1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. مدل سازی
  5. bim چیست و چرا بسیار پر کاربرد شده است

bim چیست و چرا بسیار پر کاربرد شده است

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

bim چیست

bim چیست و چرا بسیار پر کاربرد شده است

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

bim چیست

bim مخفف عبارت Building information model می باشد. که به معنی مدل سازی اطلاعات ساختمان می باشد.

bim یک ماکت دیجیتال کامل از وضعیت فیزیکی ساختمان می باشد که شامل مشخصات فنی یک ساختمان می باشد.

در پروژه های ساختمانی با ساخت bim آن را یک مرجع مشترك از اطلاعات بخش های مختلف ساختمان می دانند که مبنا و مرجعی برای تصمیم گیری در تمام طول عمر پروژه می باشد یعنی از زمان طراحی و ساخت پروژه تا زمان بازسازي و حتی تخریب آن پروژه برای تصمیم گیری به bim تولید شده مراجعه می شود.

برای این که یک مدل شبیه سازی شده بتواند اهداف ما را در استفاده از تکنولوژی BIM تامین نماید باید 6 مشخصه به شرح زیر داشته باشد:

1 – کاغذی نباشد و دیجیتالی باشد .

 2 – 3D یا سه بعدی باشد.

 3 –قابل اندازه گیری باشد و دارای بعد و پارامتریک باشد . (Measurable And Parametric)

4 –تمام ابعاد ساختمان را پوشش دهد و جامع باشد.

5 – تمام بخش های پروژه به آن دسترسی داشته باشند.

6 –بادوام و پایدار در تمام فازهای پروژه باشد. (ِDurable  ) .

مزیت اصلی bim

متدولوژي مدل سازي اطلاعات ساختمان مزیت های زیادی دارد که باعث شده است به روشی غالب و همه گیر در بسیاري از کشورهای دنیا و حتی خاورمیانه تبدیل شود و با این مزیت هایی که دارد در آینده به طور قطع در تمام پروژه ها استفاده خواهد شد.

شاید بتوان گفت همان قدر که CAD نسبت به نقشه های دستی مزیت داشت BIM هم نسبت به CAD مزیت دارد، هرچند که BIM با توجه به فرایندهای ملازم با خود چیزي به مراتب بیشتر از این خواهد بود.

مفهوم BIM را هرگز نمی توان به کلمه نقشه سه بعدی فروکاهی کرد زیرا نقشه سه بعدی BM است بخش – I – از bim یعنی اطلاعات در کنار فرایندهاي مربوطه که اهمیت زیادی در BIM دارد.

کاربرد bim

همان گونه که قبلا گفته شد تکنولوژی bim به عنوان یک مفهوم و روش جدید در تمام طول چرخه حیات یک پروژه مورد استفاده قرار می گیرد، از زمان مطالعات ابتدایی و امکان سنجی پروژه تا در نهایت مرحله تخریب (Demolition ) یک پروژه از bim استفاده می شود. جدول زیر نشانگر استفاده ی این تکنولوژی در مراحل مختلف چرخه ی حیات یک پروژه را نشان میدهد.

به عقیده ی بسیاری از متخصصین یکی از جذابترین و کلیدی ترین کاربردهای تکنولوژی BIM در فاز طراحی هر پروژه می باشد .با استفاده از اطلاعات گردآوری شده و مدل شده بر اساس مفهوم BIM میتوان مطالعات مربوط به “تطبیق بنا به صورت دوستدار محیط زیست و پایدار (Green and Sustainable Design)” ، ” آنالیز انرژی بناها و دستیابی به بهینه مصرف سوخت و انرژی ( نزدیک شدن به مفهموم Zero Energy ) ” (شکل 3)، ” آنالیز روشنایی داخلی و خارجی و مهمتر ار همه استفاده بهینه از نور طبیعی (Daylight Analyze) و ساخت انیمیشن در ساعت های مخنلف سال در هر نقطه از کره زمین “(شکل 4)، ” آنالیز و مطالعه در خصوص تاثیر انرژی باد بر روی بناها” ( شکل 5 )، ” آنالیز نیروهای سازه ای و طراحی سازه ” (شکل 6)را با دقت و کمترین خطای محاسباتی به انجام رسانید.

BIM در ایران

با توجه به ارتباط ضعیف صنعت ساخت ایران با شرکتهاي بین المللی و همچنین ضعف و عدم کارایی جوامع آکادمیک در حوزه ارتباط با صنعت و ارائه روشهاي کاربردی، متاسفانه علیرغم گذشت نزدیک به 15 سال از مطرح شدن BIM در سطح جهان، استفاده از این متدولوژی نوین و کارآمد در ایران در سطح بسیار محدود و پراکنده باقیمانده است و بسیاری از فعالان این حوزه نمی دانند bim چیست

در سال 95 ، معاونت مسکن و ساختمان اقاي دکتر مظاهریان ضمن اذعان به عقب افتادگی ده ساله دانش مهندسی ایران از جوامع پیشرفته، خواستار تحولاتی در خصوص استفاده از BIM در ایران شد که هرچند بسیار دیرهنگام اما می تواند در صورت وجود عزم جدي تحرك مثبتی در این خصوص در ایران ایجاد نماید.

آموزش نرم افزار برای bim

از دو نرم افزار رویت و naviwsworks برای bim استفاده می شود

در این لینک آموزش navisworks را ببینید.

در این لینک آموزش رویت را ببینید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
641
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست