1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. نرم افزار
  4. اتوکد
  5. نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟

نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟

نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟

مطالعه: 4 دقیقه

اتوکد AutoCAD شناخته شده ترین نرم‌افزار طراحی یا ترسیم به کمک کامپیوتر ( Computer Aided Design or Draw) است. اکثر مشاغل مهندسی و معماری به نوعی با این نرم‌افزار سر و کار دارند و تا حد زیادی انتخاب اول معماران و مهندسان است. در این مقاله به معرفی نرم‌افزار اتوکد و بررسی کاربردهای آن می‌پردازیم.

کاربرد های اتوکد: نرم افزار مرجع برای معماری و مهندسی

از اتوکد برای طراحی، ایجاد و اصلاح مدل‌های هندسی با هدف ساخت و توسعه‌ی انواع ساختارها و اشیاء (در شهرسازی و ساختمان‌سازی و…) استفاده می‌شود. در حال حاضر اتوکد ابزارهای تخصصی بسیاری دارد که برای طراحی و مدل‌سازی دو بعدی و سه بعدی مرتبط با هر نوع زمینه‌ی صنعتی کاربرد دارند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم نرم‌افزار اتوکد در طراحی مدارهای الکتریکی است که از اینجا به دوره‌ی آموزشی مربوط به آن توسط استاد سعید جمشیدی در لیموناد دسترسی خواهید داشت.

 

هم‌چنین به دلیل پتانسیل و توانایی بالا، امروزه از اتوکد در زمینه‌های گرافیک و طراحی داخلی نیز استفاده می‌شود و نرم‌افزار محبوبی در این زمینه شناخته می‌شود.

طراحی داخلی با اتوکد

قابلیت‌های اتوکد

کارکنان شرکت اتودسک ( Autodesk، شرکت توسعه دهنده‌ی نرم‌افزار اتوکد) امروزه در حال اصلاح ویژگی‌های اتوکد و بهبود دقت ابزارها برای طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی، و گسترش قابلیت‌های آن هستند. استفاده از فضای ابری، سازگاری اتوکد با نرم‌افزارهای مکمل آن و همچنین بهبود رندرگیری از اهداف آنان می‌باشد. جالب است بدانید نام‌گذاری ورژن‌های جدید اتوکد به این صورت است که انتهای نام هر ورژن عدد سال بعد قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در ابتدای سال 2022، ورژن 2023 اتوکد ارائه شد.

بیشتر بخوانید  پست پروداکشن چیست ؟ چه کاربردی در معماری دارد ؟

قابلیت‌های ورژن 2023 نرم افزار اتوکد چیست ؟

  • ایجاد بُعد به صورت خودکار: برای طراحی‌های دو بعدی، نشانگر ماوس را روی شیء مورد نظر قرار دهید تا قبل از ایجاد ابعاد برای آن شیء پیش‌نمایشی از آن مشاهده کنید.
  • فرم های قابل پیوند با برنامه های صفحه گسترده: با ایجاد پیوند (Link) بین فایل اکسل و جدول در پروژه اتوکد، نرم‌افزار قابلیت همگام سازی با داده‌های فایل اکسل به صورت خودکار را خواهد داشت.
  • ذخیره‌ی نماهای سفارشی (View): نماهای سفارشی خود را با نام مخصوص ذخیره کنید تا در مواقع لزوم به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشید و روی چیدمان اعمال کنید.
  • مدل‌سازی سه بعدی واقعی‌تر: با استفاده از ترکیبی از ابزارهای مدل‌سازی جامد و مستحکم، سطحی و مشبک، مدل‌های سه‌بعدی واقعی از طرح خود را ایجاد کنید.
  • هدایت سه بعدی: از ابزارهای مشاهده و هدایت سه بعدی (3D navigation) برای چرخش، حرکت و پرواز در اطراف مدل سه بعدی استفاده کنید تا طرح خود را از زوایای مختلف به نمایش بگذارید.
  • رندرگیری در فضای ابری: مدل‌های سه‌بعدی را به‌صورت آنلاین بدون استفاده از انرژی پردازشگر یا اشغال فضای دیسک رایانه‌ی خود رندر کنید.
  • و…

اساس کار نرم افزار اتوکد

اتوکد اساساً در لایه‌های تصاویر برداری (Vector) کار می‌کند. اما می‌توان تصاویر بیت مپ (bitmap) را نیز به پروژه‌ها اضافه کرد که باعث می‌شود ما مستقیماً به یاد برنامه‌های فتوشاپ و ایلوستریتور بیافتیم.

رابط کاربری اتوکد

با این حال کل رابط کاربری نرم افزار اتوکد برای طراحی پلان‌ها و سازه‌ها طراحی شده است و به بخش‌های اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  • Graphic Area: جایی که طراحی‌های خود را انجام می‌دهیم.
  • Options Ribbon: محل قرارگیری رایج‌ترین اقدامات و ابزاری که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
  • نوار منو و جعبه ابزار (toolbox)
  • Status bar یا نوار وضعیت، که در آن مختصات نقاط، دکمه‌های کنترل شبکه یا حالت ارتومتریک (orthometric mode) و سایر موارد را به صورت برداری پیدا می‌کنیم.
  • Command line یا خط فرمان، برای تعامل با برنامه در زمانی که نیاز داریم به صورت مستقیم جزئیات را تغییر دهیم استفاده می شود. با تایپ دستورات در نوار خط فرمان می‌توانیم تنظیمات را تغییر دهیم یا ابزارها و عملکردهای محاسباتی و اطلاعاتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشیم  را فراخوانی کنیم.
بیشتر بخوانید  معرفی نرم افزار های معماری که باید شناخت

رابط کاربری اتوکد- AutoCAD user interface

سازگاری با سایر برنامه‌ها

فایل‌ها در اتوکد از نوع DWG هستند که شامل تمام اطلاعات مربوط به طرح‌ها، هندسه و تصاویر فایل اصلی است. اما به دلیل استفاده از سیستم برداری امکان خروجی گرفتن از فایل‌ها برای برنامه‌های متمرکز بر طراحی گرافیکی مانند ایلوستریتور Adobe Illustrator یا کورل Corel Draw یا فتوشاپ Adobe photoshop نیز وجود دارد. پست پروداکشن یکی از مواردی است که از فایل نهایی پروژه در نرم افزار اتوکد خروجی مناسب برای فتوشاپ ایجاد می‌کنیم.

بلوک‌ها و مجموعه‌ها

بلوک‌ها Blocks در اتوکد عنصرهای مختلف ساختمانی هستند که می‌توان آن‌ها را از مجموعه‌های متنوع نام گذاری شده انتخاب و در پروژه اضافه کرد. مانند مجموعه‌ی مبلمان، پله‌ها، ساختارهای چوبی، تخته سنگ، در و پنجره و…

از بلوک‌ها برای صرفه‌جویی در زمان هنگامی که به تعداد زیادی از اشیاء نیاز داریم، استفاده می‌شود.

دستورات Commands

شما می‌توانید نوار دستورات را در هر جایی از محیط اتوکد قرار دهید و به منظور افزایش سرعت کار از آن استفاده کنید (در صورت غیر فعال بودن خط فرمان می‌توانید با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+9، آن را فعال کنید). Commandها دستوراتی هستند که به شما کمک می‌کنند اعمالی مانند ذخیره‌ی فایل، گرد کردن گوشه‌های یک شیء، ایجاد کمان یا درج آیتم‌های دیگر را با سرعت بیشتری انجام دهید.

تعداد دستورات اتوکد بسیار زیاد است و با جست و جوی عبارت “دستورات اتوکد” می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در اینجا تعدادی از دستورات پر کاربرد را مشاهده می‌کنید:

  • Area: محاسبه‌ی محیط و مساحت شیئی که انتخاب کرده‌اید.
  • Line: ترسیم خط
  • Multiple: تکرار یک فرمان تا زمانی که تصمیم به لغو آن بگیرید.
  • OOPS: بازیابی آخرین عناصر حذف شده.
  • EXTEND: افزایش طول یک شیء تا زمانی که با لبه‌های شیء دیگر برخورد کند.
بیشتر بخوانید  پست پروداکشن چیست ؟ چه کاربردی در معماری دارد ؟

منابع و سیستم مورد نیاز برای نصب اتوکد ورژن 2023

اتوکد برنامه‌ای سنگین و پیچیده است که برای استفاده از تمام پتانسیل آن به یک کامپیوتر قدرتمند نیاز دارید. مشخصات سیستمی که برای نصب ورژن 2023 اتوکد نیاز دارید از قرار زیر است:

  • سیستم عامل: ویندوز 10 یا 11 64 بیتی ورژن 1809 به بعد
  • پردازنده:2.5 گیگاهرتز (3+ گیگاهرتز پیشنهاد می‌شود)، پردازنده‌های ARM پشتیبانی نمی‌شوند.
  • حافظه: 8 گیگابایت (16 گیگابایت پیشنهاد می‌شود).
  • فضای دیسک: 10.0 گیگابایت.
  • صفحه نمایش: رزولوشن 1920 در 1080 با رنگ واقعی.

در این پست آموختیم که نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟ امروزه با توجه به ظرفیت بالای نرم افزار اتوکد در طراحی در زمینه‌های مختلف صنعتی، معماری و عمران و … بازار کار آن پیوسته بهتر می‌شود و با یادگیری این نرم افزار به صورت حرفه‌ای می‌توانید در آمد خوبی از این راه کسب کنید. ما در لیموناد مجموعه‌ی ارزشمندی از پکیج‌های آموزشی نرم‌ افزار اتوکد را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که با لینک زیر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت:

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
162
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست