1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. نرم افزار
  4. اتوکد
  5. 13 نرم افزار طراحی سازه کاربردی برای کامپیوتر و موبایل

13 نرم افزار طراحی سازه کاربردی برای کامپیوتر و موبایل

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

نرم افزار های مهندسی عمران (طراحی سازه)

13 نرم افزار طراحی سازه کاربردی برای کامپیوتر و موبایل

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

استفاده از کامپیوتر در همه زمینه‌ها و رشته‌ها به اندازه‌‌­ای افزایش یافته که امروزه حتی تصور انجام کارها بدون رایانه امکان پذیر نیست. با گسترش و پیشرفت علوم کامپیوتری هر ساله شاهد تولید نرم­‌‌افزارهای گوناگون کامپیوتری هستیم تا کارهای ما را ساده­‌‌تر؛ دقیق­تر و حتی دوست داشتنی­‌‌تر کنند؛ در رشته مهندسی عمران نیز نرم­‌‌افزارهای طراحی سازه کاربردی و مهمی وجود دارند، که استفاده از آن­ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب آشنایی و یادگیریشان بیشتر از پیش ضروری است.

پس از آنجایی که شاید شما نیز بعد از مطالعه این مقاله بی‌‌درنگ اقدام به دانلود برنامه‌‌­های طراحی سازه کنید و کار با یکی از نرم‌‌افزارهای طراحی سازه را آغاز نمایید، با لیموناد همراه باشید تا مطالب مفیدی را در مورد 13 نرم افزار طراحی سازه از جمله ایتبس میت، اتوکد، سازه 90 و … برای کامپیوتر و همین­طور نرم‌‌­افزارهای طراحی سازه اندرویدی را خدمتتان ارائه کنیم.

نرم افزا طراحی سازه (لیموناد)

نرم‌افزارهای طراحی سازه

طراحی سازه یا Structural Design با هدف طراحی و اجرای یک سازه به صورت پایدار و مقاوم نسبت به نیروها و با توجه به فاکتور هزینه به عنوان یکی از زمینه‌‌‌‌‌هایی که مهندسان عمران در آن فعالیت دارند. با استفاده از نرم افزارها با سهولت و دقت بیشتری انجام می‌‌‌‌‌شود. در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین نرم‌‌‌‌‌افزارهای طراحی سازه می‌‌پردازیم:

نرم افزار ایتبس (ETABS)

شاید بتوان گفت اغلب مهندسان عمران جهت طراحی سازه از نرم‌‌‌‌‌افزار ایتبس استفاده می‌کنند، اما بیایید با هم ببینیم که ویژگی‌های منحصر به فرد نرم‌افزار ایتبس چیست که تا این اندازه مورد استقبال طراحان سازه قرار گرفته است. نرم‌‌‌‌افزار ایتبس این پرکاربردترین نرم افزار طراحی سازه محصول شرکتی به نام Computer and Strutures یا به اختصار CSI است که یک نرم‌‌‌‌افزار تخصصی در حوزه مهندسی عمران محسوب می‌شود. از ایتبس می توانید برای طراحی و نیز تحلیل سازه بهره ببرید و نتایج تحلیل مدنظرتان را به صورت گرافیکی ببینید.

از نقاط قدرت این نرم‌‌‌‌‌افزار می‌توان به این نکته اشاره کرد که در آن تمامی المان‌های سازه مانند تیر، ستون و … شناخته شده هستند و پردازنده‌‌‌‌‌های طراحی ایتبس کامل است و از این جهت می‌توان گفت با ایتبس می‌توان یک سازه را با تمام المان‌هایش طراحی نمود. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد این نرم افزار داشته باشید می‌توانید مقاله نرم افزار ایتبس چیست را مطالعه بفرمایید.

نرم افزار ایتبس(ETABS)

قابلیت‌­های تحلیلی نرم‌افزار ایتبس

این نرم‌‌‌افزار قابلیت‌‌‌‌های گوناگونی دارد از جمله اینکه یک رابط کاربری قوی و ساده ای دارد، که این مهم می‌‌‌‌تواند از علت‌‌‌‌های استقبال طراحان سازه از نرم‌‌‌‌‌‌‌افزار ایتبس باشد. اما سایر قابلیت‌‌‌‌های ایتبس شامل موارد زیر است:

  1. گستردگی پشتیبانی از انواع زبان‌‌‌‌های برنامه نویسی مانند: (C++,C,C#,Matlab,Python,Visual Basic,Visual Fortran, …)
  2. تنوع پشتیبانی از نرم‌‌‌افزارهای گوناگون مانند (اتوکد، رویت، اکسل، اکسس، تکلا استراکچرز و …)
  3. گستردگی پشتیبانی از فرمت‌‌‌‌های استاندارد در طراحی سازه شامل: (DWG, DXG, IFC, IGES,…)
  4. وجود گزینه‌‌‌‌‌‌‌های متعدد جهت انجام مدل‌‌‌‌ سازی: نرم افزار ایتبس یکسری قالب‌‌‌‌های آماده، همینطور مدل‌‌‌‌های فیزیکی و تحلیلی و نیز ابزارهای مدل‌ سازی گوناگونی دارد که این امکان را به کاربر می‌‌‌‌دهد تا از این گزینه‌‌‌‌‌‌‌های متعدد برای مدل‌‌‌‌ سازی استفاده نماید.
  5. وجود گزینه‌‌‌های قدرتمند تحلیلی: نرم افزار ایتبس برای طراحی سازه گزینه‌‌‌‌های تحلیلی استاتیک، توالی ساخت، بارافزون، کمانش، طیف پاسخ، تاریخچه زمانی، بردار ایگن، بردار ریتز و P-Delta را دارد.
  6. طراحی بر اساس عملکرد: یکی دیگر از قابلیت‌‌‌‌های نرم افزار ایتبس است، که می‌‌‌‌توان طراحی سازه را با توجه به سطوح لرزه‌‌‌‌‌‌‌ای مورد انتظار انجام داد. ویژگی‌‌‌‌های طراحی بر اساس عملکرد در نرم افزار ایتبس شامل مدل‌‌‌‌ سازی مصالح فولادی و بتنی با سطوح عملکردی مختلف، مدل‌‌‌‌ سازی الیاف فولادی، بتنی، دیوارهای برشی و… است.
  7. خروجی متنوع: در نرم افزار ایتبس امکان گرفتن خروجی‌‌‌‌های مختلف به صورت جدول، نمودارهای عکس العمل، مدل تغییر شکل یافته و … وجود دارد.

نرم افزار اتوکد (Autocad)

نرم افزار اتوکد(لیموناد)

اتوکد یکی دیگر از نرم‌‌‌‌‌­افزار طراحی سازه است که توسط شرکت Autodesk معرفی شد و خیلی زود جای خود را در میان نرم‌‌‌‌‌­افزارهای پرقدرت طراحی سازه باز کرد. تغییرات و به‌‌‌‌‌­روزرسانی­‌‌‌‌‌های هرساله این نرم‌‌‌‌‌­افزار گویای این نکته است که مسیر پیش روی اتوکد همواره با پیشرفت همراه بوده و روز به روز بهتر و قوی‌‌‌‌‌تر به راه خود ادامه می‌‌‌‌‌دهد.

قابلیت‌های نرم‌­افزار اتوکد

از قابلیت‌های نرم افزار اتوکد می‌توان به امکان طراحی دو بعدی و سه بعدی در نرم‌‌‌‌‌‌­افزار اتوکد، دقت و کاربری آسان، قابلیت سفارشی سازی، رندر گرفتن با کیفیت بسیار بالا، قابلیت پشتیبانی از فایل­های DWG و ابزارهای مختلف دیگر در نرم‌‌‌‌‌‌­افزار اشاره کرد.

اتوکد از اون نرم‌افزار‌های پر‌کاربرد و پرطرفداره که اگه بهش مسلط بشی میتونی پروژه‌های جذابی رو طراحی کنی. اصلا از شروع نترس توی این مسیر لیموناد کنارته دوست من! تازه کلی آموزش‌های رایگان هم داریم که فقط با کلیک می‌تونی آموزش رو شروع کنی.

آموزش اتوکد

نرم افزار رویت (Revit)

رویت نیز یکی از بهترین نرم­‌‌‌‌‌‌‌افزارهای طراحی سازه و محصول شرکت Autodesk است. این نرم افزار برای طراحی هر سه بخش معماری، عمران و تأسیسات کاربرد دارد. طراحی‌‌‌‌‌‌‌­ها در این نرم‌‌‌‌‌‌‌افزار نیز می­‌توانند به صورت دو بعدی و سه بعدی انجام گیرند.

نرم افزار رویت(revit)

قابلیت‌­های نرم‌افزار Revit

از جمله قابلیت­‌‌‌‌‌‌‌‌های نرم‌‌‌‌‌‌‌‌­افزار رویت می توان به این موارد اشاره کرد:

  • ارتباط با سایر نرم‌‌‌‌‌‌‌‌افزارها مانند اتوکد، تری دی مکس و …
  • تغییرات به صورت خودکار به گونه­‌‌‌‌‌‌‌‌ای که تغییر در یک جزء می­‌تواند در کل مدل سازه اثرگذار باشد.
  • استفاده از کامپوننت­‌‌‌‌‌‌‌‌ها (رویت یک مجموعه کامل از انواع کامپوننت­‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا اجزا ساختمانی را دارد که با که امکان ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌­سازی اجزاء جدید، این مجموعه می‌تواند با توجه به پروژه­‌‌‌‌‌‌‌‌های مد نظر ما تکمیل­‌‌‌‌‌‌‌‌تر نیز گردد.)

نرم افزار سیف (SAFE)

نرم افزار سیف (safe)

نرم افزار SAFE یا Slab Analysis by the Fininte Element Method نیز یک نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار تخصصی در زمینه طراحی سازه به معنی تحلیل دال توسط روش المان محدود است و برای طراحی فوندانسیون و طراحی دال بتنی مورد استفاده قرار می­‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. از قابلیت­‌های نرم افزار SAFE می‌توان به امکان تحلیل و همچنین طراحی صفحات خمشی، دارا بودن محیط گرافیکی قدرتمند، کاربری ساده، امکان فراخوانی نیروها از نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار ایتبس و… اشاره کرد.

نرم‌افزار طراحی سازه اِستاد پرو (STAAD.Pro)

نرم افزار استاد پرو(STAAD.PRO)

این نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار نیز یکی از برنامه های طراحی سازه است که برای تحلیل استاتیکی و دینامیکی سازه­‌ها به صورت سه بعدی به کار می‌رود. این نرم افزار محصول شرکت Bentley است. از قابلیت­‌های نرم‌افزار طراحی سازه STAAD Pro می‌توان به پشتیبانی از آیین نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­های طراحی، امکان تحلیل و طراحی به روش اجزای محدود، طراحی و تحلیل مدل­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­ای، تیرها، ستون­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دیوارها، امکان اشتراک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مدل‌ها­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و … اشاره کرد.

نرم افزار سپ (SAP2000)

نرم افزار سپ (SAP 2000)

نرم افزار SAP هم جهت طراحی سازه استفاده می­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار نیز قالب­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آماده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­ای وجود دارد که این امکان را به کاربر می­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا مدل سازی طرح­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیچیده را به راحتی انجام دهد.

قابلیت‌­های نرم‌افزار SAP2000

از جمله قابلیت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار می‌توان به ارائه تحلیل­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیر خطی قاب­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ به صورت سه بعدی اشاره کرد، همینطور امکان مدل سازی سازه­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بتنی و فولادی به صورت دو بعدی و سه بعدی از دیگر قابلیت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نرم افزار SAP2000 است. در ادامه باید گفت که این نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار ازجمله نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­افزارهایی است که رابط گرافیکی قوی و کاربری ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­ای دارد. امکان فراخوانی از سایر نرم افزارها مانند اتوکد، اکسس و … پشتیبانی از انواع تحلیل­های استاتیکی، دینامیکی، طیفی و … دیگر قابلیت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نرم افزارSap2000 است.

نرم‌افزار پروکن (PROKON)

نرم افزار پروکن (PROKON)

این نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار شامل بیش از 40 برنامه برای تحلیل سازه­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها (سازه­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عظیم مهندسی) بر اساس روش المان محدود است. از قابلیت‌­های نرم‌افزار PROKON می‌توان به طراحی اجزا و اتصالات فولادی، تحلیل Frame و المان محدود، امکان نمایش نتایج به صورت نمودار و … اشاره کرد.

نرم‌افزار طراحی سازه تکلا استراکچرز (Structures Tekla)

نرم افزار تکلا استراکچرز(Structures Tekla)

يکي از نرم‌افزارهاي مناسب براي طراحي سازه است که با استفاده از آن مي­‌توان يک طراحي بهينه را انجام داد. از قابلیت‌­های نرم‌­افزار تکلا می‌توان به زمان طراحی کمتر و سرعت بالاتر، مدیریت تغییرات اقتصادی و دستیابی به سود بیشتر و … اشاره کرد. در آموزش رایگان تکلا استراکچرز 2023 به شما به صورت کامل محیط نرم افزار، نحوه ویرایش گرید لاین‌ها و تنظیمات مربوط به آن،ساخت ویوها و نماها، دستورات مدل سازی مختلف، گزارش گیری و تهیه نقشه‌های اجرایی را توضیح داده ایم.

نرم­‌افزار سازه 90

نرم افزار سازه 90 (SAZE 90)

نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار سازه 90، یک نرم افزار ایرانی است که جهت ترسیم سازه­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بتنی با در نظر گرفتن آیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­های ایران طراحی شده و در محیط اتوکد برنامه نویسی شده است. سازه 90 خروجی نرم افزار‌های مختلف (ایتبس، سیف، سپ) را جمع آوری کرده و با استفاده از آنها نقشه‌های اجرایی را در محیط اتوکد ترسیم می‌کند. نرم‌افزار سازه 90 دارای بخش­‌های ترسیمی، محاسباتی و کنترلی، دارای نقشه­‌های هوشمند و … می‌باشد.

نرم‌افزار ایتبس میت (ETABS MATE)

نرم افزار ایتبس میت (ETABS MATE)

نرم‌افزار قدرتمندی که از سال 1390 شروع به کار کرده و به منظور طراحی و ترسیم نقشه­‌های اجرایی سازه­‌های بتنی است. ایتبس میت جزو هوشمندترین و سریعترین نرم افزار‌های دیتیلینگ سازه‌های بتنی است. از قابلیت‌­های نرم‌افزار ایتبس میت می‌توان به سهولت کار با این نرم­‌افزار و سرعت انجام محاسبات بالا و محیط گرافیکی پیشرفته اشاره کرد. نکته جالب توجه این نرم افزار تعامل کاربران با یکدیگر است که مورد استقبال بسیاری از مهندسان طراح سازه قرار گرفته است.

در ادامه قصد داریم برخی از نرم‌­افزارهای پرکاربرد طراحی سازه با موبایل برای اندروید و IOS را معرفی نماییم:

نرم‌­افزار Autocad 360

نرم‌افزار رسمی Autocad در نسخه اندروید و ios است که به صورت رایگان جهت طراحی نقشه­‌ها از آن استفاده می‌شود. از مزایای این نرم افزار قابلیت اشتراک نقشه‌های مختلف در بسترهای مجازی است مانند: گوشی، تبلت و کامپیوتر خانگی. نرم‌افزار Autocad 360 امکان کار با نرم‌افزار به صورت آفلاین، پشتیبانی از تکنولوژی چند لمسی، امکان پرینت مستقیم، امکان باز کردن انواع فایل­‌ها با پسوند DWG و … را دارد.

نرم­‌افزار CADTOUCH

CADTOUCH برنامه‌­ای برای سیستم عامل اندروید است که شباهت زیادی به اتوکد دارد. از قابلیت­‌های نرم‌افزار CADTOUCH می‌توان به پشتیبانی از پسوندهای DWG و DWF، امکان ایمیل فایل تهیه شده، امکان ترسیم خط، کمان، مستطیل و … را دارد.

نرم‌افزار طراح سازه (مهندسی عمران)

نرم افزار طراح سازه (LRFD)

در معرفی نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار طراح سازه به این نکته اشاره شده که با توجه به تغییر روش طراحی سازه از روش تنش مجاز یا ASD به روش ضرایب بار و مقاومت یا LRFD، اگرچه می‌توان طراحی سازه اقتصادی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را داشت، اما حجم محاسبات افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­یابد و این خود نیازمند افزایش دقت در انجام محاسبات است (در کل باید حواستون جمع باشه😉). نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار طراح سازه در نسخه اندروید مجموعه­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از برنامه­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طراحی سازه را ارائه کرده که منطبق با آخرین ویرایش آیین نامه­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طراحی سازه بوده است.

 جمع‌بندی

اکنون که ما ناگزیر از همگام شدن با عصر رو به پیشرفت حاضر هستیم و همسو با آن، به استفاده از نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزارها در طراحی سازه روی آورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­ایم، بهتر است به عنوان یک مهندس طراح با انواع نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزارهای طراحی سازه مانند ایتبس، اتوکد، سیف، ایتبس میت، سازه 90 و … آشنا شویم. لیموناد در این مقاله به بررسی و معرفی پرکاربردترین نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزارهای طراحی سازه پرداخته است. همچنین به انواع نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­افزارهای طراحی سازه در اندروید اشاره گردیده است. با خوندن مقاله مهم ترین نرم افزار های رشته عمران و کاربرد آنها می‌تونید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

اگر هم شما با نرم افزاری کار کردید که کاربردی بود و در اینجا بهش اشاره نشد حتما تو قسمت نظرات برامون بنویس💖.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست