1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. برنامه نویسی
  4. توسعه وب
  5. JavaScript
  6. جاوا اسکریپت چیست ؟

جاوا اسکریپت چیست ؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

جاوا اسکریپت چیست

جاوا اسکریپت چیست ؟

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

مشهورترین زبان برنامه‌نویسی در وب، جاوا اسکریپت (JavaScript) است. با استفاده از این زبان می توانید صفات‌ استاتیک را پویاسازی نمایید، وب فرم‌های پیچیده را ساده سازی کرده و یا ویژگی‌های تعاملی (interactive) را به وب سایت خود اضافه کنید. جاوا اسکریپت را می توان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان دانست که طرفداران خاص خود را دارد. از همین رو در این مقاله بصورت کامل درباره اینکه JavaScript چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت خواهیم کرد.

زبان جاوا اسکریپت یکی از مشهورترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که براساس کدهای HTML تعریف شده است. زبان جاوا اسکریپت سطح بالا، داینامیک، شی‌گرا  است. با استفاده از این زبان می توانید سطح وب سایت خود را به وسیله‌ی امکانات اضافی تعاملی ارتقاء دهید. این زبان به تنهایی و یا همراه با سایر زبان‌های برنامه نویسی استفاده می شود. JavaScript به شما کمک می کند تا صفحات وب آراسته و تعاملی ایجاد کنید. در حقیقت شما با استفاده از جاوا اسکریپت می توانید صفحات استاتیک وبسایت خود را به صفحاتی زیبا و تعاملی تبدیل نمایید.

جاوا اسکریپت چیست

دقت کنید !! علیرغم اشتباه عمومی، زبان جاوا اسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد،دلیل این نام گذاری محبوبیت زبان جاوا در هنگام تولد جاوااسکریپت بود; اگر چه ساختار این زبان به سی پلاس پلاس (++C) و جاوا شباهت دارد که این امر برای یادگیری آسان در نظر گرفته شده‌است. از همین رو دستورهای متداول مانند if, for, try..catch ,”while” و… در این زبان هم یافت می‌گردند.

تاریخچه جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت را در ابتدا شخصی به نام برندان آیک در شرکت نت‌اسکیپ با نام Mocha طراحی نمود. این نام بعداً به LiveScript و نهایتاً به جاوا اسکریپت تغییر یافت. اولین نمونه‌های جاوا اسکریپت در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای مرورگر وب Netscape Navigator ایجاد شد. در آن زمان، صفحات وب ایستا بودند و تعامل کمی با کاربر، فراتر از کلیک کردن روی پیوندها و بارگیری صفحات جدید، ایجاد می‌کردند. برای اولین بار، جاوااسکریپت انیمیشن، محتوای تطبیقی و اعتبار سنجی فرم را در صفحه فعال کرده‌است.

شی گرایی در جاوا اسکریپت

در آغاز یک دید ساده و نمای سطح بالا از مفهوم برنامه‌نویسی شیئ‌گرا ارائه می‌کنیم. منظور از ساده این است که برنامه‌نویسی شیئ‌گرا می‌تواند به سرعت پیچیده شود و بررسی این وضعیت پیش از آن که کمکی به ما بکند موجب سردرگمی بیشتر ما خواهد شد. ایده اساسی برنامه‌نویسی شیئ‌گرا این است که از اشیا و مدل‌های دنیای واقعی که قرار است در برنامه ما ایفای نقش کنند، استفاده کنیم و/یا روشی ساده برای دسترسی کارکردهایی بیابیم که به جز این طریق بهره‌برداری از آن‌ها بسیار دشوار می‌بود.

اشیا می‌توانند شامل داده‌ها و کد مرتبط باشند که اطلاعاتی در مورد چیزی که قصد داریم مدلسازی کنیم ارائه می‌دهند و کارکرد یا رفتاری را شامل می‌شوند که می‌خواهیم در برنامه خود بگنجانیم. داده‌های شیئ (و در اغلب موارد تابع‌ها نیز) می‌توانند درون یک بسته شیئ ذخیره (کپسوله‌سازی) شوند و به این ترتیب نام خاصی به دست می‌آوریم که می‌توانیم مورد ارجاع قرار دهیم که در برخی موارد namespace نام دارد و موجب سهولت سازماندهی و دسترسی می‌شود. شیئ به طور معمول به عنوان data store استفاده می‌شود که به راحتی روی شبکه ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید  kendo ui چیست ؟

+ معرفی آموزش: پکیج های آموزش جاوا اسکریپت

کاربرد جاوا اسکریپت چیست ؟

یکی از کاربرد های جاوا اسکریپت را می توان در طراحی اپلیکیشن های موبایل دانست. امروزه در طراحی اپ های موبایل نیز از جاوا اسکریپت بسیار استفاده می شود. فریم ورک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت متعدد است که از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت می توان به react و angular اشاره کرد. برای کسب اطلاعات در حوزه angular چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نماید.

کاربرد javascript را به طور خلاصه می توان موارد زیر نام برد:

  • ایجاد و نمایش تاریخ و ساعت در سایت
  • ایجاد سوالات امنیتی جهت تشخیص کاربر واقعی
  • تغییر حالت عکس ها با حرکت موس بر روی آنها

نحوه تشخیص javascript توسط مرورگر ها  

مرورگرها برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت از موتورهایی استفاده می کنند که کدها را ترجمه کرده و آنها را به زبان ماشین کامپایل می کند.

آموزش کوچک – ساخت یک برنامه javascript :

آموزش کوچک - ساخت یک برنامه جاوا اسکریپت

و نکته آخر ، یادگیری جاوا اسکریپت نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی آسان تر و همچنین یادگیری آن می تواند بسیار مهم باشد زیرا رد پای جاوا اسکریپت در هر سایتی پیدا می شود.

می توانید جهت یادگیری کامل جاوا اسکریپت به سایت زیر مراجعه کنید

جهت مراجعه به سایت w3schools کلیک کنید.

منبع :

گروه برنامه نویسی استایل وب

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
245
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست