1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. ادوبی فتوشاپ
  5. معرفی ابزارهای نقاشی دیجیتال

معرفی ابزارهای نقاشی دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ابزارهای نقاشی دیجیتال

معرفی ابزارهای نقاشی دیجیتال

مطالعه: 5 دقیقه

در عصر حاضر که همه چیز به نوعی با تکنولوژی عجین شده است، موضوع هنر نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازی، آموزش، ارتباطات، خرید و فروش، کسب و کار و … همه به نوعی با ورود تکنولوژی شکل تازه‌ای به خود گرفته‌اند. ترکیب تکنولوژی و نقاشی نیز منجر به ایجاد سبک جدیدی از هنر شده است که “نقاشی دیجیتال” نام دارد. در این پست به معرفی ابزارهای لازم برای نقاشی دیجیتال می‌پردازیم و شما را با نقاشی دیجیتال آشنا می‌کنیم.

نقاشی دیجیتال چیست؟

نقاشی دیجیتال Digital Painting، همان‌طور که از نام آن بر می‌آید به معنی ایجاد یا رسم یک شیء و تصویر با قلم و ابزار دیجیتال، در یک محیط دیجیتال مانند کامپیوتر است. در این نوع نقاشی نیز مانند روش سنتی هنرمند از تکنیک‌های نقاشی برای خلق اثر در کامپیوتر استفاده می‌کند. تمام برنامه‌های نقاشی دیجیتال سعی می‌کنند ابزارهای نقاشی سنتی را شبیه‌سازی کنند تا نتیجه‌ی نهایی همان جلوه‌ای را داشته باشد که نقاشی سنتی با آن ابزار دارد. مانند رنگ روغن، آکرلیک، پاستل، مداد، آبرنگ و … در زیر نمونه‌ای از یک نقاشی دیجیتال را مشاهده می‌کنید:

نقاشی دیجیتال Digital Painting

برای نقاشی دیجیتال به چه وسایلی نیاز است ؟

اگر می‌خواهید هنر نقاشی و طراحی خودتان را در یک محیط جدید پیاده کنید و مهارت خود را در این زمینه بسنجید، به ابزارهای مختلفی نیاز دارید. ابزارهای ایجاد نقاشی دیجیتال به دو دسته‌ی کلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند:

نرم‌افزارهای نقاشی دیجیتال

در این قسمت به معرفی چند نرم‌افزار بسیار قوی در این زمینه می‌پردازیم که در بین کاربران این حوزه محبوب‌تر هستند.

  • ProCreate: یک ابزار حرفه‌ای برای افراد حرفه‌ای! متاسفانه تنها ورژن موجود این برنامه مخصوص iPad های شرکت اپل است و قیمت آن در اپ استور حدودا 10 دلار می‌باشد. اگر خرید این دستگاه و پرداخت هزینه‌ی خرید برنامه برایتان امکان‌پذیر است بی‌شک بهترین برنامه‌ای است که می‌توانید با آن به صورت حرفه‌ای کار کنید. اما اگر بودجه‌ی کمتری مد نظر شماست نگران نباشید و در ادامه‌ی پست ما را همراهی کنید.
بیشتر بخوانید  اصول رنگ آمیزی نقاشی با مداد رنگی برای کودکان

نقاشی دیجیتال با procreate

 

  • PhotoShop: فتوشاپ اینجا، فتوشاپ آن‌جا، فتوشاپ همه جا! امکان ندارد جایی حرف از ویرایش و کار با تصاویر باشد و اسمی از فتوشاپ برده نشود. فتوشاپ قدرتمندترین ابزار کار با تصاویر است که می‌توانید در هر زمینه‌ی مربوط به تصاویر (ایجاد یا ویرایش) از آن استفاده کنید. با استفاده از ابزارهایی که فتوشاپ در اختیار شما می‌گذارد و با یک قلم نوری و حتی بدون آن و با ماوس می‌توانید نقاشی‌های خارق‌العاده‌ای بیافرینید.

 

در این ویدیو قسمتی از آموزش نقاشی دیجیتال توسط Bobby Chiu یکی از حرفه‌ای ترین مدرسان حوزه‌ی نقاشی دیجیتال با دوبله‌ی فارسی را مشاهده می‌کنید. در این دوره Bobby Chiu در 9 فصل به آموزش تکنیک‌ها و ترفندهای نقاشی دیجیتال در محیط فتوشاپ می‌پردازد.

دوره کامل را از دوره جامع آموزش نقاشی دیجیتال با Bobby Chiu می‌توانید دانلود کنید.

همچنین از طریق این لینک به آموزش مقدماتی نقاشی دیجیتال توسط خانم فاطمه ایرانمنش دسترسی خواهید داشت.

 

  • Corel Painter: ابزاری است که به کاربران کمک می‌کند تا تصاویر واقعی‌تری ارائه دهند. رمز موفقیت Corel Painter طیف وسیع قلم مو‌های آن شامل ده‌ها دسته‌بندی بر اساس ابزار واقعی هنرمندان مثل آکریلیک، گچ و مداد رنگی، گواش، مداد، روغن، پاستل روغنی، آبرنگ و بسیاری موارد دیگر است. در هر دسته دسترسی به ده تا سی ابزار مختلف وجود دارد. به این معنی که به معنای واقعی کلمه صدها قلم مو یا Brush برای انتخاب وجود دارد. این نرم‌افزار هم برای سیستم عامل ویندوز و هم مک در دسترس است.
  • AutoDesk Sketchbook Pro: برای هر دستگاهی (موبایل، تبلت یا کامپیوتر) که با آن کار می‌کنید، نسخه‌های مختلف Sketchbook وجود دارد. Sketchbook دارای ابزارها و ویژگی‌های ضروری مانند لایه‌ها و حالت‌های ترکیبی مورد نیاز یک هنرمند حرفه‌ای است. هر کجا که هستید ایده‌های خود را ایجاد کنید، اتود بزنید، خط خطی کنید، و آن‌ها را ثبت کنید. Sketchbook رابط کاربری ساده‌ای دارد و همچنین می‌توانید ابزارها و پالت‌ها را تا زمانی که به آن‌ها نیاز ندارید، مخفی کنید.
  • Clip Studio Paint: بیش از 15 میلیون هنرمند حرفه‌ای در سرتاسر دنیا از این نرم‌افزار در زمینه‌های تصویرسازی، کمیک، مانگا* و انیمیشن استفاده می‌کنند. این برنامه به شما امکان کار بر روی 10000 لایه را می‌دهد و دارای بیش از 40000 قلم‌مو و یک انجمن فعال کاربران است که برای استفاده از این برنامه شما را راهنمایی میکنند.
    *مانگا (به ژاپنی: 漫画 Manga) به کمیک یا رمان گرافیکی ژاپنی می‌گویند که پیشینه‌ی تاریخی دارد.
بیشتر بخوانید  آشنایی با فتوشاپ و شیوه کسب درآمد از آن  

نکته: این نرم‌افزارها دارای قابیت‌های کاربردی فراوان دیگری هم هستند که توضیح تمام آن‌ها در این پست نمی‌گنجد. اما هر پنج نرم‌افزار جزو نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای تولید نقاشی دیجیتال هستند.

سخت‌افزارهای نقاشی دیجیتال

برای طراحی و نقاشی دیجیتال می‌توانید از کامپیوترها، تبلت‌ها یا پدهای طراحی به همراه قلم‌های نوری با چهار روش کلی استفاده کنید. پس از انتخاب دستگاه و روش مورد نظر خودتان، یکی از نرم‌افزارهایی که در بالا نام بردیم را نصب و نقاشی را شروع کنید!

  1. اتصال تبلت به کامپیوتر
  2. اتصال پد طراحی و قلم نوری به کامپیوتر
  3. متصل کردن پد طراحی و قلم نوری به تبلت
  4. استفاده از تبلت و قلم نوری بدون اتصال به کامپیوتر

 

با استفاده از تبلت‌ها و قلم نوری شما می‌توانید روی میزان فشار قلم بر صفحه و در نتیجه غلظت رنگ کنترل داشته باشید که این امکان با ماوس و در کامپیوتر وجود ندارد. تبلت‌ها را بر اساس همین میزان حساسیت به فشار قلم و ابعاد آن‌ها مقایسه می‌کنند. اما جالب است بدانید شروع کار بسیاری از افراد حرفه‌ای در زمینه‌ی نقاشی دیجیتال با کامپیوترها بوده است.

تبدیل موبایل یا تبلت به پد طراحی

اگر در حال حاضر قادر به خرید پد طراحی نیستید یا پرداخت هزینه برای تهیه‌ی آن را لازم نمی‌دانید، نگران نباشید. با استفاده از نرم افزار Virtual Tablet می‌توانید تبلت یا موبایل خودتان را به پد طراحی تبدیل کنید و با اتصال آن به لپ تاپ یا کامپیوتر برای نقاشی دیچیتال از آن استفاده کنید.

لازم است که Virtual Tablet را در هر دو دستگاه نصب کنید و از طریق آدرس آی پی که خود برنامه در اختیار شما می‌گذارد اتصال میان دستگاه‌ها را برقرار کنید.

معرفی بهترین برندهای ارائه دهنده‌ی ابزارهای نقاشی دیجیتال

Apple Ipad ،Wacom ،Huion ،Xencelabs ،Saumsung ،Microsoft’s Surface  از معروف‌ترین برندهای ارائه دهنده‌ی ابزارهای نقاشی و طراحی دیجیتال هستند. نیاز خود را بشناسید و بر اساس آن با توجه به بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته‌اید و همچنین ابعاد و کاراییِ هرکدام اقدام به خرید کنید. این که با قلم نوری کار کنید یا تبلت، بستگی به میزان راحتی شما دارد و یک انتخاب شخصی می‌باشد. حتی در ابتدای کار می‌توانید یک دستگاه دست دوم تهیه کنید؛ مهم این است که شما ابزاری برای پیاده سازی و نمایش هنر خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با فتوشاپ و شیوه کسب درآمد از آن  

مزایای نقاشی دیجیتال نسبت به نقاشی سنتی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی نیاز به یادگیری نقاشی دیجیتال در این عصر اجتناب ناپذیر است. بسیاری از هنرمندان شروع به یادگیری تکنیک‌های نقاشی دیجیتال کرده‌اند چون یادگیری این مهارت به دلایلی که در ادامه توضیح می‌دهیم منجر به توانایی ارائه‌ی بهتر کارها و در نتیجه ایجاد زمینه‌ی فعالیت و کسب درآمد بیشتر خواهد شد. از نقاشی دیجیتال در زمینه‌های ساخت انیمیشن، طراحی کاراکترها یا محیط بازی ها و همچنین تبلیغات استفاده می‌شود.

  • اتمام یک پروژه‌ی نقاشی دیجیتال بسیار سریع‌تر از نقاشی‌های سنتی است؛ زیرا بسیاری از فرآیندها مثل انتخاب قلم مو و ابزارهای دیگر یا ترکیب رنگ سریع‌تر انجام می‌شوند. همچنین با داشتن یک تبلت به راحتی در هر زمان و مکانی می‌توانید مشغول به نقاشی شوید.
  • در هر مرحله می‌توانید به تعداد دفعات لازم به مراحل قبل برگردید و بدون پرداخت هزینه‌های گزاف خطاهای خود را اصلاح کنید.
  • از آن‌جا که ابزارهای نقاشی دیجیتال مانند نقاشی سنتی مصرفی نیستند، با یک بار پرداخت هزینه برای خرید می‌توانید بارها از آن‌ها استفاده کنید و این یک عمل مقرون به صرفه است.
  • شما می‌توانید با ترکیب بافت‌ها و قلم‌های مختلف، قلم مخصوص به خودتان را در محیط نرم‌افزار طراحی کنید.
  • استفاده از ابزارهای دیجیتال آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.
  • ابزارهای نقاشی دیجیتال فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند و همچنین امکان ریختن و پاشیدن رنگ و مواد دیگر در محل وجود ندارد.

درست است که استفاده از ابزارهای حرفه‌ای تاثیر زیادی در نتیجه‌ی نهایی کار شما دارد اما بسیاری از هنرمندان کارهای فوق‌العاده‌ای را بدون استفاده از آن‌ها ارائه داده‌اند. پس هنر خود را محدود به ابزار نکنید و به آن بال پرواز بدهید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر من یه بودجه محدودی دارم بنظر شما لپ تاپ بخرم برای نقاشی دیجیتال یا تبلت؟

    پاسخ
    • فاطمه مهدوی فر
      30 مهر 1402 20:49

      سلام وقت شما هم بخیر
      ببینین این که چه دستگاهی تهیه کنین علاوه بر بودجه کاملا به خودتون بستگی داره، اینکه آیا با ماوس راحت‌تر میتونین کار کنین یا قلم یا حتی تبلت بدون قلم. در ضمن موقع خرید این نکته رو هم میتونین در نظر بگیرین که آیا استفاده شما از دستگاه فقط برای نقاشی و طراحی دیجیتال هست یا در زمینه‌های دیگه هم قراره مورد استفاده قرار بگیره؟
      اگر در مراحل اولیه هستین و می‌خواین آموزش ببینین هرچه زودتر آموزش رو با هر دستگاهی که ممکنه شروع کنین، بعدا با درآمدتون میتونین بهترین دیوایس رو تهیه کنین😉😊

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بهترین پکیج آموزش فتوشاپ

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش ورزش در خانه
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست