1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. فیلم و انیمیشن
  4. انیمیشن
  5. سینما فوردی چیست؟ | کاربردها و مزایای Cinema 4D

سینما فوردی چیست؟ | کاربردها و مزایای Cinema 4D

نویسنده:

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سینما فوردی چیست | کاربردها و مزایای Cinema 4D

سینما فوردی چیست؟ | کاربردها و مزایای Cinema 4D

نویسنده:

مطالعه: 6 دقیقه

علاقه‌مندان به حوزه طراحی‌های سه بعدی قطعا تا کنون بار‌ها اسم نرم‌افزار‌هایی مانند تری دی مکس، مایا و… را شنیده‌اند یا حتی تجربه استفاده از آن‌ها را نیز داشته‌اند. اما سینمافوردی (Cinema 4D) بی‌شک یکی از بهترین نرم‌افزار‌های حوزه 3D، انیمیشن‌سازی و موشن گرافیک می‌باشد که با وجود داشتن یک رابط کاربری ساده طرح‌های بی‌نظیری را خلق می‌کند. در ادامه مقاله سینما فوردی چیست؟ به بررسی بیشتر کاربردها و مزایای Cinema 4D می‌پردازیم.

سینما فوردی چیست؟

سینمافوردی چیست؟

سینما فوردی (Cinema 4D) یا C4D یک برنامه قدرتمند مدلسازی، انیمیشن‌سازی و رندر است که توسط شرکت MAXON Computer GmbH در آلمان طراحی شده‌است. این نرم افزار که در سال 1990 برای کامپیوتر‌های آمیگا ساخته شده‌بود سه نسخه اولیه این برنامه نیز برای همین پلتفرم عرضه شد. پس از ورشکستگی Commodore بلاخره MAXON تصمیم گرفت که نسخه چهارم، برای پلتفرم‌های ویندوز و مکینتاش عرضه شود. این نرم‌افزار در بین رقبایش به دلیل شیوه طراحی و برنامه نویسی آن جزء ساده‌‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی 3D به شمار می‌رود.

کاربرد‌های Cinema 4D

کاربرد سینما فوردی

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد این نرم‌افزار در زمینه‌های مختلفی کارایی دارد. مانند:

Cinema 4D به گونه‌ای طراحی شده‌است که قابلیت تعامل با برنامه‌هایی مانند اکسپرسو و افترافکت را نیز دارد. این ویژگی باعث بهبود کارایی و عملکردِ این برنامه شده‌است.

در صورتی‌که به فعالیت در حوزه ساخت موشن گرافیک علاقه‌مند هستید، سایت لیموناد مجموعه‌ای ارزشمند را در این زمینه گرد‌آوری کرده است که می‌تواند راهنمای کاملی برای شما در این مسیر باشد.

آموزش ساخت موشن گرافیک

ویژگی‌های منحصر به فرد سینمافوردی

ویژگی‌های سینما فوردی

MAXON با ارائه 4 نسخه مختلف از این نرم‌افزار برای کاربران امکان خلق و تولید بازی های کامپیوتری، موشن گرافیک های سه بعدی، طراحی‌ها و ساختارهای بصری معماری، ایلاستریشن‌ها و… را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که Cinema 4D به کاربران این اطمینان را می‌دهد که در هر حوزه‌ای که فعالیت می کنند، می‌توانند با خیال راحت از این نرم‌افزار استفاده کنند. 

  • CINEMA 4D Studio
  • نسخه Broadcast
  • Visualize solution
  • نسخه Prime
بیشتر بخوانید  اصول مقدماتی ساخت انیمیشن

این 4 ماژول 4 نسخه منتشر شده این نرم‌افزار هستند که متناسب با حوزه تخصصی که در آن فعالیت می‌کنید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نسخه Prime در واقع نسخه اصلی این برنامه، Broadcast یک ابزار ایده‌آل برای طراحان موشن گرافیک، Visualize solution مناسب برای طراحان و معماران و در نهایت نسخه CINEMA 4D Studio مخصوص طراحان سه بعدی است که به ساده‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن ایده‌های گرافیست‌‌ها را به تصویر می‌کشد.

از دیگر ویژگی‌های خوب این نرم‌افزار سهولت در یادگیری است. البته این موضوع به این معنی نیست که کار با سینمافوردی نیاز به صرف وقت ندارد یا بدون آموزش می‌توان به آن مسلط شد بلکه کارکردن و همچنین یادگیری کار با ابزار‌های آن نسبت به نرم‌افزار‌های دیگری مانند تری دی مکس و مایا راحت‌تر است. همچنین با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌توان در این نرم‌افزار تغییراتی را اعمال کرد. در ویدئو زیر می‌توانید دمویی از آثاری که توسط شرکت‌های مختلف به وسیله سینمافوردی ساخته شده‌اند مشاهده کنید.

 
از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار قدرتمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بهبود فرآیند مجسمه ‌سازی

  • بهینه سازی جریان انیمیشن

  • ادغام با موتور هودینی و SketchUp

  • افزودن ابزار ساخت شکاف

مقایسه مایا و Cinema 4D

سینما فوردی چیست | مقایسه مایا و Cinema 4D

مایا و سینما فوردی هردو جزء نرم‌افزار‌های پرطرفدار و قدرتمند در اجرای پروژه‌های سه بعدی هستند. دامنه کاربرد این دو نرم‌افزار تقریبا به هم شباهت دارد یعنی پروژه‌هایی که در مایا قابل طراحی هستند در سینما فوردی نیز قابل اجراست. با این همه این دو نرم‌افزار از چند جهت با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال کارکردن با مایا تقریبا پیچیده است و برای یادگیری تقریبا جزء نرم‌افزار‌های سخت به شما می‌رود. اما سینما فوردی از ابتدا بر سادگی و راحتی کار با محیط کاربری تاکید داشته است.

بیشتر بخوانید  اسکچاپ چیست؟ | کاربرد‌ها و مزایای SketchUp

همچنین برای راه اندازی مایا به سیستم پرقدرتی احتیاج داریم زیرا برای رندرگیری صحنه‌های پیچیده در مایا حضور یک CPU قدرتمند ضروری است. اما C4D با یک سیستم متوسط نیز قابل اجراست. همچنین در نرم‌افزار Cinema 4D مقیاس و علم ریاضی حائز اهمیت است. این برنامه به دلیل توانایی بالا در محاسبه فعالیت‌های ریاضی پیچیده در فعالیت‌های مهندسی بسیار کاربردیست در واقع مایا و C4D هر کدام در جایگاه خود بهترین هستند و انتخاب اینکه کدام نرم‌افزار را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید به حوزه فعالیت، انتظارتان از یک نرم افزار و همچنین سیستمی که در اختیار دارید وابسته است.

مقایسه بلندر و سینما فوردی

مقایسه بلندر و سینما فوردی

شاید بتوان گفت بلندر اصلی‌ترین رقیب سینما فوردی است. البته سینما فوردی به دلیل 4 ماژولی که پیش‌تر به معرفی آن‌ها پرداختیم شاید محدوده کاری بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. بلندر با دو موتور رندر قدرتمند سایکل و ev در صحنه‌های پیچیده اکشن مانند انفجار همچنین جلوه‌های ویژه عملکرد بهتری نسبت به  C4D از خود به نمایش می‌گذارد. با این حساب کار با سینمافوردی از بلندر راحت‌تر است و همچنین در حوزه موشن گرافیک هم عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

به طور کلی بلندر و سینما فوردی را می‌توان در یک سطح ارزیابی کرد که در شاخصه‌های جزئی با یکدیگر تفاوت دارند. انتخاب بین بلندر و سینما فوردی باز هم به گرایشی که در آن فعالیت می‌کنید بستگی دارد. به طور مثال اگر عمده فعالیت شما در حوزه موشن گرافیک است Cinema 4D انتخاب بهتری است اما اگر در حوزه طراحی جلوه‌های ویژه یا VFX مشغول هستید بلندر برای شما مناسب‌تر است.

بازار کار Cinema 4D

بازار کار سینمافوردی

بازار کار برای گرافیست‌های مسلط به نرم‌افزار‌های 3D بسیار گسترده است. برای فعالیت در زمینه طراحی 3D به کمک نرم‌افزار سینمافوردی در صورت تمایل می‌توانید با شرکت‌های انیمیشن‌سازی، بازی‌سازی و همچنین کمپانی‌های تبلیغاتی و… همکاری داشته باشید. حقوق دریافتی نیز بسته به مهارت و نوعی فعالیتی که به آن می‌پردازید متفاوت است.

بیشتر بخوانید  نرم افزار بلندر چیست؟ | کاربرد و ویژگی های Blender

یک راه دیگر برای کسب درآمد از این طریق فعالیت به صورت فریلنسری می‌باشد. میزان درآمد هم بسته به تعداد پروژه‌های دریافتی، تغییر می‌کند.

با توجه به اینکه سینما فوردی یکی از بهترین نرم‌افزار‌های ساخت موشن گرافیک است، در دروه ” آموزش کسب درآمد دلاری از موشن گرافیک ” می‌آموزید که چگونه از این طریق به صورت دلاری در‌آمد داشته باشید.

آموزش کسب درآمد دلاری از موشن گرافیک

 

همچنین به کمک تدریس مهارت کار با C4D در آموزشگاه‌ها یا سایت‌هایی نظیر سایت لیموناد می‌توانید از این طریق نیز کسب درآمد داشته باشید.

سخن آخر

با توسعه روز افزون دنیای طراحی‌های سه بعدی یادگیری کار با نرم‌افزار‌های این حیطه به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر یک جایگاه شغلی مناسب، در‌آمد قابل قبولی را نیز کسب کنید. البته شرط اصلی موفقیت در این مسیر داشتن تخصص و مهارت کافی و همینطور استفاده از ایده‌های خلاقانه و جدید است. همچنین این نکته را درنظر داشته باشید که این ذهن خلاق یک گرافیست است که یک اثر هنری زیبا را خلق می‌کند و نرم‌افزار‌ها صرفا وسیله‌هایی جهت پیاده‌سازی ایده‌ها هستند.

بنابراین وقت خود را به یادگیری ناقص همه‌ی برنامه‌های سه بعدی اختصاص ندهید بلکه بر روی یادگیری و تسلط به یک نرم‌افزار تمرکز کنید و بعد از آن بسته به شرایط اگر به نرم‌افزار دیگری احتیاج پیدا کردید به یادگیری آن بپردازید. سینمافوردی به دلیل سهولت در یادگیری و عدم نیاز به یک سیتم فوق پیشرفته انتخاب خوبی برای شروع است.

سایت لیموناد مرجع کاملی برای یادگیری نرم‌افزار قدرتمند و کاربردی سینما فوردی است. به دلیل آموزش به سبک پروژه محوری در مدت زمانی کوتاه می‌توانید به این نرم‌افزار مسلط شوید و به دنیای طراحی 3D قدم بگذارید.

پکیچ آموزش سینمافوردی

 

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
277
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشخصه که علاقمند به یادگیری در حوزه فیلم و انیمیشن سازی هستید.

کد تخفیف: ab38fa66dz

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست