1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. فیلم و انیمیشن
  4. انیمیشن
  5. معرفی بهترین نرم‌افزار های طراحی سه بعدی

معرفی بهترین نرم‌افزار های طراحی سه بعدی

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی بهترین نرم‌افزار های طراحی سه بعدی

معرفی بهترین نرم‌افزار های طراحی سه بعدی

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

انتخاب بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی در میان خیل عظیم نرم‌افزار‌های عرضه شده در این حوزه کار بسیار دشواری است. در این مقاله قصد داریم معروف‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزار‌هایی که طراحان برجسته دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین با مقایسه ویژگی‌ها و ابزار‌های هر کدام شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نرم‌افزار برای شما مناسب‌تر است. 

بهترین نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی 

بهترین نرم‌افزار های طراحی سه بعدی

طراحی سه بعدی یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های طراحی گرافیک است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به کاربرد‌های آن در صنایع مختلف نظیر سینما و انیمیشن‌سازی، طراحی خودرو، طراحی جواهرات، مهندسی پزشکی، طراحی دارو و… کمپانی‌های مختلف نرم‌افزار‌های زیادی را متناسب با نیاز‌های هر صنعت ارائه نموده‌اند.

البته باید توجه داشت در این بین نرم‌افزار‌هایی وجود دارند که با توجه به قابلیت‌های فراوانی که دارند در چندین حوزه قابل استفاده‌اند. به طور مثال 3D Max علاوه برکاربرد در حوزه طراحی دکوراسیون در طراحی انیمیشن و جلوه‌های ویژه سینما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای انتخاب بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی ابتدا باید مشخص کنید که در کدام حوزه طراحی سه بعدی قصد فعالیت دارید. با این کار یافتن بهترین نرم‌افزار برای شما کار آسانی‌تری خواهد بود. در ادامه این مقاله به بررسی نرم‌افزار‌های دو گروه مهم از شاخه‌های طراحی سه بعدی یعنی سینما و انیمیشن‌سازی و هم‌چنین طراحی صنعتی می‌پردازیم.

حرفه‌ای ها از کدام نرم افزار برای ساخت انیمیشن استفاده می‌کنند؟

حرفه‌ای ها از کدام نرم افزار برای ساخت انیمیشن استفاده می‌کنند؟

با توجه به محبوبیت انیمیشن‌سازی در سراسر دنیا کمپانی‌های زیادی به تولید انیمیشن پرداخته‌اند و برنامه‌های زیادی نیز برای این منظور معرفی شده‌اند. برخی کمپانی های معروف مانند کمپانی انیمیشن‌سازی دیزنی تصمیم گرفته‌اند به جای نرم‌افزار‌های معروف، نرم‌افزار‌های اختصاصی خود را برنامه نویسی کنند. البته شرکت‌های گرافیکی زیادی هستند که از نرم‌افزار‌های قدرتمندی مانند تری دی مکس، بلندر و… استفاده می‌کنند.

اغلب کمپانی‌ها برای تولید یک پروژه به دلیل فرآیند‌های پیچیده طراحی، از چندین نرم‌افزار به طور همزمان استفاده می‌کنند. بنابراین با یادگیری اصول مقدماتی طراحی انیمیشن و طراحی سه به بعدی و هم‌چنین تسلط به یکی از نرم‌افزار‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌توانید کار‌اکتر‌های جذابی طراحی کنید.

3D Max، قدرتمند‌ترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی

3D Max، قدرتمند‌ترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی

تری دی مکس که تا چندین سال به عنوان بی رقیب‌ترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی مورد استفاده کاربران بی‌شماری قرار می‌گرفت توانسته هم‌چنان جایگاه خود را حفظ کند و خروجی‌های با کیفیتی را ارائه دهد. کاربرد‌های تری دی مکس صرفا به طراحی انیمیشن محدود نمی‌شود بلکه در طراحی دکوراسیون، طراحی جلوه‌های ویژه در سینما، طراحی تیزر‌های تبلیغاتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. و به نوعی یک نرم‌افزار قدرتمند همه کاره به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید  راینو چیست؟ | کاربرد و ویژگی های Rhinoceros 3D

تری دی مکس از اون نرم‌افزار‌های پر‌کاربرد و پرطرفداره که اگه بهش مسلط بشی میتونی پروژه‌های جذابی رو طراحی کنی. اصلا از شروع نترس توی این مسیر لیموناد کنارته دوست من! تازه کلی آموزش‌های رایگان هم داریم که فقط با کلیک می‌تونی آموزش رو شروع کنی.

آموزش تری دی مکس

مایا، نرم‌افزار نام آشنای دنیای انیمیشن

مایا، نرم‌افزار نام آشنای دنیای انیمیشن

مایا، یکی دیگر از نرم‌افزار‌های جذاب شرکت اتودسک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی کاراکتر و مدلینگ است. بسیاری از گرافیست‌ها، طرح اولیه مدل خود را در مایا اجرا می‌کنند. البته در کنار قابلیت‌هایی که در مایا وجود دارد به دلیل رابط کاربری قدیمی و پیچیده کار با این نرم‌افزار مقداری دشوار است. بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای طراحی با شنیدن نام انیمیشن به یاد نرم‌افزار مایا می‌افتند، اما با این حال اگر رابط کاربری و سهولت یادگیری برای شما حائز اهمیت است بهتر است نرم‌افزار‌های دیگر را بررسی و انتخاب کنید. 

لیموناد کلی آموزش جذاب در زمینه آموزش مایا داره که مدرسین توانمند این دوره‌ها سعی کردن کار آموزش این نرم‌افزار قدرتمند رو برای شما ساده‌تر کنن. تازه کلی آموزش رایگان هم داریم که میتونه به شما در مورد آشنایی با فضای این نرم‌افزار کمک کنه. دوست من تا دیر نشده شروع کن.

آموزش مایا

بلندر، غول نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی

بلندر، غول نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی

و اما بلندر، یک نرم‌افزار با قابلیت‌های شگفت‌انگیز که در مدل‌سازی، تکسچرینگ و رندرگیری می‌توانید روی قدرت آن حساب کنید. این نرم‌افزار بر خلاف تری دی مکس حجم بالایی ندارد و به یک سیستم خیلی قوی احتیاج ندارد. هم‌چنین در ورژن‌های جدید یک رابط کاربری کاربر‌پسند ارائه می‌دهد.

با تسلط به بلندر می‌توانید علاوه‌بر ساخت کاراکتر و انیمیشن‌سازی پروژه‌های تبلیغاتی را نیز با بهترین کیفیت ارائه دهید. مقاله “مقایسه نرم افزار مایا، تری دی مکس و بلندر” با مقایسه این سه نرم‌افزار قدرتمند به شما در انتخاب نرم‌افزار مناسب کمک می‌کند.

سینمافوردی

بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی
نرم افزار سینما فوردی

سینما فوردی یکی دیگر از نرم‌افزارهایی است که در به صورت اختصاصی‌تری در زمینه طراحی انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نرم‌افزار نیز در تولید کارتون‌های انیمیشنی، در طراحی موشن گرافیک‌های سه‌بعدی، طراحی کارکتر‌های بازی‌های کامپیوتری و تیزر‌های تبلیغاتی نیز کاربرد دارد.

سینمافوردی با وجود یک رابط کاربری ساده به آسانی قابل یادگیری است و هم‌چنین خروجی‌های با کیفیتی را ارائه می‌دهد. با اینکه این نرم‌افزار به اندازه نرم‌افزار‌های قبلی مشهور نیست اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی انیمیشن و موشن گرافیک است.

سینمافوردی یک انتخاب راحته برای شروع قدم گذاشتن به دنیای سه بعدیه که می‌تونی باهاش یه عالمه پروژه‌های جذاب طراحی کنی. پس از همین الان شروع کن! لیموناد مثل همیشه کنارته.

آموزش سینمافوردی

زیبراش

زیبراش مدلینگ و طراحس سه بعدی

زیبراش در طراحی کاراکتر و مدلینگ بسیار قدرتمند عمل می‌کند. امکانات مختلف آن نظیر DynaMesh به شما کمک می‌کند تا کاراکتری که طراحی می‌کنید بسیار به واقعیت نزدیک باشد. هم‌چنین می‌توانید کارکتر مورد نظر در زیبراش طراحی نموده و به نرم‌افزار‌های دیگر منتقل کنید و ادامه مراحل در یک برنامه دیگر اجرا کنید.

بیشتر بخوانید  کتیا چیست؟ | کاربرد و ویژگی های CATIA

قبلا زیبراش به عنوان مکمل مایا به کار می‌رفت اما امروزه با بروز‌رسانی‌های صورت گرفته این نرم‌افزار کامل‌تر شده و می‌توان برای موارد بیشتری از آن استفاده نمود.

اگه به قسمت مدلینگ طراحی سه بعدی علاقه‌مندی، یکی از جذابترین انتخاب‌هاست! برای شروع کافیه آموزش‌های سایت لیموناد رو دنبال کنی. با ما همراه باش.

آموزش زیبراش

بهترین نرم‌افزار ها در حوزه طراحی صنعتی

بهترین نرم‌افزار ها در حوزه طراحی صنعتی

طراحی صنعتی که یکی از مهم‌ترین گرایش‌های طراحی سه بعدی به شمار می‌رود، در زمینه طراحی‌خودرو، قطعات صنعتی، طراحی دکوراسیون، ساخت زیورآلات و… کاربرد دارد. در این قسمت به پر‌کاربرد‌ترین نرم‌افزار‌های این حوزه در گرایش‌های پر‌کاربرد آن می‌پردازیم.

البته در این مقاله که قصد داریم بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی را معرفی کنیم، به دلیل گستردگی نرم‌افزار‌های موجود ترجیح دادیم که نرم‌افزار‌ها را بر اساس کاربرد‌های رایج آن‌ها طبقه بندی کنیم. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که قابلیت‌ها و کاربرد‌هایی که برای هر نرم‌افزار بیان شده، صرفا به همین موارد محدود نمی‌شود بلکه این ویژگی‌ها صرفا کاربرد‌های رایج این نرم‌افزار‌ها هستند و ممکن است گرافیست‌ها برای موارد طراحی صنعتی از نرم‌افزار‌های دسته انیمیشن هم استفاده کنند و بالعکس.

اتوکد

بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی
اتوکد

اتوکد نرم‌افزاری نام آشنا در میان مهندسان و معمارانی است که در زمینه طراحی ساخنمان و دکوراسیون فعالیت می‌کنند. این نرم‌افزار که یکی از ساخته‌های شرکت اتودسک است در طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی کاربرد دارد. در سال‌های اخیر نیز قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده که کار را برای کاربران راحت‌تر نموده و خروجی دقیق‌تر و با کیفیت‌تری ارائه می‌دهد.

کاربرد اصلی اتوکد: طراحی، ایجاد و اصلاح مدل‌های هندسی با هدف ساخت و توسعه‌ی انواع ساختارها و اشیاء (در شهرسازی و ساختمان‌سازی و…) 

راینو

محیط کاربری راینو
طراحی سه بعدی صنتعتی

راینو نیز یکی دیگری از پر‌کاربرد‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی صنعتی است. اساس کار طراحی و مدلسازی در این نرم‌افزار بر باپه خطو نربز (NURBS) است و این مهم‌ترین تفاوت و البته برتری راینو نسبت به نرم‌افزار‌های مشابه مانند تری دی مکس، اسکچاپ و… که بر پایه مش (MESH) تولید هندسه می‌کنند. بنابراین از دقت بالایی در طراحی برخوردار است.

کاربرد اصلی راینو: طراحی خوردو و هواپیما، طراحی نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی، طراحی جواهرات و…

کتیا

محیط کاربری کتیا
بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی

کتیا تقریبا جزء مهم‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی صنعتی است که با داشتن قابلیت‌هایی نظیر ترسیم نمودار درختی از پروژه، رابط کاربری کاربرد پسند، ترسیم و تحلیل داده در گرایش‌ها مختلف مهندسی توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان نرم‌افزارهای برتر صنعت، کسب کند.

در صورت یادگیری و تسلط به کتیا می‌توانید در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های طراحی صنعتی شانس همکاری داشته باشید. به طور مثال شرکت‌های هواپیماسازی همچون بوئینگ و شرکت‌های خودروسازی همچون فورد و نیسان از این نرم‌افزار به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌کنند

کاربرد اصلی کتیا: برای مدل‌سازی قطعات ساده تا پیچیده از ماوس گرفته تا بدنه خودرو و هواپیما از کتیا استفاده می‌شود.

سالیدورک

محیط کاربری سالیدورک
بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی در حوزه صنعت

سالیدورک نیز با حدود 1.3 میلیون کاربر از سراسر دنیا در میان نرم‌افزار‌های برتر قرار دارد. این نرم‌افزار با دارا بودن قابلیت‌هایی نظیر تحلیل حرکت، مسیریابی لوله‌ها و تیوپ‌ها، تحلیل قطعات و اسمبلی سازه یک گزینه ایده‌آل برای طراحی قطعات صنعتی است.

بیشتر بخوانید  مقایسه نرم افزار مایا، تری دی مکس و بلندر

البته ناگفته نماند که سالیدورک در واقع یکی از رقبای سرسخت کتیا نیز هست. اگر میان انتخاب کتیا و سالیدورک شک دارید در مقاله “مقایسه کتیا و سالیدورک” به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته‌ایم که می‌تواند انتخاب را برای شما آسان کند.

کاربرد اصلی سالیدورک: در حوزه مهندسی برق، در حوزه مهندسی مکانیک، معماری، مهندسی پزشکی، محاسبه استحکام سازه، شبیه‌سازی حرکت قطعات

اسکچاپ

اسکچاپ
طراحی سه بعدی
طراحی دکوراسیون

سرعت بالا در طراحی، قابلیت تحلیل نور و انرژی، رابط کاربری ساده و کم حجم بودن اسکچاپ باعث شده تا این نرم‌افزار نیز جزء بهترین نرم‌افزار های طراحی سه بعدی قرار بگیرد. اسکچاپ را به‌واسطه رابط کاربری ساده‌ای که دارد می‌توان در مدت زمان کوتاهی آموخت. بنابراین اگر تمایل دارید در مدت زمانی کوتاه رزومه ومهارت‌های خود را تقویت کنید این نرم‌افزار انتخاب مناسبی برای یادگیری می‌باشد.

کاربرد اصلی اسکچاپ:  مدل‌سازی پروژ‌ه‌های معماری، طراحی مبلمان، طراحی داخلی‌، تولید بازی از جمله مهم‌ترین کاربرد‌های اسکچاپ است. اما متداول‌ترین کاربرد SketchUp در طراحی کابینت و همچنین طراحی‌های معماری می‌باشد.

میدونستی همه‌ی نرم‌افزار‌هایی که تا اینجا بهت معرفی کردم رو میتونی به کمک لیموناد در کمترین زمان ممکن و به صورت پروژه محور یاد بگیری؟! پس عجله کن نرم‌افزار مورد نظرت رو انتخاب و آموزش رو شروع کن…

سخن آخر، بررسی بازار کار طراحی سه بعدی در ایران

بررسی بازار کار طراحی سه بعدی در ایران
در‌آمد طراحی گرافیک، طراحی سه بعدی
بهترین نرم‌افزار طراحی سه بعدی

بعد از بررسی معروف‌ترین و البته پر‌کاربردترین نرم‌افزار‌های طراحی سه بعدی اکنون تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین نرم‌افزار کار دشواری است. البته توجه داشته باشید که با مشخص کردن حوزه فعالیت خود، می‌توانید تصمیم‌گیری را تا حدودی برای خود آسان کنید.

با توجه به گسترش انیمیشن‌سازی در ایران چه در زمینه ساخت برنامه‌ی کودک، جلوه‌های ویژه سینمایی، ساخت بازی‌‌های کامپیوتری یا تیزر‌های تبلغیاتی می‌توان گفت آینده روشنی در انتظار طراحان این حوزه قرار دارد.

در رابطه با بازار کار طراحی صنعتی نیز مشابه صنعت انیمیشن‌سازی، طراحی دکوراسیون، طراحی جوهرات، قطعات صنعتی و… در جایگاه خوبی قرار دارند. خصوصا دانشجویان رشته‌های مهندسی با تسلط به این نرم‌افزار‌ها شانس خوبی برای ورود به بازار کار خواهند داشت.

البته توجه داشته باشید نرم‌افزار‌ها صرفا وسیله‌ای برای خلق هنر هستند، در واقع ایده‌ها و خلاقیت‌هایی که در ضمن اجرای طرح به کار برده می‌شود باعث ایجاد تمایز میان پروژه نهایی طراحان می‌شود. بنابراین با انتخاب نرم‌افزاری که با رابط کاربری آن بیشتر ارتباط بر‌قرار کردید و امکانات لازم برای اجرای طرح‌های شما را در اختیارتان می‌گذارد کار را شروع کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه‌بر همکاری با شرکت‌های مختلف به صورت ثابت می‌توانید به صورت فریلنسری و پروژه‌ای نیز فعالیت کنید. بنابراین بیش از هر چیز بر روی نمونه کار‌های با کیفیت و ایده‌های خلاقانه‌ی تمرکز کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشخصه که علاقمند به یادگیری در حوزه فیلم و انیمیشن سازی هستید.

کد تخفیف: ab38fa66dz

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست