1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. ورزش و سلامت
  4. شطرنج
  5. 11 دانستنی جالب شطرنج

11 دانستنی جالب شطرنج

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

11 دانستنی جالب شطرنج

11 دانستنی جالب شطرنج

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

شطرنج یک بازی فکریِ تاریخی و شگفت‌انگیز است که قدمتی چند صد یا حتی چند هزار ساله دارد (روایات درباره چگونگی و زمان پیدایش شطرنج متفاوت است). این ورزش فکری در سال‌های اخیر، علاقه بسیاری را به خود جلب کرده است. فواید ذهنی شطرنج و همچنین تاثیرات مثبت آن بر روی فکر یکی از دلایل اصلی جذب بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا می‌باشد. همچنین نکات جالب و حیرت‌انگیزی در رابطه با این بازی وجود دارد که در ادامه مقاله “11 دانستنی جالب شطرنج” به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

11 دانستنی جالب شطرنج

۱. عبارت کیش و مات (در انگلیسی Checkmate)، برگرفته از عبارت شاه مات (Shah Mat) در فارسی که به معنای (شاه مرده است) می‌باشد.

۲. در جنگ جهانی دوم، برخی از رمزنگاران، از شطرنج‌بازان حرفه‌ای بودند. استادان بریتانیایی مانند هری گلمبک (Harry Golombek) و استورت میلنر بری (Stuart Milner-Barry) عضو تیمی بودند که موفق به شکستن رمز کد ماشین انیگما نازی‌ها شد.

هری گلمبک (Harry Golombek) و استورت میلنر بری (Stuart Milner-Barry

۳. طولانی‌ترین بازی ممکن در شطرنج، از نظز تئوری، می‌تواند ۵۹۴۹ حرکت باشد.

۴. طولانی‌ترین بازی شطرنج انجام شده تا به حال، میان ایوان نیکولیک (Ivan Nikolic) و گرآن آرسویک (Goran Arsovic) در سال ۱۹۸۹ میلادی بوده است که دارای ۲۶۹ حرکت بوده و ۲۰ ساعت به طول انجامیده و به تساوی ختم شده است.

۵. کامپیوتری به نام DeepThought (فکر عمیق) اولین کامپیوتری است که یک استاد بزرگ بین‌المللی را (در نوامبر ۱۹۸۸ در کالیفرنیا) شکست داد.

کامپیوتر DeepThought

۶. اولین صفحه شطرنج تاشو یک کشیش که از بازی شطرنج منع شده بود، اختراع شد. این کشیش برای دور زدن ممنوعیت شطرنج صفحه بازی را به صورت تاشو طراحی و ابداع کرد که وقتی آن را می‌بست و در قفسه کتاب قرار می‌داد درست مانند دو کتاب به نظر می‌رسید.

شطرنج طرحی شده شبیه کتاب

۷. اگر یک دانه گندم در خانه اول صفحه شطرنج قرار دهید، دو دانه در خانه دوم، چهار دانه در خانه سوم و همینطور به ازای هر خانه تعداد گندم‌ها را دو برابر کنید، در خانه شصت و چهارم باید تعداد 9,223,372,036,854,775,808 دانه گندم قرار دهید.

۸. قانون حرکت پیاده، که در اولین حرکت خود می‌تواند ۲ خانه حرکت کند، اولین بار در اسپانیا در سال ۱۲۸۰ وضع گردید.

۹. 169,518,829,100,544,000,000,000,000,000 حالت مختلف برای انجام ده حرکت اول بازی شطرنج وجود دارد.

۱۰. امانوئل لاسکر (Emanuel Lasker) از کشور آلمان لقب قهرمانی حهان را بیشتر از هر قهرمان جهان دیگری تا کنون نگه داشته است. به مدت ۲۶ سال و ۳۳۷ روز.

امانوئل لاسکر (Emanuel Lasker)

۱۱. حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جهان بازی شطرنج را بلد هستند.

اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری بازی شطرنج هستید و تصمیم دارید از این ۶۰۰ میلیون نفر باشید، میتوانید با خواندن مقاله روش بازی شطرنج مسیر یادگیری این بازی فکری جذاب را شروع کنید و اگر به طور کامل با این ورزش فکری آشنا هستید، با مطالعه مقاله چطور در شطرنج پیشرفت کنیم ؟ می‌توانید با راه‌هایی موثر و کاربردی برای تقویت بازی خود آشنا شوید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی: شطرنج
برچسب‌ها:
323
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست