1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. مدیریت
  5. هفت گام موثر برای مدیریت زمان

هفت گام موثر برای مدیریت زمان

نویسنده:

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هفت گام موثر برای مدیریت زمان

هفت گام موثر برای مدیریت زمان

نویسنده:

مطالعه: 5 دقیقه

هفت گام موثر برای مدیریت زمان

مدیریت زمان و توانایی استفاده مناسب از ساعات شبانه روز، مهارت موثری است که شما برای تعیین کیفیت زندگی تان به آن نیازمندید، تحقیقات نشان می دهد که علت اصلی ناتوانی افراد در مدیریت زمان نا آشنایی آن ها با برنامه ریزی نیست بلکه بیشتر مردم در مدیریت خویشتن دچار مشکل می شوند، در مقاله زیر به هفت گامی اشاره خواهیم کرد که با عمل به آن ها خواهید توانست قدرتمندانه پایه های محکم یک زندگی منظم و با برنامه را بسازید:

  1. واقعیات را ببینید و مسئولیت را به عهده بگیرید.
    بسیاری از افراد به جای پذیرش مسئولیت و تلاش برای مدیریت شرایط و رفع نواقص، اقدام به انکار اشتباهات شان می کنند مثلاً تأخیر کردن در قرار های کاری و شخصی را که عمدتاً ناشی از ناتوانی در مدیریت صحیح زمان است امری زشت و ناپسند نمی شمارند، برای رفع این مشکل باید از دو تله زیر فرار کنید:

    1. مشکل را انکار نکنید: تأخیر دیگران را دلیلی برای تأخیر کردن خود قرار ندهید، شما شخصیت و برند خود را دارید، شاید برند دیگران برایشان اهمیتی نداشته باشد، گاهی اوقات نیز برای انکار این مشکل، دیگرانی را که از ناتوانی شما در مدیریت زمان هایتان دلخورند، سخت گیر خطاب می کنید اما فراموش نکنید که تأخیر شما مثلا در یک قرار کاری، در واقع قرضی است که از زمان طرف مقابل تان گرفته اید و هیچ گاه قادر به پس دادن آن نخواهید بود.
    2. سرزنش های بی تأثیر را کنار بگذارید: اگر گمان می کنید که پس از هربار دیر کردن می توانید فرزندان یا خواب ماندنتان را مسببان اصلی دیر کردن و تأخیرتان نمایش دهید، سخت در اشتباهید، زیرا شما هر روز با چنین مقوله هایی در ارتباط هستید پس باید بعد از محاسبه و در نظر گرفتن چنین عواملی آن ها را از بین ببرید مثلاً شما نمی توانید هر روز صبح به دلیل ترافیک، دیرهنگام به کلاس دانشگاه یا محل کار برسید زیرا شما می دانید که با ترافیک مواجه خواهید شد پس باید زودترحرکت کنید، اتفاقات غیر مترقبه نیز به ندرت پیش می آیند که البته شاید بتوانند دلایل موجه تری برای تأخیر باشند، اما ترافیک و خرابی همیشگی زنگ ساعت تان و مشغله فرزندان دلایلی تکراری و غیر قابل پذیرشی هستند.
  2. سندروم خوشبینی زمانی را کنار بگذارید.
    شما نخواهید توانست در مدت زمان هفت دقیقه هم دوش بگیرید هم لباس هایتان را اتو کنید و هم کفش هایتان را واکس بزنید، اگر آخرین باری که به محل کار یا دانشگاه رفتید صرفاً پانزده دقیقا زمان برده است، احتمالاً این بار زمان بیشتری لازم باشد، ممکن است مکان پارک مناسبی پیدا نکنید یا ترافیک بیشتری را تجربه کنید، فراموش نکنید همواره یک مثبت گرای درونی به شما پیام می دهد که اگر کمی عجله کنید خواهید توانست در زمان دو دقیقه، کار بیست دقیقه ای تان را انجام دهید، شما متأسفانه این فشار را در حالی تجربه می کنید که شاید ساعت های پیش از این را به امید همین دو دقیقه تلف کرده اید.
  3. مهم و غیر فوری زندگی کنید.
    در اصول مدیریت زمان، موفق ترین افراد کسانی هستند که در خانه شماره چهارِ جدول زیر زندگی می کنند، آنها در اکثر زمان های زندگی خود در حال انجام کارهای با اهمیت و اولویت دار، پیش از دیر شدن و فوری شدن آن ها هستند.

    هفت گام موثر برای مدیریت زمان

    هفت گام موثر برای مدیریت زمان

  4. با نابود کننده ای به نام “باشه فردا” خداحافظی کنید.
    شما باید تمام کار های مهم و غیر فوری تان را فوراً انجام دهید، فردا و گذر زمان هیچ سختی را آسان نخواهد کرد، اگر کارهای سخت و مهم تان را همین لحظه و دقیقاً همین الان انجام نمی دهید، امیدی به موفقیت نداشته باشید. اگر می خواهید بدرخشید و به ستاره زندگی خودتان تبدیل شوید، وظایف و کارهایتان را در همین لحظه انجام دهید، فقط همین لحظه!
  5. متمرکز باشید.
    بسیاری از افراد زمان را به دلیل عدم تمرکز از دست می دهند، افرادی که پس از ساعت ها فقط یک صفحه از یک کتاب ساده را مطالعه کرده اند در واقع تمرکزی در حین مطالعه ندارند، ممکن است گاهی همه ما در حال مطالعه به سَرَک کشیدن به گوشی های مان فکر کنیم اما فقط موفق ها به این وسوسه بی توجهی می کنند، طوری مطالعه کنید که گویا دارید مطالب را برای گروهی از دانشجویان آن حوزه توضیح می دهید، شما در این حالت کلاس درس را رها نمی کنید و به سراغ گوشی نمی روید یا مثلاً اگر در حال رفتن به قرار مهم کاریتان هستید، صرفاً به آن فکر کنید، برای افزایش تمرکز پیشنهاد می کنم، تمرین شنیدن را انجام دهید، در گفتگو ها شنونده بهتری باشید، با دقت به چشمان طرف مقابل نگاه کرده و صحبت های وی را به شکل مثبتی در ذهن تان تحلیل کنید.
  6. اول کار بعد انگیزه!
    برخی گمان می کنند که لازم است ابتدا عاشقانه و با تمام وجود کاری را دوست داشته باشند و سپس با انرژی تمام و بدون نقص آن را انجام دهند، این تصور کاملاً نادرست است، شما کافی است درابتدا انگیزه های کافی و علاقه نسبی، نسبت به انجام کاری داشته باشید و با اعتماد به نفس مثبت یعنی اعتقاد کامل به این نکته که “من می دانم و می توانم و خواهان بیشتر دانستن و بیشتر توانستن هستم” نسبت به انجام کارها در زمان معین و مشخص اقدام کنید، فراموش نکنید که به همان نسبتی که پیش می روید موفق تر خواهید شد کافی است مطمئن و متمرکز به سمت اهداف و ارزش هایی که به درستی انتخاب کرده اید حرکت کنید، البته پیش از آن لازم است ارزش ها و اهداف زندگی تان را مشخص کرده باشید که در مقالات بعدی لیموناد درباره چگونگی آن صحبت خواهیم کرد.
  7. اراده تان را تقویت کنید.
    اگر می خواهید در انجام گام های بالا موفق شوید راهی جز افزایش اراده ندارید، البته تأخیر کردن و نداشتن توانایی در مدیریت زمان همواره به معنای بی ارادگی شما نیست اما اگر تمام مراحل بالا را می شناسید، اکنون زمان استفاده از نیروی اراده برای پیمودن شش گام قبلی است، اراده خود را با دو روش زیر قوی تر کنید:

    1. برای یک ماه هر روز کارها را به شیوه کمی متفاوت تر و سخت تر انجام دهید، مثلا اگر هر روز دو فنجان قهوه می خورید، آن را به یک فنجان کاهش دهید یا اگر در زمان بیست دقیقه حمام می کردید این کار را در ده دقیقه انجام دهید، یا می توانید شستن روزانه یک وعده از ظروف کثیف غذا را در منزل به عهده بگیرید، اگر اهل ورزش و پیاده روی هستید، امروز یک کیلومتر بیشتر بدوید.
    2. درنگ نکنید، در هنگام خروج از رختخواب بلافاصه با تکرار جمله من سه ثانیه دیگر روی تخت نخواهم بود از جا بپرید، کارها را با تکرار چنین جملاتی بدون معطلی انجام دهید.
بیشتر بخوانید  اولیت بندی کارها با ماتریس اهمیت و فوریت | ماتریس آیزنهاور

در نهایت آن که مدیریت زمان و تلاش برای انجام کارها در زمان مناسب، فرآیند زمان بری است که باید نسبت به پایه گذاری آن در زندگی اصرار کنید، اتفاقی که کیفیت زندگی شما را به طرز چشمگیری بهبود خواهد بخشید و زندگی شما را متحول خواهد کرد، اگر مایل به مطالعه بیشتر در این حوزه هستید کتاب “بد قول ها به به بهشت نمی روند اثر دینا دلونزر را با ترجمه ی خانم مریم کاویانی” به شما پیشنهاد می کنیم  ضمناً مایل به شنیدن تجارب شما در حوزه مدیریت زمان در قسمت نظرات هستیم.

لیمونادی و خوش وقت باشید!

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست