1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. تولید محتوا
  5. تقویم محتوا چیست ؟

تقویم محتوا چیست ؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

content-calendar

تقویم محتوا چیست ؟

مطالعه: 4 دقیقه

اگر می‌خواهید یک تولیدکنند‌ه‌ی محتوای موفق باشید، تقویم محتوا ابزار قدرتمندی است که در این راه شما را یاری می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که تقویم محتوا چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟ و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

تقویم محتوا برنامه‌ای است که بر اساس آن محتوای خود را تولید و منتشر می‌کنید. می‌توانید ایده‌های تولید محتوای خود را در آن یادداشت و سازماندهی کنید. درحقیقت تقویم محتوا یک جدول برنامه‌ریزی روزانه برای نظم بخشیدن به استراتژی تولید محتواست که به گروه تولید محتوا این امکان را می‌دهد که طبق زمانبندی تقویم برنامه‌ریزی کنند.

مزایای استفاده از تقویم محتوا چیست ؟

  • داشتن محتوای آماده‌ی انتشار
    اگر یک تقویم محتوا داشته باشید و خود را ملزم به انجام امور بر اساس آن بکنید، همیشه محتوای آماده برای انتشار دارید و از استرس و سردرگمی برای پیدا کردن موضوع محتوا دور خواهید بود.
  • عدم انتشار محتوا در زمان نادرست
    از آن‌جا که در تقویم محتوایی زمان دقیق انتشار محتوا را مشخص کرده‌اید، دیگر آن را اشتباهی و در زمان نادرست منتشر نخواهید کرد. به عنوان مثال اگر محتوایتان را برای یک مناسبت و روز خاص آماده کرده‌اید، با داشتن تقویم محتوا آن را به موقع منتشر می‌کنید و دیگر زمان انتشار را فراموش نمی‌کنید.
    همچنین به دلیل اینکه بر اساس برنامه‌ریزی های تقویم محتوای خود فعالیت می‌کنید، به صورت منظم و طبق برنامه پیش می‌روید و برای مثال همیشه یک روز در میان محتوا منتشر می‌کنید.
  • جلب توجه گوگل و شبکه‌های اجتماعی
    انتشار محتوا به صورت منسجم و منظم توجه گوگل یا شبکه‌های اجتماعی دیگر را جلب می‌کند و رتبه‌ی شما را در میان صفحات جست و جو ارتقا می‌دهد. در نتیجه مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید.
  • مشتاق کردن مخاطب برای انتشار محتوای جدید
    زمانی که نوجوان بودم اشتراک مجله‌ی سروش نوجوان را خریداری کردم. هنوز هم اشتیاقی که هر ماه برای دریافت و مطالعه‌ی شماره‌ی جدید را داشتم به یاد می‌آورم. انتشار محتوای شما به صورت منظم و طبق برنامه، همچین اشتیاقی را برای مخاطب در فضای آنلاین ایجاد می‌کند.
بیشتر بخوانید  بلاگینگ چیست؟ پنج گام برای بلاگر حرفه ای شدن

  • جلوگیری از انتشار محتوای تکراری
    با داشتن یک تقویم محتوا شما به یاد می‌سپارید که محتوایی با موضوعی خاص را قبلا منتشر کرده‌اید. انتشار محتوای تکراری به معنی ایجاد صفحات داپلیکیت است و برای صفحه‌ی شما یک خطر محسوب می‌شود که باعث از دست رفتن مخاطب و همچنین افت رَنک شما خواهد شد.
  • ایده‌ی جدید برای تولید محتوا
    با یک نگاه کلی به تقویم محتوایتان و روند پیشروی تولید محتوا، ممکن است موضوعات جدیدی برای انتشار به ذهنتان خطور کند، سریعاً آن را یادداشت کنید!
  • هماهنگی بین اعضای گروه
    اگر به صورت گروهی برای تولید محتوا فعالیت می‌کنید، تقویم محتوا ابزاری است که با آن می‌توانید نقش هر فرد را مشخص کنید و میان تیمتان هماهنگی ایجاد کنید.
  • ارزیابی عملکرد
    آخرین و مهمترین مزیت تقویم محتوا این است که با آن می‌توانید به خوبی بر انجام کارها نظارت کنید. تقویم محتوا یک ابزار فوق‌العاده‌ است برای بررسی نحوه‌ی عملکرد اعضای تیم، بررسی بازخورد محتوایی که تولید کرده‌اید و این که ببینید آیا فرآیند تولید محتوا طبق برنامه و زمانبندی شما پیش رفته است یا خیر.

قسمت‌های تشکیل دهنده‌ی تقویم محتوا

اکنون که می‌دانیم تقویم محتوا چیست و چه کاربردهایی دارد، بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم. اینکه تقویم محتوای شما شامل چه بخش‌هایی باشد بستگی به سلیقه‌ی شخصی شما، نوع فعالیتتان و بستری که در آن تولید محتوا میکنید، دارد. در زیر، بخش‌های مهم و کاربردی یک تقویم محتوا را به شما معرفی می‌کنیم و شما با توجه به نحوه‌ی فعالیتتان می‌توانید بخش هایی را حذف یا به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که بعضی بخش‌ها مانند موضوع محتوا و تاریخ انتشار اساس یک تقویم محتوایی هستند و نباید حذف شوند.

بیشتر بخوانید  کپی رایتینگ چیست؟

موضوع محتوا

هر چیزی که در مغز شماست و می‌خواهید به دیگران انتقال دهید، محتوا است. موضوعات کلی محتواهایی که می‌خواهید دریک بازه‌ی زمانی مشخص (هفتگی، ماهانه، سالانه و…) منتشر کنید اولین بخش تقویم شماست. با استفاده از رنگ‌ها نیز می‌توانید انتشار موضوعات را اولویت‌بندی کنید.

نوع محتوا (محتوای متنی، صوتی، ویدیویی…)

مشخص کنید که میخواهید محتوایتان در چه قالبی منتشر شود. راه‌های زیادی برای انتشار محتوا وجود دارد مانند: متن، صوت، تصویر، ویدیو، نمودار، اینفوگرافیک یا عکس‌نوشته، کتاب الکترونیک و…

تاریخ انتشار

زمان دقیق انتشار محتوا را با ذکر روز و ساعت مشخص کنید. در نهایت با بررسی بازخوردها ساعت و روزهایی که بیشترین بازخورد را از مخاطب می‌گیرید مشخص می‌شود که این برای انتشار محتواهای بعدی به شما کمک می‌کند.

بستر انتشار (وبلاگ، سایت، اینستاگرام…)

در تقویم محتوایی خود پلتفرمی که برای انتشار محتوا انتخاب کرده‌اید را مشخص کنید. توجه کنید که متناسب با نوع محتوایتان پلتفرم را انتخاب کنید. برای مثال بهترین پلتفرم برای انتشار عکس اینستاگرام است.

مسئولیت اعضای تیم

ممکن است به صورت فردی تولید محتوا کنید، اما اگر گروهی این کار را انجام می‌دهید با مشخص کردن مسئولیت هریک از اعضا، هم به کارها نظم می‌بخشید هم اعضا را از سردرگمی برای انجام امور دور می‌کنید. برای این کار لازم است که هرفرد را به خوبی بشناسید و از توانایی‌های او آگاه باشید.

هشتگ‌ها و کلمات کلیدی

با استفاده از ابزارهای مختلف (Google Trends,Alexa…)، کلمات کلیدی و هشتگ‌های پربازدید را بیابید و در تقویم خود ذکر کنید. این کار به اعضای تیم کمک می‌کند که بدانند شما دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و بر اساس آن اطلاعات جمع‌آوری کنند. همچنین به بیشتر دیده شدن صفحه‌ی شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید  چگونه رپورتاژ بنویسیم ؟

هدف از تولید آن محتوا و راه‌های رسیدن به آن

در تقویم محتوایتان ذکر کنید که هدف شما از ایجاد هر محتوا چیست. آیا هدف افزایش فروش است یا افزایش مخاطب؟ یا می‌خواهید گوگل رتبه‌ی شما را در صفحات جست و جو ارتقا دهد. همچنین راه‌های رسیدن به هر هدف را یادداشت کنید، برای مثال برای افزایش فروش یک محصول باید تصاویر واقعی و با کیفیتی از آن را منتشر کنید.

ارزیابی عملکرد

ارزیابی فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید یا بررسی بازخوردی که از انتشار محتوا گرفته‌اید در انتشار محتواهای بعدی بسیار مفید است و عملکرد شما و گروه را بهبود می‌بخشد. اگر بازخورد خوبی نگرفته‌اید با بررسی دلایل و رفع آن‌ها می‌توانید از تکرار اشتباهات و استفاده‌ی بیهوده‌ی منابع جلوگیری کنید.

در زیر، نمونه‌ای از یک تقویم محتوای ساده را مشاهده می‌کنید.

sample-contant-calendarنمونه اکسل تقویم محتوایی

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
279
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست