1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. نرم افزار
  4. مهندسی عمران و معماری
  5. نرم افزار ایتبس چیست ؟ | کاربرد و ویژگی های ETABS

نرم افزار ایتبس چیست ؟ | کاربرد و ویژگی های ETABS

نویسنده:

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نرم افزار ایتبس چیست ؟

نرم افزار ایتبس چیست ؟ | کاربرد و ویژگی های ETABS

نویسنده:

مطالعه: 5 دقیقه

نرم‌افزار ETABS یک نرم‌افزار محبوب مهندسی و عمران است که در زمینه طراحی سازه و مدل‌سازی، بیشترین کاربرد را دارد. این نرم‌افزار با قابلیت‌های ویژه خود، به عنوان یک ابزار قدرتمند برای طراحی پروژه‌های مهندسی و ساختمانی شناخته ‌می‌شود. در مقاله “نرم افزار ایتبس چیست ؟” به بررسی کاربرد و ویژگی ‌های ETABS به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های طراحی و ساخت‌و‌ساز می‌پردازیم و مزایای آن را برمی‌شمریم.

نرم افزار ایتبس چیست؟

از نرم‌افزار ایتبس در بخش‌های مختلف مهندسی سازه استفاده می‌شود. ایتبس با تقسیم‌کردن سازه به اِلمان‌های کوچک، آن‌ها را به صورت جزئی‌تر مورد بررسی قرار می‌دهد. این نرم‌افزار مطابق با قواعد و مقررات بین‌المللی ساخت‌و‌ساز تهیه شده‌است‌ و به صورت تخصصی در حوزه‌های مربوط به زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارد.

نرم افزار ایتبس چیست ؟

نرم‌افزار ایتبس با‌توجه به نوع سازه‌ی طراحی‌شده، انواع مختلفی از ابزار‌های مورد نیاز برای بررسی و ارزیابی استحکام آن در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مدل‌های سازه در این نرم‌افزار، صورت واقعی‌تری دارند و نتایج تکمیل سازه در این نرم‌افزار قابل مشاهده‌ هستند. به کمک آخرین ورژن ایتبس، امکان گزارش‌‌گیری از خروجی‌های سازه نیز وجود دارد.

تاریخچه نرم افزار ایتبس (ETABS)

نرم‌افزار ایتبس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای آناليز و ارزیابی سیستم‌های مربوط به ساخت‌و‌ساز در سال 1980 توسط شرکت CSI معرفی شد. شرکت CSI درسال ۱۹۷۵ میلادی، توسط اشرف حبيب الله (پاکستانی الاصل ساکن آمریکا) در کالیفرنیا به ثبت رسید. کمپانی CSI (مخفف Computers and Structures)، از همان ابتدا جزو شرکت‌های پیشرو در تولید نرم افزارهای طراحی و تحلیل ساختمانی بود. از جمله سازه‌های معروفی که در ساخت آن‌ها از نرم‌افزارهای CSI استفاده شده‌است می‌توان به برج تایپه ۱۰۱ تایوان، مرکز تجاری نیویورک و ورزشگاه آشیانه پرنده در پکن اشاره کرد. علاوه بر ایتبس نرم‌افزارهای: ،PERFORM-3D، SAFE، CSiBridge ،SAP2000 از جمله نرم‌افزارهای تولیدشده توسط این شرکت است.

تاریخچه نرم افزار ایتبس (ETABS)

 

کاربرد نرم افزار ETABS در چه حوزه‌هایی است؟

کاربرد نرم افزار ایتبس در زمینه مهندسی سازه بوده و ارزیابی استاتیک و دینامیک به کمک این برنامه انجام می‌شود. ترسیم پلان‌های مختلف، طراحی انواع دیوار برشی و فولادی، تعیین میزان ظرفیت برای باربری، از دیگر قابلیت‌های شناخته‌شده در ایتبس است.

نتایج و گزارش‌های حاصل از طراحی سازه در اين نرم‌افزار، مورد تایید سازمان نظام مهندسی است. هم‌چنین قابلیت‌های ویژه و منحصر بفرد این نرم‌افزار باعث می‌شود دانشجویان حوزه مهندسی و یا افراد مبتدی، بخشی از فعالیت‌های خود را به کمک آن انجام دهند.

کاربرد نرم افزار ETABS در چه حوزه‌هایی است؟

ایتبس تحلیل و بررسی ساختمان‌های چندطبقه را نیز انجام می‌دهد و تمامی جزئیات موجود در سازه‌ها را به نمایش می‌گذارد. اِلمان‌های مختلف طراحی سازه برای این نرم‌افزار تعریف شده‌اند. همان‌طور که گفتیم نتایج طراحی و خروجی‌های آن اغلب توسط سازمان نظام مهندسی مورد تایید قرار می‌گیرد و می‌توان از آن به‌عنوان یک چک لیست کامل استفاده کرد تا مبنای طراحی سازه‌ باشد.

ایتبس چه قابلیت هایی دارد؟

برنامه طراحی سازه ایتبس دارای قابلیت‌‌های ویژه‌ای است که به کمک آن تمامی مراحل طراحی، ترسیم و مد‌ل‌سازی با قدرت بسیار بالایی اجرا می‌شوند:

  • قابلیت آنالیز اِلمان‌های مختلف پوسته‌ای همچون گنبد‌ها؛
  • قابلیت مدل‌سازی رمپ‌های سازه‌ای؛
  • طراحی، مدل‌سازی و تحلیل سازه‌های ساختمانی؛
  • امکان طراحی قاب‌ها، ساختمان‌های فولادی و ساختمان‌های بتنی؛
  • امکان طراحی دیوار‌های بتنی و برشی؛
  • طراحی دیوار فولادی؛
  • شناسایی تمامی اِلمان‌های ساختمان؛
  • ایجاد وضعیت انتقال بار از طبقات پایین به قسمت تیر‌ها؛
  • استخراج فایل با پسوند dxf؛
  • انجام تحلیل خطی و غیرخطی سازه؛
  • قابلیت طراحی تیر‌های مکعبی؛
  • امکان ایجاد اشیا دلخواه برای ترسیم سازه؛
  • پخش کردن نیرو در دال‌های یک طرفه یا دو طرفه؛
  • تنظیم خودکار میزان بار باد؛
  • درنظر گرفتن پیچش‌های اتفاقی در زمان بروز زلزله؛
  • محاسبه خودکار نیروی زلزله و بررسی تاثیرات آن بر سازه؛
  • محاسبه میزان جرم طبقات سازه؛
  • تعیین مرکز سختی جرم طبقات سازه.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید نرم‌افزار ایتبس قابلیت‌های فراوانی دارد که آن را به یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای مهندسی عمران و طراحی سازه و مدل‌سازی تبدیل کرده‌است.

ایتبس چه قابلیت هایی دارد ؟

مزایای نرم افزار ایتبس چیست ؟

نرم‌افزار ایتبس با داشتن ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فرد، به مهندسان و معماران کمک می‌کند تا بهترین طراحی‌ها و محاسبات را انجام داده و پروژه‌های ساختمانی را به صورت کارآمد و ایمن اجرا کنند. در این بخش برخی از مزایای نرم‌افزار Etabs را با هم بررسی می‌کنیم:

  • این نرم‌افزار زیر نظر مهندسان با تجربه کالیفرنیا است و در صورت به‌روز شدن، استاندارد‌های مربوط به طراحی این نرم‌افزار نیز ارتقا پیدا می‌کنند.
  • این نرم‌افزار از رابط گرافیکی بسیار قوی برخوردار است و فرآيند مدل‌سازی در آن بسیار آسان است.
  • به کمک این نرم‌افزار می‌توان تأثیر بروز بلایای طبیعی بر سازه‌ی طراحی‌شده را مشاهده کرد.
  • گزینه‌های مدل‌سازی در این نرم‌افزار، تنوع بسیار زیادی دارند.
  • نرم‌افزار ایتبس از نظر ترسیم بار‌ها، انعطاف‌پذیری زیادی داشته و یک برنامه قدرتمند در این زمینه است.
  • این برنامه توانایی ترسیم سازه‌های دوبعدی یا سه بعدی را دارد.
  • به کمک گذراندن دوره‌های مختلف کار با نرم‌افزار ایتبس، می‌توانید در این زمینه حرفه‌ای شوید و به آسانی با این برنامه سازه‌های مورد نظر خود را طراحی کنید.
  • این نرم‌افزار دارای قابلیت ویرایش است. به کمک چند کلیک و جابه‌جا‌کردن اشیا، می‌توانید تغییرات شگفت‌انگیزی را در سازه به وجود آورید.
  • ایحاد یک شیء روی شیء دیگر بسیار ساده است و افراد می‌توانند به کمک این ویژگی، دقیق‌ترین ساز‌ه‌‌های مهندسی را طراحی کنند.

آیا به دنبال افزایش مهارت‌های خود در طراحی و تحلیل سازه‌ها هستید؟ دوره‌ی آموزشی رایگان نرم‌افزار Etabs در لیموناد را از دست ندهید! این دوره شامل محتواهای کاربردی است که برای شروع یادگیری و دستیابی به مهارت‌هایی که شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهند مناسب است. برای دسترسی به این دوره از طریق لینک زیر اقدام کنید:

آموزش نرم افزار ایتبس (Etabs)|رایگان

نرم افزار ایتبس از چه فرمت‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

اتوکد (Auto CAD)، تکلا استراکچرز (Tekla Structures) و رویت (Revit)، فرمت‌های قابل پشتیبانی در نرم‌افزار ایتبس هستند. IFC  نیز به عنوان فرمت مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان، فرمت رایج مورد استفاده در نرم‌افزار ایتبس است. این قابلیت پشتیبانی از فرمت‌های مختلف باعث افزایش کاربرد و گسترش‌ استفاده از ایتبس شده‌است.

بهترین ورژن نرم افزار ایتبس کدام است؟

ورژن ایتبس مورد قبول سازمان نظام مهندسی، جدید‌ترین نسخه این نرم‌افزار است. نرم افزار ایتبس 2021، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جذابی دارد. اگر قصد شروع يادگيري این نرم‌افزار جذاب را دارید، توصیه می‌شود از آخرین نسخه اين نرم‌افزار استفاده کنید. یادگیری بروز‌ترین قابلیت‌های این برنامه، می‌تواند میزان مهارت‌های شما در هنگام کار با آن را افزایش دهد. علاوه‌بر این مزیت، آخرین نسخه نرم‌افزار ایتبس، از قواعد و اصول استاندارد بین‌المللی سازه‌ها پشتیبانی می‌کند که این موضوع بر طراحی‌ سازه تأثیر مثبت دارد.

تا چند سال پیش، نسخه سال ۲۰۰۹ دارای طرفداران بسیار زیادی بود اما به دلیل عدم پشتیبانی از این نسخه و تغییر استاندارد در حوزه طراحی سازه، ایتبس ۲۰۱۶ مورد ‌استفاده قرار گرفت‌.

بهترین ورژن نرم افزار ایتبس کدام است؟

آموزش نرم افزار ایتبس و اهمیت یادگیری آن

در این مقاله برخی از نکات مهم مربوط به نرم افزار ایتبس (Etabs) را بررسی کردیم. همان‌طور که پیش‌تر هم بیان کردیم، نرم افزار ایتبس قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. به همین دلیل می‌تواند در دوران دانشجویی و حتی اشتغال شما، بسیار کارآمد باشد. یادگیری نرم افزار ایتبس یک امر بسیار ضروری برای هر دانشجوی مهندسی طراحی سازه است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که یادگیری آن باید به صورت اصولی صورت بگیرد تا مهارت شما از صفر به 100 برسد.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
166
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست