1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. هنر
  4. نقاشی
  5. اصول رنگ آمیزی نقاشی با مداد رنگی برای کودکان

اصول رنگ آمیزی نقاشی با مداد رنگی برای کودکان

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اصول رنگ آمیزی نقاشی برای کودکان

اصول رنگ آمیزی نقاشی با مداد رنگی برای کودکان

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

نقاشی یکی از فعالیت های لذت بخش برای کودکان است که به خلاقیت کودک کمک می کند و موجب افزایش قدرت کنترل مغزو اعصاب، بر عضلات دست و انگشتان کودک می شود. نقاشی به چند دسته ی مداد رنگی، آبرنگ، گواش، رنگ پاستلی، مداد شمعی، رنگ انگشتی و … تقسیم می شوند. نقاشیی با مداد رنگی با توجه به در دسترس بودن، سهولت در استفاده و ارزان قیمت بودن، یکی از پرکاربرد ترین تکنیک های نقاشی برای کودکان است. در این مقاله به اصول رنگ آمیزی نقاشي با مداد رنگی برای کودکان در 5 گام می پردازیم.

معرفی 5 گام کاربردی در رنگ امیزی نقاشی برای کودکان:

کودکان در ابتدا مهارت و توانایی لازم را در رنگ آمیزی نقاشی ندارند به همین دلیل وظیفه ما به عنوان والدین راهنمایی و بیان اصول رنگ آمیزی است. رنگ آمیزی نقاشی دارای یکسری اصول و قواعد است که اگر این اصول رعایت شود کودک رنگ آمیزی بهتری خواهد داشت.

 آشنایی کودک با ابزار های نقاشی:

آشنایی با ابزار

ابزار ها چون نقش بسیار کاربردیی و مهمی در رنگ آمیزی نقاشی دارند باید دارای چند ویژگی بارز باشند. اولین ویژگی ابزارها باید با سن و توانایی کودک متناسب و هماهنگ باشد. در این صورت رنگ آمیزی نقاشی برای کودک سخت و دشوار نیست. دومین ویژگی قابل توجه در مورد ابزار ها کیفیت محصول است. هرچه کیفیت محصول بهتر باشد رنگ آمیزی نقاشی بهتر و منظم تر صورت می گیرد. ابزار های مورد نظر در رنگ آمیزی نقاشی با مداد رنگی می توان به: مدادرنگی، مدادتراش، پاک کن، کاغذ و خط کش اشاره کرد. سومین ویژگی در خرید مداد رنگی به مواد بکار رفته در تولید مدادرنگی توجه داشته باشید از رنگ های فاقد مواد حساسیت زا و غیر سمی برای رنگ بدنه و مغزی مداد استفاده شده باشد.

بیشتر بخوانید  معرفی ابزارهای نقاشی دیجیتال

 نحوه صحیح در دست گرفتن مداد رنگی:

نحوه صحیح در دست گرفتن

با نحوه صحیح در دست گرفتن مداد نظم در رنگ آمیزی رعایت و باعث متمرکز شدن ذهن کودک در رنگ آمیزی نقاشی می شود. فشاری که به مداد هنگام رنگ آمیزی وارد می کنید می تواند بر مقدار و شدت رنگ تاثیر بگذارد. دومین نکته قابل توجه جهت ضربات مدادرنگی به کاغذ هنگام  رنگ امیزی است. زیرا جهت ضربات که توسط مداد رنگی به صفحه یا کاغذ وارد می کنید باعث می شود رنگ آمیزی در نقاشی منظم انجام بگیرد. در رنگ آمیزی نقاشی برای کودکان مدادی که انتخاب می کنید بهتر است سه گوش و کوتاه باشد تا کودک راحت بتواند از ان استفاده کند. برای سهولت گرفتن مداد توسط کودک می توانید مدل سه انگشتی را به کودک خود آموزش دهید. در این مدل مداد با انگشت های شست، اشاره و انگشت میانی دست نگه داشته می شود.

 شناسایی رنگ ها و یادگیری اصولی رنگ آمیزی:

کودک قبل از شروع به رنگ آمیزی باید اطلاعاتی در مورد رنگ ها کسب کند. نام‌گذاری و شناسایی رنگ ها به کودکان کمک می کند تا مهارت های ذهنی، شناختی و خلاقیت آنها افزایش پیدا کند. در رنگ آمیزی نقاشی کودک باید بتواند به خوبی رنگ ها را تشخیص دهد و از آنها در رنگ آمیزی استفاده کند. درگام اول شناسایی رنگ ها بهتر است کودک را با سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد آشنا کنید. گام دوم متناسب با سن کودک رنگ ها را جهت آشنایی معرفی و استفاده کنید. همچنین یکی از راه ها برای شناسایی رنگ ها به کودک استفاده از میوه ها یا اشیا مصنوعی رنگی است.*

بیشتر بخوانید  اصول آموزش نقاشی به کودکان

*نکته: موارد ذکر شده متناسب با سن کودک (از 3-7) است.

در اصول رنگ آمیزی کودک باید ترکیب کردن رنگ ها با هم دیگر  را آموزش ببیند. هنگامی که کودک به خوبی رنگ ها و جهت رنگ آمیزی را بشناسد می تواند به رسم اشکال مختلف بپردازد. برای مثال اگر کودک رنگ ها را به خوبی تشخیص دهد و یا رنگ آمیزی اصولی را آموزش ببنید، هنگامی که شروع به کشیدن نقاشی می کند با نظم و دقت بیشتری این کاررا انجام می دهد.

 استفاده از کتاب های رنگ آمیزی نقاشی:

استفاده از کتاب های رنگ آمیزی

استفاده از کتاب های رنگ آمیزی به صورت مداوم توصیه نمی شود . فقط به منظور کمک به بهبود رنگ آمیزی و الگو قراردادن است. هنگامی که از کتاب ها استفاده می کنید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که کتاب های رنگ آمیزی مناسب سن کودک را تهیه کنید.

 استفاده از ویدیو های آموزشی:

آموزش نقاشی از طریق ویدیو های آموزشی

اگر می خواهید به صورت اصولی نقاشی را از پایه به کودک خود آموزش دهید، استفاده از ویدیو های آموزشی نقاشی را به شما پیشنهاد می دهیم. که از مزایا این نوع آموزش استفاده مکرر و دسترسی همه ساعته به اموزش ها می باشد. یک نکته قابل توجه متناسب با سن کودک می توانید از ویدیوهای آموزشی استفاده کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست