1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. جوملا
  5. cms چیست (سیستم مدیریت محتوا چیست)

cms چیست (سیستم مدیریت محتوا چیست)

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

cms چیست

cms چیست (سیستم مدیریت محتوا چیست)

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

با یک مثال متوجه cms چیست می شوید، فرض کنید قرار است ساختمان بسازید ، اگر شما ساختمان را با ذیوار های آماده بسازید، شما ساختمان را در کوتاه ترین زمان می سازید ولی برای ساخت انعطاف کمتری دارید و هر کاری و هر طرحی را نمی توانید پیاده سازی کنید از طرفی، نه گرد و خاکی هست و نه مشکلی پیش روی شماست و کیفیت ساختمان همان چیزی می شود که شما پیش بینی می کردید. ولی اگر در آینده یک نیازی خاص داشته باشید نمی توانید آن را با دیوار های آماده بسازید و شاید نیاز به آجر و بنا شود، دقیقا cms هم مثل دیوار های آماده است. که شما بدون کد نویسی و در زمان کوتاهی یک وب سایت روتین را بالا می آورید و نیاز های عادی شما از طریق آن برطرف می شود و وبسایت کیفیت مطلوبی دارد و استاندارد است و همچنین هزینه یک سری از تغییرات پایین است شما خیلی راحت و سریع یک دیوار را برمی دارید و به جای دیگری می بینید البته اگر زمانی نیازی خاص داشته باشید باید سراغ برنامه نویسی و کد بروید تا برای شما پلاگین اختصاصی بنویسد.

تعریفی کتابی تر برای سوال cms چیست؟

cms مخفف عبارات  Content Management System است که معنی آن سیستم مدیریت محتوا می شود.

بیشتر بخوانید  کدام cms بهتر است؟ (جوملا وردپرس دروپال یا cms اختصاصی)

cms یک تعریف جامع و ثابت ندارد و بسته به پروژه متفاوت است ولی به طور عمومی آنچه از cms (سیستم مدیریت محتوا) مد نظر می آید  برنامه‌ای است كه به طور كامل از ساخت، مديريت و بروزرساني يك سایت پشتيبانی می كند و ابزارهاي مورد نياز براي مديريت و گرداندن يك سايت را دارا می باشد. CMS تمام مراحل ایجاد یک صفحه وب تا از بین بردن آن را در بر می گیرد. CMS ها معمولا داری ساختاری هستند که به وسیله آن ظاهر سایت به راحتی ویرایش و تغییر می یابد.

انواع cms چیست؟

cms ها کد هایی هستند که باعث می شود دوباره کاری اتفاق نیوفتد و شما اگر یک بار سیستم مدریت کاربران، سیستم ارسال و ویرایش پست، بخش نظرات ، سایت مپ و … را پیاده کردید، دوباره نیاز به پیدا سازی آن نداشته باشید و در سایت های مختلف فقط یک سری ویژگی های خاص به آن اضافه کنید و پوسته ای متفاوت برای آن طراحی کنید.

cms ها دو نوع هستند 1. سیستم مدریت محتوا های متن باز مثل وردپرس و جوملا 2. سیستم مدریت محتوا اختصاصی که افراد و شرکت های طراحی سایت برای خود می نویسند که پروژه های خود را با آن سریع تر و راحتر و مطمئن تر انجام دهند.

cms های open sourse یا متن باز

سیستم های مدریت محتوا متن باز زیادی وجود دارد برای مشاهده cms  های نوشته شده با asp.net و php و پایتون و رابی و … می توانید به این لینک از ویکی پدیا ببینید.

cms های معروف در ایران با php نوشته شده اند که عبارت اند از وردپرس ، جوملا و دروپال.

بیشتر بخوانید  جوملا چیست و تفاوت آن با وردپرس در چیست

مزیت های سیستم های مدریت محتوا متن باز

  1. در کمترین زمان سایت شما آماده به کار می شود.
  2. برای هر نیازی در وب یک پلاگین وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید که بیشتر مواقع رایگان هستند.
  3. از یک امنیت استاندارد بر خورد دار است. زیرا سال هاست این cms ها در حال استفاده است و باگ های امنیتی آن تا به امروز پیدا شده است.
  4. با خرید یک پوسته جدید یا گرفتن یک پوسته رایگان جدید، در مدت کوتاهی می توانید کل سایت را عوض کنید.
  5. به دلیل این که سال هاست از این سیستم ها استفاده می شود و ورژن های زیادی از آن گذشته است واسطه کاربری پنل مدریت بسیار کاربر پسند است و باگ های آن کاملا برطرف شده است.

معایب سیستم های مدریت محتوا متن باز

  1. سرعت سایت کمی پایین است، مگر این که تخصصی روی سایت کار شود.
  2. از یک نظر امنیت عالی نیست چون هر کسی می تواند بفهمد چه کدی برای سایت نوشته شده است.
  3. سایت های استفاده کننده از cms های معروف از هر نظر استاندارد هستند ولی سایت های بزرگ این cms ها استفاده نمی کنند و cms اختصاصی خود را دارند.

اصلی ترین cms ها

اگر چه سیستم های مدیریت محتوا زیادی وجود دارد ولی تقریبا می توان cms را در وردپرس و جوملا و دروپال فروکاهی کرد. اصلی ترین cms مورد استفاده در ایران و دنیا وردپرس است، در این لینک می توانید آموزش کامل وردپرس را ببینید و با آن بیشتر آشنا شوید.

cms اختصاصی چیست؟

بیشتر شرکت های خصوصی که پروژه های طراحی وبسایت می گیرند و افرادی که پروژه طراحی سات می گیرند برای خود یک cms اختصاصی دارند که پروژه ها را با آن انجام می دهند.

بیشتر بخوانید  جوملا چیست و تفاوت آن با وردپرس در چیست

یک cms اختصاصی می تواند تمام این ویژگی های زیر را داشته باشد حال در هر پروژه ممکن از است از چندتا از این ویژگی ها استفاده می شود و یا براساس نیاز یک ویژگی به cms افزوده شود که هم در این پروژه پیش روی استفاده می شود و هم به امکانات cms اضافه می شود. سپس بر اساس سایت پوسته ای برای آن طراحی می شود و روی cms قرار می گیرد و تحویل مشتری داده می شود.

  1. سیستم ارسال مطلب
  2. سیستم مدریت کاربران
  3. سطح دسترسی
  4. سیستم نظرات
  5. آپلودر
  6. پخش ویدیو در سایت
  7. سایت مپ و اقدامات مربوط به سئو

مزیت ها و معایب cms اختصاصی

cms اختصاصی هر چند در ابتدا باگ های زیادی دارد ولی به مرور زمان که باگ های آن برطرف می شود.داشتن یک cms اختصاصی تمام مزیت های cms های متن باز را دارد و معایب آن ها را ندارد. به علاوه این که شما بر هسته cms کاملا مسلط هستید و امکان افزودن هر ویژگی که می خواهید را به cms اختصاصی خود دارید.

معرفی آموزش

بیشترین زبانی که این روزا ها برای نوشتن cms اختصاصی استفاده می شود php و لاراول می باشد. در زیر چند دوره آموزشی مرتبط معرفی می شود.

  1. آموزش کامل php با آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی
  2. آموزش لاراول پروژه محور
  3. آموزش جوملا
بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
373
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست