1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. طراحی خارجی
  5. پست پروداکشن چیست ؟ چه کاربردی در معماری دارد ؟

پست پروداکشن چیست ؟ چه کاربردی در معماری دارد ؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پست پروداکشن چیست ؟ چه کاربردی در معماری دارد ؟

مطالعه: 4 دقیقه

در یک پروژه‌ی معماری افراد و فعالیت‌های زیادی دخیل هستند تا پروژه به بهترین نحو انجام شود و مورد تایید قرار بگیرد. یکی از این فعالیت‌ها پست پروداکشن (post production) به معنی پَسا تولید می‌باشد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که پست پروداکشن چیست ؟ چه کاربردی در معماری دارد؟ انجام آن ضروری است یا خیر؟

مفهوم پست پروداکشن چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پست پروداکشن به معنی پسا تولید می‌باشد. عده‌ای تصور می‌کنند که پست پروداکشن نیز مانند اتوکد یا تری دی مکس یک نرم‌افزار است؛ اما باید بدانید که در واقع آن یک مرحله از ایجاد پروژه‌ی معماری و مجموعه فعالیت‌هایی است که باعث با کیفیت‌تر و طبیعی‌تر شدن رندرهای معماری می‌شود. از پست پروداکشن به عنوان “گیلاس روی کیک” نیز یاد می‌شود که مسئول تلاقی تصویر رندر شده با سایر بافت‌ها و جلوه‌های بصری از طریق نرم‌افزاری مانند فتوشاپ است.

post-productin-پست پروداکشن چیست؟

تفاوتی ندارد که شما مدل سازیِ پروژه را با کدام یک از نرم‌افزارهای معماری 3Dsmax , lumion, Revit, Sketchup, VRay و… انجام داده‌اید. پس از مرحله‌ی رندرینگ می‌توانید تکنیک‌های پست پروداکشن را در فتوشاپ روی آن اعمال کنید؛ وضوح، کیفیت و نورپردازی را بهینه کنید و آن را طبیعی‌تر جلوه دهید.

در لیموناد مجموعه‌ی کاملی از نرم افزارهای مهندسی معماری برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم:

کاربرد پست پروداکشن در معماری چیست؟

با انجام مرحله‌ی پسا تولید (post production) می‌توانید تصویر نهاییِ پروژه را در محیط مورد نظر مجسم کنید. در فتوشاپ با استفاده از منوی Adjustment می‌توانید نور و سایه به پروژه اضافه کنید یا حتی روز را به شب تبدیل کنید. کاربرد دیگر پست پروداکشن در شیت‌بندی و ارائه‌ی شیت‌های معماریِ با کیفیت است که با استفاده از آبجکت‌هایی مانند ابر، چمن، درخت، انسان، مبلمان، تابلو و وسایلِ تزئینی و غیره امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید با نمایش پروژه در فصول مختلف سال تاثیر زیادی در جلب نظر کارفرما داشته باشید.

بیشتر بخوانید  نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟

post-productin-پست پروداکشن چیست؟

به این نکته توجه کنید که قرار دادن کاراکترها بدون برنامه‌ریزی و داشتن سناریوی مرتبط در پروژه حس کاملاً غیر طبیعی به کارتان خواهد داد، پس هرگز درخت‌ها و انسان‌ها و… را در هرجایی و به هر تعدادی قرار ندهید.

مواردی که در پست پروداکشن می‌توانیم انجام دهیم:

  • تبدیل روز به شب
  • افزایش وضوح و کیفیت تصویر
  • اضافه‌کردن نور و سایه
  • ایجاد حس تلالو در آب
  • نمایش پروژه در فصول مختلف
  • اضافه‌کردن تکسچر (texture) تَرَک
  • لکه‌گیری موارد دلخواه
  • اضافه‌کردن درخت، انسان، نیمکت و …
  • تغییر متریال‌ (کدری، زبری، شفافیت و…)
  • اضافه‌کردن ابر‌
  • تغییر رنگ آسمان
  • تغییر رنگ نور و …

انجام Post Production ضروری است یا خیر؟

این تکنیک امروزه اهمیت بسیاری برای معماران و طراحان دارد، زیرا بهترین روش برای نشان دادن زاویه دید معمار و جلب نظر کارفرما برای سرمایه‌گذاری روی پروژه می‌باشد. در واقع با انجام این مرحله‌ شما می‌توانید تصورات خود از پروژه در یک محیط واقعی را به وسیله‌ی نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ به تصویر بکشید؛ به این صورت تصور آن برای دیگران نیز امکان‌پذیر خواهد بود و به مشتریان این حس اطمینان را می‌دهد که سازه در آینده به همان اندازه‌ی تصویر با کیفیت خواهد بود.

گاهی ممکن است در لحظات آخر پیش از شروع پروژه ناچار به ایجاد بعضی تغییرات شوید. این اعمال تغییرات و بروزرسانی در مرحله‌ی پست پروداکشن و نرم‌افزار فتوشاپ بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

پست پروداکشن چیست؟ چه کاربردی در معماری دارد؟

همچنین در این مرحله می‌توانید خطاهای احتمالی را پیش از مرحله‌ی اجرا بیابید و برطرفشان کنید. در روزگاری که انسان‌ ابزارهای گوناگونی را برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه ابداع می‌کند، چرا از ابزاری که در اختیار داریم استفاده نکنیم؟!

بیشتر بخوانید  نرم افزار اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟

تفاوت رندرگیری (Rendering) و Post Production

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که با نرم‌افزارهای رندرینگ هم می‌توانیم به پروژه آبجکت اضافه کنیم یا هر تغییری را اعمال کنیم؛ پس چرا باید از تکنیک پست پروداکشن استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که اضافه کردن آبجکت‌ها و ایجاد تغییرات این چنینی در نرم‌افزارهای مدل‌سازی باعث سنگین‌ شدن فایل پروژه، افزایش زمان رندرگیری، و همچنین پایین آمدن سرعت سیستم شما می‌شود. حالا فرض کنید پس از رندرگیری نهایی که بسیار هم زمان‌بَر است، تصمیم بگیرید یک مورد مثلاً متریال یکی از دیوارها را تغییر دهید. ممکن است با یادآوری مدت زمانی که برای رندرگیری لازم دارید کلاً از این کار منصرف شوید و نتوانید بهترین نتیجه را ارائه دهید. اما در فتوشاپ می‌توانید به آسانی این تغییرات را اعمال کنید و اجسام مختلف را جا به جا کنید بدون اینکه نگران زمان باشید.

post-productin-پست پروداکشن

می‌توانید در لیموناد آموزش پست پروداکشن با فتوشاپ را مشاهده کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
572
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست