1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. توسعه فردی
  4. روش‌های جلوگیری از فراموشی مطالب

روش‌های جلوگیری از فراموشی مطالب

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

روش‌های جلوگیری از فراموشی مطالب

روش‌های جلوگیری از فراموشی مطالب

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

یکی از مشکلات اکثریت دانش آموزان، فراموشی مطالب درسی می‌باشد. هر چند این مشکل فقط برای دانش آموزان نمی‌باشد بلکه فارغ التحصیلان و سایر افراد نیز دچار چنین مشکلی می‌شوند. اما به جای آن‌که به دنبال راه حل باشند خودشان را سرزنش می‌کنند. در این مقاله سعی داریم تا نکات مهم و به شدت ساده‌ای که باعث می‌شود مطالب از ذهن شما حذف و یا به بایگانی ذهنتان برود و یادتان نیاید بررسی کنیم. بنده مهدی محمدی هستم مدرس و مشاور و به شما خواهم گفت که چه کار‌هایی را انجام ندهید تا این مشکل برایتان پیش نیاید، پس با من همراه باشید.

برای جلوگیری از فراموشی مطالب این کارها را انجام ندهید

در تعریفی ساده، فراموشی به این معنا است که مطالب درسی که مطالعه می‌کنید، از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل نمی‌شود. راهکار‌های مختلفی برای جلوگیری از فراموشی مطالب وجود دارد که در ادامه چند مورد از ساده‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 استرس نداشته باشید

استرس از مهم‌ترین عوامل پاک کننده ذهن و حواس‌پرتی می‌باشد. یعنی چی استرس نداشته باشیم؟ یعنی دائم به این فکر نباشید که: فردا امتحان چی میشه، کی تموم میکنم، چقدر سخته، این درس چه فایده‌ای داره، اگه بیفتم چی‌میشه، حتما باید بیست بگیرم. همه‌ی این فکر‌ها چه بخواهید و چه نخواهید باعث استرس شما می‌شود.

راه حل: فقط و فقط بر روی کارتان متمرکز باشید و به کارهای دیگر فکر نکنید و سعی کنید هرچه سریع‌تر کارتان را به اتمام برسانید. البته درگیر زمان هم نشوید. اگر می‌توانید مطلب را به اتمام برسانید در غیر این صورت ایرادی ندارد. مهم این است که به آن بخش از مطلبی که خوانده‌اید مسلط هستید و اگر در امتحان از این قسمت سئوالی مطرح بشود، شما حتما نمره آن را خواهید گرفت.

تلفن همراه، عامل اصلی فراموشی مطالب

تلفن همراه عامل اصلی فراموشی مطالب

اعلانات گوشی را خاموش کنید و در صورت امکان به طور کلی گوشی موبایلتان را کنار بگذارید. حتی اگر درس خواندن را به پایان را رسانده‌اید و مطالب را هم به طور کامل یاد گرفتید بازهم تلفن همراه را کنار بذارید. چرا؟ چون آخرین مطالبی که بر آن‌ها تمرکز دارید، در ذهن ثبت می‌شود. و در جلسه امتحان این مطالب در ذهن شما تداعی می‌شوند و مطالب اصلی که مطالعه کرده‌اید به قسمت‌های عقب‌تر ذهن رانده می‌شوند. بنابراین مطالب درسی اصلی را فراموش می‌کنید.

راه حل: اگر نمره خوبی میخواهید، تلفن همراهتان را کنار بگذارید.

خواب کافی

خواب کافی

خواب کافی از عوامل اصلی موفقیت در امتحانات می‌باشد. اکثر دانش‌آموزان در شب امتحان تا دیر وقت بیدار می‌مانند و صبح روز امتحان به دلیل نداشتن استراحت کافی تمرکز ندارند و بخشی از مطالبی را که مطالعه کرده‌اند فراموش می‌کنند.

راه حل: بهترین راه حل این است که ساعت 10شب تا 3 صبح را به استراحت و خواب اختصاص دهید. بعد از این تایم تا زمان امتحان مطالبی را که خوانده‌اید مجدد مرور کنید. با این کار مطالب در ذهن شما بوسیله‌ی خواب ثبت می‌شود. همچنین روز امتحان مطالب را مرور کنید. زیرا برای امتحان ذهنتان آماده می‌شود و نمره خوبی را کسب می‌کنید.

البته نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است  از روز خود به خوبی استفاده کنید. و تا ساعت 10 شب به صورت متمرکز مطالب درسی امتحان را بخوانید. نه اینکه کار‌های امروز را به فردا مکول کنید. منظور این است که دانش‌آموز در طول روز درسش را خوانده باشد و خوابش را به گونه‌ای تنظیم کند که صبح روز امتحان مروری بر مطالب داشته باشد.

در پایان امیدوارم که نمرات خوبی کسب کنید و از این نکات به شدت ساده استفاده کنید. زیرا بزرگترین رازها در سادگی شان نهفته ( پنهان) است.

مغز هر انسانی فارغ از سن و سال و مدرک تحصیلی که کسب کرده است مانند یک ابر کامپیوتر عمل می‌کند. تنها کافی است برای تقویت حافظه خود آموزش ببیند و تمرین‌های لازم را انجام دهد. دوره‌های تقویت حافظه سایت لیموناد در این مسیر همراه شماست.

پکیج‌های جامع تقویت حافظه

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
30
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست