

بهبود تجربه مخاطب

تیتر جذاب متناسب با نیازها و مشکلات مخاطبان است و به آن‌ها این حس را القا می‌کند که برایشان مفید است. مخاطب با مشاهده‌ی چنین تیتری درمی‌یابد که محتوای داخلی الگویی برای حل مسئله‌ به او می‌دهد.

تطبیق با محتوا

بزرگترین سرمایه‌ی شما اعتماد مخاطبان است که با ایجاد محتوای صادقانه می‌شود آن را به دست آورد یا حفظ کرد. نباید صرفا برای جلب توجه مخاطب یک تیتر و محتوای دروغین بنویسید یا محتوای شما موضوع تیتر را منعکس نکند. به عنوان مثال ممکن است تیتر “درمان سرطان خون کشف شد!” مخاطبین زیادی را جذب کند اما آن‌ها با مطالعه‌ی محتوای اصلی متوجه نادرستی تیتر می‌شوند و اعتماد خود را نسبت به سایت شما از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید  کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین

بنابراین یک ویژگی مهم دیگر یک تیتر جذاب این است که به صورت صادقانه نوشته شده و با محتوای داخلی مطابقت داشته‌باشد و انتظارات مخاطب را برآورده کند. چنین تیتری باعث ایجاد اعتماد و جذب مخاطبان به تیتر و محتوای آن می‌شود. اما چگونه می‌توانیم چنین تیتر جذابی بنویسیم؟ این سوالی است که با مطالعه‌ی ادامه مقاله به پاسخ آن می‌رسید.

ویژگی‌های یک تیتر جذاب

چگونه یک تیتر جذاب بنویسیم؟

اکنون که با ویژگی‌های اصلی تیترهای جذاب آشنا شدیم در این بخش از مقاله یاد می‌گیریم که چگونه یک تیتر جذاب بنویسیم؟ برای ایجاد یک تیتر جذاب کافی است موارد زیر را رعایت کنید و روش‌های مختلفی که در ادامه بیان کرده‌ایم را رعایت کنید.

یک عنوان متمایز بنویسید.

از عباراتی استفاده کنید که توجه مخاطب را جلب می‌کند و تیتر شما را از سایر تیترها متمایز می‌کند. مانند: “راز موفقیت”، “روش‌های نوین”، “متفاوت از…” و عبارات مشابه. کلماتی مانند: “عجیب”، “فوق العاده”، “شگفت‌انگیز”، “بی‌نظیر” و… نیز نوعی حس هیجان به مخاطب القا میکند که محتوای شما را تا انتها بخواند.

هم‌چنین استفاده از واژه‌های قوی و جذاب که حس کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد می‌تواند در جذابیت تیتر تاثیر داشته باشد. واژه‌هایی مانند: “راز، شگفت‌انگیز، کارآمد، بازخورد و…” جذابیت تیتر را افزایش خواهد داد و مخاطب را برای مطالعه‌ی تمام مطلب تشویق می‌کند.

سوال بپرسید.

تجربه ثابت کرده‌است که سوال پرسیدن در تیتر باعث تحریک تفکر مخاطب می‌شود و او را ترغیب می‌کند تا متن شما را بخواند. مثال: “چگونه یک تیتر جذاب بنویسیم ؟”. در ضمن اینکه مخاطب سوالش را عیناً در عنوان مطلب شما مشاهده کند این حس خوب را در او ایجاد می‌کند که برای یافتن پاسخ سوالش به منبع درستی مراجعه کرده‌است.

کلمات کلیدی در تیتر استفاده کنید

برای افزایش جذابیت تیترها از صفات عالی اسفاده کنید.

واژه‌ی “ترین” را به انتهای صفات اضافه کنید و آن‌ها را هنگام نوشتن تیترها به کار ببرید. صفات عالی مانند: “بهترین”، “محبوب‌ترین”، “سریع‌ترین” و همچنین صفات عالی با بار منفی مانند “بدترین”، “دشوارترین”  و… کاربر را برای مطالعه‌ی تمام متن ترغیب می‌کند. مانند “محبوب‌ترین ورژن فتوشاپ”، “بدترین تجربه‌ی خرید”، “دشوارترین سوالات در کنکور 1402”.

بیشتر بخوانید  چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

از اعداد و ارقام و آمار استفاده کنید:

اعداد در تیترها توجه مخاطب را جلب می‌کند و محتوا را کاربردی و مفید نشان می‌دهد. از اعداد می‌توانید برای مشخص کردن تعداد، ارائه‌ی آمار، یا تعیین تاریخ استفاده کنید. مثال: “5 نکته‌ی ضروری هنگام خرید یخچال”، “کاهش 30 درصدی آمار فوت بر اثر سرطان”، “بهترین روش بهبود سئو در سال 2023” و… .

چگونه تیتر جذاب بنویسیم

به مخاطب القا کنید که این محتوا برای او مفید خواهد بود.

مخاطب مطلبی را می‌خواند که احساس کند در انتها سودی برایش خواهد داشت. این سود می‌تواند برنده‌شدن یک جایزه باشد یا آموختن یک مطلب پرکاربرد. اگر تیتر یک مطلب یک مزیت یا محتوای مفید و ارزشمند را ارائه دهد به جذابیت آن اضافه می‌کند. به‌طور مثال تیتر مقاله‌ی راهکارهای کسب درآمد از تولید محتوا این ارزش را به مخاطب القا می‌کند که می‌تواند از طریق تولید محتوا به درآمد برسد. بنابراین این مطلب را سودمند خواهد یافت و به مطالعه‌ی آن تشویق می‌شود.

هنگام تیترنویسی علاوه بر توجه به موضوع متن، به این نکته توجه کنید که چرا مخاطب باید محتوای شما را بخواند. آیا محتوای شما به او ارزشی اضافه می‌کند و در پایان مطلب آیا احساس می‌کند که از مطالعه‌ی آن منفعتی به او رسیده‌است یا خیر؟ اگر با دید مخاطب به محتوا نگاه کنید راحت‌تر می‌توانید برای محتوایتان یک تیتر جذاب بنویسید.

در دوره آموزش تبلیغ نویسی حرفه ای در لیموناد، مدرس گرامی این مورد را به خوبی توضیح می‌دهند که چگونه باید در مخاطب این احساس را ایجاد کنید که محتوا (محصول) برای او مفید است. هم‌چنین در این دوره یاد می‌گیرید که چگونه عنوان های کنجکاوکننده و چسبناک بنویسید؟ برای دسترسی به این دوره‌ی آموزشی ارزشمند از طریق لینک زیر اقدام کنید:

دوره آموزش تبلیغ نویسی حرفه ای

از آزمون و خطا استفاده کنید.

ممکن است نیاز باشد چندین تیتر مختلف را امتحان کنید تا در نهایت بهترین را انتخاب کنید. آزمون و خطا به شما کمک می‌کند تا به تیتری که بیشترین تاثیر را دارد برسید.

مخاطب را کنجکاو کنید.

همان‌طور که در مقاله‌ی چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟ گفتیم با یک عنوان جذاب که حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزد می‌توانید او را به محتوای خود جذب کنید. از کلماتی مانند “پنهانی”، “پشت پرده”، “اعترافات”، “حقایق سانسور شده”، “محرمانه” و “فاش شده” که به مخاطب حس کنجکاوی القا می‌کنند استفاده کنید. به عنوان نمونه می‌توان “حقایق فاش شده درباره اهرام مصر” را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید  بلاگینگ چیست؟ پنج گام برای بلاگر حرفه ای شدن

ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب

پیشنهادات ارزان یا رایگان ارائه دهید.

وجود کلمات “رایگان”، “زیر قیمت”، “تخفیف”، “هدیه” و کلماتی مانند این‌ها به جذابیت تیتر شما می‌افزاید. برای مثال “تخفیف 50 درصدی فروشگاه مواد غذایی را از دست ندهید”.

از جملات اغراق آمیز استفاده کنید.

با جملات اغراق‌آمیز می‌توانید توجه خواننده را به مطلب خود جلب کنید. اما نباید اغراق را با دروغ اشتباه بگیریم. اغراق در بیشتر موارد می‌تواند به ایجاد یک تیتر جذاب کمک کند اما باید توجه کنیم که مرز باریکی بین اغراق و دروغ وجود دارد. پس هنگام استفاده از جملات اغراق‌آمیز خیلی باید مراقب باشید.

جملات اغراق آمیز برای نوشتن تیتر جذاب

همان‌طور که گفتیم بزرگترین سرمایه‌ی شما به عنوان تولیدکننده‌ی محتوا یا فروشنده، اعتماد مخاطبان است. یکی از موارد مهمی که در دوره جامع محتوای فروشنده یاد میگیرید، روش‌های اعتمادزایی در مخاطب و هم‌چنین کاهش ریسک‌های مشتری است. در این دوره به صورت جامع نحوه‌ی فروش از طریق محتوا به صورت حرفه‌ای آموزش داده‌می‌شود و با به‌کارگیری نکات آن می‌توانید فروش خود را 3 تا 10 برابر افزایش دهید. با کلیک روی لینک زیر زیر به این دوره دسترسی خواهید داشت:

اصول فروش و تولید محتوا | دوره جامع محتوای فروشنده

از تیترهای جذاب دیگران الهام بگیرید.

هر از گاهی مطالب سایت‌های پرمخاطب را مطالعه کنید و به تیترها و شیوه‌ی نگارش آن‌ها توجه کنید. این مورد ابداً به این معنی نیست که تیترهای جذاب و زیبا را کپی کنید اما این که در طی زمان تیترهای جذاب زیادی ببینید کمک زیادی برای تیترنویسی می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله ویژگی‌های یک تیتر جذاب را بررسی کردیم و یاد گرفتیم که چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟ در نهایت، برای نوشتن یک تیتر جذاب، بهتر است با تحلیل و بررسی تیترهای موفق در زمینه‌های مختلف و استفاده از الگوهای موجود در عناوین مشابه، ایده‌های خلاقانه‌ای برای تیتر خود پیدا کنید. همچنین، با در نظر گرفتن نیازها و انتظارات مخاطبان هدف خود، متناسب با محتوای مطلبتان تیتری طراحی کنید که علاوه بر جلب توجه، بتواند به آن‌ها ارزش ارائه دهد. همچنین، هرگز از تیترهای تقلبی و گمراه‌کننده استفاده نکنید؛ بلکه تیترهای صادقانه و منطبق با محتوا را انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید با توجه به نظرات و بازخوردهای مخاطبان خود، تیترهای خود را بهبود دهید و به تدریج تسلط بیشتری در نوشتن تیترهای جذاب کسب کنید.

 

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • محتوای جذاب
    6 شهریور 1402 13:43

    عنوان محتوا باید جذاب و تحریک‌کننده باشد. اولین چیزی که مخاطبان مشاهده می‌کنند عنوان است بنابراین باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها را به خواندن محتوا ترغیب کند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست