1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. تولید محتوا
  5. معرفی ابزارهای تولید محتوا

معرفی ابزارهای تولید محتوا

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی ابزارهای تولید محتوا

معرفی ابزارهای تولید محتوا

مطالعه: 7 دقیقه

به نظر شما چه محتوایی با ارزش و جذاب است؟ چه باید بکنیم تا محتوای مؤثری تولید کنیم؟ چگونه در زمان و انرژی هنگام تولید محتوا صرفه جویی کنیم؟ این موارد با استفاده از ابزارهای تولید محتوا امکان پذیر است که در این پست به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع محتوا

برای آشنایی با ابزارهای تولید محتوا لازم است ابتدا انواع محتوا را بشناسید. انواع محتوا را به دسته‌های زیر می‌توانیم تقسیم کنیم:

  • متن: شامل پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مقاله، ایمیل، خبر و…
  • ویدیو: محتوای ویدیویی بیشترین طرفدار را در بین کاربران دارد و به پادشاه محتوا یا King Of Content معروف است. شامل ویدیوی آموزشی، تبلیغاتی و…
  • اینفوگرافیک: از اینفوگرافیک برای ارائه‌ی ساده‌ و مؤثر موضوعات و جذب سریع اطلاعات استفاده می‌شود. مانند نمودارها

یک نمونه ساده اینفوگرافیک

  • پادکست: محتوای صوتی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.
  • کتاب الکترونیک: بعضی از تولیدکنندگان محتوا، مفاهیم آموزشی خود را به صورت یک کتاب الکترونیک در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
  • وبینار: به دلیل ارتباط مستقیم مخاطب با تولیدکننده‌ی محتوا، یکی از محتواهای پرطرفدار است. وبینار را در بسترهای مختلفی می‌توان اجرا کرد از جمله قابلیت لایو (Live) در شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای تولید محتوا برای ایجاد محتوای مؤثر و جذاب

استفاده از ابزارها در هر زمینه‌ای سبب سهولت و افزایش سرعت انجام کارها می‌شود و ما ناگزیریم از ابزارها استفاده کنیم. حتی برای باز و بسته کردن یک پیچ استفاده از ابزاری مانند پیچگوشتی کار را خیلی آسان‌تر می‌کند. تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست و ابزارهای مخصوص به خود را دارد. با توجه به انواع محتوا که آن‌ها را نام بردیم ابزارهای مناسب هر نوع محتوا را به شما معرفی می‌کنیم، اما ابتدا از ابزاری می‌گوییم که تقریبا برای تولید هر نوع محتوایی کاربرد دارد: گوگل ترندز Google Trends

گوگل ترندز Google Trends

گوگل ترندز یکی از سرویس‌های گوگل است که اطلاعات زیادی درباره‌ی کلمات کلیدی به شما می‌دهد. Trends در لاتین به معنی گرایش و تمایل است. وقتی یک عبارت یا کلمه را در گوگل ترندز تایپ می‌کنید، میزان گرایش مردم نسبت به آن کلمه در مناطق مختلف جغرافیایی را به شما نشان می‌دهد. هم‌چنین کلمات و عبارات مشابه عبارتِ مورد نظر شما که بیشترین جست‌وجو را در میان مردم داشته است، نمایش می‌دهد. با این اطلاعات می‌توانید یک عنوان مناسب برای محتوای خود بیابید که کاربران بیشتر درباره‌ی آن کنجکاوند. یعنی می‌توانید درباره‌ی موضوعاتی محتوا تولید کنید که بازدید زیادی خواهند داشت.

معرفی ابزارهای تولید محتوا

نکته: Google Keyword Planner نیز یکی دیگر از ابزارهای جست‌وجوی کلمات کلیدی است.

ابزارهای تولید محتوای متنی

با توجه به این که در چه بستری تولید محتوا می‌کنید می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. مشهورترین ابزار تولید محتوای متنی نرم‌افزار Word از مجموعه‌ی Office می‌باشد. پس از نوشتن متن محتوا می‌توانید آن را به صورت فایل در اختیار کاربران قرار دهید. می‌توانید نوشته‌های خود را (داستان، آموزش و …) در قالب یک کتاب الکترونیک که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است منتشر کنید. نرم‌افزار ایندیزاین Adobe Indesign یک نرم‌افزار کاربردی برای ساخت کتاب الکترونیکی ebook می‌باشد.

معرفی ابزارهای تولید محتوا

هم‌چنین می‌توانید سایت یا وبلاگ شخصی خود را طراحی کنید و محتوایی که تولید کرده‌اید را در آن به اشتراک بگذارید. اکثر سایت‌ها و وبلاگ‌ها ابزار مناسبی برای تایپ و ویرایش متون شما دارند و دیگر نیازی نیست متن خود را در نرم‌افزار دیگری تایپ کنید و در نهایت در محیط وبلاگ کپی کنید. سایر ابزارهای تولید محتوای متنی شامل برنامه‌ی Note در تلفن‌های همراه، ایمیل، نرم‌افزار Power Point و … می‌باشد.

یکی دیگر از ابزارهای تولید محتوای متنی، سایت یا وبلاگ‌های پربازدید دیگران است. اگر به نویسندگی و تولید محتوای متنی علاقمند هستید، از طریق لینک زیر می توانید مهارت‌ها، تخصص و یا موارد جذاب را به صورت متنـی تولید و در وبلاگ لیموناد منتشر کنید و با افراد بیشتری به اشتراک بگذارید.

نویسندگی در لیموناد

ابزارهای تولید محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی را در قالب‌های مختلفی می‌توانید تولید کنید. انیمیشن، موشن گرافیک، کلیپ تبلیغاتی و … انواع محتوای ویدیویی هستند. هم‌چنین می‌توانید ویدیویی از آموزش مرحله به مرحله‌ی یک موضوع با عکس‌هایی که از هر مرحله گرفته‌اید تهیه کنید. بعد از اینکه با استفاده از موبایل یا دوربین ویدیوهای خود را ضبط کردید، برای جذاب‌تر کردن آن از برنامه‌های ویرایشگر ویدیو استفاده کنید. یکی از قوی‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو ادوبی پریمیر Adobe Premire می‌باشد که برای ساخت ویدیوهای حرفه‌ای مخصوصا ویدیوهای تبلیغاتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

معرفی ابزارهای تولید محتوا

اگر به اپلیکیشنی نیاز دارید که روی موبایل قابل استفاده باشد و نمی‌توانید وقت زیادی را به ویرایش ویدیو اختصاص دهید، حتما اپلیکیشن‌های اینشات (InShot) و کاین مستر (Kine Master) را نصب کنید و از کار با آن‌ها لذت ببرید. برای ساخت موشن گرافیک نیز می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که در این لینک معرفی کرده‌ایم استفاده کنید.

ما در لیموناد مجموعه‌ی کامل و ارزشمندی از پکیج‌های آموزشی نرم افزار پریمیر Adobe Premire برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که از طریق لینک زیر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

پکیج‌های آموزشی پریمیر Adobe Premire

نوع دیگری از محتوای ویدیویی، ویدیوهای آموزشی است. شما می‌توانید یک دوره‌ی آموزشی از موضوعاتی که در آن‌ها مهارت دارید تهیه کنید و در لیموناد به اشتراک بگذارید و به در آمد برسید. لیموناد هم اکنون با بیش از 330 مدرس همکاری می‌کند و بیش از 355000 عضو فعال دارد. از طریق لینک زیر برای ثبتنام و تدریس در لیموناد اقدام نمایید:

تدریس در لیموناد

ابزارهای ساخت اینفوگرافیک

با استفاده از اینفوگرافیک‌ها در زمان کوتاه می‌توان اطلاعات پیچیده را به روشی ساده و قابل فهم نمایش داد. معروف‌ترین نوع اینفوگرافیک‌ها نمودارها هستند که در اشکال و انواع مختلف طراحی می‌شوند. نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های متنوعی برای طراحی اینفوگرافیک در دسترس هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان Canva و ادوبی اسپارک Adobe Spark را برای موبایل و کامپیوتر نام برد. از این دو برنامه به صورت آنلاین هم می‌توانید استفاده کنید.

یکی از نرم‌افزارهای کاربردی تولید اینفوگرافیک ادوبی ایلستریتور Adobe Illustrator می‌باشد که دسترسی‌های بسیاری برای طراحی به شما می‌دهد. با استفاده از لینک زیر به آموزش اینفوگرافیک در ایلوستریتور در لیموناد دسترسی خواهید داشت.

آموزش طراحی اینفوگرافیک در ایلوستریتور

ابزارهای مناسب برای تولید محتوای صوتی و پادکست

مسلماً مهم‌ترین ابزار برای ضبط پادکست و صدا یک میکروفون با کیفیت قابل قبول است که در انواع یقه‌ای، دستی و… متناسب با بودجه‌ی شما قابل دسترسی است. اما اگر فعلا قصد ندارید بودجه‌ای برای خرید میکروفون اختصاص دهید، نگران نباشید. با استفاده از یک هدفون یا هندزفری معمولی نیز می‌توانید به تولید محتوای صوتی بپردازید. توجه داشته باشید که اگر از ابزار مناسب استفاده کنید نتیجه‌ی کار شما حرفه‌ای تر خواهد شد.

ابزارهای مناسب برای تولید محتوای صوتی و پادکست

پس از ضبط صدا می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی فایل صوتی را ویرایش کنید و با کم و زیاد کردن صداهای اضافی و حذف نویزها کیفیت فایل صوتی را به حد قابل قبولی برای انتشار برسانید. یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ویرایش صدا ادوبی اُدیشن Adobe Audition می‌باشد که هم برای ویرایش فایل‌های صوتی و هم برای میکس موسیقی قابل استفاده است.

از طریق لینک زیر در لیموناد به آموزش صفر تا صد ادوبی ادیشن Adobe Audition دسترسی داشته باشید و تمام نکات لازم برای ویرایش و بهینه سازی صوت را توسط آقای سینا حقیقی دوبلور، متخصص صدا و ادیتور فیلم بیاموزید.

آموزش ادوبی ادیشن صفر تا صد

وبینار

گفتیم یکی از محتواهای مورد علاقه‌ی کاربران وبینارها هستند. از آن‌جا که مخاطب می‌تواند با تولیدکننده‌ی محتوا ارتباط مستقیم داشته باشد و سوالات خود را بپرسد، از هرجای دنیا به او دسترسی داشته باشد و هزینه‌ی کمتری از نظر زمان و بودجه بپردازد، این نوع محتوا به سرعت در بین مردم طرفداران خود را پیدا کرد. برای برگزاری وبینارها ابزارهای گوناگونی وجود دارد؛ مانند سایت‌های برگزارکننده‌ی وبینارها که کار تبلیغات و اطلاع رسانی را نیز برای شما انجام می‌دهند؛ نرم‌افزارهای تماس ویدیویی؛ اپلیکیشن‌ها و قابلیت لایو شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام، لینکدین، و…)

وبینار

اگر با وبینار و برگذاری آن آشنایی کافی ندارید از طریق لینک زیر در لیموناد به آموزش نحوه‌ی برگذاری وبینار دسترسی خواهید داشت.

چگونه وبینار برگزار کنیم؟

عکس نوشته

یکی دیگر از انواع محتوا، عکس نوشته است که امروزه به خصوص به شکل میم (Meme) طرفداران زیادی دارد. میم‌ها از آن‌جا که معمولا بیان طنزگونه دارند مخاطبان زیادی را جذب می‌کنند. شما می‌توانید به سادگی میم‌های اختصاصی خود را بسازید و در فضای مجازی منتشر کنید. یکی از ابزارهای ساخت میم اختصاصی سایت imgflip.com است. با تایپ عبارت meme generator در گوگل وارد این سایت شوید و تصویر مورد نظر خود را از بین چندین تصویر آماده انتخاب کنید. در نهایت متن دلخواه را اضافه و منتشر کنید. اپلیکیشن‌هایی همچون GATM Meme Generator و Mematic نیز به همین منظور طراحی شده‌اند. با استفاده از اپلیکیشن اینشات و دیگر اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر هم می‌توانید متن‌های مختلفی به تصاویر اضافه کرده و به اشتراک بگذارید.

معرفی یک ابزار کاربردی برای اشتراک گذاری محتوا

گاهی تصمیم دارید یک محتوای خاص را در زمان مشخص در چند بستر متفاوت منتشر کنید اما در آن زمان ممکن است به اینترنت یا تلفن همراه و لپ‌تاپ و… دسترسی نداشته باشید. در چنین شرایطی وجود یک ابزار کاربردی که کار شما را آسان کند ضروری است! کافی است وارد پلتفرم نوین هاب شوید و تمام شبکه‌های اجتماعی خودتان را که قصد دارید در آن‌ها محتوا منتشر کنید با این پلتفرم همگام سازی کنید. در نهایت زمان انتشار را هم وارد کنید و مطمئن باشید رأس ساعت مشخص محتوا در هر جایی که انتخاب کرده باشید منتشر می‌شود. این پلتفرم برای فارسی زبانان بوده و کار با آن بسیار ساده است.

برنامه ریزی برای انتشار محتوا با “تقویم محتوا”

در ادامه‌ی مقاله‌ی “معرفی ابزارهای تولید محتوا”، به معرفی کاربردی‌ترین ابزار یعنی تقویم محتوا می‌پردازیم. تقویم محتوا ابزاری است که در آن علاوه بر زمان انتشار محتوا، نوع محتوا، بستر انتشار، مسئول گردآوری اطلاعات محتوا و تمام کارهایی که برای انتشار لازم است انجام دهید را وارد کرده و به فرآیند تولید محتوا نظم می‌بخشید. در تقویم محتوا چیست؟به تفصیل به بررسی و نحوه‌ی ساخت تقویم محتوا پرداخته‌ایم.

اگر در ابتدای مسیر تولید محتوا هستید ابزارهایی که معرفی کردیم از پرکاربردترین‌ها و ضروریات کار شما به شمار می‌روند. شما چه ابزارهای دیگری برای تولید محتوا می‌شناسید؟

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
112
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست