1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. آکادمیک
  4. توسعه آموزش
  5. یادگیری مادام العمر | Life Long Learning

یادگیری مادام العمر | Life Long Learning

زمان مطالعه: 5 دقیقه

Long-Life Learning یادگیری مادام العمر

یادگیری مادام العمر | Life Long Learning

مطالعه: 5 دقیقه

سعی کنید در زندگی هرگز این عبارت دارای سه L را فراموش نکنید: Life Longe Learning. انسان‌ها به صورت ذاتی نسبت به کاوش، یادگیری و رشد احساس نیاز و انگیزه‌ی درونی دارند. یادگیری مادام العمر راهی برای ارضای این حس نیاز، بهبود کیفیت زندگی و افزایش احساس ارزشمندی است.

یادگیری مادام العمر یعنی چه؟

Life Long Learning یا یادگیری مادام العمر، در واقع نوعی از یادگیری داوطلبانه با هدف نیل به رضایت شخصی (خواه برای دستیابی به علاقه و اشتیاق شخصی و خواه برای جاه‌ طلبی‌های حرفه‌ای در محیط کار) می‌باشد. این یادگیری ممکن است آموزش‌های رسمی (تحصیل در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی) یا غیر رسمی را به دنبال داشته باشد.

Life Long Learning نشان می‌دهد که همه‌ی چیزی که در زندگی آموخته‌ایم وابسته به کلاس درس نبوده است. به عنوان مثال ما صحبت کردن یا راندن دوچرخه در زمان کودکی و یا طرز پخت یک غذای جدید یا استفاده از تلفن همراه هوشمند در زمان بزرگسالی را در مدرسه یاد نگرفته‌ایم. این موارد و موارد بسیارِ دیگری را از طریق حضور در اجتماع، آزمون و خطا، مطالعه و ابتکار می‌آموزیم.

تحقق پیشرفت شخصی، ارضای حس کنجکاوی و دستیابی به اهداف، انگیزه‌هایی هستند که در طول زندگی ما را به سمت یادگیری چیزهای جدید سوق می‌دهند. به این ترتیب ما به صورت مادام العمر مشغول یادگیری هستیم!

چند مثال برای یادگیری مادام العمر

اگر فکر می‌کنید که شما در حال حاضر مشغول یادگیری چیزی نیستید، با بررسی موارد زیر شاید تغییر عقیده دهید. همچنین ممکن است با بررسی آن‌ها تصمیم بگیرید یادگیری یک مهارت جدید را شروع کنید.

  • یادگیری یک مهارت جدید (آشپزی، برنامه‌نویسی، سخنرانی)
  • یادگیری به صورت خودآموز (یادگیری یک زبان جدید، تحقیق درباره‌ی موضوع مورد علاقه)
  • یک ورزش یا فعالیت جدید (ورزش‌های رزمی، اسکی)
  • استفاده از یک فناوری جدید (دستگاه‌های هوشمند، نرم‌افزارهای جدید)
  • کسب دانش یا فرا گرفتن یک هنر جدید (نقاشی، خیاطی، از طریق آموزش الکترونیک یا حضوری)
بیشتر بخوانید  آموزش زبان، حضوری یا آنلاین؟ + معرفی روش یادگیری هیبریدی زبان

با لینک زیر در رسانه‌ی آموزشی لیموناد به حدود 2000 ویدیوی آموزشی کاربردی در زمینه‌های مختلف طراحی، برنامه نویسی، شبکه، نرم‌افزار و… دسترسی خواهید داشت که می‌توانند بخشی از مسیر یادگیری مادام العمر شما باشند.

رسانه آموزشی لیموناد

کاربرد و اهمیت Life Long Learning در زندگی

همان‌طور که می‌دانید در تمام دنیا تکنولوژی با سرعتی باور نکردنی رو به جلو در حرکت است. ما برای ادامه‌ی زندگی در این محیط باید سعی کنیم از این پیشرفت عقب نمانیم و لازمه‌ی آن این است که مدام دانش خودمان را با علم روز دنیا هماهنگ کنیم.

20 سال بعد را در ذهن خود مجسم کنید. در دنیا تقریبا هیچ شغل ثابتی وجود ندارد و وظایف (tasks) ما هر روز توسط یک سیستم هوش مصنوعی که در واقع رئیس ماست به ما محول می‌شود. هر پروژه در طول یک روز به پایان می‌رسد؛ چون با وجود هوش مصنوعی و ثبت فعالیت‌ها، لازم نیست یک پروژه را فقط یک نفر به طور کامل انجام دهد. هوش مصنوعی تکه‌های مختلف پروژه را که توسط افراد مختلف در مکان‌های مختلف دنیا انجام شده است جمع‌آوری و یکپارچه سازی می‌کند . در حقیقت یک اَبَر پروژه به کمک هزاران نفر در سراسر کره زمین تکمیل می‌شود. این یعنی همه‌ی ما نیاز داریم مهارت‌های مختلفی را مطابق علم روز بیاموزیم و به نیرویی کارآمد برای دنیای مدرن تبدیل شویم.

یادگیری مادام العمر

با مثال‌هایی که در ادامه آورده‌ایم به اهمیت مفهوم “ز گهواره تا گور دانش بجوی” پی می‌بریم:

  1. یادگیری استفاده از فناوری‌های جدید
    یک مثال ساده از کاربردهای یادگیری مادام العمر در زندگی، موضوعی است که احتمالا همه‌ی ما این روزها با آن روبرو شده‌ایم. افراد سالخورده و سالمندی که توانایی کار با سیستم‌های کامپیوتری یا تلفن‌های هوشمند را ندارند و برای انجام ساده‌ترین امور الکترونیکی به کمک دیگران نیاز دارند. این افراد اگر استفاده از فناوری‌های جدید را یاد بگیرند از کمک دیگران بی نیاز خواهند شد.
  2. یادگیری فعالیت در بازارهای مالی
    یکی از موضوعات مهمی که حتما باید با آن آشنا شوید بحث ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی است. شما برای اینکه با تمام دنیا همگام باشید و از طرفی ارزش پول و دارایی خود را حفظ کنید باید فعالیت در این بازارها را یاد بگیرید.
بیشتر بخوانید  آموزش زبان، حضوری یا آنلاین؟ + معرفی روش یادگیری هیبریدی زبان

مزایای Life Long Learning

گنجاندن یادگیری مادام العمر در زندگی مزایای بلندمدت بسیاری به همراه دارد. از جمله:

شناخت علایق و اهداف شخصی

هرگز نمی‌دانید که اگر روی علایق خود تمرکز کنید، شما را به کجا می‌رسانند. به چیزی که به آن علاقه دارید و آینده‌ای که برای خود متصور هستید، فکر کنید. به عنوان مثال اگر پیشرفت شغلی علاقه‌ی شماست یکی از راه‌های مطمئن دستیابی به آن، استفاده از روش‌های یادگیری مادام العمر است.

افزایش انگیزه برای ادامه‌‌ی زندگی

گاهی ممکن است به دلیل اجبار، در میان عادات مختلف زندگی روزمره گم شویم و انگیزه‌ای برای انجام آن‌ها نداشته باشیم. مانند رفتن به سر کار یا رسیدگی به امور و نظافت منزل. پیدا کردن محرکی که ما را سر ذوق بیاورد، دوباره ما را پشت فرمان قرار می‌دهد و بادآوری می‌کند که در زندگی واقعا می‌توانیم کارهایی را انجام دهیم که به آن‌ها علاقه داریم. Life Long Learning حتی ممکن است باعث شود که دوباره به شغل خود علاقمند شوید!

تأثیر در افزایش سلامت

تحقیقات نشان داده است که مطالعه هر چند در مدت کوتاه، به کاهش استرس کمک می‌کند. همچنین ارتباط مستقیمی میان میزان مطالعه و طول عمر وجود دارد. محققان دریافته‌اند یادگیری موضوعات جدید، به خصوص موضوعات پیچیده در سنین بالاتر، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 تأثیر یادگیری مادام العمر در افزایش سلامت

بهبود مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای

همزمان با یادگیری مهارت‌های جدید، به صورت ناخودآگاه در حال یادگیری یا تقویت مهارت‌های دیگری هستیم که در زندگی شخصی و حرفه‌ای کاربرد بسیاری دارند. این امر به این دلیل است که برای یادگیری مهارت‌های جدید، نیاز به استفاده از مهارت‌های دیگری (مانند مهارت‌های فردی، خلاقیت، حل مسئله، تفکر انتقادی، رهبری، سازگاری و…) داریم. به عنوان مثال خیاطی به مهارت حل مسئله و نقاشی به خلاقیت نیاز دارد.

بیشتر بخوانید  آموزش زبان، حضوری یا آنلاین؟ + معرفی روش یادگیری هیبریدی زبان

افزایش اعتماد به نفس

دانش، مهارت و تسلط بیشتر در هر موضوعی، سبب افزایش اعتماد به نفس در زندگی شخصی و حرفه‌ای می‌شود.

  • در زندگی شخصی: اعتماد به نفس ناشی از رضایت به دلیل تلاش و صرف زمان برای یادگیری و توسعه فردی می‌باشد. همچنین سبب احساس موفقیت نیز می‌شود.
  • در زندگی حرفه‌ای: اعتماد به نفس ناشی از احساس اعتمادی است که به دانش خود و توانایی در به کارگیری آموخته‌ها وجود دارد.

یادگیری مادام العمر سازمانی

کارفرمایان می‌دانند که مدارک تحصیلی رسمی و دانشگاهی تنها راه شناسایی و توسعه‌ی استعدادها نیست. آن‌ها به دنبال افرادی هستند که پیگیر یادگیری و توسعه فردی هستند و این خصیصه یکی از ویژگی‌های مطلوب هر کارمندی به شمار می‌رود.

به لطف سرعت پیشرفت علم اقتصاد، سازمان‌ها Life Long Learning را به عنوان مؤلفه‌ی اصلی در ترقی کارکنان می‌بینند و معتقدند برای این که سازمان بتواند در فضای رقابتی باقی بماند، باید انعطاف پذیر بوده و با این فضای رو به رشد سازگار باشد. لازمه‌ی دستیابی به این امر به مهارت و دانش نیروی کار و توسعه‌ی فردی آن‌ها بستگی دارد.

نشان دادن علاقه به تغییر و تحولات حیطه‌ی کاریتان به عنوان یک کارمند، علاوه بر اینکه باعث می‌شود یک کارمند حرفه‌ای و بروز به نظر برسید، اثبات می‌کند که برای انجام آن کار به اندازه‌ی کافی مورد اعتماد هستید.

یادگیری مادام العمر سازمانی

گاهی سازمان‌ها برای ارتقای سطح دانش کارمندان خود و با هدف سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی سازمان، اقدام به برگزاری آموزش‌های مرتبط با فعالیت سازمان می‌کنند. این نوع از یادگیری در واقع یادگیری مداوم یا Continuous Learning است که تفاوت‌های اندکی با یادگیری مادام العمر دارد. در پست بعد به توضیح Continuous Learning می‌پردازیم.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
482
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست