1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. ورزش و سلامت
  4. شطرنج
  5. چطور در شطرنج پیشرفت کنیم ؟

چطور در شطرنج پیشرفت کنیم ؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پیشرفت در بازی شطرنج

چطور در شطرنج پیشرفت کنیم ؟

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

با یادگیری مقدماتی روش بازی شطرنج، هر کسی می تواند این بازی فکر را امتحان کند. اما برای تبدیل شدن به یک شطرنج باز حرفه ای تلاش زیادی لازم است. یادگیری شطرنج یک فرایند مداوم است و شما برای تبدیل شدن به یک شطرنج باز حرفه ای نیاز است، که مداوم در حال یادگیری باشید و در حین تمرین و یادگیری خطاهای خودتان را اصلاح کنید. در مقاله “چطور در شطرنج پیشرفت کنیم؟” به چهار مورد بسیار مهم و تاثیرگذار “حل کردن پازل (جهت تقویت تاکتیک)، انجام بازی ‌ذهنی، آنالیز بازی بزرگان شطرنج و مطالعه کتاب های شطرنج” در یشرفت شطرنج آموزان و بازیکنان حرفه‌ای اشاره می‌کنیم.

آنالیز بازی بزرگان شطرنج

آنالیز بازی بزرگان شطرنج

آنالیز بازی بازیکنان حرفه‌ای و سطح بالا می‌تواند تا حدی سخت و گنگ باشد، اما در عین حال می‌تواند بسیار آموزنده باشد. مگنوس کارلسن قهرمان حال حاضر جهان، مطالعه زیادی از بازی‌های بازیکنان حرفه‌ای چه در گذشته و چه در زمان خودش دارد به طوری که بسیاری از این بازی‌ها را حفظ بوده و با دیدن پوزیسیونی از میانه بازی‌، می‌تواند بازیکنان آن را تشخیص دهد و تمامی حرکات را بگوید. هر چه تعداد بیشتری بازی بررسی کنید، الگوهای بیشتری در ذهنتان نقش بسته و در ارتقاء سطح بازیتان بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید  دفاع کاروکان در شطرنج

همچنین دنبال کردن مسابقات رسمی و سطح بالا مانند ‌GrandChessTourTatasteelChampionsChessTour و مسابقات قهرمانی جهان، هم می‌تواند هیجان انگیز و جذاب بوده و هم می‌تواند جنبه یادگیری داشته باشد.

انجام بازی ذهنی شطرنج جهت تقویت قدرت تجسم پوزیسیون

همانطور که می‌دانید، در بازی شطرنج ما نیاز داریم حرکات محتمل حریف را در برابر حرکات مجاز خودمان پیش‌بینی کنیم تا بهترین حرکت را برای خود انتخاب کنیم. در این پیش‌بینی‌ها، بعضی اوقات ما نیاز داریم تا سه یا چهار حرکت بعد را پیش‌بینی کنیم و برخی اوقات نیاز داریم حرکات بیشتری را پیش‌بینی کنیم تا از درست بودن انتخاب خود مطمئن شویم. این پیش‌بینی‌ها می‌توانند سردرگم کننده باشند؛ زمانی که ما باید با نگاه به صفحه شطرنج و پوزیسیون موجود، مهره‌ها را در ذهن خود تا چندین حرکت جابجا کنیم و پوزیسیون آینده را در ذهن خود بسازیم. برای قوی‌تر شدن در تجسم پوزیسیون‌های احتمالی، یک تمرین فوق‌العاده به نام بازی ذهنی وجود دارد.

انجام بازی ذهنی شطرنج

بازی شطرنج با چشمان بسته

ممکن است تا حالا شطرنج‌بازان حرفه‌ایی از جمله قهرمانان جهان را دیده باشید که چشم بسته با چند نفر همزمان بازی می‌کنند. بازی ذهنی چیزی شبیه به بازی چشم بسته است. در این بازی قدرت تصور صفحه شطرنج و مکان مهره‌ها روی آن، در ذهن افزایش پیدا می‌کند. شاید بپرسید که در مسابقات رسمی همه با چشمان باز مسابقه می‌دهند، پس چرا باید بازی چشم بسته را تمرین کرد؟!

بله درسته، در مسابقات همه با چشمان باز به مسابقه می‌پردازند اما در هنگام بازی، ما حق نداریم برای پیش‌بینی‌های خود مهره‌ها را تکان دهیم و همه‌ی پیش‌بینی‌ها را باید در ذهنمان کنترل کنیم. ما اگر قدرت تصور واضح پوزیسیون را نداشته باشیم افکارمان دچار تشویش می‌شوند و نمی‌توانیم تصمیم درستی بگیریم. پس باید قدرت ذهنمان را در تصور پوزیسیون تقویت کنیم.

بیشتر بخوانید  روش ناپلئونی در شطرنج

تقویت مهارت بازی ذهنی فقط با تمرین و تکرار امکان پذیر است

تقویت مهارت بازی ذهنی

شما می‌توانید تنها یا با یک شطرنج‌باز دیگر این بازی را انجام دهید. اگر تنها بازی می‌کنید، یک بازی شطرنج از اینترنت دانلود کنید و برای انجام بازی ذهنی ابتدا حرکات را در ذهنتان تصور کنید. پس از تصویر سازی 5 حرکت در ذهنتان، بازی را روی صفحه انجام دهید و تصویری که در ذهنتان به وجود آمده را با تصویر صفحه مقایسه کنید. این کار را ادامه دهید تا به تسلط خوبی دست پیدا کنید. سپس تعداد حرکات را افزایش دهید به طور مثال پس از هر ۱۰ حرکت تصویر ‌دهنتان را با صفحه مقایسه کنید.

اگر می توانید با کسی بازی کنید، صفحه شطرنج را به او بدهید و شما با گفتن و شنیدن حرکات و تصور صفحه در ذهنتان به بازی بپردازید. هر ۱۰ یا ۱۵ حرکت به صفحه نگاهی بیاندازید و با تصور خودتان مقاسه کنید. هدف افزایش قدرت تصور پوزیسیون است.

پیشرفت در شطرنج با مطالعه کتاب‌های شطرنج

چطور در شطرنج پیشرفت کنیم

و در آخر به یکی از مهم‌ترین مراحل پیشرفت در شطرنج می‌رسیم. کتاب‌های شطرنج به افزایش و تعمیق درک شما از این بازی بسیار کمک می‌کنند. کتاب‌های آخر بازی و گشایش بسیار به شما کمک می‌کنند تکنیک‌هایی را یاد بگیرید که به تجربه سخت به ‌آن‌ها می‌رسید. کتاب‌ خوب مانند میانبری، مسیر را برای شما هموار می سازد. البته بسیار مهم است که به آنچه که در کتاب می خوانید توجه داشته باشید و بسیار تمرین کنید. بدون بازی و تمرین، میزان پیشرفت و یادگیری شما بسیار کم بوده و تثبیت نمی‌شود.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
466
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست