1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. برنامه نویسی
  4. توسعه وب
  5. تمام آنچه برای بالاآوردن سایت(site set up) باید بدانید.

تمام آنچه برای بالاآوردن سایت(site set up) باید بدانید.

زمان مطالعه: 15 دقیقه

تمام آنچه برای بالاآوردن سایت(site set up) باید بدانید.

مطالعه: 15 دقیقه

در این مقاله قصددارم طرزبالاآوردن یک سایت را که طراحی کردیم بروی یک هاست توضیح بدهم،قبل از هرچیزنیاز است که با اطلاعات پایه ای در مورد هاست و دامنه و dns و… آشنا شویم

به طور کلی میتوانیم بگوییم که در اینترنت سه عنصر اصلی وجود دارد

  • Isp(internet service provider)
  • Dns(domain name server)
  • Wsp(web service provider)

Isp(internet service provider)


منظوراز isp شرکتی است که از طریق آن به backbone اینترنت متصل میشویم.
برای آشنایی با dns ابتدا به مفهموم url(uniform resourse locator) میپردازیم،برای اینکه نیاز به وارد کردن ip توسط کاربر نباشد از url استفاده میشود مانند شماره گیری در گوشی تلفن.
برای پیداکردن یک آدرس ip دامنه از دستور Ping url استفاده میکنیم.
بجای استفاده از آدرس ip از معادل حرفی آن استفاده میشود که به آن Url میگویند.

بررسی URL (مکانیاب منابع عمومی url)

URLمخفف عبارت Uniform Resource Location(مکان‏یاب منابع عمومی) است .یک رشته کارکتری می باشد که معین می کند که یک منبع اطلاعاتی بر روی اینترنت کجا قابل دسترسی و بازیابی می باشد.

منظور از منبع اطلاعاتی می تواند یک صفحه وب و یا یک عکس و یا یک فایل خاص یا هر چیز دیگری باشد.url دارای syntax مخصوص خود مباشد. که من آن را در اینجا آورده ام:


Protocol://domain:port/relativeAddress?queryStrring#hashFragment

در سیتکس بالا[hash Fragment],[query String],[port] اجزای اختیاری url میباشند. حال به توضیح تک تک موارد بالا می پردازیم:

  • Protocolکه در بعضی از منابع از آن به عنوان url scheme ذکر می شود ،معین قرار داد استاندارد به کار رفته برای دسترسی به منبع مورد نیاز می باشد.
    از پروتکل های مهم و معمول می توان به news,fttp,http,https,telnet,… و اشاره کرد که هر پروتکل یک وظیفه و عملکرد خاص دارد.
  • Domainدامین نیم یا نام دامنه اسم ثبت شده برای سایت شما می باشد،مانند:www.google.com
  • Portشماره درگاه مورد نظر که مربوط میشود به برنامه کاربردی سرویس دهنده.اگر این شماره در url قید نشود،مقدار پیش فرض] بسته به پروتکل[ فرستاده می شود.برای این مثال این شماره برای پروتکل http 80 و برای پروتکل https 443 می باشد.اگر برنامه مورد نظر روی پرت دیگری باشد ،باید آن را به روش گفته شده در url قید کرد.
    برای مثال :www.example.com:8443 که اجازه ی دسترسی و مدیریت هاستینگ مربوط به این دامین را در اختیار ما میگذارد.(البته اگرنرم افزار مدیریت مد نظر plesk باشد.)
  • relativeAddressکه در بعضی از منابع از آن به عنوان path ذکر می شود ،آدرس نسبی مربوط به یک منبع می باشد که ما را به منبع واقعی می رساند و بسته به نوع برنامه وب می تواند متفاوت باشد.توجه شود که در آدرس نسبی هر وقت کاراکتر / استفاده گردد معرف این می باشد که ما وارد فولدری در پروژه شده ایم.(البته این رفتار توسط مواردی مانند url rewritingو یا url routing قابل تغییر می باشد.)برای مثال :www.example.com/images/students/some.jpg مکان واقعی عکس some.jpg را در این دامنه معین می سازد:این عکس در سرور و در فولدر imagesو در آن فولدر students می باشد.برای مثال:www.example.com/showStudent.aspx?studentId=347&isUser=ture به صفحه showStudent.aspx اطلاعاتی از قبیل شناسه دانش آموز و یا عضو بودن یا نبودن آن را در سایت ارسال می نماید.
  • Hash fragmentاگر در Url وجود داشته باشد ،اشاره به قسمتی خاصی از منبع می کند.اگر Url آدرس یک صفحه وب باشد.به منظور راهبری کاربر به قسمت های مختلف در داخل همان صفحه به کار می رود.(پیوند های لنگری)
    توجه:کاراکتر های موجود در url برای اینکه بتوانند در اینترنت استفاده شوند باید در مجموعه کارکتر های ascii باشند.از آنجایی که معمولاً url ها کاراکتر های خارج از مجموعه ascii درخود دارند پس باید عملیات encoding روی آنها انجام گیرد تا اینکه به یک فرمت ascii معتبر تبدیل گردند. در این فرایند کاراکترهای غیر ascii به کد معادل خوشان تبدیل می گردند. برای مثال space در url به 20% تبدیل میگردد.

حال به مفهوم dns میپردازیم.

سرورهای ارائه دهنده نام دامنه dns server


Dns server مخفف شده domain name server است. تعریف درست dns مبدل host nameیک سرور به ip addressمی باشد.یعنی کامپیوتر برای بدست آوردن ip address یک سرور host name آن را وارد می کند. که این در واقع به کار سهولت می بخشد.

استفاده از نام دامنه بجای ip address دارای چند مزیت است»

  • نیازی برای بخاطر سپردن ip address نیست.
  • مسائل امنیتی سایت
  • اگر در آینده ip address عوض شود نیازی به تغییر نام دامنه نیست.

نکته:بین ip address ودامین نیم یک تناظر وجود دارد؛به صورتی که نمی شود یک ip address را برای نام دو دامنه استفاده کرد ؛ولی می شود دو نام دامنه را به یک ip address متصل نمود.

برای شناخت بهتر dns باید با اجزاء زیر آشنا باشیم:

  1. dns client: :درخواست کننده ip address است.
  2. server : حاوی اطلاعات مربوط به Host name و ip address و منابع موجود در شبکه است که نام دیگرش resource record است.

Name resolution:

فرایند تبدیل نام به ip address که اصطلاحاً name resolution نامیده می شود در اینترنت زمانی استفاده می شود که یک شخص بخواهد با استفاده از یک نام به یک host مانند www.microsoft.com دسترسی پیدا کند.

مثال:
کامپیوتر مبدا که dns client نامیده می شود یک بسته اطلاعاتی شامل نام host مورد نظر را به dns سروری که در تنظیمات tcp/ip آن مشخص شده است می فرستد. این سرور وظیفه بدست آوردن ip address نمتناظر با wwww,Microsoft.com را بر عهده خواهد داشد. به این منظور از سمت راست به چپ بر روی نام www. Microsoft .com عملیاتی انجام می دهد.
ابتدا از . com شروع می کند . dsn سرور آدرس سرور مربوط به .com را در بانک خود دارد. بنابراین یک بسته اطلاعاتی حاوی Microsoft.com برای آن می فرستد و این سرور آدرس مربوط به domain ، Microsoft .com را بر می گرداند. حال سرور اول درخواستی دیگر برای Microsoft . com می فرستد که درخواست host ، www را در این domain می کند . سرور سوم از بانک اطلاعاتی خود host www جستجو و آدرس آن را بر می گرداند . به این ترتیب آدرس ip www. Microsoft.com به دست آمده در server dns اول ذخیره و همچنین یک نسخه از آن برای dns client فرستاده می شود. حال کامپیوتر اول می تواند با تایپ نام www.microsft.com وارد این سایت شود.

بیشتر بخوانید  لاراول چیست و چرا بهترین فریم ورک php است

اکنون که اندکی با مفهموم isp , dns,domain آشنا شدیم به مفهوم whois میپردازیم

یک بانک اطلاعاتی توزیع شده میباشد (distributed) بین تمام dns ها که مشخصات مالیکیت و مشخصات فنی دامنه ها در آن ثبت شده است و در برابر درخواست کاربران در صورت مجاز بودن این اطلاعات را نشان میدهد.

توجه داشته باشید که dns های دامنه های کشورها داخل همان کشور قرار دارد.
در ایران nic.ir که دامنه های .ir را ثبت میکند و مابقی جاهایی که دامنه را ثبت میکنند registrar یا نمایندگی هستند.
نکته حاز اهمین اینکه نام دامنه ها بسیار اهمیت دارد و بورس دارد.
نام دامنه ی خوب مثل شماره تلفن رند میماند.

چرخه حیات دامنه

روزانه هزاران دامنه جديد به ثبت مي رسند و هزاران دامین ديگر منقضي مي گردند. واقعيت جالب اينجاست كه هر دامنه داراي يك چرخه حيات مي باشد. در واقع هر دومین در اين چرخه دوره هاي مختلفي را طي مي كند. چرخه حیات دامنه به پروسه ای اطلاق می گردد که طی آن یک نام دامنه ثبت، منقضی، حذف و سپس مجدد برای ثبت آزاد می گردد. البته بسته به پسوند آن مدت زمان هر دوره متفاوت می باشد. آيا تا به حال در مورد چرخه حيات يك دامین چيزي شنيده ايد؟ آيا علاقمند به دانستن چرخه حيات دومین مي باشيد؟ در اين مقاله سعي شده است مراحلي را كه يك Domain در طي حيات خود طي مي كند شرح داده شود.

چرخه حيات دامنه ها با توجه به پسوند آنها متفاوت است. به عنوان مثال اين چرخه در دامنه هاي عمومي سطح بالا يا همان GTDL ها با دامنه هاي بين المللي كشورهاي جهان و يا دامین هاي با پسوند خاص متفاوت مي باشد. البته بايد توجه داشته كه تفاوت در جزئيات بيشتر نمايان مي گردد و همه آنها از يك چارچوب كلي تبعيت مي کنند كه به اين چارچوب كلي همان عمر دامنه گفته مي شود. جهت درك بهتر تفاوت ها سعي شده است مراحل كلي حيات انواع مختلف پسوند دامنه ها، به صورت مقايسه اي بيان شود. شايان ذكر است به منظور اطلاع از وضعیت دامنه می توانید به سایت هایی نظیر www.domaintools.com ،www.register.com ،www.who.is،… مراجعه نمائید

چرخه حیات دامین ICANN

نمودار فوق چرخه حیات دامین ها را طبق قوانین موسسه ICANN نشان می دهد. توجه داشته باشید که دامین های ir از این قاعده مستثنی می باشند.

آزاد (Available):در این دوره دامین برای ثبت آزاد می باشد و می توان با پرداخت هزینه ثبت دامین آنرا به نام خود ثبت نمود

فعال(Active): در این دوره دامین فعال بوده و مالک آن می تواند در هر زمان آنرا تمدید نماید. مدت تمدید به انتهای مدت اعتبار دامین اضافه خواهد شد همچنین مدت اعتبار دامین نمی تواند بیش از 10 سال از تاریخ جاری باشد.

منقضی (Expired):در صورتی که در دوره Active دامین، دامین تمدید نشود. در این دوره دامین غیر فعال خواهد شد. البته در طول این دوره مالک دامین می تواند با پرداخت هزینه تمدید، دامین را مجددا تمدیدنموده و به حالت Active بازگرداند.

دوره بازخرید (Redemption Grace Period): پس از گذشت 45 روز از تاریخ انقضای دامین این دوره 30 روزه آغاز می شود در این دوره همانند دوره Expired دامین غیر فعال می باشد. در این دوره تمدید دامین تنها توسط مالک دامین و با پرداخت مبلغ جریمه 120 دلاری مازاد بر هزینه تمدید دامین امکان پذیر است.

دوره حذف(Pending Deletion):در این دوره 5 روزه حتی مالک دامین نیز نمی تواند دامین را تمدید کند و پس از اتمام این دوره دامین برای ثبت مجدد توسط همگان آزاد خواهد شد و به حالت Available درخواهد آمد.

چرخه حیات دامین .IR

آزاد (Available):در این دوره دامینه آی آر برای ثبت آزاد می باشد و می توان با پرداخت هزینه ثبت دامین آنرا به نام خود ثبت نمود.

فعال(Active): در این دوره دامین آی آر فعال بوده و مالک آن می تواند در هر زمان آنرا تمدید نماید. مدت تمدید به انتهای مدت اعتبار دامین اضافه خواهد شد همچنین مدت اعتبار دامین نمی تواند بیش از 5 سال از تاریخ جاری باشد.

منقضی (Expired):در صورتی که در دوره Active دامین، دامین تمدید نشود. در این دوره 30 روزه دامین غیر فعال خواهد شد. البته در طول این دوره 30 روزه مالک دامین می تواند با پرداخت هزینه تمدید، دامین را مجددا تمدید نموده و به حالت Active بازگرداند.

دوره قفل(Lock):در این دوره 30 روزه مالک دامین می تواند با پرداخت 90.000 ریال جریمه دامین را تمدید کند و پس از اتمام این دوره دامین برای ثبت مجدد توسط همگان آزاد خواهد شد و به حالت Available درخواهد آمد.

Web hosting

همانگونه که در مبحث دامنه گفتیم DNS نماد سازمانی بود که شرایط خرید دامنه و منحصر به فرد بودن آن را تامین می کرد؛ در زمینه میزبانی وب مفهوم به نام wsp یا web servis provider (فراهم کردن سرویس میزبانی وب) بوجود آمده است.

این بحث که به عنوان عنصر سوم در محتوای بخش های اینترنت معرفی می شود، وظیفه فراهم کردن شرایط و ضوابط حاکم بر اجاره فضاهای وب و میزبانی وب را بر عهده دارد.

وب هاستینگ (Web Hosting) چیست؟

وب هاستینگ (Web Hosting) یا میزبانی‌وب در واقع اجاره فضا بر روی شبکه اینترنت، جهت نگهداری فایل‌ها و داده‌های سایت می‌باشد. هر وب‌سایت متشکل از مجموعه فایل‌های تصاویر، اسناد، اسکریپتهای برنامه نویسی و …. بوده که با هم مرتبط می باشند.

برای اینکه بازدیدکنندگان وب سایت امکان دسترسی به فایل‌ها را داشته باشند نیاز به قرارگیری این فایلها بر روی رایانه‌ای که در شبکه اینترنت به عنوان یک میزبان (Host) شناخته شده است، می‌باشد. آن رایانه را سرویس دهنده یا سرور (Server) می‌نامند.

انواع خدمات میزبانی وب:

خدمات میزبانی وب معمولاً به موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • • میزبانی اشتراکی (Shared Hosting)در میزبانی وب معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات یک سرور تهیه و توسط کنترل‌پنل امکانات و فضای آن را بین مشتریان خود تقسیم بندی می‌کنند، که به این خدمات میزبانی اشتراکی (Shared Hosting) گفته می‌شود.
  • نمایندهٔ فروش فضای هاست (Reseller)سرویس نمایندگی فروش خدمات میزبانی وب (Reseller) این اجازه را به نماینده می‌دهد تا خود به عنوان فروشنده خدمات میزبانی به کسب درآمد بپردازد. اغلب نمایندگان فروش فضایی را از یک ارائه دهندهٔ هاستینگ خریداری مینمایند و بوسیلهٔ کنترل‌پنل هاست آنرا بین مشتریان خود تقسیم میکنند.
  • • سرور مجازی یا VPS ((Virtual Private Server• سرور مجازی یک نوع سرور اینترنتی است که به وسیله نرم‌افزارهای مخصوصی از یک سرور قوی تر ایجاد می‌شود. ویژگی اصلی و برتر سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی، محدود و اختصاصی بودن میزان حافظه و سایر امکانات عمده‌است که مانند هاست اشتراکی بین چندین مشترک تقسیم نمی‌شود، به‌طوری که از لحاظ فیزیکی، سرور مجازی تفاوت چندانی با سرور اختصاصی ندارد.
    مجازی سازی یک سرور اختصاصی و تقسیم آن به چندین سرور مجازی توسط نرم‌افزارهای مخصوص مجازی ساز صورت می‌گیرد. از پرکاربرد ترین نرم‌افزارهای مجازی ساز می‌توانزٍن(Xen)، اوپن‌وی‌زد (OpenVZ) و ویرچوزو(Virtuozzo) را نام برد.
  • • سرور اختصاصی (dedicated Server)سرور اختصاصی، یک سرور فیزیکی با سخت افزار مشخص بر روی اینترنت بوده و گزینه مناسبی برای استفاده کنندگانی است که به امنیت اطلاعات بالا، منابع بیشتر و قابل اطمینان‌تر، ترافیک بیشتر یا دسترسی سطح بالا (root) نیازمند می باشند.
بیشتر بخوانید  ASP.NET Core چیست و تفاوت آن با asp.net mvc چیست

برخی از سوالات رایج

دامین (دامنه) چیست؟

دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین و دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد ، مانند .”Google.com”:هردامنه از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند که قسمت اول ماهیت آدرس ‘www’ قسمت دوم نام دامنه (به انگلیسی: Domain Name) به قسمت سوم پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic) و به قسمت آخر پسوند کشوری یا محلی یا سی تی ال دی (Country) می‌گویند ، نام دامنه همان نام سایت است (مانند wikipedia) و پسوند دامنه شما بیانگر نوع سایت شما خواهد بود (مانند org). گاه در مورد دامنه ‌های جهانی (جی تی ال دی، این با حرف G به معنی Global) این ترتیب معکوس می‌شود یعنی سی تی ال دی قبل از جی تی ال تی می‌آید مانند ru.com که برای روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منظور از Sub Domain چیست ؟

یک زیر دامنه خود دامنه ای است که بخشی از یک دامنه بزرگتر می باشد. به عبارت دیگر نامی است که قبل از Domain اصلی قرار می گیرد و با نقطه از آن جدا می شود به عنوان مثال yourdomain.com یک Domain است و sub.yourdomain.com یک Sub Domain است .

منظور ازpark domain چیست ؟

دامنه هایی که به یک دامنه اصلی اشاره می‌کنند و محتوای همه دامنه های پارک شده با دامنه اصلی که دامنه های پارک شده به آن اشاره می‌کنند ، یکسان است و اگر کاربر آن ها را در مرورگر وارد نماید ، باز هم صفحه مربوط به دامنه اصلی را مشاهده خواهد نمود. با استفاده از دامنه های جانشین شما می‌ توانید اشتباهات تایپی کاربران را اصلاح نمایید. برای مثال چنانچه نام دامین شما Domain.com است و کاربر Domain.ir را وارد نماید در صورتی که دامین دوم یعنی Domain.ir را ثبت کرده و آن را به عنوان دامنه جانشین Domain.com تعریف کرده باشید ، باز هم کاربر صفحه ‌ی اول سایت Domain.com را مشاهده خواهد کرد. شما می توانید کلیه ‌ی اسامی نام شرکت ، نام محصول و نام های مرتبط و … را ثبت کنید و آن‌ ها را به عنوان دامنه جانشین (park domain) به وب سایت خود متصل نمایید. این عمل برای بالا بردن کاربران سایت شما بسیار مفید است و کار آنها را برای یافتن وب سایت شما بسیار آسان می‌ سازد.
دامنه های جانشین همچنین می توانند برای ایمیل ها نیز فعال شوند. در این صورت تمام نامه های الکترونیکی که برای “name@Domain.ir” ارسال شود بدست همان کسی خواهد رسید که از آدرس الکترونیکی “name@Domain.com” استفاده می کند.
دامنه های جانشین از هرنظر از جمله رکورد های DNS شبیه به دامنه معمولی بوده و ویژگی های یکسانی با آنها دارند. تنها تفاوت آنها با دامنه های معمولی در آن است که این دامنه ها هیچ فایلی از خود ندارند و به فایل های دامنه ای که جانشین آن شده اند ، اشاره می کنند.

منظور از Addon Domain چیست ؟

با استفاده از Addon Domain شما قادر هستید در فضای سایت خود ، اقدام به میزبانی چندین دامنه با محتوای متفاوت از یکدیگر کنید. برای هر دامنه که در قسمت Addon Domain اضافه شود ، در فضای سایت تان شاخه ای با همان نام دامنه ایجاد می گردد که می توانید فایل های مربوط به آن سایت را در آن قسمت قرار دهید.
البته Addon Domain تفاوت ظاهری خاصی ندارد. فرض کنید شما صاحب دامنه http://main-domain.com هستید. اکنون ، یک دامنه به نام http://add-on-domain.com ثبت می کنید. ولی می خواهید مطالب متفاوتی با سایت دیگرتان داشته باشد. این کار با استفاده از Addon Domain امکان پذیر است.

منظور از Domain Forwarding چیست ؟

منظور از Forward کردن دامنه ، ارجاع یک دامنه ثبت شده به دامنه یا آدرس URL دیگری می باشد. به عنوان مثال زمانی نام دامین شماDomain.comاست و کاربر Domain.irرا وارد نماید در صورتی که دامین دوم یعنی Domain.irرا ثبت کرده و آنرا به عنوان Domain Forwardinتعریف کرده باشید ، هنگامی که دامنه Domain.irرا در مرورگر وارد می کنید ، بلافاصله بعد از کلیکEnter دامنه اصلی وبسایتDomain.com در Address Barمرورگر نمایش داده می شود.

در انتخاب Domain از چه پسوند هایی می توانم استفاده کنم ؟

انتخاب پسوند برای یک آدرس اجباری است ، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD اطلاق می گردند که می توان آنها را در سه دسته کلی به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:
پسوندهای عمومی (gTLD):
این پسوند ها که عبارتند از.com , .net , .org برای ثبت و استفاده عموم و هر نوع کاربری مجاز (قانونی) قابل استفاده می باشند. ثبت این دامنه ها از طریق شرکتهایی با عنوان Registrar که توسط ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگیهای مجاز آنها امکان پذیر می باشد. هر چند دامنه های فوق هر یک از اختصارهایی برای منظور خاص اقتباس گردیده اند ( .org ارگانها و مراکز غیر انتفاعی ، .net شبکه و خدمات اینترنتی ، .com بنگاهها و مراکز اقتصادی ) ولی در عمل محدودیتی برای استفاده از این پسوندها وجود ندارد. در این میان پسوند .com بیشترین متقاضی را در بر داشته و که در حال حاضر بیش از چهل میلیون دامنه بر روی این سه پسوند ثبت می باشند و در حدود 90 درصد از پسوند .com استفاده شده است.
پسوندهای اختصاصی ویژه
پسوندهایی که افراد و سازمانهایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوند ها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید. مانند .biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum که در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارک و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود
پسوندهای ملی (کشوری یا ccTLD ):
علاوه بر پسوندها عمومی و خاص ، کشورهای مختلف نیز می توانند اقدام به درخواست پسوند با کد اختصاری کشور خود (دو حرفی) را بنمایند. اداره این پسوندها ، قوانین و نحوه تخصیص آنها در اختیار دولتها یا مراکز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر کشور خواهد بود. کشورها مختلف می توانند ثبت این دامنه ها را برای سایر ملیتها آزاد یا محدود نموده و یا بطور کلی هرگونه رویه خاصی را در این خصوص اتخاذ نمایند. پسوندهای دو حرفی بعضی از ملیتها با بعضی از کلمات اختصاری تشابه داشته که این کشورها از این فرصت استفاده نموده و به فروش عمومی پسوندها خود اقدام می نمایند. پسوندهایی نظیر .ws , .tv , .cc , .fm , .mw , .it و غیره … از این قبیل می باشند. بسیاری از کشورها پسوند خود را به سطوح دیگری نیز تقسیم می نمایند. مثلا .ir که پسوند کشور ایران است به .org , .net , .co , .id , edu تقسیم گردیده که بعضی از این پسوندها مخصوص فعالیتهای خاص در نظر گرفته شده اند

بیشتر بخوانید  ChatGPT چیست؟

WHOIS چیست؟

Whois امکانی است که به شما اجازه می دهد نام و اطلاعات تماس مالک دامین را مشاهده کنید و همچنین از آزاد بودن Domain مورد نظر جهت ثبت مطلع شوید.

وضعیت های مختلف Whois یک دامنه چیست؟

دامنه های مختلف , همینطور ثبت کننده های مختلف قوانین خاص خود را دارند اما باید بخاطر داشته باشید که تاریخ های شروع و پایان ثبت یک دامنه بصورت جهانی بوده و قابل تغییر نمی باشند.
هر دامنه هنگام دریافت اطلاعات مربوط به Whois آن می تواند دارای چندین وضعیت مختلف باشد:
وضعیت Available یا موجود: این وضعیت نشان دهنده آن است که دامنه تاکنون ثبت نشده است و درصورت ثبت , شما اولین کسی خواهید بود که این دامنه را ثبت می نمایید.
وضعیت Available Previously registered یا در حال حاضر موجود: این وضعیت نشان دهنده آن است که دامنه موردنظر پیشتر ثبت شده بوده ولی بدلیل اینکه مالک اقدام به تمدید آن نکرد در حال حاضر آزاد بوده و شما قادر به ثبت آن هستید.
وضعیت Registered یا ثبت شده: این وضعیت نشان دهنده آن است که دامنه موردنظر ثبت شده است , در این وضعیت دیگر کسی تا زمان انقضای دامنه قادر به ثبت آن نمی باشد , این وضعیت خود دارای چندین حالت به شرح زیر می باشد:
حالت Active یا فعال: دامنه ثبت شده و بصورت معمولی در حال استفاده می باشد.
حالت (Registered (Active Website یا ثبت شده (وب سایت فعال): دامنه ثبت شده و بصورت معمول در حال استفاده می باشد.
حالت (Registered (Parked or Redirected یا ثبت شده (پارک شده یا ارجاع داده شده): دامنه ثبت شده و برروی دامنه دیگری Park شده است و یا به دامنه دیگری Redirect شده است.
حالت (Registered (No website یا ثبت شده (بدون وب سایت): دامنه ثبت شده ولی در آن محتویاتی وجود ندارد و از آن استفاده نمی شود.
حالت clientDeleteProhibited یا عدم امکان حذف: دامنه ثبت شده و از حذف غیر ارادی دامنه جلوگیری می شود. تنظیم این حالت به درخواست و با انجام تنظیم از سوی مالک دامنه انجام می گیرد. (در صورتی که دامنه خود را LOCK یا قفل نمایید این حالت بوجود می آید , برای ایمنی بیشتر دامنه ها از سرقت این کار توصیه می شود.)
حالت clientTransferProhibited یا عدم امکان انتقال: دامنه ثبت شده و از انتقال غیر ارادی دامنه جلوگیری می شود. تنظیم این حالت به درخواست و با انجام تنظیم از سوی مالک دامنه انجام می گیرد. (در صورتی که دامنه خود را LOCK یا قفل نمایید این حالت بوجود می آید , برای ایمنی بیشتر دامنه ها از سرقت این کار توصیه می شود.)
حالت clientUpdateProhibited یا عدم امکان بروزرسانی: دامنه ثبت شده و از بروزرسانی و تغییر غیر ارادی اطلاعات دامنه جلوگیری می شود. تنظیم این حالت به درخواست و با انجام تنظیم از سوی مالک دامنه انجام می گیرد. (در صورتی که دامنه خود را LOCK یا قفل نمایید این حالت بوجود می آید , برای ایمنی بیشتر دامنه ها از سرقت این کار توصیه می شود.)


جمع بندی

در این مقاله اگرچه مقداری گسترده و گسسته ؛سعی کردم در ابتدا شما را با سه عنصر اصلی اینترنت آشنا کنم ورابطه ی هر یک و طرز کارآنها با یکدیگر را بازگو کنم.
اکنون با بررسی دقیق این مطالب متوجه میشویم که بعد از طراحی یک سایت برای اینکه بتوانیم سایت را در اختیار کاربران قرار دهیم باید آن را روی اینترنت قرار دهیم، میتوانیم با تهیه ی یک هاست اطلاعات سایت خود را در هاست قرار بدهیم ولی اینکار کافی نیست چرا که هاست های اشتراکی از یک فضای و IP مشترک استفاده میکنند و برای اینکه کاربران بتوانند سایت را ببینند نمیتوانند از این IP استفاده کنند و ثانیا استفاده از IP بجای نام دامنه مرسوم و کاربردی نیست.
متوجه شدیم که بجای استفاده از IP میتوانیم از یک نام خاص که در اینترنت به آن URL میگویند استفاده کنیم. استفاده از Url بجای ip مانند استفاده از نام شخص در شماره گیری در تلفن همراه را دارد و میتوانیم با استفاده از whois یک دامنه آزاد را به ثبت برسانیم و
برای اینکه بتوانیم یک نام دامنه را برای خود ثبت کنیم نیاز به dns داریم که هم این نام را ثبت کنیم و هم اینکه بتوانیم نام را با مشخص کردن فیلد ns در dns به ip مربوطه ارجاع دهیم و میدانیم برای اینکه به اینترنت بتوانیم متصل بشویم نیاز به Isp داریم ،isp مثل شیرفلکه اینترنت میماند که اجازه ی دسترسی به اینترنت را به ما میدهد وهاست مثل یک هتل میماند که فضای هارددییسک خود را در اختیار ما میگذارد و dns مثل مرکز مخابرات میماند که نام را به Ip تبدیل میکند

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
1K
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش Aspcore

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست