1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. وب مستر
  4. وردپرس
  5. مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

مطالعه: 7 دقیقه

به دلیل مزیت‌هایی که فروشگاه‌های آنلاین دارند (که در ادامه توضیح خواهیم داد) اکثر کسب‌وکارها به دنبال راه‌اندازی سایت فروشگاهی برای فروش محصولات خود هستند. عده‌ای از صاحبان کسب‌وکار فکر می‌کنند برای طراحی سایت حتما باید کدنویسی بلد باشند. به همین دلیل یا این کار را انجام نمی‌دهند و یا تن به پرداخت هزینه‌های زیاد به طراحان سایت می‌دهند. خبر خوب این که با استفاده از سیستم رایگان مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) بدون نیاز به کدنویسی هر کسی می‌تواند با هزنه‌ی کمتر سایت خودش را طراحی کند و محصولاتش را به فروش برساند. کافی است به خوبی مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس را که در این مقاله بررسی می‌کنیم بشناسد و پس از مطالعه و یادگیری این مبحث اقدام به طراحی سایت کند.

مزایای راه‌اندازی وبسایت برای کسب‌وکار

استفاده از وبسایت برای کسب‌وکارها مزایای زیادی دارد. اگر تا امروز به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولات خود اصرار داشتید، با بررسی این مزایا حتما تغییر عقیده خواهید داد:

وبسایت‌ها از شبکه‌های اجتماعی ماندگارترند.

شبکه‌های اجتماعی به اندازه‌ی وبسایت‌ها ماندگار نیستند. کاربران در بازه‌های زمانی مختلف مدام در حال کوچ از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر هستند. هر اپ جدیدی که به بازار معرفی می‌شود با اپ قبلی در رقابت است و برای جلب نظر کاربران امکانات خوبی در اختیار آن‌ها می‌گذارد که وفاداری به اپ‌های قبلی را سخت می‌کند. اگر هسته‌ی اصلی کسب‌وکارتان را روی شبکه‌های اجتماعی بنا کنید باید با موج مردم در تغییر اپ‌ها همراه شوید و هربار تمام اطلاعات را به اپ جدید منتقل کنید و در این راه ممکن است تعداد زیادی از مخاطبان و مشتریان خود را از دست بدهید.

وبسایت‌ها از شبکه‌های اجتماعی ماندگارترند

ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس به شما برای ساماندهی اطلاعات و سفارشات کمک می‌کند.

با امکاناتی که سایت‌های فروشگاهی در اختیار شما می‌گذارند ذخیره، نظم و سازماندهی سفارشات، اطلاعات واریزی و مشتریان بسیار راحت‌تر است و با مشکلات احتمالی هنگام سفارش‌گیری از مشتریان در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو نمی‌شوید.

در سایت‌های فروشگاهی مشتری هنگام ثبت سفارش از موجودی کالا مطمئن می‌شود.

عده‌ای از مشتریان ابتدا مبلغ سفارش را واریز می‌کنند و بعد برای ثبت سفارش به ادمین صفحات شبکه‌های اجتماعی پیام می‌دهند که در صورت ناموجود بودن کالای مورد نظر مشکلاتی برای عودت وجه به دنبال خواهد داشت. یکی از قابلیت‌هایی که سایت دارد این است که مشتری هنگام خرید از موجودی انبار مطلع می‌شود.

بیشتر بخوانید  ادوبی میوز چیست و کاربرد adobe muse

در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانید همزمان اطلاعات را تغییر دهید.

گاهی ممکن است بخواهید اطلاعات مربوط به چندین کالا را به صورت هم‌زمان تغییر دهید. به عنوان مثال برای اعمال تخفیف روی دسته‌ای از کالاها به راحتی می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید اما در شبکه‌های اجتماعی باید یکی‌یکی این تغییرات را اعمال کنید که کاری زمان‌بر است و به دقت زیادی احتیاج دارد.

تغییر اطلاعات دسته‌ای از محصولات

امکان دسته‌بندی محصولات در سایت وجود دارد.

در سایت‌های فروشگاهی امکان دسته‌بندی و جست‌وجوی محصولات وجود دارد اما شبکه‌های اجتماعی این قابلیت را ندارند.

در یک ویدیو نحوه‌ی استفاده از محصول را آموزش دهید.

می‌توانید فایل‌های مختلف مثلا ویدیوی راهنمای استفاده از محصول را در سایت آپلود کنید.

قالب دلخواهی برای سایت انتخاب کنید.

محدودیتی که در شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوا وجود دارد در سایت نیست. در شبکه‌های اجتماعی مکان قرارگیری هر المان از قبل مشخص شده اما شما خودتان می‌توانید انتخاب کنید که قالب سایت فروشگاهتان به چه شکلی باشد.

انتخاب قالب دلخواه برای سایت

با قابلیت پشتیبان‌گیری از اطلاعات سایت برای خودتان منطقه امن ایجاد کنید.

قابلیت پشتیبان‌گیری از اطلاعات سایت یکی از مهم‌ترین دلایلی است که به خاطر آن حتما باید از وبسایت برای فروش محصولات خود استفاده کنید. به هر دلیلی ممکن است شبکه‌ی اجتماعی مورد استفاده‌ی شما از دسترس خارج شود و دیگر به آن دسترسی نداشته‌باشید. اما با داشتن فایل پشتیبان از سایت خود می‌توانید تمام اطلاعات را بازیابی کنید.

در حقیقت شبکه‌های اجتماعی بیشتر برای جلب مشتری و برقراری ارتباط با آنان مناسب هستند و سایت‌ها برای فروش محصول. پس سعی کنید از هردوی آن‌ها استفاده کنید.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

برای طراحی سایت بدون کدنویسی از CMSها یا سیستم‌های مدیریت محتوا (Content Management System) استفاده می‌کنیم. سیستم مدیریت محتوا امکان ایجاد محتوا و حذف و ویرایش آن را بدون نیاز به دانش کدنویسی به کاربر می‌دهد. وردپرس (WordPress) معروف‌ترین CMS است و جوملا، دروپال، مودل، پرستاشاپ و… نیز از سیستم‌های مدیریت محتوای مورد استفاده‌ی کاربران هستند.

 

اکنون برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی با وردپرس باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

خرید دامنه (Domain) و میزبان (Host)

دامنه یا دومین همان آدرس سایت است که باید منحصر به فرد باشد و اگر آن را ثبت کنید دیگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال Limoonad.com دامنه‌ی سایت لیموناد است. به قسمت com. هم پسوند دامنه می‌گویند. دامنه‌هایی که با پسوند com یا org ثبت می‌کنید چون بین‌المللی هستند قیمت بیشتری دارند و پسوندی مانند ir قیمت ارزان‌تری دارد. برای ثبت و خرید دامنه کافی است عبارت “خرید دامنه” را جست‌وجو کنید. معمولا سایت‌هایی که در صفحات اول گوگل در این جست‌وجو ظاهر می‌شوند معتبرتر هستند. سعی کنید دامنه‌ای را انتخاب کنید که در ذهن مخاطب ماندگار باشد.

بیشتر بخوانید  ادوبی میوز چیست و کاربرد adobe muse

خرید هاست و دامنه

عکس، فیلم و اطلاعاتی که می‌خواهیم در دسترس کاربر باشند باید روی یک سرور قرار بگیرند تا در زمانی که دامنه به سرور متصل شد به کاربر نمایش داده شود. خرید سرور هزینه‌ی زیادی دارد و نیازی نیست که هر کسب‌وکاری برای خود یک سرور مستقل تهیه کند. بعضی شرکت‌ها یک سرور را به چند بخش مختلف به نام هاست (Host) تقسیم می‌کنند و هر هاست را به صورت جداگانه با هزینه‌ی کمتر به فروش می‌رسانند. برای خرید هاست هم از طریق همان سایتی که دامنه را خریده‌اید اقدام کنید.

نکته: دامنه را برای زمان 1 تا 5 سال می‌توانید بخرید و باید دقت کنید که پس از اتمام دوره حتما زمان آن را تمدید کنید تا از دسترس شما خارج نشود و دیگران نتوانند آن را ثبت کنند.

نصب وردپرس

پس از خرید Host و دامنه اتصال بین آن‌ها توسط شرکت ارائه‌دهنده برقرار می‌شود. در این مرحله باید وردپرس را از سایت fa.wordpress.org/download دانلود و نصب کنید و سپس آن را روی Host بارگذاری کنید. برای انجام تنظیمات و سایر مراحل ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس باید از طریق کنترل پنلِ Host اقدام کنید. سی پنل (Cpanel) و دایرکت ادمین (Direct Admin) دو کنترل پنلی (Control Panel) هستند که معمولا مورد استفاده‌ی کاربران قرار می‌گیرند. سی پنل نسبت به دایرکت ادمین امکانات بیشتری نظیر حافظه‌ی کش (Cach) و امکاناتی برای گزارش‌گیری و… دارد و به همین دلیل هزینه‌ی خرید آن نیز بیشتر است. اما در مراحل نصب و استفاده تفاوت چندانی با هم ندارند و بیشتر از نظر گرافیکی و رابط کاربری متفاوت‌اند.

نحوه‌ی بارگذاری وردپرس و ایجاد دیتابیس و تنظیمات اولیه را در ویدیوی زیر که بخشی از آموزش کامل ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس است مشاهده می‌کنید.

انتخاب قالب برای فروشگاه اینترنتی

سایت‌های فروشگاهی مختلف را بررسی کنید و قالب مورد علاقه و مناسبی برای سایت خودتان انتخاب کنید. هنگام انتخاب به دسترسی‌های سایت و راحتی کاربران و هم‌چنین زیبایی سایت توجه کنید. قالبی که انتخاب می‌کنید باید از افزونه‌ی ووکامرس پشتیبانی کند. سعی کنید بیشتر به سایت‌هایی سر بزنید که کسب‌وکاری مشابه کسب‌وکار شما دارند.

راه‌اندازی افزونه‌ی ووکامرس WooCommerce

افزونه‌ی ووکامرس WooCommerce افزونه‌ای پرطرفدار برای ساخت سایت‌های فروشگاهی مختلف است که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. با این افزونه می‌توانید امکانات مختلفی برای فروش محصولات فیزیکی یا کتاب و مقالات دانلودی به سایت خود اضافه کنید. تعدادی از افزونه‌های فروشگاه‌ساز دیگری که با وردپرس قابل استفاده هستند عبارتند از:

  • Easy Digital Download
  • Open Cart
  • WP
  • Jigoshop
  • Magento
  • BigCommerce WordPress

راه‌اندازی درگاه پرداخت

قدم بعدی از مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس افزودن درگاه پرداخت است. برای اینکه امکان پرداخت اینترنتی به صورت مستقیم را به کاربران بدهید و از شر دردسرهای انتقال پول به صورت کارت به کارت یا غیره راحت شوید، از دو راه می‌توانید درگاه پرداخت را به سایت خود اضافه کنید:

  1. افزودن درگاه پرداخت اینترنتی با دریافت نماد اعتماد الکترونیک: اولین راه برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی این است که با دریافت نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقیما با شرکت‌های پرداخت الکترونیک قرارداد ببندید و از درگاه پرداخت مستقیم و امکانات آن بهره‌مند شوید.
  2. استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی از شرکت‌های واسط: اگر امکان دریافت نماد الکترونیک یا ای‌نماد را نداشتید از شرکت‌های واسط هم می‌توانید برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنید. کافی است در سایت این شرکت‌ها ثبت‌نام و مدارک لازم که هویت شما را تایید می‌کند برای آن‌ها ارسال کنید. بعد از اینکه مدارک تأیید شدند آدرس سایت خود را ثبت کنید و منتظر تاییدیه بمانید تا کد API درگاه مخصوص دامنه‌ی شما را برایتان ارسال کنند.
بیشتر بخوانید  ادوبی میوز چیست و کاربرد adobe muse

افزودن درگاه پرداخت

درج محصول در سایت

بعد از دریافت درگاه پرداخت اینترنتی می‌توانید به درج محصولات خود در سایت بپردازید. سعی کنید تصاویر با کیفیتی از محصولات در سایت بارگذاری کنید تا علاوه بر زیبایی و نظم بخشیدن به سایت، خریدار نسبت به کیفیت محصولات اطمینان پیدا کند.

بهینه‌سازی سئو برای ووکامرس

SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. بعد از اینکه سایت خود را طراحی کردید و محصولات را در آن درج کردید لازم است کارهایی انجام دهید که گوگل سایت شما را در صفحه‌ی اول نمایش دهد و آمار بازدید سایت شما و در نتیجه مشتریان و فروش شما بیشتر شود. سعی کنید اطلاعات کاملی از محصولات در اختیار مشتری بگذارید و تا جایی که ممکن است تمام سوالات مشتری را پاسخ دهید.

ما در لیموناد مجموعه‌ی کامل و ارزشمندی از آموزش‌های سئو و بهینه‌سازی سایت برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که از طریق لینک‌های زیر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت:

آموزش ویدیویی مبانی سئو (SEO Fundamentals)

دوره جامع آموزش سئو حرفه ای

دوره آموزش سئو کاربردی و مطلب گذاری در سایت وردپرسی

آموزش سئو وردپرس

فیلم آموزش سئو وردپرس با افزونه Yoast SEO

چرا وردپرس؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است که کاربران زیادی در دنیا دارد. به همین دلیل مستندات و آموزش‌های زیادی از آن در اینترنت وجود دارد که در صورت وجود هر مشکلی می‌توانید راه حل آن را به راحتی در اینترنت پیدا کنید. وردپرس فقط برای طراحی سایت فروشگاهی کاربرد ندارد و انواع سایت را با این سیستم می‌توان راه‌اندازی کرد. ما بلاگ لیموناد را با وردپرس طراحی کرده‌ایم؛ تعدادی از سایت‌های داخلی و خارجی که با این CMS طراحی شده‌اند عبارتند از:

  • دیجیاتو؛
  • دیجی کالامگ؛
  • بلاگ سایت ناسا؛
  • والت دیزنی؛
  • بلاگ مایکروسافت؛
  • و…….

امکانات وردپرس

گزارش‌ فروش محصولات در بازه‌های زمانی مختلف، خروجی از گزارشات، دسته‌بندی و برچسب‌گذاری روی محصولات، افزودن فایل‌های چندرسانه‌ای برای معرفی محصول و… بخشی از امکاناتی هستند که با ساخت فروشگاه اینترنی با وردپرس از آن‌ها بهره‌مند می‌شوید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
59
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست