1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. آیلتس
  5. آزمون آیلتس چیست؟ + جزئیات هر بخش

آزمون آیلتس چیست؟ + جزئیات هر بخش

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

آزمون آیلتس چیست؟ + جزئیات هر بخش

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس (IELTS: International English Language Testing System) یکی از معتبرترین آزمون‌های جهانی است که سطح تسلط شما به زبان انگلیسی را در چهار مهارت شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه ارزیابی می‌کند. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج، شورای فرهنگی بریتانیا و سازمان IDP استرالیا، و در بیش از ۲۷۰ حوزه امتحانی در نزدیک به ۱۱۰ کشور دنیا برگزار می‌شود.

این آزمون برای افرادی که قصد مهاجرت، تحصیل، کار یا اقامت در کشورهای انگلیسی زبان را دارند، بسیار مهم و مورد نیاز است. برخی از دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و کشورهایی که از آزمون آیلتس به عنوان معیار زبانی استفاده می‌کنند عبارتند از:

– دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند کمبریج، آکسفورد، هاروارد، MIT، استنفورد و …
– سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، بانک جهانی، یونسکو، ناتو و …
– کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و …
– کشورهای غیر انگلیسی زبان مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، سوئد، سوئیس و …

به طور کلی، اگر قصد مهاجرت دارید، به احتمال بسیار زیاد به آیلتس نیاز خواهید داشت. اما اینکه به کدام نوع آیلتس نیاز دارید یا حداقل نمره مورد نیاز شما کدام است، بستگی به هدف شما و مقصدتان دارد.

آزمون آیلتس از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌ است؟

آزمون آیلتس بر دو نوع آکادمیک (Academic) و عمومی (General Training) است که بسته به هدف و نیاز، شما می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در سطوح بالاتر یا ورود به دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، مناسب است. آزمون آیلتس عمومی برای افرادی که قصد مهاجرت، کار یا اقامت در کشورهای انگلیسی زبان را دارند، مناسب است. هر دو نوع آزمون از چهار بخش شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه تشکیل شده‌اند که هر بخش، مهارت هدف را ارزیابی می‌کند و در نهایت، نمره هر بخش به صورت جداگانه و همچنین یک نمره کلی به عنوان نمره نهایی آزمون به شما ارائه می‌شود. نمره نهایی آزمون، میانگینی از نمرات هر بخش است.

در زیر به توضیح هر بخش آزمون آیلتس برای هر دو بخش عمومی و آکادمیک می‌پردازیم.

بخش شنیداری (Listening)

این بخش در هر دو نوع آزمون (آیلتس عمومی و آکادمیک) یکسان است. شما باید به چهار فایل صوتی گوش دهید و به ۴۰ سوال مربوط به آن‌ها پاسخ دهید. مدت زمان این بخش ۳۰ دقیقه است و شما ۱۰ دقیقه دیگر برای انتقال پاسخ‌های خود به پاسخنامه، زمان خواهید داشت.

چهار فایل صوتی عبارتند از:

– قسمت اول: یک مکالمه اجتماعی بین دو نفر در مورد موضوعات روزمره مانند رزرو هتل، خرید بلیط، ثبت نام در کلاس و …
– قسمت دوم: یک سخنرانی اجتماعی توسط یک نفر در مورد موضوعات عمومی مانند راهنمایی محلی، توضیحات موزه، اطلاعات پارک و …
– قسمت سوم: یک مکالمه آموزشی بین دو یا چند نفر در مورد موضوعات دانشگاهی مانند پروژه، تکلیف، ارائه و …
– قسمت چهارم: یک سخنرانی آموزشی توسط یک نفر در مورد موضوعات دانشگاهی مانند درس، تحقیق، کنفرانس و …

در بخش شنیداری آزمون آیلتس، هر فایل صوتی فقط یک بار برای شما پخش می‌شود و شما باید با همان یک بار گوش کردن به فایل صوتی، به سوالات مربوط به آن بخش پاسخ دهید. برای تمرین این بخش، تا می‌توانید به مکالمه‌ها و سخنرانی‌ها به زبان انگلیسی گوش دهید. و همچنین تا می‌توانید نمونه مشابه بخش شنیداری آزمون آیلتس حل کنید تا با ساختار این بخش آشنا شوید و به آن عادت کنید.

بخش خواندن (Reading)

این بخش در دو نوع آزمون (عمومی و آکادمیک) متفاوت است. شما باید سه مقاله مختلف را بخوانید و به ۴۰ سوال مربوط به آن‌ها پاسخ دهید. مدت زمان این بخش ۶۰ دقیقه است و شما باید پاسخ‌های خود را مستقیما در پاسخنامه بنویسید.

سه مقاله مختلف در بخش ریدینگ آزمون آیلتس عبارتند از:

– در آزمون آیلتس آکادمیک: در این بخش، سه مقاله با موضوعات علمی، تاریخی، فرهنگی و … که از منابع معتبر دانشگاهی انتخاب شده‌اند. این مقالات ممکن است شامل نمودارها، جدول‌ها، نقشه‌ها یا تصاویری باشند که شما باید آن‌ها را تحلیل و بررسی کنید و به سوالات مربوطه پاسخ دهید.
– در آزمون آیلتس عمومی: دو مقاله اجتماعی با موضوعات روزمره مانند آگهی‌ها، راهنماها، بروشورها، دستورالعمل‌ها و … وجود دارد که شما باید اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات از آن‌ها بیابید. مقاله دیگر طولانی‌تر با موضوعات عمومی مانند محیط زیست، سلامتی، تکنولوژی و … هست که شما باید نظرات و استدلال‌های موجود در آن را درک کنید.

برای موفقیت در این بخش، بهترین تمرین، خواندن متون انگلیسی است. سعی کنید در رابطه با موضوعات مختلف و متعدد، متون زیادی را مطالعه کنید تا مهارت خواندن شما تقویت شده و همچنین دایره لغات شما نیز گسترش یابد. هر چه سرعت خواندن شما بالاتر باشد و هر چه دایره لغات گسترده‌تری داشته باشید، در این بخش از آزمون آیلتس موفق‌تر خواهید بود. حل نمونه‌ سوال‌های بخش ریدینگ آزمون أيلتس نیز بسیار به شما کمک خواهد کرد چرا که با ساختار این بخش بیشتر آشنا می‌شوید. همچنین تکنیک‌هایی برای سرعت بخشیدن به این فرایند وجود دارد مانند skimming و scanning که برای آزمون آیلتس واجب است و بدون این تکنیک‌ها، زمان کافی برای پاسخگویی به تمام سوالات را نخواهید داشت.

نکته مهمی که در رابطه با سه مقاله‌ بخش ریدینگ آزمون آیلتس وجود دارد، سطح این سه مقاله است. این سه مقاله به ترتیب سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. بدین معنی که مقاله اول آسان، مقاله دوم متوسط و مقاله آخر سخت خواهد بود. این نکته در مدیریت زمان به شدت مهم است. نباید تمام وقت خود را تقسیم بر سه کنید، بلکه به نسبت دشواری مقالات، باید زمان خود را تنظیم کنید.

بخش نوشتن (Writing)

این بخش در دو آزمون (آکادمیک و جنرال) متفاوت است و شما باید دو تسک مختلف را به زبان انگلیسی بنویسید. مدت زمان این بخش ۶۰ دقیقه است و شما باید پاسخ‌های خود را با دست یا کامپیوتر در پاسخنامه بنویسید.

دو تسک مختلف عبارتند از:

– در آزمون آکادمیک: در تسک اول یک نمودار، جدول، نقشه یا تصویر به شما داده می‌شود که شما باید آن را در ۱۵۰ کلمه توصیف کنید. در تسک دوم یک موضوع یا سوال به شما دهد می‌شود که شما باید یک مقاله در مورد آن بنویسید. در این مقاله باید نظر خود را درباره این موضوع بیان کرده و موضوع مورد نظر را از چندین وجه مورد بررسی قرار دهید. تعداد کلمات این بخش ۲۵۰ کلمه است.
– در آزمون عمومی:در تسک اول آزمون جنرال آیلتس، شما باید یک نامه رسمی، غیر رسمی یا نیمه رسمی به یک شخص، اداره یا سازمان بنویسید. تعداد کلمات تسک اول، ۱۵۰ کلمه است. تسک دوم، مشابه تسک دوم آزمون آکادمیک یک موضوع یا سوال است که شما باید یک مقاله با ۲۵۰ کلمه در مورد آن بنویسید. موضوع و عنوان این بخش در آزمون جنرال کلی‌تر و اجتماعی‌تر بوده، در صورتی که در آزمون آکادمیک، تخصصی‌تر و علمی‌تر هست.

برای موفقیت در بخش رایتینگ آزمون آیلتس، شما نیاز به دایره لغات خوب، و گرامر عالی دارید. گرامر به شدت در بخش رایتینگ مهم است. پس از اینکه از گرامر و سطح لغات خود مطمين شدید، بر روی دیگر نکات مانند انسجام و پیوستگی متن تمرکز کنید. کمک گرفتن از یک مربی در زمینه تمرین مهات نوشتاری خود بسیار موثر است. همچنین می‌توانید از هوش مصنوعی نیز برای بهبود مهارت نوشتاری خود کمک بگیرید.

بخش مکالمه (Speaking)

این بخش در هر دو نوع آزمون (آکادمیک و جنرال) یکسان است و شما باید با یک شخص (examiner) به زبان انگلیسی صحبت کنید. مدت زمان این بخش ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و در سه قسمت مختلف تقسیم می‌شود.

سه قسمت مختلف بخش اسپیکینگ آیلتس عبارتند از:

– قسمت اول: معرفی خود و صحبت در مورد موضوعات شخصی مانند خانواده، کار، تحصیل، علایق و …
– قسمت دوم: توصیف یک موضوع خاص که به شما داده می‌شود. شما باید یک کارت کوچک (نمونه این کارت در تصویر پایین آورده شده) را بخوانید و یک دقیقه فکر کنید (همزمان می‌توانید یادداشت‌برداری نیز بکنید) و سپس یک تا دو دقیقه در مورد آن صحبت کنید. سپس در پایان بخش دوم، مصاحبه‌کننده یک یا دو سوال مرتبط با موضوع از شما می‌پرسد.


– قسمت سوم: بحث و گفتگو در مورد موضوع قسمت دوم و مسائل مرتبط با آن. شخص مصاحبه‌کننده از شما سوالاتی می‌پرسد و شما باید به این سوالات پاسخ داده و نظر خود را بیان کنید.

برای موفقیت در این بخش، شما نیاز به گرامر خوب و تسلط کافی بر آن دارید. همچنین استفاده از کلمات متعدد و مختلف و هم‌معنی بسیار مهم است. اگر می‌خواهید به موضوعی تکراری اشاره کنید، بهتر است با کلمات مترادف این کار را انجام دهید، نه کلمات تکراری! تلفظ نیز در این بخش مهم‌ است. صحبت‌های شما باید کاملا شفاف و واضح باشد و کلمات را به شکل درست بیان کنید.

به عنوان یک تمرین، شما می‌توانید بخش‌های مختلف آزمون را خودتان تمرین کرده، از خودتان فیلم بگیرید و سپس خودتان را ارزیابی کنید. شاید در هنگام صحبت کردن، متوجه اشتباهات گرامری خود نشوید، یا بهترین نوع بیان را نیابید، اما وقتی فیلم خودتان را نگاه می‌کنید، به اشتباهات و نقاط ضعف خود پی می‌برید و می‌توانید آن‌ها را اصلاح کنید.

چگونه برای آزمون آیلتس آماده شویم؟

برای آماده شدن برای آزمون آیلتس، شما باید هم زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و هم با فرمت و نکات آزمون آشنا شوید.  برای این منظور، شما می‌توانید از منابع مختلفی استفاده کنید. اگر اهل خودخوانی هستید، کتاب‌ها و جزوات آموزشی آزمون آیلتس که شامل نمونه سوالات، پاسخ‌ و تمرین‌های متنوع هستند، منابع خوبی برای کسب آمادگی آزمون آیلتس می‌باشند.

اگر یادگیری با استفاده از تکنولوژی را دوست دارید، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین آزمون آیلتس گزینه خوبی برای شماست. این ابزارها شامل آزمون‌های کامل، آزمون‌های کوتاه، ویدیوها، پادکست‌ها و مقالات آموزشی هستند که هر کدام به نحوی شما را برای آزمون آیلتس آماده می‌کنند.


کلاس‌ها و دوره‌های حضوری یا آنلاین آزمون آیلتس نیز گزینه خوبی است. این دوره‌ها به مراتب بهتر از این است که خودتان به تنهایی برای آزمون آیلتس آماده شوید. اگر شما به تنهایی مطالعه کنید، بعد از مدتی خسته می‌شوید. اما در کلاس‌ها، کسانی را می‌یابید که هدف یکسان مانند شما دارند (آیلتس) و سختی‌ها و دشواری‌های مسیر قابل تحمل‌تر خواهد بود. همچنین باید گفت برخی مهارت‌ها مانند مهارت مکالمه، نیاز به جمعی دارد که بتوانید در آن انگلیسی صحبت کنید، صحبت‌های بقیه را بشنوید، و از یک استاد بازخورد دریافت کنید.

سخن آخر

برای موفقیت در آزمون آیلتس، سطح زبان انگلیسی شما به شدت تاثیرگذار است. پس اگر می‌خواهید در آزمون آیلتس موفق شوید، زبان انگلیسی عمومی خودتان را تقویت کنید. پس از اینکه به سطح مطلوبی از زبان انگلیسی دست یافتید، ساختار آزمون آیلتس را تمرین کنید. قبل از آزمون اصلی و در دوره آمادگی خود، حتما چند آزمون ماک (mock) برای آمادگی بزنید و بدون نگرانی درباره نتیجه آن، از اشتباهات خود درس بگیرید. به یاد داشته باشید، مسیر یادگیری بسیار مهم است. اگر این مسیر را برای خود، شاد و پر نشاط کنید، قطعا نتیجه بهتری می‌گیرید و از یادگیری‌تان لذت هم می‌برید.

زبان انگلیسی را به شیوه‌ نوین مطالعه کنید 😉

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی:
آیلتسزبان انگلیسی
30
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست