1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. بازاریابی و فروش
  5. کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ چیست؟

مطالعه: 5 دقیقه

کلمه‌ی کپی (Copy) پیش از این در میان مردم به عنوان “رونوشت”، “رونگاشت” یا “نگاره” استفاده می‌شد اما در علم بازاریابی و در دنیای دیجیتال امروز این کلمه معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرده است. در علم بازاریابی امروزی این کلمه با مفهوم “متن تبلیغاتی” و معمولا همراه با کلمه‌ی “رایتینگ” یا “رایتر” کاربرد دارد. برای پاسخ به سوالات کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتر کیست؟ و سوالات مربوط به آن ادامه‌ی این پست را مطالعه کنید.

کپی رایتینگ چیست؟ کپی‌رایتر کیست؟

کپی رایتینگ (Copy Writing) به معنی نوشتن متون تبلیغاتی گیرا و جذاب است به صورتی که خواننده را برای خرید محصول یا استفاده از خدمات ترغیب کند. پس این نوع از نوشته با اهداف تجاری ثبت می‌شود و محصول یا خدماتی را با استفاده از قدرت کلمات معرفی می‌کند. جملات در کپی رایتینگ باید ساختاری داشته باشد که روی ضمیر ناخودآگاه مخاطب تاثیر بگذارد و برای استفاده از محصول ترغیب شود.

کپی رایتر (Copy Writer) به فرد خلاقی می‌گویند که کار کپی رایتینگ را انجام می‌دهد. او نباید از کار دیگر کپی رایترها تقلید کند و فقط می‌تواند از نمونه‌های موجود برای خلق ایده‌های جدید الهام بگیرد. کپی رایتر باید از تلفیق مهارت‌های نویسندگی و دانش بازاریابی و هم‌چنین کلماتی استفاده کند که می‌فروشند! بیشتر فعالیت کپی رایترها در زمینه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی می‌باشد.

کپی رایتر (Copy Writer)

کپی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  • کپی‌ها یا همان متون تبلیغاتی باید ساده باشند. کپی رایتر باید آن را طوری بنویسد که مخاطب احساس کند متن به صورت اختصاصی برای او نوشته شده است. هرچند کاملا به این موضوع واقف است که کپی ممکن است برای میلیون‌ها نفر نوشته شده باشد اما تصور اختصاصی بودن آن حس لذتبخشی برای مخاطب خواهد داشت و سبب افزایش مشتریان می‌شود. پس بهتر است کپی رایتر از کلمات “تو” و “شما” استفاده کند.
  • کپی باید یک اشاره‌ی مستقیم به دغدغه‌ی مشتری داشته باشد و راه حلی برای آن ارائه دهد.
  • بهتر است متن کپی خلاقانه باشد و ایده‌ای نو ارائه دهد. استفاده از جملات کلیشه‌ای و همیشگی که برای مخاطب تازگی ندارد اهداف کپی را محقق نمی‌کند و بازخوردی که کارفرما انتظار دارد را دریافت نخواهد کرد.
بیشتر بخوانید  چگونه تیتر جذاب بنویسیم ؟

کپی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  • کپی رایتر باید توجه داشته باشد که هنگام نوشتن کپی از خود محصول و نوع پیدایش آن فاصله بگیرد و بیشتر درباره‌ی مشتری و منفعتی که محصول برای او دارد صحبت کند.
  • برای اینکه کپی رایتر بتواند یک کپی متقاعد کننده بنویسد بهتر است خود را جای مشتری بگذارد و به این سوال پاسخ دهد: کدام ویژگی این محصول مرا برای خرید آن ترغیب می‌کند؟ استفاده از این محصول چه منفعتی برای من دارد؟ این محصول نسبت به رقبا چه برتری‌ای دارد؟ و …

چند نمونه کپی جذاب

به مثال‌های زیر توجه کنید:

کپی دو کلمه‌ای

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتر این مورد را می‌توانست به این صورت بنویسد:

“اگر بهترین مدرسین آموزشی رو می‌خوای، بیا نِگرش!”

اما برای جذاب‌تر شدن متن و جلب توجه عابرین پیاده و سواره از یک کپی دو کلمه‌ای منفی که احتمالا حس کنجکاوی خواننده را برمی‌انگیزد استفاده کرده است. با این مثال متوجه می‌شویم که برای یک کپی رایتینگ موفق، خلاقیت و سادگی و استفاده‌ی درست از رنگ‌ها بسیار مهم است. کپی رایتر با استفاده از همین کپی دو کلمه‌ای ساده ذهن کنجکاو مخاطب را قانع می‌کند که چند ثانیه‌ای را به خواندن ادامه‌ی متن استرابورد اختصاص دهد. همچنین آهنگ جمله‌ی “نیا نگرش!” به صورتی است که حداقل تا چند ساعت در ذهن خواننده ماندگار می‌شود. پس تا حدود زیادی اهداف کپی رایتینگ را محقق کرده است.

یک کپی متضاد همه!

در تصویر پایین مشاهده می‌کنید که کپی رایترِ خلاق، برخلاف همه‌ی کپی‌هایی که تا کنون شرکت‌های بیمه به کار می‌بردند و از جمله‌ی “حادثه در کمین است!” استفاده می‌کردند، از عبارت “جبران در کمین حادثه” استفاده کرده است. او با این کار علاوه بر اینکه این عبارت را در ذهن خواننده ماندگار می‌کند سعی در جلب اعتماد مشتری دارد و تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

بیشتر بخوانید  چگونه به کودکان خود نقاشی یاد دهیم؟

کپی رایتینگ چیست؟

یک نمونه کپی آهنگین

در این دسته از کپی‌های شرکت اسنپ، کپی رایتر از آهنگین بودن کلمات برای ماندگاری در ذهن خواننده استفاده کرده و همزمان به این قابلیت اشاره کرده است که می‌توان برای حمل‌ونقل و هم‌چنین سفارش آنلاین غذا فقط از یک اپلیکیشن آن هم اپلیکیشن اسنپ استفاده کرد.

آیا Copy Write و Copy Right با هم تفاوت دارند؟

به مجموعه قوانینی که برای حمایت از مالکیت معنوی آثار و جلوگیری از هرگونه سواستفاده از آثار دیگران با کپی‌برداری، توسط سازمان مالکیت فکری جهانی ارائه شده است، Copy Right می‌گوین. هدف اصلی قانون کپی رایت (Copy Right)، حفاظت از زمان، تلاش و خلاقیت خالق اثر است. به همین ترتیب، قانون کپی رایت، حق مالکیت حقوقی خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حقوقی که با وجود قانون کپی رایت برای صاحب اثر لحاظ می‌شوند عبارت‌اند از:

  • تولید مجدد اثر یا آثار مشتق شده از آن؛
  • توزیع و فروش نسخه‌های اثر؛
  • اجاره یا انتقال مالکیت به دیگران؛
  • انجام کار یا نمایش اثر به صورت عمومی.

همچنین صاحب اثر می‌تواند هر فردی که می‌خواهد را برای انجام هر یک از حقوق ذکر شده در بالا مجاز بداند.

کپی رایت copyright

با توجه به این تعریف و تعریفی که پیش‌تر برای توضیح CopyWrite ارائه دادیم درمی‌یابیم که اگرچه دو عبارت Copy Right و CopyWrite در تلفظ بسیار به هم نزدیک هستند اما از حیث معنا با هم متفاوت‌اند.

تفاوت بازاریابی محتوایی و کپی رایتینگ چیست ؟

در بازاریابی محتوایی تأکید روی تولید یک محتوای غنی و ارزشمند است حال آن که در کپی رایتینگ هدف اصلی تشویق مخاطب برای انجام یک عمل (خرید محصول یا استفاده از خدمات) است. برای یک کپی رایتینگ موفق، کپی رایتر باید با فنون بازاریابی آشنا و از دانش روز دنیا آگاه باشد. برای نوشتن هر کپی درباره‌ی موضوع آن تحقیق و بررسی لازم را انجام دهد و هم‌چنین تا حد قابل قبولی به روانشناسی مخاطب مسلط باشد.

بیشتر بخوانید  راهکارهای کسب درآمد از تولید محتوا

از کپی رایتینگ در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود؟

تقریبا در هر جایی که حرف از فروش محصولات، ارائه‌ی خدمات و جذب مشتری باشد زمینه‌ی فعالیت کپی رایترها فراهم است. برخی موارد استفاده از کپی رایتینگ عبارت است از: تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها، پوسترها و بنرها، بروشورها، مجلات و روزنامه‌ها و هم‌چنین در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های تبلیغاتی اینترنتی…

اکنون که می‌دانید کپی رایتینگ چیست ؟ و با کاربردهای آن آشنا شده‌اید چند نمونه کپی که در ذهن شما ماندگار شده‌اند و به نظر شما در جذب مشتری موفق عمل کرده‌اند را با ما به اشتراک بگذارید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
92
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست