1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. اصول طراحی
  5. مراحل طراحی لوگو

مراحل طراحی لوگو

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مراحل طراحی لوگو

مراحل طراحی لوگو

مطالعه: 5 دقیقه

استفاده از لوگوها برای هر برند، به شناخته شدن آن برند در بازار هدف کمک می‌کند و باعث می‌شود با یک نگاه به یاد آن برند و محصولاتش بیفتیم. دارا بودن لوگوی مخصوص نشان از حرفه‌ای بودن یک کسب و کار دارد و باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود. همچنین در نگاه اول یک دید کلی درباره‌ی نوع کسب و کار می‌دهد و برای استفاده در تبلیغات نیز جلوه‌ی زیبایی دارد. این‌ها از دلایل اهمیت لوگو برای یک کسب و کار هستند. در این مقاله مراحل طراحی لوگو را با هم بررسی و آموزش‌های مناسب برای طراحی لوگو را به شما معرفی می‌کنیم.

مهم‌ترین مرحله طراحی لوگو: تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در مورد کسب و کار و مشورت با کارفرما

یک فرم کاغذی تهیه کنید و از کارفرما بخواهید با تکمیل آن اطلاعات مورد نیاز شما را به صورت مکتوب در اختیارتان قرار دهد. این که اطلاعات را به صورت مکتوب در اختیار داشته باشید از دو نظر حائز اهمیت است:

  1. همیشه اطلاعات در دسترس شما و جلوی چشم شماست و امکان فراموشی جزئیات آن به حداقل میرسد.
  2. کارفرما بعد از انجام کار امکان اضافه کردن درخواست‌ها را ندارد و به نوعی این فرم به منزله‌ی یک قرارداد است.
بیشتر بخوانید  اصول طراحی لوگو همراه معرفی آموزش

انواع اطلاعات مورد نیاز

در این مرحله از مراحل طراحی لوگو به سه دسته اطلاعات نیاز دارید که با مشورت با کارفرما یا تحقیقات دیگر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت:

1- قبل از هر چیزی باید بدانید برای چه کسب و کاری لوگو طراحی می‌کنید.

اطلاعاتی که لازم است از طریق این فرم به دست آورید می‌تواند شامل: نام شرکت، نام تجاری، زمینه‌ی فعالیت، شعار تبلیغاتی، اهداف و ارزش‌ها، داستان خاص راه اندازی کسب و کار و … باشد. کسب این اطلاعات درک بیشتری درباره‌ی کسب و کار به شما می‌دهد و طراحی لوگو را آسان‌تر و سرعت آن را بیشتر می‌کند.

مراحل طراحی لوگو- steps of logo designing

2- دسته‌ی دوم اطلاعات شامل درخواست‌ها و انتظارات کارفرما از لوگو است. با مشورت با کارفرما او را در انتخاب رنگ لوگو و نوع آن (لوگو نوشتاری، تصویری، ترکیبی نوشتاری- تصویری) راهنمایی کنید. برای این مرحله لازم است با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشید و درک کاملی از انواع لوگوها داشته باشید تا اطلاعات کافی را به کارفرما ارائه دهید.

3- برای کسب اطلاعات دسته‌ی سوم نیاز به تحقیق در رابطه با زمینه‌ی فعالیت کسب و کار، نوع کسب و کار (اداری، خصوصی، خدماتی و …)، نیازهای مشتریان و تحلیل رفتار آن‌ها است (این که برای رفع چه نیازی ممکن است محصول شرکت را خریداری کنند یا از شرکت خدمات بگیرند. چه چیزی مشتریان را جذب می‌کند و …).

همچنین باید لوگوهای موجود در زمینه‌ی کسب و کار مورد نظر و لوگوهای رقبا را نیز بررسی کنید تا بتوانید از نقاط قوت و ضعف آن‌ها برای طراحی لوگو ایده بگیرید.

ایده‌پردازی و طراحی اولیه با توجه به داده‌های به دست آمده از مرحله‌ی اول

هر ایده‌ای که با به دست آوردن اطلاعات به ذهنتان رسید به صورت ساده و ابتدایی یادداشت یا رسم کنید. با این کار قوه‌ی خلاقیت و ایده‌‌پردازی شما تقویت شده و کار نهایی نیز حرفه‌ای تر به نظر می‌رسد. در انتهای این مرحله ممکن است جزئیات را تغییر دهید، بعضی ایده‌ها را دور بریزید یا آن‌ها را تکمیل کنید. سعی کنید از همان ابتدا اصول طراحی لوگو و استانداردها و قوانین را رعایت کنید تا سرعت کار در مراحل بعدی بالاتر رود.

بیشتر بخوانید  مسکات چیست؟

مراحل طراحی لوگو- ایده پردازی

انتخاب طرح اولیه و تکمیل جزئیات آن

برای طراحی لوگو ایده آل از بین طرح‌های اولیه معمولاً سه تا از بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند و به تکمیل جزئیات آن‌ها می‌پردازند. این لوگوها باید سه ویژگی کلی داشته باشند:

  1. باید نزدیک‌ترین طراحی به لوگوی درخواستی کارفرما باشد.
  2. لوگویی باشد که شما تشخیص می‌دهید برای مشتریان مناسب‌تر است.
  3. لوگویی که تمام قواعد و اصول طراحی لوگو را داشته باشد.

با استفاده از وسایل طراحی که در اختیار دارید و با رعایت اصول و قوانینِ طراحیِ لوگو، جزئیات لازم را به لوگوها اضافه کرده و آن‌ها را تکمیل کنید. طراحی دیجیتال نهایی به عهده‌ی کامپیوتر است؛ ولی شما با رعایت اصولی مانند: قوانین هندسی، سادگی، داشتن معنا و مفهوم، پیوستگی و انسجام، قابلیت تغییر سایز، رنگ‌پذیری، طراحی درست فواصل و اندازه‌ها و … به بالا بردن سرعت طراحی کمک زیادی می‌کنید و کار تا حد زیادی در این مرحله انجام می‌شود.

نکته: مغز شما به عنوان یک ایده‌پرداز مهم‌ترین دارایی شما است. با استراحت و تغذیه‌ی کافی و مناسب از آن مراقبت کنید. خستگی و ضعف کارایی شما و در نتیجه کیفیت کار را پایین می‌آورد و بالعکس شادی و نشاط و انرژی، کار نهایی شما را به صورت چشم‌گیری بهتر می‌کند.

طراحی دیجیتال در نرم‌افزار مناسب

از طرح‌های تکمیلی در مرحله‌ی قبل عکس بگیرید یا آن‌ها را اسکن کنید. سپس آن‌ها را وارد نرم‌افزار مناسب کنید و جزئیات نهایی و رنگ مورد نظر را به آن‌ها اضافه کنید تا لوگو کامل شود.

مراحل طراحی لوگو- طراحی دیجیتال

بررسی لوگو برای تأیید نهایی یا تغییر آن در صورت لزوم

در این مرحله باید لوگوهای تکمیل شده را در چارچوب اصول طراحی لوگو بررسی کنید و به تأیید نهایی برسانید. از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نظر بخواهید یا اتودهای اولیه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و از کاربران نظرخواهی کنید. خودتان را به جای مشتریان بگذارید و از دید آن‌ها لوگو را بررسی کنید. در نهایت اگر لوگو نیاز به تغییر داشت آن تغییر را اعمال کنید و به این فکر کنید که قرار است لوگوی شما در بین لوگوهای رقبا بهترین باشد.

بررسی نهایی لوگو

ارائه‌ی طرح‌های نهایی

برای تاثیرگذاری بیشتر، لوگو را در قالب موکاپ‌های مختلف به کارفرما ارائه دهید (آموزش ساخت موکاپ لوگو در فتوشاپ). اجازه دهید کارفرما تصویر واضحی از لوگو در مکان‌های مختلف داشته باشد تا بتواند لوگوی مناسب کسب و کار خود را بهتر انتخاب کند. سپس توضیحات لازم درباره‌ی معنا و مفهوم آن را ارائه دهید. در نهایت فایل‌های لازم را برای کارفرما ارسال کنید. اکنون تمام مراحل طراحی لوگو را طی کرده‌اید و کار شما به اتمام رسید!

 

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
341
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بهترین پکیج آموزش فتوشاپ

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش ورزش در خانه
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست