1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. هنر
  4. نقاشی
  5. انواع سبک نقاشی

انواع سبک نقاشی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع سبک نقاشی

انواع سبک نقاشی

مطالعه: 5 دقیقه

به تصاویر زیر نگاه کنید. این تصاویر از نقاشی‌هایی که نقاشان معروف جهان ترسیم کرده‌اند تهیه شده‌است. با دقت در این تصاویر متوجه می‌شوید که هرکدام به شکلی متفاوت کشیده‌شده‌اند و ترسیم اشکال و انسان و اشیا در هرکدام از سبک خاصی پیروی می‌کند. در ادامه به بیان سبک هر تصویر و معرفی 6 مورد از انواع سبک نقاشی می‌پردازیم.

انواع سبک نقاشی

انواع سبک نقاشی

معرفی معروف‌ترین انواع سبک نقاشی

در جهان سبک‌های متعدد و متفاوتی برای نقاشی وجود دارد و علاوه بر آن اکثر کشورها نیز سبک‌های مخصوص به خود را دارند. تفاوت این سبک‌ها به خصوص در سرزمین‌های شرقی مانند چین، ایران و هند و… به چشم می‌خورد. در این مقاله به معرفی معروف‌ترین سبک‌های نقاشی در جهان می‌پردازیم که لازم است هرکسی با آن‌ها آشنا باشد.

سبک نقاشی کوبیسم

از انواع سبک نقاشی می‌توان به سبک کوبیسم اشاره کرد. کوبیسم که بیشتر با آثار معروف‌ترین هنرمند در این زمینه یعنی پابلو پیکاسو شناخته می‌شود، به معنی حجم‌گرایی است. پاول سزان که او را ابداع کننده‌ی سبک کوبیسم می‌دانند معتقد بود که باید همه‌ی مشهودات را با حجم‌های منظم هندسی مانند کره، مکعب، استوانه و مخروط به تصویر کشید. در این سبک هنرمندان می‌توانند از تمام زوایا سوژه را بررسی کنند و علاوه بر ترسیم وجه روبروی خود، تصویر پشت و پهلوی سوژه را نیز رسم کنند. کوبیست‌ها اعتقاد دارند که بعد از مشاهده‌ی سوژه از تمام زوایا، باید پوسته‌ی ظاهر را نیز بشکافند و به درون سوژه بنگرند تا تصویر دقیق‌تری از آن رسم کنند.

سبک نقاشی کوبیسمنقاشی گریه‌ی زن به سبک کوبیسم اثر پابلو پیکاسو

بیشتر بخوانید  اصول رنگ آمیزی نقاشی با مداد رنگی برای کودکان

سبک نقاشی رئالیسم

در سبک رئالیسم مبنای نقاشی بر حقیقت و صداقت است. یعنی نقاشان در این سبک سوژه را بدون دستکاری و با تمام ویژگی‌های آن به تصویر می‌کشند. هنرمندان برای نمایش عمق تصویر از اصول دقیق طراحی و سایه روشن و نیز پرسپکتیو بهره می‌گیرند و به نمایش افراد معمولی حین انجام فعالیت‌های روزانه می‌پردازند. “گوستاو کوربه” نقاش فرانسوی و معروف‌ترین هنرمند سبک رئال در این‌باره می‌گوید: “هدفم این بوده است که بتوانم رسوم، اندیشه‌ها و ظواهر را آن‌چنان که به چشم می‌بینم شبیه‌سازی کنم”.

گوستاو کوربه: من اصلا نمی‌توانم فرشته‌ای را بکشم که هرگز ندیده‌ام. فرشته را نشانم دهید تا بتوانم تابلویی از پیکرش بکشم.

سبک نقاشی رئالیسمنقاشی الک کنندگان گندم به سبک رئالیسم اثر گوستاو کوربه

سبک نقاشی امپرسیونیسم

یکی از پرطرفدارترین انواع سبک نقاشی، امپرسیونیسم است. هنرمندان سبک امپرسیونیسم به نمایش برداشت مستقیم خود از مناظری می‌پردازند که به صورت زودگذر مشاهده کرده‌اند. در این سبک نقاشان تمام جزئیات را به تصویر نمی‌کشند و به ثبت تاثیرگذار و احساسی یک منظره می‌پردازند. برای القای دقیق حس تصویر هم از ضربات شکسته و کوتاه قلم و نیز رنگ‌های خالص و ترکیب‌نشده استفاده می‌کنند. در نقاشی به سبک امپرسیونیسم هنرمندان پرسپکتیو و اصول دقیق مکتب طراحی و ترکیب‌بندی را رعایت نمی‌کنند. رنگ‌های تاریک و سیاه از پالت‌های امپرسیونیست‌ها حذف شده‌است و به ندرت از آن استفاده می‌کنند؛ در عوض تاکید زیادی روی نمایش بازی نور روی اشیا دارند و برای ایجاد سایه‌ها از ترکیب رنگ شیء با رنگ مکمل آن استفاده می‌کنند.

سبک نقاشی امپرسیونیسمنقاشی قایقرانی در سن اثر پییر اگوست رنوآر به سبک امپرسیونیم

سبک نقاشی اکسپرسیونیسم

یکی دیگر از انواع سبک نقاشی، سبک نقاشی اکسپرسیونیسم است. اکسپرسیونیسم برای انتقال احساسات درونی بشر و نمایش هیجاناتی مثل ترس، اضطراب، عشق و نفرت پدید آمد. هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم سعی در القای دقیق هیجانات خود در تصاویر دارند و به این منظور از رنگ‌های تند، خطوط بدون ظرافت، اشکال کج و معوج و اغراق‌آمیز و هم‌چنین برای نمایش اجسام و پدیده‌ها از اشکال ابرگونه و منحنی‌های غیرطبیعی استفاده می‌کنند. ضربات مکرر و هیجان‌زده‌ی قلم و حذف عناصر آرامش‌بخش و چشم‌نواز نیز راه دیگری برای القای اوج احساسات و هیجانات به تصاویر بود. در دهه‌ی اول سده‌ی بیستم هنرمندان با استفاده از این سبک به ابراز مخالفت با حکومت‌های ظالم و ستمگرانه و مقررات غیرانسانی کارخانه‌ها می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید  سبک هایپررئال در نقاشی چیست ؟

اکسپرسیونیسمنقاشی معروف جیغ اثر ادوارد مونک به سبک اکسپرسیونیسم

سبک نقاشی سوررئالیسم

در نقاشی به سبک سوررئالیسم یا فرا واقع‌گرایی اشیا در جایی قرار می‌گیرند که در واقعیت نمی‌توانند. معمولا در این سبک هنرمندان دست به خلق صحنه‌های عجیب و غریب می‌زنند و پا را فراتر از مرزهای واقعیات و خرد می‌گذارند. ذهن آزاد و خلاقی که به ماورای واقعیت گرایش دارد و برای خلق تصاویر از رویاهای ناآگاهانه و افکار ناخودآگاه بهره می‌گیرد در این سبک جایگاه وبژه‌ای دارد. هدف سبک سوررئالیسم آزاد کردن اندیشه‌ها، زبان‌ها و تجربیات انسانی است.

سوررئالیسمنقاشی کارناوال هارلکین اثر خوان میرو به سبک سوررئالیسم

سبک نقاشی مدرنیسم

مدرنیسم یا نوگرایی به معنی گرایش فکری به پدیده‌های فرهنگی جدید و کنار گذاشتن سنت‌ها یکی دیگر از انواع سبک نقاشی است. به عنوان مثال مدرنیست‌ها در ابتدای پیدایش این سبک، یک تکه روزنامه را روی بوم و در بین نقاشی خود می‌چسباندند و یک اثر جدید خلق می‌کردند که تا پیش از آن مرسوم نبود. گفته می‌شود هنر مدرن را به آثار هنرمندان در سال‌های  1870 تا 1970 نسبت می‌دهند و پس از آن هنر معاصر پدید آمد.

مدرنیسمورود مسیح به بروکسل اثر جیمز اِنسور به سبک مدرنیسم

نقاشی دیجیتال، یکی دیگر از انواع سبک نقاشی

یکی از سبک‌های نقاشی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است، نقاشی دیجیتال است. برای آشنایی بیشتر با این سبک و ابزارهای آن از طریق لینک زیر در لیموناد اقدام کنید:

معرفی ابزارهای نقاشی دیجیتال

در لیموناد هم‌چنین آموزش ویدیویی نقاشی دیجیتال به صورت جامع را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که از طریق لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت:

بیشتر بخوانید  سبک هایپررئال در نقاشی چیست ؟

دوره جامع آموزش نقاشی دیجیتال با Bobby Chiu

آموزش نقاشی به کودکان برای آشنایی با انواع سبک نقاشی

اگر کودک شما به نقاشی علاقمند است سعی کنید او را برای ادامه‌ی مسیرش تشویق کنید. وسایل مورد نیاز نقاشی را که بیشتر به آن‌ها علاقه نشان می‌دهد (مانند آبرنگ، مداد رنگی، رنگ روغن، پاستل و…) تهیه کنید و در اختیارش بگذارید. درباره‌ی نقاشی‌هایش با او صحبت کنید تا بفهمد که برای کارهایش ارزش قائل هستید. سبک‌های متفاوت نقاشی را با ارائه‌ی نمونه‌هایی از نقاشان معروف به او معرفی کنید تا سبک مورد علاقه‌اش را پیدا کند و در راستای حرفه‌ای شدن در آن سبک تلاش کند. لیموناد نیز در این مسیر برای آموزش نقاشی به کودک دلبندتان همراه شما خواهد بود. برای دسترسی به آموزش‌های متنوع نقاشی به کودکان از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید:

نقاشی برای بزرگسالان

اگر سنین کودکی یا نوجوانی را گذرانده‌اید اما نقاشی کردن را دوست دارید اصلا نگران نباشید. حتی در سنین بالا نیز به شرط صبر و حوصله می‌توانید به یادگیری نقاشی بپردازید. در سبک و زمینه‌ای که به آن علاقه دارید به خوبی آموزش ببینید و دیوارهای منزلتان را از آثار هنری خود پر کنید. لیموناد برای بزرگسالان نیز آموزش‌های متنوع نقاشی در زمینه‌های سیاه‎‌قلم، رنگ روغن، پاستل و… فراهم کرده‌است که از طریق لینک زیر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت:

پکیج‌های آموزش نقاشی

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
178
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست