1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. هنر
  4. موسیقی
  5. معرفی انواع گیتار

معرفی انواع گیتار

زمان مطالعه: 5 دقیقه

guitars

معرفی انواع گیتار

مطالعه: 5 دقیقه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید گیتار به یک فروشگاه آلات موسیقی مراجعه کردید و با دیدن انواع و اقسام گیتار با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف سردرگم شده باشید. و در نهایت هم کلا قید خرید و نواختن ساز را زده‌ باشید!

برای اینکه ببینید نواختن چه گیتاری را دوست دارید لازم است بدانید چه نوع موسیقی را دوست دارید، انتظار شنیدن چه صدایی را از ساز خود دارید و چه توقعاتی از ظاهر گیتار و استایل خودتان با آن دارید. فرض کنید گیتاری دوست دارید که با آن بتوانید تکنوازی کنید و قطعات موسیقی هِوی متال (heavy metal) بنوازید، مسلماً یک گیتار کلاسیک برای این موسیقی مناسب نیست و جوابگوی نیاز شما نیست. انتخاب سازی که صدا یا ظاهر آن را نمی‌پسندید اشتباهی است که باعث می‌شود نواختن ساز و یاد گرفتن آن برای شما خوشایند نباشد در حالی که هدف از نواختن ساز ایجاد حس دلپذیر و خوشایند است.

در این مقاله سعی کردیم توضیحات جامع و کاملی درباره انواع گیتار در اختیار شما بگذاریم تا برای انتخاب گیتار مناسب به شما کمک کرده باشیم.

انواع گیتار

گیتارهای مدرن به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند که هرکدام زیرمجموعه‌هایی نیز دارند: گیتارهای آکوستیک و گیتارهای الکتریک.

1- گیتار آکوستیک (Acoustic-Guitars)

گیتارهای آکوستیک تنها با استفاده از بدنه‌ی خودشان صدای ایجاد شده به وسیله‌ی سیم‌ها را پخش می‌کنند و خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • گیتار رشته نایلونی (Nylon String Acoustic):

گیتار رشته نایلونی که به آن گیتار کلاسیکال نیز می‌گویند، همان‌طور که از نام آن برمی‌آید در ساختار آن از سه رشته‌ی نایلونی و سه رشته‌ی فلزی تابیده شده به دور رشته‌ی ابریشمی به جای رشته‌های فلزی استفاده می‌شود. این گیتارها به‌خاطر جنس سیم‌هایشان صدای ملایم‌تری نسبت به سایر گیتارها ایجاد می‌کنند؛ هرچند با زدن ضربات محکم‌تر به سیم‌ها امکان ایجاد صدای خشن‌تر نیز هست. در ایران به اختصار به آن گیتار کلاسیک نیز می‌گوییم و لازم است بدانید به دلیل کم بودن کشش سیم‌ها و وجود فرت بورد (fretboard) پهن، نواختن آن آسان‌تر از سایر مدل‌هاست.

  • گیتار رشته فلزی (Steel-String-Acoustic):

در ساختار گیتار آکوستیک رشته فلزی که آن را اختصاراٌ گیتار آکوستیک می‌نامند، از رشته‌های فلزی استفاده می‌شود و دارای سه شکل بدنه‌ی اصلی می‌باشد: Dread Nought, Parlour, Jambo.

بیشتر بخوانید  تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک

محبوبترین شکل بدنه Dread Nought هست، انواع دیگری مثل Travel (مناسب گیتاریست‌های با سایز دست کوچک) و Ed Sheeran (که بدنه‌ی آن نسبت به گیتارهای دیگر کوچک است) نیز وجود دارد ولی گیتار مناسب شما همان گیتاری است که با آن احساس راحتی می‌کنید، پس توجه داشته باشید که دست شما برای انتخاب باز است.

این گیتار در مقایسه با گیتار کلاسیک صدای واضح‌تری دارد و صدای گیتار کلاسیک اصطلاحاً بم‌تر است. همین وضوح صدا، گیتار آکوستیک را برای سبک‌های فولک (Folk)، کانتری (Country)، بلوز (Blues)، پاپ (Pop)، راک (Rock)، بلوگرس (Bluegrass) و… مناسب‌تر می‌کند.

اگرچه گیتار آکوستیک به فشار دست بیشتری برای اجرای یک نت نیاز دارد، اما مبتدیان نیز می‌توانند نواختن آن را بیاموزند. یک استاد خوب دقیقا می‌داند چگونه فرد مبتدی را با این ساز آشنا کند و تمرینات لازم برای قوی شدن انگشتان دست را آموزش دهد.

*نکته: یک راه برای راحت‌تر نواختن این گیتار برای مبتدیان استفاده از کاپو (Capo) می‌باشد. با قرار دادن یک کاپو روی فرت پنجم متوجه می‌شوید که دیگر نیازی نیست که انگشتان خود را فشار بدهید و کاپو کار انگشتان شما را تا حدودی انجام می‌دهد. بعد از مدتی که انگشتان شما برای نواختن تا حد کافی قوی شد می‌توانید آن را بردارید.

 

capo

capo

 

یک قطعه‌ی موسیقی را می‌توانید هم با گیتار کلاسیک و هم با گیتار آکوستیک بنوازید اما باید بدانید که اگر موسیقی مورد علاقه‌ی شما با گیتار آکوستیک، با یک گیتار کلاسیک اجرا شود ممکن است به همان میزان جذابیت نداشته باشد.

معرفی پکیج های آموزش گیتار

در لیموناد مجموعه کامل و ارزشمندی از آموزش‌های انواع گیتار برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید  تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک

 

 

  • گیتار الکترو آکوستیک (Electro-Acoustic)

این گیتار شبیه گیتار آکوستیک است که دارای یک جک برای اتصال آمپلی‌فایر و یک کنترل پنل برای تنظیم صدا و اکولایزر است. می‌توانید به آن باتری نیز وصل کنید و بعضی نمونه‌ها یک تیونر داخلی نیز دارند.

 

electro-acoustic

electro-acoustic

 

مزایای گیتار الکترو آکوستیک

  • شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید آمپلی‌فایر را متصل کنید و از گیتار آکوستیک به عنوان گیتار الکتریک استفاده کنید. یا با قطع کردن آمپلی‌فابر آن را به حالت قبل برگردانبد.
  • در مقایسه با گیتار آکوستیک، سبک‌های بیشتری از موسیقی را میتوانید با گیتار الکترو آکوستیک بنوازید. درواقع اضافه کردن آمپلی‌فایر به شما این امکان را می‌دهد که افکت‌های مختلفی روی صدا اعمال کنید و با ایجاد تن‌های مختلف حال و هوا و احساستان را تغییر بدهید که با گیتار آکوستیک معمولی امکان آن وجود ندارد.
  • اگر تصمیم دارید در آینده کنسرت اجرا کنید، قابلیت اتصال آمپلی فایر و پدال بورد (pedal board) باعث می‌شود روی تن‌های زیادی کنترل داشته باشید. پس خرید این گیتار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

2- گیتار الکتریک

گیتار الکتریک برخلاف گیتار آکوستیک برای شنیده شدن در ولوم‌های اجرای معمولی به یک تقویت کننده‌ی خارجی یا آمپلی فایر (Amplifier) نیاز دارد. صدای آن به تنهایی با لرزش سیم‌ها شنیده نمی‌شود، حتی اگر به بلندگو وصل شود! در گیتار الکتریک از یک یا چند پیکاپ برای تبدیل ارتعاش مکانیکی سیم‌ها به سیگنال‌های الکتریکی و در نهایت فرستادن سیگنال‌ها به تقویت کننده (amplifier) استفاده می‌کنند.

صدای  گیتار الکتریک را در دو دسته‌ی کلی قرار می‌دهیم: صدای شفاف (clean) و صدای خش‌دار (distort). به وسیله‌ی کابل می‌توانید این ساز را به یونیت‌های (effect unit) مختلف وصل کرده و با ایجاد افکت‌های مختلف تغییراتی در این صداها ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید  تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک

این ساز  صداها و سبک های زیادی را در ژانرهای مختلف از پاپ و راک تا سبک بلوز و جاز و هوی متال ایجاد می‌کند. گیتار الکتریک را می توان در مدل شش سیم (متداول ترین مدل) یا در مدل های هفت، هشت یا دوازده سیم خریداری کرد.

electric-guitar

electric-guitar

معرفی آموزش گیتار الکتریک مبتدی – توسط استاد اهورا کرباسی

 

گیتارهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های متفاوتی جای داد اما جامع‌ترین و رایج‌ترین دسته‌بندی را در این مقاله گنجانده‌ایم و باید بدانید که همه‌ی گیتارها به نوعی در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند و علاوه بر آن ویژگی‌های دیگری نیز دارند. به طور مثال روش بالا روش جهانی ست ولی در ایران دسته بندی به این شکل هم می بینیم:

  • گیتار پاپ
  • گیتار بیس
  • گیتار کلاسیک
  • گیتار الکتریک
  • گیتار فلامنکو
  • گیتار آکوستیک

توجه داشته باشید که پاپ و فلامنکو سبک‌های موسیقی هستند که با گیتارهای آکوستیک اجرا می‌شوند و گیتار بیس (bass) نوعی گیتار الکتریک است. امیدواریم این مقاله راهنمای مناسبی برای انتخاب گیتار مورد علاقه‌ی شما بوده باشد.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
276
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست