1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. فیلم و انیمیشن
  4. انیمیشن
  5. راینو چیست؟ | کاربرد و ویژگی های Rhinoceros 3D

راینو چیست؟ | کاربرد و ویژگی های Rhinoceros 3D

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

راینو چیست؟ | کاربرد و ویژگی های Rhinoceros 3D

راینو چیست؟ | کاربرد و ویژگی های Rhinoceros 3D

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

راینو یک نرم‌افزار برای سه‌بعدی سازی حجم‌های پیچیده به وسیله معادلات ریاضی است. اگر شما هم قصد دارید به دنیای طراحی سه‌بعدی وارد شوید راینو قطعا یکی از بهترین گزینه‌هاست. در مقاله راینو چیست به بررسی ویژگی‌ها و هم‌چنین مزیت‌های آن نسبت به سایر نرم‌افزار‌های طراحی سه بعدی می‌پردازیم.

راینو چیست؟ تاریخچه خلق Rhino

محیط نرم‌افزار

راینوسروس تری‌دی یا Rhinoceros 3D یکی از نرم‌افزار طراحی صنعتی است که در سال 1980 توسط شرکت رابرت مکنیل و همکارانش، طراحی و به دنیا معرفی شد. این نرم‌افزار به دلیل استفاده از توابع پیچیده و پیشرفته ریاضی در مدلسازی حجم‌های پیچیده بسیار با دقت عمل می‌کند. دقت و ظرافت در طراحی یکی از عوامل محبوبیت این نرم‌افزار در حیطه طراحی‌های سه بعدی صنعتی است. 

کاربرد گستره راینو در دنیای طراحی 3D

کاربرد نرم افزار Rhino

بی‌شک در دهه‌های اخیر طراحی‌های سه بعدی یک حوزه پرطرفدار و پر‌کاربرد در صنعت و به طور کلی مشاغلی که به تجسم ایده‌های خود احتیاج دارند، تبدیل شده‌است. قبل از شرح کاربرد‌های راینو لازم به ذکر است این نرم‌افزار به دلیل سهولت در یادگیری، حجم کم و سرعت بالا در پردازش نسبت به رقبای خود نظیر نرم‌افزار‌های تری دی مکس، سینما فوردی، اسکچاپ، اتوکد و… بسیار قدرتمند‌تر عمل می‌کند.

قابلیت افزودن پلاگین‌های مختلف به راینو این امکان را فراهم کرده‌است تا در اکثر طراحی‌های سه بعدی صنایع مختلف، این نرم‌افزار همچنان کاربرد داشته باشد. فعالیت اصلی این نرم‌افزار سه بعدی سازی احجام  مختلف است به طور مثال در حوزه‌های مختلف مانند: طراحی خوردو و هواپیما، طراحی نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی، طراحی جواهرات، طراحی کاراکتر و انیمیشن‌سازی و…قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید  مقایسه کتیا و سالیدورک

اساس کار نرم‌افزار راینو، تفاوت NURBS و MESH

اساس کار Rhino، خطوط نربز

اساس کار طراحی و مدلسازی در این نرم‌افزار بر باپه خطو نربز (NURBS) است و این مهم‌ترین تفاوت و البته برتری راینو نسبت به نرم‌افزار‌های مشابه است. نرم‌افزار‌هایی مانند تری دی مکس، اسکچاپ و… بر پایه مش (MESH) تولید هندسه می‌کنند.

در واقع خطوط نربز بر پایه معادلات و محاسبات ریاضی عمل می‌کنند به همین دلیل از دقت بالاتری بر‌خوردار هستند. همچنین مدل به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود و البته حجم کمتری را نیز اشغال می‌کند. اما خطوط مش با رسم شبکه‌های چندضلعی مدلسازی می‌کند و در برخی موارد مدل طراحی شده از ظرافت بالایی برخوردار نیست و یا حجم بسیار زیادی را در بر می‌گیرد.

نرم‌افزار‌های سازگار با راینو چیست

نرم‌افزار‌های سازگار با راینو

از دیگر مزیت‌های نرم‌افزار راینو که موجب کارایی بالاتر این نرم‌افزار می‌شود سازگاری آن با سایر نرم‌افزار‌های کاربردی مانند: تری دی مکس، اسکچاپ، سالیدورکس، مایا و… است. پروژه‌های ساخته شده در راینو علاوه بر‌ قابلیت انتقال به سایر نرم‌افزار‌ها، نسبت به پروژه‌های مشابه در دیگر نرم‌افزار‌های طراحی 3D، حجم کمتری دارند. بنابراین انتقال فایل از Rhino به دیگر نرم‌افزار‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

سیستم مورد نیاز جهت راه‌اندازی راینو

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد یکی از مزایت‌های راینو سبک و کم حجم بودن آن است. بنابراین برای نصب این نرم‌افزار در ابتدای کار به یک سیتم قدرتمند احتیاج نداریم بلکه با یک سیتم متوسط نیز می‌توان این نرم‌افزار را راه اندازی نمود. تاکنون شرکت رابرت مکنیل نسخه‌های متعددی از نرم‌افزار راینو را روانه بازار کرده‌است که تا نسخه راینو 5 تغییرات محسوسی را در آن‌ها شاهد نیستیم و صرفا با اندکی تغییر به‌روز‌رسانی شده‌اند.

بیشتر بخوانید  سالیدورک چیست؟ | کاربرد و ویژگی های SolidWorks

اما نسخه 5 با تغییراتی که در آن به وجود آمد و هم‌چنین اضافه شدن ابزار‌های کاربردی نظیر Gumball نسبت به نسخه‌‍‌های قبلی بسیار بهبود یافت. شاید بتوان راینو 5 را کامل‌ترین ورژن این نرم‌افزار دانست که به صورت نسخه‌های 32 بیتی و 64 بیتی عرضه شده‌است. اخیرا نسخه 6 و 7 این نرم‌افزار نیز در اختیار کاربران قرار است که نسخه 7 به مراتب از نسخه 5 کامل‌تر شده‌است با این تفاوت که در نسخه 7 به سیستم به مراتب پیشرفته‌تری احتیاج داریم. زیرا نسخه 7 فقط بر روی سیتم عامل‌های 64 بیتی قابل نصب است. بنابراین در صورتی که سیستم پیشرفته‌ای در اختیار ندارید می‌توانید از همان نسخه راینو 5 استفاده کنید.

سیتم عامل مورد نیاز برای راه‌اندازی ورژن راینو 7:

ویندوز ویندوز 10 professional
پردازنده CPU Intel Core i7 8700K
memory 16GB Ram
Storage 250GB SSD

سخن آخر

با توجه به ویژگی‌های متنوع راینو، کاربرد‌های آن قطعا به یک حوزه مشخص محدود نمی‌شود بلکه می‌توان این نرم‌افزار را در صنایع مختلف به‌کار گرفت. در صورتی‌که به این نرم‌افزار مسلط شوید می‌توانید در زمینه‌های مختلف طراحی سه بعدی فعالیت کنید.

البته فراموش نکنید که اساس کار در تمامی نرم‌افزار‌های این حیطه تقریبا مشابه یکدیگر است و بسته به حوزه فعالیت شما و همچنین سیستمی که در اختیار دارید می‌توانید کار خود را با آموختن اصول مقدماتی 3D و سپس طراحی با یک نرم افزار سه‌بعدی، آغاز کنید.

دوره‌های آموزشی سایت لیموناد یک منبع ارزشمند برای یادگیری نرم‌افزار راینو است که در طول مسیر یادگیری همواره همراه شماست.

آموزش راینو

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
96
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست