1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. کسب و کار
  4. برند سازی
  5. مسکات چیست؟

مسکات چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مسکات چیست؟

مسکات چیست؟

مطالعه: 3 دقیقه

استفاده از مَسکات یکی از بهترین راه‌های تبلیغات، جهت جلب اعتماد و برقراری ارتباط با مخاطب است. با مسکات‌ها می‌توانید دنیایی از حرف‌ها و کلمات را در عرض چند ثانیه به مخاطب منتقل کنید. مسکات چیست ؟ چرا از مسکات استفاده می‌کنیم و چه تأثیری در برندسازی دارد؟ در این پست به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

مسکات چیست؟ و انواع آن کدام است؟

مَسکات (Mascot) در لغت به معنی طلسم یا چیز خوش‌یُمن است. مسکات‌ها کاراکترهای واقعی یا خیالی هستند که به منظور معرفی برند، انتقال پیام و تبلیغات از آن‌ها استفاده می‌شود. از آن‌جا که محتوای ویدیویی تأثیر بیشتری بر ذهن مخاطب دارد و بیشتر از نوشته یا عکس جلب توجه می‌کند؛ وجود یک کاراکتر جذاب کمک زیادی به تعریف داستان تبلیغات شما می‌کند (آموزش طراحی مسکات با فتوشاپ). در زمانی کوتاه بدون درج نوشته می‌توانید پیام خود را به بیننده برسانید و اگر مسکات حرفه‌ای و جذابی طراحی کرده باشید شانس این را دارید که تا ابد در ذهن بیننده ماندگار شوید. جالب است بدانید که حتی لازم نیست مسکات شما حتما سخنگو باشد! مانند مسکات شرکت چیتوز که یک میمون است و در ویدیوی زیر نمونه‌ای از تبلیغات آن را می‌بینید.

 

برای اینکه مسکات برندتان در یادها ماندگار شود در طراحی و انتخاب آن دقت کنید و اندکی وسواس به خرج دهید؛ زیرا پس از مدتی آن مسکات به عنوان امضای برند شما شناخته می‌شود و مخاطبان هرجایی آن را ببینند به یاد محصولات شما و داستان‌های تبلیغاتی شما می‌‌افتند.

بیشتر بخوانید  اصول طراحی لوگو همراه معرفی آموزش

انواع مسکات

پس از این که فهمیدیم مسکات چیست؟ باید انواع آن را بشناسیم. مسکات می‌تواند یک کاراکتر انسانی، حیوانی یا حتی یک شیء باشد و ممکن است شیئی باشد که بعضی از اعضای بدن انسان مانند دست و دهان را داشته باشد (زیبراش و مایا دو نرم افزار مکمل و محبوب برای ساخت کاراکتر).

انواع مسکات- مسکات شیء

مسکات انسانی

یک مسکات انسانی می‌تواند شخصیت واقعی یا حتی خیالی داشته باشد. به عنوان مثال مسکات برند کی اف سی KFC که تصویری از مؤسس آن است نمونه‌ای معروف از مسکات‌های انسانی است و هویت واقعی دارد. کاراکتر “بابا برقی” در ایران نیز نمونه‌ی یک مسکات انسانی است که هویت خیالی دارد.

کاراکتر حیوانی

محبوب‌ترین کاراکترها معمولاً کاراکترهای حیوانی هستند. با توجه به زمینه‌ی کسب و کارتان می‌توانید یک مسکات با کاراکتر حیوان طراحی کنید. می‌توانید این موضوع که هر حیوان نماد چه چیزی است را در امر طراحی دخیل کنید. به عنوان مثال سگ نماد وفاداری است یا خرگوش نماد سرعت است.

کاراکتر شیء

با اندکی خلاقیت و نگاه متفاوت به اطراف می‌توانید کاراکترهای جدیدی خلق کنید یا از اشیاء اطراف خود استفاده کنید. معمولاً مسکات‌هایی که جنبه‌ی طنز و کمدی دارند در میان مردم محبوب‌تر و ماندگارتر می‌شوند.

مسکات مسابقات جام جهانی 2022 قطر

یکی از موضوعات داغ این روزهای دنیای ورزش، مسکات مسابقات جام جهانی 2022 قطر است که توسط هنرمند ایرانی “سید حسین اجاقی” طراحی شده است. برای طراحی این مسکات از اِلِمان‌هایی که معرف کشور قطر و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس است استفاده شده است. این مسکات از 1- تصویر سه بعدیِ یک چَفیه که مردان قطر بر سر می‌گذارند، 2- طرح‌های سنتی که زنان در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس با حنا بر دستان خود نقش می‌کنند و 3- تصویر توپ و حروف Qat_ar2022 تشکیل شده است.

 

بیشتر بخوانید  آموزش طراحی لوگو نیاز به دانستن اصول دارد نه صرفا فتوشاپ

این مسکات به خوبی معرف کشور قطر و فرهنگ این منطقه است و انتخاب هوشمندانه‌ای برای مسابقات جام جهانی قطر است.

چند نکته برای طراحی Mascot

  1. کاراکتری که طراحی می‌کنید باید منحصر به فرد باشد و نباید کپی کاراکتر یک برند دیگر باشد. این یک حرکت غیر حرفه‌ای است که منجر به شکست پروژه خواهد شد!
  2. به این نکته توجه کنید که اگر کاراکتری که طراحی می‌کنید به یکی از افراد مشهور و سلبریتی‌ها شبیه باشد، و در دنیای واقعی از آن فرد اشتباهی سر بزند، ممکن است تأثیر بدی روی برند بگذارد.
  3. شخصیت پردازی یک مرحله‌ی مهم در طراحی مسکات است. مسکات باید بتواند احساسات مختلف را به بیننده انتقال دهد. برای مثال احساس شادی، هیجان، کنجکاوی و…

مسکات چیست؟ شخصیت پردازی

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
639
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بهترین پکیج آموزش فتوشاپ

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش ورزش در خانه
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست